Reklama

Kościół

Przedstawiono inicjatywę wieloreligijnej Jerozolimy

Jerozolima jest święta dla nich wszystkich: dla Żydów, chrześcijan i muzułmanów. Każda z religii Abrahama ma swoje własne spojrzenie na Święte Miasto. Jednak wyjątkowość Jerozolimy polega na tym, że członkowie tych trzech religii żyją tu razem na bardzo małej przestrzeni; że znajdują tu swoje historyczne początki; i że koncentruje się tu duża liczba miejsc świętych. Ten uniwersalny charakter Świętego Miasta zakłada międzyreligijne współistnienie i współistnienie na równych prawach. Staje się to niebezpieczne, gdy jedna ze stron potwierdza i egzekwuje swoje własne roszczenia kosztem i ze szkodą dla innych. Tę złożoną sytuację ilustruje nowe badanie i model 3D Jerozolimy.

2024-04-21 20:11

[ TEMATY ]

Jerozolima

Magdalena Pijewska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uznany ekspert w dziedzinie geopolityki Izraela, prawnik Danny Seidemann, założyciel i szef organizacji pozarządowej Terrestrial Jerusalem (Ziemskie Jeruzalem), zidentyfikował około 700 miejsc kultu religijnego i miejsc należących do Żydów, chrześcijan i muzułmanów w Starym Mieście Jerozolimy i jego okolicach. W swoim modelu oznaczył je kropkami żółtymi, zielonymi i niebieskimi: około 270 miejsc chrześcijańskich, 200 muzułmańskich i 100 żydowskich, a także liczne miejsca światowego dziedzictwa UNESCO.

Model został zaprezentowany przez niemieckie misje dyplomatyczne z Tel Awiwu i Ramallah w jerozolimskim Domu Świętego Pawła na obrzeżach Starego Miasta naprzeciwko Bramy Damasceńskiej, poinformował korespondent niemieckiej agencji katolickiej KNA. Według inicjatorów, będzie on później wykorzystywany również jako plakat w formacie DIN A3 do celów edukacyjnych, aby zilustrować geograficzną bliskość świętych miejsc wszystkich abrahamowych tradycji wiary w mieście.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Seidemann zwrócił uwagę, że Jerozolima jest „punktem spotkania cywilizacji. To tutaj, na niewielkim obszarze geograficznym, spotykają się początki judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, świata arabskiego i zachodniego”. Występuje tu taka koncentracja miejsc kultu religijnego i ośrodków kultury, jak nigdzie indziej na świecie. Trzy religie co pewien czas przekształcały miasto - w zależności, ale także w rozgraniczeniu. Ale wszystkie trzy należą do Jerozolimy i są jej nieodzowną częścią. Ich miejsca kultu religijnego nie mogą istnieć bez siebie nawzajem.

Według autora projektu Jerozolima jest stabilna, gdy wszyscy mogą zachowywać się i wyrażać siebie zgodnie z własnymi zasadami i przestrzegają tych samych praw. Zdarzają się jednak przypadki, w których jedna z trzech stron domaga się wyższości nad innymi i ignoruje interesy innych - w tym przypadku strona żydowska nad chrześcijanami i muzułmanami. Wtedy „Jerozolima staje się bardzo niebezpiecznym miejscem. A to dlatego, że to, co dzieje się w Jerozolimie, odbija się echem na całym świecie”.

Reklama

Obecnie, powiedział Seidemann, „widzimy w Jerozolimie zagrożenia, wynikające z decyzji politycznych rządu izraelskiego, które wspierają skrajne organizacje osadnicze, a także ruch na Wzgórzu Świątynnym, co zagraża obecności chrześcijan, muzułmanów i Palestyńczyków” i znacząco zmieniają charakter Jerozolimy. „A to powoduje wielki niepokój i obawy” - uważa specjalista ds. sporów o ziemię we Wschodniej Jerozolimie, który zajmował się już kilkoma sprawami przed Sądem Najwyższym.

Patriarcha łaciński, kardynał Pierbattista Pizzaballa, w swoim wystąpieniu podkreślił wyjątkowe znaczenie Jerozolimy dla chrześcijan - jako historycznego miejsca chrześcijańskiej historii zbawienia. Jednak Jerozolima jest kompletna tylko dzięki obecności i współistnieniu trzech religii Abrahamowych dodał. Nie jest to święte miasto tylko jednej religii. Jeśli brakuje jednej lub dwóch religii lub są one wykluczone, lub jeśli jedna z religii rości sobie prawa i zapewnia sobie korzyści kosztem lub ze szkodą dla innych, Jerozolima nie jest już Świętym Miastem, tłumaczył łaciński patriarcha.

Patriarcha Pizzaballa wyjaśnił, że nie chodzi tu o umiędzynarodowienie Jerozolimy, ale o jej uniwersalność. Chrześcijanie są obywatelami Jerozolimy, a nie tylko mile widzianymi gośćmi. Podkreślił, że religia i polityka są tutaj ściśle, a wręcz nierozerwalnie ze sobą powiązane. Procesy i działania religijne zawsze mają wymiar polityczny, z politycznymi oczekiwaniami i interesami - i vice versa.

Podczas prezentacji projektu zwrócono uwagę, że nie do pomyślenia jest tutaj rozdział Kościoła od państwa, jak ma to miejsce np. w krajach niemieckojęzycznych. Status Jerozolimy pozostaje politycznie nierozwiązany; nie został jeszcze wynegocjowany dyplomatycznie. Aneksja wschodniej części miasta i ustawa z 1980 r. uznająca całą Jerozolimę za stolicę Izraela jest zaakceptowana tylko przez nieliczne państwa. Większość krajów nadal utrzymuje swoje ambasady w Tel Awiwie. Idea uniwersalnej Jerozolimy musi być dalej rozwijana i sformułowana językowo.

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Córa Syjonu

Niedziela Ogólnopolska 50/2021, str. V

[ TEMATY ]

Jerozolima

Adobe Stock

Panorama Jerozolimy

Panorama Jerozolimy

W świecie pogańskim bóstwa zazwyczaj występowały w parach małżeńskich. Przykładem takiego związku byli fenicki Baal i bogini Asztarte. Izrael natomiast wierzył w jedynego Boga. Nie towarzyszyła Mu bogini – małżonka. W tym przypadku miała miejsce inna, niezwykła relacja. Bóg kierował swą miłość ku potomkom Abrahama. Znakiem tej miłości było wybranie, wyzwolenie z niewoli egipskiej i obdarowanie ziemią obiecaną. Centrum tej ziemi stanowiły Wzgórza Jerozolimskie. Nazwa ta wiązała się z położonym na nich miastem – Jerozolimą. Król Dawid uczynił je stolicą kraju. Wzgórze położone na jego południowym wschodzie zwano Syjonem, co znaczy „wysoki”. Pierwotnie znajdowała się tu twierdza należąca do ludu Jebuzytów. Po jej zdobyciu przez Dawida na Syjonie zbudowano pałac królewski, a następnie nieco na północ od niego – świątynię. Z czasem słowo „Syjon” stało się określeniem Wzgórza Świątynnego, samej Jerozolimy oraz ziemi zamieszkałej przez naród wybrany.

CZYTAJ DALEJ

Dzieweczko Lipska, módl się za nami...

2024-05-03 20:00

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Od wieków żywa i nieustanna miłość do Matki Najświętszej sprawiła, że 2 lipca 1969 roku doszło do koronacji „Maryi Lipskiej w maleńkiej posturze”. Dokonał jej Prymas Polski, Stefan Kardynał Wyszyński.

Rozważanie 4

CZYTAJ DALEJ

Papież w Trieście: spotkanie z migrantami i osobami niepełnosprawnymi

2024-05-04 14:54

[ TEMATY ]

Watykan

Monika Książek

Biskup Triestu, Enrico Trevisi, ogłosił program wizyty papieża w stolicy Friuli-Wenecji Julijskiej 7 lipca z okazji 50. Tygodnia Społecznego Katolików we Włoszech. Sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Włoch, abp Giuseppe Baturi, zapowiedział tę podróż w styczniu br.

Podczas prezentacji programu 50. Tygodnia Społecznego Katolików we Włoszech, który odbędzie się w Trieście w dniach od 3 do 7 lipca, ogłoszono niektóre szczegóły programu wizyty papieża Franciszka. Ma on przybyć do Triestu 7 lipca. Wcześniej włoscy biskupi i wierni spędzą w Trieście cały tydzień pod hasłem: "W sercu demokracji. Uczestnictwo między historią a przyszłością" i będą wspólnie dyskutować o rozwoju kraju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję