Poprzednie przeszklenie zostało wykonane w 1973 r. w celu ochrony dzieła, które zostało uszkodzone uderzeniami młotka przez niezrównoważoną osobę w dniu 21 maja 1972 r. Trwająca niespełna sześć miesięcy wymiana, miała na celu przywrócenie ikony maryjnej do kultu pielgrzymów i odwiedzających, a także poprawę systemu bezpieczeństwa. Po zakończonych pracach budowlanych, rzeźba jest ponownie dostępna w całej okazałości.
Budować pokój
Pomóż w rozwoju naszego portalu
„W dzisiejszym niezwykle delikatnym kontekście geopolitycznym na świecie - powiedział kardynał Mauro Gambetti, archiprezbiter bazyliki i przewodniczący Fabryki Świętego Piotra - wierni otrzymują ponownie możliwość kontemplowania Matki, która ofiarowuje ludzkości Syna Bożego, zdjętego z krzyża i ożywionego mocą zmartwychwstania. Ofiarowanie Dziewicy otwiera drogę do pojednania serc i budowania dróg braterstwa i pokoju”.
Niezbędne działania
Interwencja w celu wymiany oszklenia, pięćdziesiąt lat po jego instalacji, stała się konieczna ze względów estetycznych - związanych z naturalnym zmętnieniem materiału - ale również z potrzeb technicznych.
Reklama
Ogólnie rzecz biorąc, przeszklenie, rozumiane jako zespół szklanych tafli i integrujących je elementów ze stali konstrukcyjnej, o powierzchni około 50 metrów kwadratowych i łącznej wadze 3400 kilogramów, zostało zaprojektowane tak, aby wytrzymać znaczące oddziaływania środowiskowe, takie jak nacisk i oddziaływanie na całą powierzchnię, trzęsienia ziemi i napór tłumu na parapet z więcej niż wystarczającym marginesem bezpieczeństwa.
„Nowe światło”
Światło jest elementem, niezwykle istotnym w całej kompozycji. Pieta i cała kaplica zostały wyposażone w nowy system oświetlenia; odnowiony i wyposażony w najnowocześniejsze technologie i komponenty.
Na sklepieniu kaplicy można podziwiać jedne z nielicznych fresków w Bazylice Watykańskiej. Zostały one wykonane przez Giovanniego Lanfranco (1582-1647) w latach 1629-1632. Całe sklepienie jest ozdobione epizodami z Męki Pańskiej z wywyższeniem Krzyża Świętego w centrum.
Dzięki rusztowaniu wzniesionemu na potrzeby instalacji przeszklenia, można było przeprowadzić serię prac konserwatorskich i restauratorskich na freskach Lanfranco. Zabezpieczono również żebrowany witraż z tyłu tej samej kaplicy.
Pieta
Marmurowa postać Matki Bożej Bolesnej, która podtrzymuje ciało martwego Jezusa, została wyrzeźbiona przez Michała Anioła Buonarrotiego w latach 1498-99. Artysta stworzył to dzieło w wieku 23 lat. Rzeźba była przeznaczona do grobowca kardynała Jeana de Bilhères-Lagraulas, który w tym czasie znajdował się w kaplicy św. Petroneli, obok starożytnej bazyliki.
Opaska schodząca z ramienia Dziewicy głosi: „MICHAEL ĀGELVS BONAROTVS FLORENT FACIEBA” („Uczynił to Florentczyk, Michał Anioł Buonarroti”) – jedyne dzieło podpisane przez artystę. 3 grudnia 1749 r. posąg został umieszczony przed marmurowym krucyfiksem nad ołtarzem tej kaplicy, gdzie zawsze pozostawał wystawiony na pobożność wiernych, z wyjątkiem kilku miesięcy w latach 1964-1965, kiedy to – co jest wyjątkowym i niepowtarzalnym faktem – przepłynął ocean na Targi Światowe w Nowym Jorku. 21 maja 1972 r., po szaleńczym ataku, który uszkodził lewe ramię i twarz Maryi Dziewicy, umiejętnie odrestaurowany posąg był chroniony przez dużą szybę, która została obecnie wymieniona.