Reklama

Drogowskazy

Gdy czytanie bywa luksusem

Niedziela Ogólnopolska 31/2014, str. 3

[ TEMATY ]

książka

katolicy

Agnieszka Kowalczyk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ciągu roku ludzie często mówią, że nie mają na nic czasu – każdego dnia goni ich praca i ledwie mogą zdążyć. Jeżeli zapytamy, czy mają czas na czytanie, odpowiedź także będzie negatywna, wielu też przyzna się, że w ciągu roku nie przeczytało ani jednej książki. Niektórzy dodadzą, że nie wzięli do ręki nawet gazety – oglądają telewizję i to im wystarczy.

Tymczasem czytanie, w tym czytanie książek, ubogaca. Dzięki temu człowiek rozwija się intelektualnie i duchowo. Ten, kto czyta, pobudza swoją wyobraźnię, poszerza swoją wiedzę, często bowiem musi przecież zajrzeć do encyklopedii, słownika, zapytać bardziej doświadczone osoby.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chociaż w dzisiejszych czasach czytelnictwo podupada, jest wypierane przez Internet czy audiobooki, to nadal stanowi ono istotną wartość. Bogu dzięki, są ludzie, którzy korzystają z bibliotek, czytelni, odwiedzają księgarnie, kupują książki. Już sam fakt, że istnieją oficyny wydawnicze, które utrzymują się przecież ze sprzedaży wydawanych pozycji książkowych, oznacza, że są ludzie, którzy czytają.

Zauważa się wzrost popularności albumów. Taką książkę się przegląda. Czytanie jest czynnością nieco trudniejszą. „Niedziela” wyszła naprzeciw tym tendencjom i wydawała swego czasu tzw. minialbumiki – małe książeczki ubogacone zdjęciami, zawierające podstawową wiedzę dotyczącą niektórych tematów, np. osoby Jana Pawła II, Jasnej Góry, Ziemi Świętej czy osoby ks. Jerzego Popiełuszki. Ukazały się 23 takie kolorowe książeczki.

Ojciec Święty Franciszek zachęca nas, byśmy nosili ze sobą Pismo Święte, a zwłaszcza Nowy Testament, z którego w ten sposób zawsze można skorzystać. Otóż kilka lat temu „Niedziela” wydała – w tłumaczeniu bp. Kazimierza Romaniuka – poszczególne księgi Nowego Testamentu w formacie przystosowanym do torebki, plecaka czy kieszeni itp. Dzięki temu ludzie mogą sięgać po święte teksty np. w podróży. Toteż gdy papież Franciszek tak serdecznie przekonuje nas o ważności jak najczęstszego zaglądania do Ewangelii, ucieszyłem się, że taka akcja była i naszym udziałem.

Reklama

Mamy także wiele wartościowych książek katolickich. Chciałbym, żeby je zauważano i czytano. Ojciec czy matka winni zadbać, by katolickie wydawnictwa – chociaż kilka pozycji – były obecne w rodzinie. W każdej domowej biblioteczce powinny się znaleźć Pismo Święte, choć niektóre dokumenty Stolicy Apostolskiej czy właśnie wspomniane albumiki, które w dużym skrócie uzupełnią naszą wiedzę na różne ważne tematy. Musimy też dostrzec potrzebę bibliotek parafialnych, które kiedyś istniały w wielu parafiach, obsługiwane przez siostrę zakonną czy wolontariuszkę. Czasami książki do takich bibliotek przekazywali też księża. Nie wolno zamykać dostępu do katolickiej książki w wydaniu papierowym – jest ona czymś niezmiernie ważnym, sprzyjającym głębszej refleksji, także działającym terapeutycznie. Wydawnictwa katolickie napotykają jednak na duże trudności w sprzedaży swych tytułów, niektóre hurtownie żądają od wydawcy nieraz aż 55 proc. wartości książki. Nie mamy przebicia na rynek, bo nie stać nas na warunki hurtu. Stąd książek tych trzeba szukać różnymi sposobami, m.in. przez Internet, na stronach wydawnictw katolickich. Jest też wiele cennych książek katolickich dla dzieci i młodzieży, pobudzających ich rozwój intelektualny i duchowy i przyczyniających się do wzrostu świadomości chrześcijańskiej.

Książka katolicka ma zatem ważną misję do spełnienia – uwrażliwia sumienia, czyni bardziej przejrzystym świat ludzkich wartości, buduje wiarę. Byłoby rzeczą dobrą, gdyby w wakacje zwrócić uwagę na czytelnictwo książki katolickiej. Ten problem kładę na serce rodziców i duszpasterzy.

2014-07-29 15:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Iść przez życie bez oklasków świata

Być wielkim człowiekiem i godzić się na to, by „iść przez życie bez oklasków świata”, umieć dziękować i przepraszać... Tak, jest to możliwe w przypadku ludzi z misją, nieprzeciętnych, którzy nie zabiegają o swoją sławę, gdyż dla nich liczy się największa Miłość, której służą, i dzieło, do którego są powołani

Sylwetkę takiego wyjątkowego człowieka odkrywa Milena Kindziuk, warszawska dziennikarka „Niedzieli”. Napisała ona pierwszą biografię kard. Józefa Glempa - obecnie już prymasa seniora - który przez ostatnie ćwierćwiecze był liderem Kościoła w Polsce i jedną z najważniejszych postaci życia publicznego.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Świdnik. Jubileusz parafii Chrystusa Odkupiciela

2024-04-29 05:51

Paweł Wysoki

40 lat temu w Świdniku biskup lubelski Bolesław Pylak powołał nowy ośrodek duszpasterski. Do tworzenia parafii i budowy kościoła pw. Chrystusa Odkupiciela skierował ks. Andrzeja Kniazia, który wraz z grupą wiernych jeszcze w 1984 r. wybudował tymczasową kaplicę, a kilka lat później świątynię.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję