Reklama

Niedziela w Warszawie

Budzenie olbrzyma

W polskich parafiach drzemie olbrzymi potencjał. II Kongres Nowej Ewangelizacji w Warszawie będzie szkołą dla tych, którzy chcą tego olbrzyma obudzić

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeciętny Polak chodzi raz w tygodniu na Mszę św. Jedynym jego zaangażowaniem na rzecz Kościoła jest wrzucenie kilku złotych na tacę. Zachowuje się tak, jakby kupił bilet, którego dochód przeznaczony jest na utrzymanie sklepu z sakramentami.

- To pomylenie pojęć. Kościół to każdy z nas. To wspólnota wiernych, a nie budynek czy duchowni - mówi ks. Roman Trzciński, delegat archidiecezji do Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy Episkopacie Polski, współorganizator kongresu, który w dniach 19-22 odbędzie się w parafii Wniebowstąpienia Pańskiego na Ursynowie. Jego zdaniem odpowiedzialność za Kościół nie polega na tym, aby jedynie wrzucić kilka złotych na tacę. - To troska o wspólnotę, o parafię, czyli o naszych sąsiadów. Troska o ich ewangelizację, o ich zbawienie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ewangelizacyjne nawrócenie

Kościoły w Polsce wciąż są pełne ludzi. Jednak wielu z nich zachowuje się tak jakby w niedzielę szli do punktu usługowego. - Taka postawa jest wygodna zarówno dla wielu świeckich, jak i dla księży. Potrzebne jest nam ewangelizacyjne nawrócenie - mówi ks. Trzciński.

Głównym celem kongresu jest więc „budzenie olbrzyma”, który drzemie w polskich wspólnotach. Dlatego też centrum kongresowym będzie jedna z największych parafii w Polsce. - Cieszę się, że wybrano akurat nas. Każda wymiana poglądów i doświadczeń jest dla nas cenna - mówi ks. dr Dariusz Gas, proboszcz prawie 40-tysięcznej parafii pw. Wniebowstąpienia na Ursynowie.

Kongres ma rozbudzić wśród liderów ruchów i wspólnot katolickich poczucie odpowiedzialności za misję ewangelizacyjną. Paradoksalnie jest to więc przekonywanie ludzi, którzy już są przekonani. Potrzebne jest im pastoralne nawrócenie, czyli takie, które mocniej zdeterminuje ich do głoszenia Dobrej Nowiny również poza murami kościoła. - Właśnie przekonanie ludzi, że jest konieczność ewangelizowania innych, to największe wyzwanie. Nie tylko chodzi mi o świeckich, ale również o księży proboszczów. To oni muszą przeżyć ewangelizacyjne nawrócenie - podkreśla ks. Trzciński. Członkowie jego wspólnoty „Woda Życia” telefonują teraz do warszawskich proboszczów z pytaniem: Czy Ksiądz zapisał się już na kongres?

Reklama

Misja dla świeckich

Parafia Wniebowstąpienia Pańskiego jest doskonałą ilustracją potrzeby nowej ewangelizacji. - Bez świeckich niewiele zrobimy - mówi ks. Gas. Posługujących w pełnym wymiarze godzin księży jest sześciu, a parafian 35-40 tysięcy. Jeżeli, każdy ksiądz spotykałby się z wiernymi bez przerwy przez 10 godzin, 7 dni w tygodniu, to miesięcznie jednej osobie mógłby poświęcić zaledwie 2, 5 minuty.

Kapłani mogą być więc tylko przewodnikami w Nowej Ewangelizacji, ale główny ciężar spoczywa na świeckich. - Sami jej nie przeprowadzimy, bo jest nas za mało. Poza tym niektóre środowiska są dla nas zamknięte - mówi ks. Trzciński, który w swojej wspólnocie ma ponad 1200 świeckich ewangelizatorów.

Jednym z gości kongresu będzie legendarny ks. PiGi (ks. Piergiorgio Perini), proboszcz bazyliki św. Eustorgiusza w Mediolanie oraz twórca systemu ewangelizacji komórkowej. Nie chodzi w nim o głoszenie Dobrej Nowiny przez telefony, ale osobiste zaangażowanie świeckich, którzy tworzą niewielkie grupki ewangelizacyjne. Świeccy mogą bowiem przeniknąć do swoich środowisk - domów, rodzin, sąsiadów i miejsc pracy.

W 1987 r. powstały pierwsze cztery komórki, zrzeszające 42 osoby. Obecnie w mediolańskiej parafii jest ich 160. Natomiast osób zaangażowanych w ewangelizację jest aż dwa tysiące. Ten wynik jest bardzo imponujący, bo na terenie parafii św. Eustorgiusza mieszka zaledwie 400 wiernych.

- Ten system ewangelizacyjny sprawdza się również doskonale w Polsce. Co więcej, mogą z niego korzystać różne ruchy i wspólnoty - tłumaczy ks. Trzciński. System komórkowy nie narzuca żadnej duchowości, a więc może z niego korzystać zarówno np. Odnowa w Duchu Świętym, jak i Neokatechumenat. Woda Życia z parafii św. Jakuba na Ochocie od lat stosuje ten system w swoich szeregach. Na początku było zaledwie 5 komórek, a teraz jest ich ponad 100. - Kiedyś pół roku zajmowały mi rozmowy ze studentami z jednego piętra w akademiku. Ta praca ewangelizacyjna opłacała się, bo teraz mam ok. 1200 osób, które są gotowe do ewangelizacji. - podkreśla ks. Trzciński. - Teraz mam ludzi, którzy w ciągu jednego dnia obchodzą dziesięć akademików. Dziś mogę siedzieć w kościele i czekać, aż świeccy przyprowadzą do mnie kolejne osoby.

Reklama

Zaproszenie dla wszystkich

Na spotkanie ewangelizatorów zaproszonych gości z Polski i zagranicy będzie wielu. Przyjadą na Ursynów, aby podzielić się doświadczeniami i wieloletnia praktyką. - Nie będziemy promować jakiejś jednej metody ewangelizacyjnej. To raczej będzie forum wymiany myśli, ale także możliwość poznania nowych instrumentów nowej ewangelizacji - mówi diakon Bogdan Sadowski, rzecznik prasowy kongresu.

Jego uczestnicy będą mogli zastosować wiedzę i umiejętności w praktyce. W sobotę 21 września o godz. 17. ewangelizatorzy wyjdą z kościoła w przestrzeń publiczną. - Na Ursynowie będzie wiele różnych przedsięwzięć. Z kościoła wyjdzie Marsz dla Jezusa. Woda Życia zorganizuje na Kopie Cwila rodzinny piknik ewangelizacyjny ALFA - mówi ks. Trzciński.

Do Warszawy przyjedzie ok. 1000 osób. Dla nich przygotowane są noclegi i posiłki. Jednak na otwarte części kongresu przyjść może każdy. - Liczymy na to, że będzie nas o wiele więcej - zaprasza dk. Sadowski.

* * *

II Ogólnopolski Kongres Nowej Ewangelizacji

„Obudzić olbrzyma - nowa ewangelizacja w parafii!”

Czwartek (19 września)
17.00
- Zawiązanie Wspólnoty
19.00 - Eucharystia
21.00 - 21.45 - Wieczór świadectw - o. Krzysztof Czerwionka

Piątek (20 września)
09.00 - 9.45
- Poranne uwielbienie, nauka rekolekcyjna - bp Grzegorz Ryś
10.15 - 11.30 - Konferencje: Marc de Leyritz „Nawrócenie pastoralne punktem wyjścia do Nowej Ewangelizacji w parafii”, ks. dr Kazimierz Półtorak „Parafia jako miejsce identyfikacji dla człowieka wierzącego: duchownego, świeckiego i wspólnoty”
12.00 - Msza św.
15.45 - 17.00 - Warsztaty (4 grupy): Komórki Parafialne, Kurs Alfa, Neokatechumenat, Ruch Światło-Życie
18.15 - Konferencja: ks. dr Józef Morawa „Dlaczego i pod jakimi warunkami parafia jest miejscem obecności Kościoła pomiędzy ludźmi”
19.30 - 21.00 - Dzielenie się doświadczeniem - bp Nicholas DiMarzio, ks. Piergiorgio Perini i Marc de Leyritz
21.00 - Słowo rekolekcjonisty - bp Grzegorz Ryś, Wieczór pojednania i wstawiennictwa - Zbigniew Słup

Reklama

Sobota (21 września)
9.30 - 10.00
- Nauka rekolekcyjna
10.15 - 11.30 - Konferencja: bp Nicholas DiMarzio „Nowa Ewangelizacja w parafii”
12.00 - 13.00 - Warsztaty (4 grupy): Ruch dla Lepszego Świata - Mondo, Szkoły Nowej Ewangelizacji, Nowe Wspólnoty Kościelne, Ruch Focolari
15.30 - Eucharystia - abp Marek Jędraszewski
17.00 - Wyjście Ewangelizacyjne
21.00 - 22.00 - Wieczór chwały - Hubert Kowalski, ks. Artur Godnarski

Niedziela (22 września)
09.00 - 10.00
- Śpiew i słowo rekolekcjonisty
10.00 - 11.30 - Podsumowanie Kongresu
12.10 - Eucharystia

Parafia Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie, Aleja Komisji Edukacji Narodowej 101.
Szczegółowe informacje na stronie: www.nowaewangelizacja.org

(as)

2013-09-11 15:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jesteśmy blisko Źródła

Niedziela lubelska 47/2017, str. 4

[ TEMATY ]

ekumenizm

kongres

Grzegorz Jacek Pelica

Tłem dla inauguracji kongresu był obraz „Unia lubelska” Jana Matejki

Tłem dla inauguracji kongresu był obraz „Unia lubelska” Jana Matejki

W Lublinie odbył się Międzynarodowy Kongres Ekumeniczny „Lublin miasto zgody religijnej (1317 – 2017)”. Wydarzenie w dniach 29-31 października zgromadziło wielu uczestników pochylających się nad wspólną obecnością na przestrzeni wieków różnych tradycji chrześcijańskich, a szczególnie Kościoła rzymskokatolickiego, Cerkwi prawosławnej oraz ewangelicyzmu. Kongres został wpisany w trzy ważne jubileusze: 700-lecie Lublina, 500-lecie reformacji i 100-lecie KUL. Przygotowali go wspólnie: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Ekumeniczny KUL, Archidiecezjalna Rada Ekumeniczna przy Metropolicie Lubelskim, Polska Rada Ekumeniczna Oddział Lublin, Miasto Lublin oraz Urząd Marszałkowski w Lublinie.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję