Reklama

Wiara

Codzienne rozważania do Ewangelii

Panie, zmiłuj się nad nami, obmywaj nasze serca

Rozważania do Ewangelii Mk 7, 14-23.

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Środa, 12 lutego

• Rdz 2, 4b-9.15-17 • Ps 104 • Mk 7, 14-23

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jezus przywołał znowu tłum do siebie i rzekł do niego: «Słuchajcie Mnie wszyscy i zrozumiejcie! Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym; lecz co wychodzi z człowieka, to czyni człowieka nieczystym. Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha». Gdy się oddalił od tłumu i wszedł do domu, uczniowie pytali Go o to przysłowie. Odpowiedział im: «I wy tak niepojętni jesteście? Nie rozumiecie, że nic z tego, co z zewnątrz wchodzi w człowieka, nie może uczynić go nieczystym; bo nie wchodzi do jego serca, lecz do żołądka i na zewnątrz się wydala». Tak uznał wszystkie potrawy za czyste. I mówił dalej: «Co wychodzi z człowieka, to czyni go nieczystym. Z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, nierząd, kradzieże, zabójstwa, cudzołóstwa, chciwość, przewrotność, podstęp, wyuzdanie, zazdrość, obelgi, pycha, głupota. Całe to zło z wnętrza pochodzi i czyni człowieka nieczystym».

Reklama

W kontekście dzisiejszego fragmentu Ewangelii jest opowiadanie o tym, że niektórzy uczeni w Piśmie zauważyli, że uczniowie Jezusa nie obmyli właściwie – według tradycji – rąk przed posiłkiem. Nie chodziło tu o higienę. W Starym Testamencie w Księdze Kapłańskiej (Kpł 11–15) wskazanych było bardzo wiele rytuałów, by móc uczestniczyć w pobożnych obrzędach religijnych lub składaniu ofiar w świątyni. W czasach Jezusa namnożyło się jeszcze więcej różnych rytuałów lub czynności, które należało wykonać, by być „czystym”, lub czynności, przez które człowiek mógł stać się „nieczysty”. Tworzono cały czas nowe przepisy. Na przykład wieprzowina była mięsem nieczystym, więc nie wolno jej było jeść, a baranina czystym; inny przepis mówił, że przed posiłkiem należało przynajmniej zanurzyć zaciśniętą dłoń w naczyniu z wodą… Pan Jezus nawiązuje do tych przepisów, by zwrócić uwagę na o wiele ważniejszą sprawę niż czystość rytualna – na czystość sumienia, czystość intencji. Jezus mówi: „z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli”, a także złe słowa i złe czyny czy zaniedbania człowieka. To grzech odwraca od Boga i niszczy dobre relacje z ludźmi. Grzech planowany i wykonany z premedytacją jest prawdziwą „nieczystością”. Ostatnia księga Pisma Świętego, księga Apokalipsy, mówi o wizji mistycznej wizji świętego Jana, który zobaczył niebo. Znajdujemy tam dialog: «Ci przyodziani w białe szaty kim są i skąd przybyli?» I powiedziałem do niego: «Panie, Ty wiesz». I rzekł do mnie: «To ci, którzy przychodzą z wielkiego ucisku i opłukali swe szaty, i w krwi Baranka je wybielili. Dlatego są przed tronem Boga. (…) i poprowadzi ich do źródeł wód życia: i każdą łzę otrze Bóg z ich oczu» (Ap 7, 14-15.17). W tej wizji, w niebie znajdują się ludzie, którzy są przed Bogiem i uczestniczą w Jego radości. Ich szaty (czyli sumienia, „serca”) są czyste, ponieważ zostały obmyte przez Boga (dzięki Krwi Baranka). Jednak nie dokonało się to bez ich udziału: przyjęli oni Chrystusa i Jego zbawienie oraz wytrwali w trudnościach i przeciwnościach przy Nim. Panie, zmiłuj się nad nami, obmywaj sam nasze serca, byśmy byli czyści i szli za Tobą, Barankiem Bożym, do radości nieba.

K.K.

ROZWAŻANIA NA ROK 2025 DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!: "Żyć Ewangelią 2025".

2025-01-14 13:09

Ocena: +58 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jezus szuka szczeliny, aby wejść do serca człowieka i pomnożyć wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 20, 24-29.

Poniedziałek, 3 lipca. Św. Tomasza Apostoła, święto
CZYTAJ DALEJ

Budowali Europę Chrystusa

Cyryl i Metody, święci Apostołowie Słowian, trwają bardzo mocno w pamięci Kościoła.

Urodzili się w bogobojnej rodzinie w Tesalonikach (Słowianie znali to miasto pod nazwą Sołuń) leżących na pograniczu Słowiańszczyzny, ważnym ośrodku handlu i polityki Cesarstwa Bizantyjskiego. Wydarzeniem, które zmieniło ich życie, była prośba księcia Moraw o wysłanie misji ewangelizacyjnej dla jego ludu. Misja Cyryla i Metodego szybko przyniosła ogromny sukces, m.in. za sprawą przekładu liturgii na język słowiański, którego dokonali. Na prośbę księcia Rościsława wprowadzili do liturgii język słowiański pisany alfabetem greckim (głagolicę). Potem jeden z uczniów św. Metodego wprowadził do tego pisma majuskuły (duże litery) alfabetu greckiego. Pismo to nazwano cyrylicą. Ponadto Cyryl przetłumaczył Pismo Święte na język staro-cerkiewno-słowiański.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie Ks. Mariusza Rosika: Konsternacja na górze

2025-02-15 11:21

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

James Tissot/pl.wikipedia.org

„Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie” (Mt 5,1) – takimi słowami ewangelista Mateusz wprowadza czytelnika do wysłuchania Jezusowego Kazania na górze, które rozpoczyna się ośmioma błogosławieństwami. Ta sama mowa u Łukasza wprowadzone została zupełnie inaczej: „Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie” (Łk 6,17). Tak jawna rozbieżność – Mateuszowa góra i Łukaszowa równina – przez wieki budziła konsternację biblistów. Próbowano wyjaśniać ją na wiele sposobów.

Jedni dowodzili, że zwyczajem wędrownych nauczycieli było powtarzanie tych samych nauk w różnych okolicznościach. Można więc z powodzeniem przyjąć, że Jezus powtarzał błogosławieństwa nie tylko na górze czy równinie, ale także w domach, synagodze czy świątyni. Inni twierdzili, że zamiarem Mateusza było ukazanie Jezusa jako nowego Mojżesza. Skoro Mojżesz wyszedł na górę, być narodowi wybranemu dać Dekalog, tak Jezus jako nowy Mojżesz wychodzi na górę, by rodzącemu się Kościołowi, dać przykazanie miłości bliźniego. Najnowsza propozycja biblistów każe sięgnąć do aramejskiego tła wygłoszenia mowy. W języku Jezusa słowo taurah oznacza zarówno „górę”, jak i „pole”. Wydaje się, że ten właśnie termin stoi u podstaw obydwu przekładów. Można więc uniknąć konsternacji spowodowanej różną lokalizacją Jezusowego kazania.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję