Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Cudo wśród liturgicznych szat

Niedziela bielsko-żywiecka 20/2013, str. 3

[ TEMATY ]

liturgia

Archiwum

Ornat z Kompletu Anielskiego

Ornat z Kompletu Anielskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szacie liturgicznej z XIX wieku poświęcone będzie ostatnie z cyklu spotkań organizowanych przez diecezjalne muzeum „Przez sakralne do sacrum”. Podczas prelekcji przedstawiony zostanie tzw. Komplet Anielski, zaliczany do wyjątkowych realizacji artystycznych i ikonograficznych wśród liturgicznych szat. Został wykonany pod koniec XIX wieku w Lyonie, wg projektu artysty Gasparda Ponceta, przez firmę „Henry”. Realizacja Kompletu Anielskiego stała się sukcesem firmy „Henry”. Zaprezentowany na Wystawie Światowej w Paryżu w 1900 r. został nagrodzony Grand Prix.

Ikonografia szat ukazuje chwałę królestwa niebieskiego. Wszystkie najważniejsze postaci - Matka Boża, Jezus Chrystus, otoczone są niezliczoną liczbą aniołów. One, o różnych wymiarach, kształtach, z różnymi rekwizytami, wykonując rozmaite gesty wypełniają całą przestrzeń dekoracyjną szat. Stąd też nazwa szat liturgicznych „Komplet Anielski” - tłumaczy ks. dr Grzegorz Klaja, dyrektor diecezjalnego muzeum. Ks. Klaja podkreśla, że na terenie naszej diecezji mamy kilka kompletów szat liturgicznych lub poszczególnych elementów z zestawów utkanych wg tzw. wzoru anielskiego. - Znany jest komplet z parafii Opatrzności Bożej w Bielsku-Białej, a szczególnie należąca do niego kapa, podziwiana na kilku wystawach (będzie prezentowana podczas spotkania). Szaty te zostały odnowione staraniem ks. prał. Jana Sopickiego. W parafii Narodzenia NMP w Bielsku-Białej Lipniku znajdują się szaty dla kapłana do Mszy św. Również parafia św. Marii Magdaleny w Cieszynie posiada owe dzieła - informuje dyrektor muzeum.

Czwarte spotkanie „Przez sakralne do sacrum” odbędzie się 1 czerwca o godz. 10.30 w gmachu Kurii Diecezjalnej przy ul. Żeromskiego. Wtedy to historię i kontekst Kompletu Anielskiego na tle innych ornatów przybliży mgr Barbara Kalfas, wybitna specjalistka w dziedzinie konserwacji tkanin artystycznych. Z kolei ikonograficzną wymowę tej tkaniny przybliży w drugiej części ks. Klaja. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną kapy, ornat, bursa, welon, stuła, manipularz z Kompletu Anielskiego oraz pochodząca z bielskiej parafii Opatrzności Bożej kapa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-05-16 13:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: wystawa LITURGIA WCZORAJ I DZIŚ

„Liturgia wczoraj i dziś” to tytuł wystawy, której wernisaż będzie miał miejsce 24 października o godz. 11 w Muzeum Historyczno-Misyjnym Zgromadzenia Księży Misjonarzy w Krakowie przy ul. Stradomskiej 4. Jej uroczyste otwarcie nastąpi podczas międzynarodowego sympozjum, zorganizowanego w Auli Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy, z okazji 50-lecia uchwalenia soborowej Konstytucji o Liturgii.
CZYTAJ DALEJ

“Chrystus spowity całunem” wystawiony w Rzymie

2025-04-18 22:00

[ TEMATY ]

Rzym

Chrystus spowity całunem

niezwykła rzeźba

Włodzimierz Rędzioch

“Chrystus spowity całunem”

“Chrystus spowity całunem”

W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.

Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję