W służbie dialogu” to motto tegorocznego słowa skierowanego przez przewodniczącego Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem z okazji 18. Dnia Judaizmu, który odbył się w Kościele katolickim 15 stycznia. W swoim przesłaniu bp Mieczysław Cisło, przedstawiając historyczny rozwój dialogu katolicko-żydowskiego zauważa: – Należy dziś podkreślić, że dialog katolicko-judaistyczny stanowi fundamentalną opcję Kościoła potwierdzoną nauką soborową i ortodoksją posoborowych papieży. Zastanawiając się nad celem tego dialogu, bp Cisło stwierdza, że jest on „zasadniczą sprawą wewnątrzkościelną – pomaga głębiej poznać i zrozumieć własne korzenie religijne, które stanowi biblijny judaizm z całym bogactwem Słowa Objawionego, Przymierza, prawa moralnego, obietnicy Mesjasza, modlitwy psalmami”.
Praktycznym wyrazem katolicko-żydowskiego dialogu stały się diecezjalne obchody Dnia Judaizmu, które w tym roku odbyły się 17 stycznia w auli Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie. Wśród gości przybyłych na spotkanie obecni byli m.in.: abp Stanisław Budzik, bp Mieczysław Cisło, rabin Boaz Pash z Jerozolimy, ks. prof. Mirosław Wróbel, prof. Józef Fert, prof. Sławomir Żurek, o. Grzegorz Kluz OP oraz przedstawiciele wspólnot żydowskich z Lublina i okolic. Spotkanie rozpoczęło nabożeństwo zakończenia szabatu, tzw. Hawadalę, które poprowadził rabin Boaz Pash. Witając gości, Metropolita Lubelski przypomniał, że rok 2015 ogłoszony został Rokiem Jana Pawła II. Papież podczas swojego pontyfikatu gorliwie zabiegał o rozwój dialogu międzyreligijnego. Nawiązując do hasła tegorocznego Dnia Judaizmu „Szukałem Pana, a On mnie wysłuchał i uwolnił od wszelkiej trwogi” (Ps 34,5), abp Budzik zauważył, że słowa te wypowiada król Dawid w trudnej sytuacji egzystencjalnej, która opisana jest w Drugiej Księdze Samuela. Ale słowa te można też odnieść do tragicznych losów narodu żydowskiego, możemy je także odnieść do dramatu Kościoła, do prześladowania chrześcijan, jakie ma miejsce w wielu krajach świata, ale też do dramatów naszego życia. Bóg jest wierny swemu przymierzu, może nas uwolnić od lęku i trwogi. Razem z Dawidem popatrzmy na Pana, a opromieni nas radość, a nasze oblicza nie zaznają wstydu.
Liturgii Słowa, będącej kolejnym punktem programu, przewodniczył ks. prof. Alfred Wierzbicki, który również wygłosił kazanie. Po nabożeństwie odbyła się dyskusja panelowa z udziałem zaproszonych gości, którzy usiłowali znaleźć odpowiedź na pytanie, kim jest Dawid dziś dla żydów i chrześcijan. Spotkanie zamknął bp Cisło, zwracając uwagę na widoczne na co dzień owoce dialogu, jakimi są brak lęku wobec siebie nawzajem, utrata obawy o własną tożsamość oraz rozwijająca się współpraca na rzecz budowania braterstwa i wspólnoty.
Pomóż w rozwoju naszego portalu