Reklama

Pytanie o człowieka w zjednoczonej Europie

Niedziela toruńska 1/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesna epoka została naznaczona dwiema wielkimi rewolucjami: naukową i polityczną, spośród których pierwsza jest jeszcze bardzo aktywna i poprzez technikę będzie nadal stawiać człowiekowi nowe obietnice, nie uwolnione od niepokojów. Kieruje ona dwiema wielkimi zmianami w świecie, jedną w wizji kosmosu - wprowadzoną przez fizykę, drugą w wizji człowieka - kierowaną przez biologię i genetykę. W odniesieniu do polityki trzeba powiedzieć, że minęły złudzenia związane z obietnicą szczęśliwego życia w kontekście globalnej potęgi państwa, rasy, klasowości, jakie wielkie rewolucje totalitarne roztaczały przed niezliczonymi masami ludzkimi. Tego rodzaju wizje zakończyły się katastrofą o apokaliptycznych rozmiarach, gdyż stały się utopią, która może nigdy nie zazna obecności w historii ludzkości. Także radykalny ateizm już chyba pozostał poza nami. Poważne problemy przyszłości będą związane raczej z człowiekiem; będą to bardziej problemy antropologiczne niż polityczne i teologiczne. Nie chcę w ten sposób wyrażać aplauzu dla antropocentryzmu. Mam bowiem na uwadze człowieka, a nie przestarzałe formy antropocentryczne. Jeśli jest godne pochwały to, że element antropologiczny stawia się dziś jako najbardziej twórczy i decydujący w formowaniu nowej kultury i cywilizacji postmodernistycznej, to chrześcijańska koncepcja człowieka i jego przeznaczenia otrzymują wezwanie do nowego potwierdzenia siebie w nieznanej sytuacji, w jaką wchodzimy.
To, że podstawowym problemem teraźniejszości jest człowiek, poświadczają bardzo poważne w ostatnich dziesiątkach lat dzieła filozoficzne, przy założeniu, że w lustrze filozofii odbija się duchowa sytuacja społeczeństw i problemów nurtujących ich życie. Tacy autorzy, jak: Gehlen, Jonas, Lévinas, Ricoeur w swoich pismach traktujących o człowieku, o antropologii kulturowej, o etyce, o wolnoś-ci i odpowiedzialności na różne sposoby przypominają nam o uprzywilejowanym miejscu tematu antropologicznego.
W tym kontekście również dla teologii nie jest obce dziś pytanie o człowieka, o jego wolność, o jego pełny rozwój, jako zadanie nałożone mu przez Stwórcę do ciągłego realizowania w życiu. To pytanie o kształt człowieka i środowiska, w jakim będzie on żył i rozwijał się, staje przed nami dziś, gdy zmienia się całkowicie oblicze naszej Europy. Dlatego w przededniu wejścia naszego państwa i społeczeństwa w nowe struktury europejskie podejmujemy pytanie o człowieka nowej rzeczywistości.
W tej nowej rzeczywistości nie można się poświęcać zadaniom drugorzędnym, zdolnym formułować jedynie piękne zasady, ale - jak to wielokrotnie bywało w historii - należałoby przedstawić jas-ny program odnowy religij-nej i cywilizacyjnej. Analizując bowiem współczesną sytuację światową, trzeba powiedzieć jasno, że poza przestrzenią finansową i naukowo-techniczną proces cywilizacyjny doznaje znacznego zastoju. Rosną różnice społeczne i kulturowe, podczas gdy brakuje duchowej siły zdolnej do tworzenia nowego porządku. Współczesne myślenie liberalne nie jest zdolne zaofiarować wkładu w proces pojednania po tym, gdy siła Objawienia transcendentalnego nie jest przez wielu wierzących traktowana jako siła wiążąca. Skoro orędzie chrześ-cijańskie jest obiektywnie dostosowane do miary naszych możliwości, to powinna się rodzić refleksja nad postulatem jego przyjęcia. Tymczasem nasze społeczeństwa zamknęły się na czerpanie ze skarbca tego orędzia i pozostały nieraz kompletnie głuche na jego treści. Dlatego w momencie dyskusji nad Konstytucją Europy decydujący jest spór o człowieka, bo dla niego ta Konstytucja ma istnieć, a spór o człowieka jest sporem o normalność i dojrzałość naszego istnienia i działania.

Ks. prof. dr hab. Czesław Rychlicki

Tekst wprowadzenia do sympozjum "Człowiek w zjednoczonej Europie", Toruń 5 grudnia 2002 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Święto Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana

[ TEMATY ]

święto

Adobe Stock

Święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana obchodzone jest w Polsce od 2013 r. Ma ono przyczynić do świętości życia duchowieństwa oraz być inspiracją do modlitwy o nowe, święte i liczne powołania kapłańskie.

Papież Benedykt XVI zaproponował, żeby do kalendarza liturgicznego wprowadzić nowe święto ku czci Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana. Jest to odpowiedź Ojca Świętego na postulaty zgłaszane przez różne episkopaty, ale przede wszystkim środowiska zakonne dla upamiętnienia Roku Kapłańskiego, który był obchodzony od 19 czerwca 2009 do 11 czerwca 2010 r. Jest to odpowiedź papieża na potrzebę obchodzenia takiego święta. (Do tej pory w Mszale Rzymskim jest tylko Msza wotywna, którą często kapłani sprawują z okazji pierwszego czwartku miesiąca, gdy w sposób szczególny modlimy się o powołania kapłańskie i dziękujemy Chrystusowi za ustanowienie sakramentu Eucharystii i kapłaństwa).

CZYTAJ DALEJ

Jesteście naszą nadzieją i dumą

2024-05-24 16:40

Magdalena Lewandowska

Abp Józef Kupny dał sygnał do startu Biegu Wolności

Abp Józef Kupny dał sygnał do startu Biegu Wolności

Prawie 300 dzieci z 14 szkół archidiecezji wrocławskiej spotkało się na Zjeździe Szkolnych Kół Caritas i 1. Światowych Dniach Dzieci.

To inicjatywa papieża Franciszka – 25 i 26 maja do Watykanu zjadą dzieci z rodzinami z całego świata. Wrocławskie obchody zorganizowała wspólnie Caritas Archidiecezji Wrocławskiej i Centrum Historii Zajezdnia, gdzie odbyło się spotkanie. Rozpoczął je Bieg Wolności, do którego sygnał dał abp Józef Kupny. – Prawie 300 dzieciaków przebiegło przez plac, który przecież także opowiada o wolności. A to jest przesłanie papieża Franciszka, by wolność nieść dalej, by być solidarnym z dziećmi z miejsc, gdzie toczy się wojna, gdzie jest głód, gdzie jest wielkie ubóstwo – tłumaczył rzecznik Caritas Paweł Trawka.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję