Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: pokonać trzy przeszkody i spotkać Jezusa

Na kolejny przejaw oddziaływania ewangelicznego tekstu o Zacheuszu (Łk 19 1 -10) zwraca uwagę bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Tym razem przykładem takim jest homilia, jaką wygłosił papież Franciszek 31 lipca 2016 roku na Campus Misericordiae w Brzegach, na zakończenie 31. Światowych Dni Młodzieży. To wtedy Ojciec Święty zwrócił się do młodzieży: „Nie zatrzymujcie się na powierzchni rzeczy i nie ufajcie światowym liturgiom pozorów, „makijaży” duszy, aby wydawać się lepszymi!”.

[ TEMATY ]

bp Roman Pindel

podcast

audycja biblijna

Commons.wikimedia.org

Medalion z Jezusem i Zacheuszem, Anonim, 1500-1510, Północne Niderlandy

Medalion z Jezusem i Zacheuszem, Anonim, 1500-1510, Północne Niderlandy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak zaznacza kaznodzieja, już sam tytuł homilii wskazuje na podjęty przez papieża problem, którym są przeszkody w spotkaniu Jezusa. „Tytuł zapowiada trzy przeszkody, które są przedstawione w kolejnych partiach homilii. Akurat taki podział uważano od starożytności za idealny do ujęcia problemu, a zarazem łatwy do zapamiętania przez słuchaczy. Franciszek nieraz ujmuje swoje nauczanie w trzy, a czasami cztery punkty albo kluczowe słowa” – zauważa.

Papież uznał, że idealne dla młodych ludzi będzie wybranie trzech słów kluczowych, które wyrażą faktyczne przeszkody Zacheusza w jego spotkaniu z Jezusem, a równocześnie będą prowadziły do przedstawienia współczesnych trudności przeżywanych przez młodych ludzi w ich spotkaniu ze Zbawicielem” – dodaje biskup.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Te przeszkody to, zdaniem papieża, wzrost (postura) Zacheusza, paraliżujący wstyd i szemrzący tłum. Jak tłumaczy autor programu, Franciszek zaraz po przybliżeniu postaci samego Zacheusza przechodzi do aktualizacji i przypomina, jaka jest nasza tożsamość duchowa.

Nasza duchowa tożsamość: jesteśmy umiłowanymi dziećmi Bożymi – zawsze nimi jesteśmy. Rozumiecie zatem, że brak akceptowania samych siebie, życie w niezadowoleniu i myślenie w sposób negatywny oznacza brak uznania naszej najprawdziwszej tożsamości: to jakby odwrócić się w inną stronę, kiedy Bóg chce, by na mnie spoczęło Jego spojrzenie, i to jakby chcieć zgasić marzenie, jakie Bóg żywi wobec mnie. Bóg nas miłuje takimi, jakimi jesteśmy, i żaden grzech, wada czy błąd nie sprawi, by zmienił swoje zdanie. Dla Jezusa – pokazuje to Ewangelia – nikt nie jest gorszy i daleki, nie ma człowieka bez znaczenia, ale wszyscy jesteśmy umiłowani i ważni: ty jesteś ważny! A Bóg liczy na ciebie z powodu tego, kim jesteś, a nie z powodu tego, co masz: w Jego oczach nic nie znaczy, jak jesteś ubrany, czy jakiego używasz telefonu komórkowego; dla Niego nie jest ważne, czy podążasz za modą – liczysz się ty. W Jego oczach jesteś wartościowy, a twoja wartość jest bezcenna – podkreśla papież i przechodzi do realistycznej prezentacji kolejnych dwóch przeszkód w spotkaniu z Jezusem.

Reklama

W końcowej części homilii papież przechodzi do sceny ewangelicznej, w której to Zacheusz, już po pokonaniu przeszkód, zostaje nieoczekiwanie poproszony przez Jezusa, by to niskiego wzrostu celnik przyjął Go w swoim domu. Scena spotkania w domu służy papieżowi do zbudowania zachęty, aby młodzi uczestnicy Światowych Dni Młodzieży byli gotowi przyjąć zaproszenie Jezusa w każdym momencie swojego życia i gdziekolwiek w świecie” – dopowiada biskup, cytując kolejne partie papieskiej homilii.


Podcast można posłuchać również tutaj: https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-pokonac-trzy-przeszkody-i-spotkac-jezusa/


2023-05-10 08:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: rozwinięcie przypowieści o synu marnotrawnym

[ TEMATY ]

bp Roman Pindel

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org

Przypowieść o synu marnotrawnym, Meister des Verlorenen Sohnes, 1530-1560.

Przypowieść o synu marnotrawnym, Meister des Verlorenen Sohnes, 1530-1560.

„Przejawem i wyrazem oddziaływania tekstu biblijnego na czytającego i przygotowującego nauczanie, katechezy czy homilie jest tekst wygłoszony, niekiedy utrwalony lub publikowany” – zwraca uwagę bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej.

Hierarcha przygląda się w tym kontekście fragmentowi przytoczonej przez ewangelistę Łukasza przypowieści o synu marnotrawnym czy, jak ją określa biskup, „o koniecznej radości z powrotu brata, który się zagubił”. Zachęca do przyjrzenia się jednej z interpretacji tego tekstu. Jest nią mianowicie pierwszy powojenny wykład przypowieści – niewielkich rozmiarów książka abp. Antoniego Szlagowskiego pt. „Syn marnotrawny. Rozwinięcie przypowieści ewangelicznej” (Warszawa 1946). Jak zauważa biblista, autor świadomie uzupełnił dane Ewangelii, stosując dopuszczalną wówczas akomodację. Według hierarchy, dokonane zmiany wobec fabuły przypowieści sprowadzają się do umieszczenia wydarzeń w kontekście dziejów zabawienia, utożsamienie starszego syna z Synem Bożym i wprowadzenie Matki Bożej na scenerię wydarzeń.

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Relikwie św. Jadwigi Królowej zostaną wprowadzone do Świątyni Opatrzności Bożej

Wprowadzenie relikwii św. Jadwigi Królowej do Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie będzie głównym punktem obchodów XVII Święta Dziękczynienia. W tym roku przypada ono 2 czerwca i będzie obchodzone pod hasłem „Dziękujemy za służbę człowiekowi”. Przypomniane zostaną także postacie bł. Edmunda Bojanowskiego i bł. ks. Jerzego Popiełuszki. - To osoby, które pomagając bliźniemu, inspirację czerpały z głębokiej duchowości - powiedział dziś dziennikarzom kard. Kazimierz Nycz.

Obchodzone po raz 17. Święto Dziękczynienia ma być okazją do uczczenia 650. rocznicy urodzin królowej Jadwigi. W tym roku przypada także 25. rocznica beatyfikacji bł. Edmunda Bojanowskiego i 40. rocznica śmierci ks. Jerzego Popiełuszki.

CZYTAJ DALEJ

Eksperci: Zarządzenie prezydenta stolicy ws. symboli religijnych narusza Konstytucję RP

2024-05-17 19:16

[ TEMATY ]

konstytucja

wolność religijna

prezydent Warszawy

flickr.com

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie chce symboli religijnych w publicznych przestrzeniach stołecznych urzędów. "Urząd jest świecki i jest neutralny światopoglądowo i religijnie, takich symboli, w przestrzeniach wspólnych, tam, gdzie przyjmowani są klienci urzędu, nie powinno być" - przekonuje rzeczniczka urzędu. Zdaniem Łukasza Bernacińskiego z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, zarządzenie prezydenta stolicy narusza gwarantowaną konstytucyjnie wolność sumienia i religii. Profesor UKSW, politolog ks. Piotr Mazurkiewicz ocenia z kolei, że takie inicjatywy nie mają nic wspólnego z neutralnością lecz są próbą ateizowania przestrzeni publicznej.

Stołeczne urzędy bez symboli religijnych

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję