Reklama

Niedziela Rzeszowska

Świadkowie historii z Podkarpacia

Niedziela rzeszowska 48/2013, str. 4-5

[ TEMATY ]

historia

Tadeusz Poźniak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

W Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego 5 listopada br. miało miejsce podniosłe wydarzenie – uroczystość wręczenia Nagrody Honorowej „Świadek historii”. Ten zaszczytny tytuł jest przyznawany przez Kapitułę, której przewodniczącym jest Prezes Instytutu Pamięci Narodowej. Otrzymują ją osoby szczególnie zasłużone w upamiętnianiu historii Narodu polskiego. Wiele osób, które cierpiało za wolność Ojczyzny są szczególnie honorowane, aby ich czynów nie pokrył kurz niepamięci. Inni, którzy w różny sposób przyczyniają się do upamiętniania historii również otrzymują to patriotyczne odznaczenie. Dlatego wśród laureatów są różne osoby, jak też instytucje. W Rzeszowie odbyła się druga edycja „Świadka Historii”, którą zaszczycił swą obecnością bp Kazimierz Górny wraz z kapłanami. Przez tę obecność na uroczystości złożyli cześć ks. inf. Józefowi Sondejowi, który wśród innych osób otrzymał Nagrodę „Świadka Historii”. Gościem, a zarazem gospodarzem był prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Łukasz Kamiński. On też wraz z dyrektorem IPN Oddział Rzeszów Ewą Leniart, wręczył nagrody uhonorowanym. Wśród licznie zgromadzonych gości byli przedstawiciele władz samorządowych, rodziny odznaczonych, ich przyjaciele i znajomi oraz wielu miłośników historii Polski. Nie zabrakło młodzieży i to zarówno z Zespołu Szkół nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Łańcucie – laureaci Nagrody, jak również z Gimnazjum i Liceum Sióstr Prezentek w Rzeszowie. Najważniejsi na uroczystości byli sami świadkowie historii:

Lidia Teresa Argasińska – systematycznie spotyka się z młodzieżą szkół podstawowych i gimnazjalnych. Jest autorką książki o zesłaniu pt. „Szara opowieść: (wspomnienia z sześcioletniego pobytu na zesłaniu w Północnym Kazachstanie w latach 1940 – 1946)”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Henryk Atemborski – urodził się 10 kwietnia 1928 r. w Łodzi. Był uczestnikiem obrony Warszawy we wrześniu 1939 r., delegatem na I Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ „Solidarność” w Gdańsku. Organizator i uczestnik setek spotkań z młodzieżą. Jest inicjatorem odsłonięcia w Nowej Sarzynie pomnika poświęconego mieszkańcom regionu poległym w walce o niepodległość Polski.

Józef Dalecki – urodził się 25 września 1925 r. w Brasławiu w woj. wileńskim. W 1944 r. jako żołnierz AK internowany przez władze sowieckie i wywieziony do katorżniczej pracy w leśnych obozach pracy w ZSRS, w końcu 1945 r. przyjechał na teren obecnej Polski. Na szczególną uwagę zasługują starania zmierzające do ocalenia pamięci o Ziemi Wileńskiej i wywodzących się stamtąd bohaterach. Chętnie spotykał się z młodzieżą i dzielił się z nią swoimi doświadczeniami świadka historii. Wspierał działania edukacyjne rzeszowskiego Oddziału IPN-u.

Reklama

Marian Irzyk – urodził się 3 lipca 1940 r. w Markuszowej. Aktywnie działał w podziemnych strukturach „Solidarności”. Jest członkiem Rady Kombatantów i Osób Represjonowanych przy podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim. Chętnie spotyka się z młodzieżą szkół, gdzie przekazuje wiedzę z najnowszej historii Polski. Był inicjatorem i koordynatorem budowy Pomnika Polaków Pomordowanym przez Niemców w Kozłówku w 1943 r., jako represji za pomoc udzieloną Żydom.

Anatolia Gazda – urodziła się 19 stycznia 1926 r. w Różance. Jest siostrą funkcjonariusza Policji Państwowej II RP asp. Kazimierza Ogorzałka zamordowanego w Kalininie. Od ponad 20 lat działa aktywnie w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu „Rodzina Policyjna 1939 r.”. Aktywnie współpracuje z innymi organizacjami z terenu Podkarpacia, zwłaszcza ze Stowarzyszeniem Rodzin Katyńskich, oraz z placówkami oświatowymi.

Alojzy Maliszewski – urodził się 15 kwietnia 1930 r. w Lidzie, woj. nowogródzkie, zmarł 27 sierpnia 2013 r. w Rzeszowie. Jako jedenastoletni chłopiec wraz z trzema braćmi i matką został wywieziony 21 czerwca 1941 r. na Syberię. Do Polski wrócił w maju 1946 r. Przekazywał prawdę o tamtych czasach, wpływając na kształtowanie świadomości patriotycznej młodzieży, poprzez wygłaszanie prelekcji w szkołach o losach i warunkach katorżniczej pracy w sowieckich łagrach. Jest autorem książki „Historia łzami i potem pisana”.

Reklama

Tadeusz Kazimierz Orłowski – urodził się 16 marca 1920 r. w Jaryczowie koło Lwowa. Żołnierz AK, był jednym ze współzałożycieli Oddziału Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej w Mielcu. Dla upamiętnienia czynu zbrojnego żołnierzy Armii Krajowej, podjął inicjatywę budowy pomnika poświęconego ich pamięci, który został odsłonięty 11 listopada 1993 r. w Mielcu, przy ul. Sienkiewicza. Tadeusz Orłowski brał czynny udział w przygotowaniach do nadania Zespołowi Szkół Budowlanych w Mielcu imienia Żołnierzy Armii Krajowej.

Ks. inf. Józef Sondej – urodził się 1 marca 1914 r. w Mazurach. Aktywnie wspierał NSZZ „Solidarność” oraz rodzący się niezależny ruch chłopski. Wyrazem tego była posługa duszpasterska ks. Sondeja podczas strajku chłopskiego w Rzeszowie w 1981 r. Zaangażował się także w upamiętnienie żołnierzy AK zamordowanych przez Sowietów w Turzy oraz działaczy IV Zarządu Głównego WIN.

Aleksander Szymański – urodził się 12 grudnia 1927 r. w Przemyślu. Jako młody chłopiec związał się z AK w Obwodzie Przemyskim We wrześniu 1943 r. został aresztowany i przetransportowany do obozu KL Auschwitz, następnie KL Mauthausen-Gusen. Od 1995 r. jest prezesem Okręgu Podkarpackiego Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej w Rzeszowie. Zainicjował i koordynował wiele prac związanych z poprawą bytu kombatantów oraz czynił starania, aby upamiętnić żołnierzy Podokręgu Rzeszów AK.

Janina Wierzbicka-Kopeć – urodziła się 9 stycznia 1924 r. w Wilkowyji (obecnie część Rzeszowa). Była żołnierzem AK (ps. „Roza”, „Osa”), łączniczką inspektora rzeszowskiego kpt. Łukasza Cieplińskiego. Od 1980 r. była przewodniczącą koła NSZZ „Solidarność” w Oddziale PTTK w Rzeszowie. Współpracowała z byłymi żołnierzami Armii Krajowej i członkami Zrzeszenia „Wolność i Niezawisłość”. Od 1990 r. jest aktywną działaczką Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Bierze udział w spotkaniach z młodzieżą szkolną i studentami, z którymi dzieli się swoją wiedzą na temat Armii Krajowej i konspiracji antykomunistycznej.

Zespół Szkół nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Łańcucie, którego dyrektorem jest Bogusław Blajer, od 2004 r. zajmuje się opieką nad polskim cmentarzem rzymskokatolickim w Zbarażu na Ukrainie. Uczniowie szkoły corocznie wyjeżdżają na Ukrainę, aby tam zajmować się porządkowaniem zabytkowego cmentarza. Co roku do pracy wyjeżdża około 80 osób i pracuje tam przez prawie dwa tygodnie. Opieka nad cmentarzem w Zbarażu prowadzona przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół nr 2 w Łańcucie jest działaniem zmierzającym do uratowania części dziedzictwa kulturowego Narodu polskiego.

2013-11-26 16:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Berlin – biblijne ślady

Popiersie Nefretete, wielki ołtarz Zeusa z Pergamonu i wyposażenie egipskich grobowców. Wyspa Muzeów w Berlinie znana jest m.in. z bezcennych eksponatów sztuki starożytnej. Zwiedzając je, szukajmy związków ze starożytną historią narodu wybranego i historią chrześcijaństwa.

Wrażenie robią rzeźby egipskie pochodzące z roku 2600 p.n.e., wykonane z detalami figury faraonów z roku ok. 1500 p.n.e., hieroglify wyryte na tynkach, ściągniętych z piramid. Grobowce i drewniane trumny, w których - na wzór pudełek wkładanych jedno w drugie - przechowywano mumie. Wśród licznych eksponatów znajdziemy kilka, które pochodzą z czasów przebywania Izraelitów w Egipcie i wyjścia z niego pod wodzą Mojżesza. Wydarzenie to miało miejsce najprawdopodobniej za faraona Ramzesa II, czyli w XIII wieku p.n.e. (według „Przewodnika po Biblii”, Vocatio 1995). W posiadaniu muzeum znajduje się obelisk tego faraona. Pozostałe eksponaty mogą służyć jako tło kulturowe miejsca, w którym przez ok. 400 lat żył biblijny naród wybrany.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję