Reklama

Kościół

Klucz do serca dziecka

Ile we mnie jest słuchającego dorosłego, a ile moralizującego mentora? Ile ciepłego nauczyciela, a ile wyniosłego belfra? Ile bezdusznego władcy świata, a ile dobrodusznego przyjaciela dzieci? Do odpowiedzi na te pytania i autorefleksji zostało zachęconych ponad 300 uczestników poniedziałkowej konferencji nt. „Zaburzeń lękowo-depresyjnych wśród dzieci i młodzieży – rola rodziców i wychowawców” w Wyższej Szkole Biznesu – NLU w Nowym Sączu.

[ TEMATY ]

konferencja

fot. W. Homan

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To była już 15. konferencja na temat wychowania, zorganizowana przez Fundację Ostoja w Nowym Sączu przy współpracy z Urzędem Miasta w Nowym Sączu i WSB-NLU. Co roku jej uczestnicy wypełniają anonimowe ankiety, w których sygnalizują, jakie tematy są dla nich ważne i chcieliby, aby stały się przedmiotem rozważań kolejnych spotkań.

- To państwo w ankietach wskazaliście temat dzisiejszej konferencji – mówiła Halina Czerwińska, prezes Fundacji Ostoja. - Jej celem jest poszerzenie wiedzy, czym jest depresja, jakie są jej przyczyny, rodzaje lęków oraz jak rozpoznawać zagrożenia u dzieci i jak na nie reagować, by skutecznie pomóc. Ale myślę, że to spotkanie może być wskazówką do znalezienie klucza do serca dziecka – dodała, zachęcając uczestników, wśród których większość stanowili nauczyciele i pedagodzy, do autorefleksji i odpowiedzi na pytania: Ile we mnie jest słuchającego dorosłego, a ile moralizującego mentora? Ile ciepłego nauczyciela, a ile wyniosłego belfra? Ile bezdusznego władcy świata, a ile dobrodusznego przyjaciela dzieci?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Depresja zbiera bowiem coraz większe żniwo w społeczeństwie. WHO alarmuje, że do 2030 roku wysunie się ona na pierwsze miejsce na liście chorób cywilizacyjnych. W Polsce problem depresji dotyczy już półtora miliona osób. Najbardziej przerażające jest, że z chorobą zmaga się coraz więcej młodych ludzi. Z danych przytoczonych przez dr Martę Brachowicz, psychologa i pedagoga, która była jednym z prelegentów konferencji, wynika, że na depresję może cierpieć 0,3 procenta dzieci w wieku przedszkolnym, dwa procent dzieci wczesnoszkolnych i aż cztery-osiem procent nastolatków. Podczas swojego wykładu „Dlaczego dzieci chorują i co je uzdrawia” zwróciła uwagę, jakie czynniki mogą wpływać na poczucie lęku u dzieci i młodzieży.

Statystyki przytaczane przez kolejnych prelegentów również nie napawały optymizmem. Psychologowie ks. dr Jerzy Smoleń i Tomasz Ubik wskazali wyniki badań, które mówią, że jeśli nie pomożemy dzieciom opanować lęk, rok 2020 rysuje się, jako najtrudniejszy dla polskich szkół. Podczas swojego wykładu zajęli się zadaniami domowymi oraz tym, jak one mogą oddziaływać na pogłębianie się stanów lękowych i depresyjnych u dzieci. Zaznaczyli przy tym, że nie negują prac domowych, podkreślali jednak, że ich rolą jest utrwalanie wiadomości poznanych na lekcji. Tymczasem w praktyce uczniowie w domu są zmuszani nadrabiać program, którego nauczyciel nie zdążył omówić w szkole.

Reklama

Wśród prelegentów nie zabrakło również psycholog Aleksandry Karasowskiej, która niemal co roku dzieli się swoim doświadczeniem podczas konferencji organizowanych przez Fundację Ostoja. Swój wykład poświęciła dzieciom, które są mocno wycofane, i podpowiadała nauczycielom, jak je wspierać, by zaczęły komunikować się ze światem zewnętrznym. Te dzieci bowiem, z powodu zalęknienia uciekają w swój własny świat, który stwarza im iluzję bezpieczeństwa.

Kolejni z prelegentów Albin Wróblewski, prezes Fundacji Wychowanie i Profilaktyka im. Jana Pawła II, oraz Halina Czerwińska zaprezentowali natomiast programy profilaktyczne, które wspierają uczniów w ich rozwoju. Są również wsparciem dla rodziców i pedagogów, podpowiadając rozwiązania, które pomagają lepiej zrozumieć dzieci i młodzież. Klucz do ich serca pozwala odnaleźć m.in. Archipelag Skarbów, Szkoła dla Rodziców i Wychowawców czy Trening Umiejętności Społecznych. Wszystkie z programów realizuje Fundacja Ostoja w Nowym Sączu.

2019-05-29 08:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wolność i odpowiedzialność w dobie naturalizmu antropologicznego

[ TEMATY ]

debata

konferencja

Komitet Nauk Teologicznych PAN wraz z Akademią Katolicką w Warszawie podejmuje inicjatywę zorganizowania cyklu debat naukowych na tematy ważne dla współczesności.

Cykl ten - zatytułowany Pro tempore. Dialog nauk - rozpocznie się 22 stycznia (piątek) o godz. 19.00.

CZYTAJ DALEJ

Nauczyciel życia duchowego

Święty Paweł VI uważał go za wzór do naśladowania dla wszystkich współczesnych księży cierpiących na kryzys tożsamości.

Święty Jan z Ávili urodził się w rodzinie szlacheckiej o korzeniach żydowskich. Już jako 14-latek studiował prawo na uniwersytecie w Salamance, a potem filozofię i teologię w seminarium w Alcalá. Od samego początku jednak chciał służyć biednym. Po śmierci swoich rodziców rozdał majątek ubogim, a na przyjęcie po święceniach kapłańskich zaprosił dwunastu żebraków i osobiście im usługiwał. Jego wielkim pragnieniem były misje w Ameryce, jednak na polecenie arcybiskupa Sewilli został misjonarzem ludowym. Głosząc misje w Andaluzji, katechizował dzieci, uczył dorosłych modlitwy, był gorliwym spowiednikiem. W 1531 r. trafił do więzienia inkwizycji, gdyż oskarżono go o herezję iluminizmu (przeświadczenie, że prawdę można poznać wyłącznie intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga). Po licznych interwencjach oczyszczono go jednak z zarzutów i został uwolniony. Założył m.in. uniwersytet w Baeza, na południu Hiszpanii. Powołał także do istnienia stowarzyszenie życia wewnętrznego. Prowadził korespondencję duchową m.in. z Ludwikiem z Granady, Ignacym Loyolą i Teresą z Ávili.

CZYTAJ DALEJ

Papież: edukujmy młodych do stawiania czoła wyzwaniom i wzrostu solidarności

2024-05-10 16:37

[ TEMATY ]

młodzi

edukacja

papież Franciszek

PAP/Riccardo Antimiani

Edukować młodych tak, aby mogli stawiać czoła wyzwaniom - takie wezwanie skierował dziś Ojciec Święty do odwiedzających go pracowników Merrimack College z Massachusetts w USA. Papież podkreślił konieczność wspierania tych, którym się przekazuje wiedzę, w integrowaniu trzech „języków”: umysłu, serca, ręki, tzn. w budowaniu swojego życia w pełnej zgodności między wspomnianymi trzema wymiarami. Tego bardzo potrzeba pośród trudnych sytuacji współczesnego świata.

Wszystko to, jak zaznaczył Franciszek, ma prowadzić do następnego celu w życiu młodych: wzrostu solidarności, ubogacenia się miłością. Ojciec Święty również tutaj nawiązał do obecnych okoliczności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję