Reklama

Kościół

Chciał doświadczyć drogi krzyżowej, aby ją namalować

Temat Męki Pańskiej od wieków zajmował ważne miejsce w sztuce chrześcijańskiej. Artyści, przedstawiając ostatnie dni Chrystusa na Ziemi, starali się zbliżyć w swoich dziełach do tajemnicy Jego cierpienia i śmierci krzyżowej. Motyw pasyjny stał się dla wielu z nich wyzwaniem nie tylko twórczym, ale próbą zmierzenia się z własną wrażliwością, z emocjami i zdolnością do współodczuwania cierpienia.

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Joanna Łukaszuk-Ritter

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gaetano Previati (1852-1920), pochodzący z Ferrary malarz nurtu włoskiego dywizjonizmu, chciał najpierw doświadczyć drogi krzyżowej, aby ją następnie namalować. Gdy rozpoczynał pracę nad swoją niezwykłą „Via Crucis” w 1901 r. miał 49 lat. Zakupił czternaście pokaźnych rozmiarów płócien oraz wielki masywny drewniany krzyż, który towarzyszył mu przy tworzeniu dzieła. Przez dziesięć długich miesięcy, zamknięty w swoim mediolańskim atelier i pogrążony w medytacji, zmagał się z tematem męki Pańskiej. Ilekroć zdarzało mu się stracić natchnienie brał na ramiona ciężki krzyż, aby poczuć jego ciężar, próbując w ten sposób zrozumieć tajemnicę i cierpienie Jezusa. Tak powstało poruszające dzieło zrodzone z głębokiej kontemplacji, które jest owocem wiary włoskiego artysty.

Na pierwszym planie wszystkich 14 stacji drogi krzyżowej Previati ukazuje ból i mękę Chrystusa poprzez okazałą postać Zbawiciela, wypełniającą niemal cały obraz. Dominującym kolorem jest głęboka czerwień szaty Chrystusa, symbolizująca krew Jezusa, którą przelał za nas na Krzyżu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Joanna Łukaszuk-Ritter

Ważnym elementem jest światło. Previati operuje silnymi kontrastami – niebo przesłonięte blaskiem jasnego zachodu słońca towarzyszy wejściu na Kalwarię i uderza w postacie stłoczone wokół Jezusa, przedstawione na drugim planie.

Joanna Łukaszuk-Ritter

Reklama

Zamierzeniem artysty było ukazanie całego cyklu wydarzeń pasyjnych w jednym ciągu, kolejno stacja po stacji, co poprzez rytm upadków i podnoszenia się Chrystusa oraz uwypuklenie czerwonej barwy jego szaty daje efekt sekwencji filmowej. „Via Crucis” Previatiego jest dziełem nowatorskim, wykraczającym poza standardowe schematy i tradycyjną ikonografię, a zarazem bardzo religijnym, mającym wspomóc modlitwę poprzez sztukę.

Previati zrealizował swoją „Pasję” bez konkretnego zamówienie i przeznaczenia, poruszony jakby wewnętrzną potrzebą, osobistym pragnieniem wyrażenia swoich duchowych poszukiwań. Interesujące jest, że po raz pierwszy wystawił ją tuż po zakończeniu pracy, jeszcze „świeżą”, na Quadriennale Turyńskim w 1902 r., czyli nie w miejscu sakralnym.

Podziel się cytatem

„Via Crucis” jeszcze za życia artysty prezentowana była na różnych wystawach we Włoszech i za granicą. Po śmierci Previatiego w 1920 r. „Pasja” znalazła się w rękach prywatnych, kilkakrotnie próbowano umieścić ją w bazylikach czy katedrach. Ostatecznie została przekazana w 1969 r. papieżowi Pawłowi VI. Od tego czasu jest częścią kolekcji współczesnej sztuki religijnej Muzeów Watykańskich i nazywana jest „Watykańską Via Crucis”. Przez prawie 50 lat obrazy znajdowały się w salach Pałacu Apostolskiego i dopiero w 2018 r. zostały ponownie udostępnione publiczności na wystawię w Muzeum Diecezjalnym w Mediolanie, poświęconej malarzowi z Ferrary.

W tym roku ta wspaniała „Via Crucis” Gaetana Previatiego została zaprezentowana w Bazylice św. Piotra w Watykanie w okresie Wielkiego Postu. Po starannej renowacji w pracowni Muzeów Watykańskich płótna odzyskały żywe kolory i nowy blask. Był to pierwszy pokaz publiczny tego dzieła w budynku sakralnym od momentu jego powstania.

2022-04-15 09:59

Oceń: +9 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielkopiątkowa Droga Krzyżowa w górach

Niedziela przemyska 12/2015, str. 1, 5

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Ks. Mariusz Niemiec

Droga Krzyżowa na Tarnicę w 2014 r.

Droga Krzyżowa na Tarnicę w 2014 r.

„Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!”. Słowa te, stanowiące hasło bieżącego roku duszpasterskiego, zawierają głębię prawdy o naszej ludzkiej słabości, ale i o budzących nadzieję perspektywach. Prawdy te stają przed naszymi oczyma zwłaszcza teraz, w okresie Wielkiego Postu. Odczuwamy potrzebę nawrócenia się, zrzucenia grzechowego jarzma, ale nie jesteśmy w stanie dokonać tego sami. Trzeba uwierzyć w Ewangelię, w miłosiernego Boga i otworzyć się na przyjęcie Jego łaski. Ojciec Święty Franciszek w Orędziu na Wielki Post pisze: „Chrześcijanin to człowiek, który pozwala Bogu, aby go przyodział w swoją dobroć i swoje miłosierdzie, aby go przyoblókł w Chrystusa, żeby stał się tak jak On sługą Boga i ludzi”. Dlatego uczestniczymy w parafialnych rekolekcjach wielkopostnych, przystępujemy do spowiedzi i Komunii św. oraz bierzemy udział w nabożeństwach pasyjnych.

CZYTAJ DALEJ

Istotą kapłaństwa jest składanie ofiary

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mk 14, 22-25.

Czwartek, 23 maja. Święto Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana

CZYTAJ DALEJ

COMECE o przekształceniu kościoła w meczet w Turcji: cios dla dialogu międzyreligijnego

2024-05-23 20:39

[ TEMATY ]

Turcja

COMECE

Adobe Stock

Kolejnym poważnym ciosem dla dialogu międzyreligijnego nazwała Komisja Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) niedawne przekształcenie w meczet byłego kościoła Najświętszego Zbawiciela na Chorze w Stambule. Sekretarz generalny COMECE ks. Manuel Barrios Prieto oświadczył, że decyzja władz Turcji „stanowi kolejny krok w kierunku osłabienia historycznych korzeni obecności chrześcijan w tym kraju” i „utrudni współżycie religijne” wśród jego mieszkańców. „W rezultacie, wszelkie inicjatywy dotyczące dialogu międzyreligijnego, które są promowane przez władze kraju, nieuchronnie stracą na wiarygodności” - stwierdził hiszpański duchowny.

Decyzję tureckiego rządu należy rozpatrywać w kontekście kilku podobnych wydarzeń w ostatnich latach: Hagia Sophia w Stambule (2020), Hagia Sophia w Trapezuncie (2013) i Hagia Sophia w Nicei/Izniku (2011) również zostały już przekształcone w meczety.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję