Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Bielsko-Biała

Mecz reprezentacji

Najlepsi zawodnicy jubileuszowego XV sezonu Turnieju Piłki Nożnej Ministrantów Bosko Cup zagrają z drużyną Akademii Piłkarskiej Ruch Chorzów.

Niedziela bielsko-żywiecka 33/2023, str. III

[ TEMATY ]

turniej Bosko Cup

Ks. Marcin Pompe/Bosko Cup

Spośród zawodników XV sezonu wybrano najlepszą szesnastkę do reprezentacji

Spośród zawodników XV sezonu wybrano najlepszą szesnastkę do reprezentacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rozgrywki poprzedzi zgrupowanie Reprezentacji Bosko Cup Diecezji Bielsko-Żywieckiej w dniach 12-15 sierpnia w Brennej. Główny mecz będzie natomiast rozegrany na Stadionie Miejskim w Bielsku-Białej 15 sierpnia o godz. 16 – w przededniu 208. rocznicy urodzin patrona turnieju św. Jana Bosko. Jak podkreśla inicjator turnieju i prezes Stowarzyszenia Persette ks. Marcin Pomper, starają się co jakiś czas organizować mecze reprezentacji, która dzięki temu może godnie reprezentować nie tylko rodzinę Bosko Cup, ale i diecezję, swoje rodziny, społeczność Liturgicznej Służby Ołtarza diecezji oraz różne wspólnoty parafialne. W tym roku powołali 16 najlepszych zawodników sezonu, którzy będą reprezentować parafie: Matki Bożej Bolesnej w Jawiszowicach na osiedlu: Patryk Dętkoś (bramkarz), Krzysztof Raczek, Szymon Kubiczek, Bartosz Borończyk; Matki Bożej Fatimskiej w Bielsku-Białej Obszarach: Jan Lada (bramkarz), Dominik Łyszczarz; św. Jakuba w Rzykach: Antoni Beer, Nikodem Cibor, Mirosław Socała; Dobrego Pasterza w Istebnej: Jakub Kukuczka, Sergiusz Marekwica; Matki Bożej Częstochowskiej w Żabnicy: Bartosz Tyrlik; NSPJ w Pietrzykowicach: Kacper Gacek; św. Maksymiliana w Ciścu: Miłosz Motyka; Narodzenia NMP w Kończycach Małych: Bernard Plichta; NMP Królowej Polski w Pogórzu: Tymoteusz Hernik.

Reprezentację trenuje Adrian Sikora – piłkarz polskiej Ekstraklasy, w której rozegrał 158 spotkań, strzelając 57 goli. Ksiądz Marcin Pomper zaprasza całe rodziny do kibicowania piłkarskiej służbie liturgicznej. Bieżące informacje – w mediach społecznościowych Bosko Cup.

Warto dodać, że najlepsze drżymy sezonu wzięły udział w Mistrzostwach Polski LSO w Gnieźnie. W kategorii ministrant zespół z Jawiszowic zdobył 4. miejsce w drabince B. Lektorzy Młodsi z Jawiszowic ostatecznie zajęli miejsca 16-9. w drabince A.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-08 12:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ministrancki awans. Wkrótce piłkarskie finały Bosko Cup

[ TEMATY ]

piłka nożna

ministranci

turniej Bosko Cup

Ks. Marcin Pomper Bosko Cup

Losowanie grup.

Losowanie grup.

Z jakich parafii przedstawiciele liturgicznej służby ołtarza wystąpią w finałach Bosko Cup?

Po emocjonujących piłkarskich eliminacjach, jakie odbyły się w okręgach bielskim, cieszyńskim żywieckim i kęckim, wyłoniło się kilkanaście drużyn, które zagrają w XV halowych finałach Turnieju Piłki Nożnej Ministrantów Bosko Cup.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 30.): Słup soli czy sól ziemi?

2024-05-29 22:32

[ TEMATY ]

#PodcastUmajony

Materiał prasowy

Jak nie stracić nadziei w świecie pełnym cierpienia? W jaki sposób omijać duchowe zagrożenia? I czy te dzisiejsze czasy naprawdę są aż takie złe? Zapraszamy na trzydziesty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o maryjnym spojrzeniu na niebezpieczeństwa zewnętrzne i wewnętrzne.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję