Reklama

Wiadomości

Prawo państwowe i kościelne dają rodzicom możliwość pogrzebu dziecka utraconego wskutek poronienia

W Polsce prawo państwowe i kościelne dają rodzicom możliwość pogrzebu dziecka, które utracili wskutek poronienia na bardzo wczesnym etapie ciąży. O jego kościelnej formie decydują rodzice. Jeśli jego szczątki nie zostaną odebrane ze szpitala, organizowane są pogrzeby zbiorowe.

2025-10-31 07:20

[ TEMATY ]

prawo

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kwestie pochowania ludzkich szczątków w polskim ustawodawstwie reguluje m.in. ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Zgodnie z nią muszą one zostać pochowane, a za takie uważa się także „szczątki dzieci zmarłych przed porodem”.

Kwestię tę precyzuje rozporządzenie ministra zdrowia z 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi. Wyjaśniono w nim, że „za zwłoki uważa się ciała osób zmarłych i dzieci martwo urodzonych, bez względu na czas trwania ciąży”. W związku z tym, nawet jeśli nie zostaną one odebrane ze szpitala, to w kraju organizowane są pogrzeby zbiorowe na cmentarzach komunalnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kodeks prawa kanonicznego (kpk) wskazuje, że „płody poronione, jeśli żyją, należy, jeśli to możliwe, chrzcić”. Nie robi jednak różnicy między poronieniami samoistnymi a wywołanymi działaniami zewnętrznymi lub zażyciem środków mających wywołać poronienie.

Zgodnie z kpk „ordynariusz miejsca może zezwolić na pogrzeb kościelny dzieci, których rodzice mieli zamiar je ochrzcić, a jednak zmarły przed chrztem”. Konferencja Episkopatu Polski pozwoliła jednak na katolicki pogrzeb dzieci, które zmarły przed chrztem, jeżeli rodzice pragnęli je ochrzcić. Oznacza to, że nie muszą oni prosić kurii o specjalne pozwolenie, jakie w normalnym trybie dla diecezjan wydaje biskup.

Reklama

O formie pogrzebu kościelnego decydują rodzice. Jedną z nich jest msza święta dziękczynna „za dar życia dziecka z prośbą o umocnienie dla rodziców”, bo nie można sprawować liturgii w intencji dziecka, gdyż zgodnie z nauką Kościoła katolickiego nie ma ono żadnego grzechu. Rodzice mogą też poprosić tylko o nabożeństwo Słowa Bożego w kościele i przejście na cmentarz.

Na niezbywalne prawo do pożegnania, opłakiwania i pochowania dziecka wskazali polscy biskupi w liście z 28 grudnia 2008 r. z okazji Niedzieli Świętej Rodziny. Podkreślili w nim, że „rodzina ma prawo do pomocy duszpasterzy w zorganizowaniu godnego pochówku, a także życzliwego przyjęcia jej prośby o wydanie ciała dziecka przez odpowiednie władze szpitalne”.

Warunkiem przekazania rodzicom szczątków dziecka jest wyrażenie woli ich pochowania. Jeśli dziecko było na wczesnym etapie ciąży i nie można stwierdzić jego płci w sposób wizualny, wówczas rodzice mogą zdecydować się na pochowanie go bez tej informacji. Szpital wypełnia wówczas jedynie kartę zgonu dziecka potrzebną przy formalnościach administracyjnych. Aby stwierdzić płeć dziecka, rodzice muszą zrobić badania genetyczne, które są płatne.

Reklama

Zgodnie z obowiązującymi od 6 sierpnia tego roku rozporządzeniami ministra rodziny, pracy i polityki społecznej kobieta ma prawo do skróconego urlopu macierzyńskiego i zasiłku za ten okres, a także prawo do zasiłku pogrzebowego. Aby otrzymać zasiłek pogrzebowy, wystarczy zaświadczenie o martwym urodzeniu wystawione na podstawie dokumentacji medycznej. Może je wystawić lekarz specjalista w dziedzinie ginekologii i położnictwa, lekarz w trakcie specjalizacji lub położna. Zaświadczenie przysługuje niezależnie od czasu trwania ciąży i nie musi określać płci dziecka. W przypadku zasiłku pogrzebowego możliwe jest także przedstawienie karty zgonu.

Zasiłek macierzyński i skrócony urlop po stracie dziecka przyznawane są także na podstawie zaświadczenia o martwym urodzeniu.

Dzieci utracone najczęściej chowane są w grobach rodzinnych. Można również złożyć ich szczątki w specjalnie do tego przeznaczonej wspólnej mogile dla takich dzieci. Ma je większość większych miast w Polsce. Na przykład na Pomorzu pierwsza zbiorowa mogiła dla dzieci utraconych powstała na cmentarzu Łostowickim w Gdańsku. Na Mazowszu jest ona w stolicy na cmentarzu Służewskim, cmentarzu Wolskim, Wawrzyszewskim, w Starej Miłosnej, Wołominie, Markach i w Pruszkowie. Z kolei w Krakowie można pogrzebać dziecko na cmentarzu na Salwatorze, gdzie jest tzw. zbiorowy grób dziecka utraconego. Podobny jest także w Krakowie-Mogile, w Morawicy i na cmentarzu komunalnym w Nowym Targu. W Łodzi jest on na cmentarzu przy ul. Cmentarnej 10 i na cmentarzu Starym przy ul. Ogrodowej.

Reklama

Przed Soborem Watykańskim II w Kościele katolickim nie było obrzędu pogrzebowego dla dzieci nieochrzczonych. Chowano je w ziemi niepoświęconej. Nie było również obrzędu pogrzebowego dla dzieci ochrzczonych. W ich przypadku odprawiano mszę o aniołach i miały one zapewniony pochówek chrześcijański. Dopiero dzięki reformie liturgicznej po Soborze Watykańskim II do mszału rzymskiego z 1970 r. wprowadzono mszę pogrzebową dla dzieci, które umarły bez chrztu, a których rodzice mieliby pragnienie przedstawienia ich do tego sakramentu. Specjalne modlitwy dla takiego przypadku są w „Ordo exsequiarum”.

W „Instrukcji o Chrzcie dzieci” z 1980 r. ówczesna Kongregacja Nauki Wiary potwierdziła, że „jeśli chodzi o dzieci zmarłe bez chrztu, to Kościół może tylko powierzać je miłosierdziu Bożemu”.

W 2007 r. Międzynarodowa Komisja Teologiczna wydała podpisany przez papieża Benedykta XVI dokument „Nadzieja zbawienia dla dzieci, które umierają bez chrztu”. Unormował on kwestię dzieci utraconych.

Zaznaczono w nim, że istnieją „poważne podstawy teologiczne i liturgiczne do nadziei, że dzieci zmarłe bez chrztu doznają zbawienia i zażywają błogosławionego szczęścia”. Autorzy dokumentu zwrócili uwagę, że zarzucenie pojęcia „otchłani przeznaczonej dla dzieci” dotyczy „niecierpiącego zwłoki problemu natury duszpasterskiej” ze względu na rosnącą liczbę dzieci umierających bez chrztu i „ofiar aborcji”. W związku z tym w Kościele katolickim pożegnanie nie ogranicza się jedynie do pokropienia przez księdza trumny.

Magdalena Gronek (PAP)

mgw/ joz/ lm/ agz/

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ekspertka KUL o Międzynarodowym Dniu Praw Człowieka: wciąż mierzymy się z problemem ochrony praw jednostki

[ TEMATY ]

prawo

KUL

prawa człowieka

Adobe Stock

10 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Choć od podpisania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka minęły 72 lata, świat nadal mierzy się z problemami ochrony praw jednostki. Widoczne jest to zwłaszcza w dobie pandemii COVID-19, na co zwraca uwagę dr hab. Anna Magdalena Kosińska, prof. KUL z Katedry Prawa Międzynarodowego i Prawa Unii Europejskiej.

– W dobie pandemii obserwujemy ograniczenie praw ekonomicznych, społecznych i kulturalnych – podkreśla ekspertka KUL. Jej zdaniem szczególnie widoczne są obostrzenia wprowadzane w obszarze kultury. - Zamknięcie instytucji kultury mocno ogranicza nasze prawo do udziału w życiu kulturalnym i dostępu do dóbr kultury. COVID-19 ma wpływ również na mobilność i tym samym na procesy migracyjne. Szczególnie ograniczenia w przemieszczaniu się dotykają osób potrzebujących ochrony międzynarodowej czy osób wobec których wstrzymano programy przesiedleń – podkreśla.
CZYTAJ DALEJ

Wyjątkowa kaplica na Jasnej Górze – a w niej relikwie św. Walentego czy św. Karola de Foucauld

2025-10-31 10:47

[ TEMATY ]

Jasna Góra

BPJG

Czasem niezauważona, ale nierzadko też wzbudzająca ciekawość, bo na co dzień nieudostępniana i tajemnicza - to na Jasnej Górze Kaplica Świętych Relikwii. Tylko jutro - w uroczystość Wszystkich Świętych oraz pojutrze - w Dzień Zaduszny, ta barokowa kaplica znajdująca się w bocznej nawie Bazyliki zostanie otwarta dla pielgrzymów. W tym wyjątkowym, jednym z największych w Polsce relikwiarium, są i relikwie sprzed wieków jak św. Walentego, jak i współczesne, np. św. Joanny Beretty Molli czy św. Karola de Foucauld. Te wymowne znaki przypominają o świętości, która nie przemija, a ci, którzy już ją osiągnęli, zachęcają innych, by upodabniać się do Jezusa.

Barokowa XVII-wieczna kaplica znajduje się w bocznej nawie Bazyliki, pod kaplicą Serca Pana Jezusa. Z prawej nawy Bazyliki do tej nieco tajemniczej Kaplicy wiodą schody w dół. Na co dzień przez ozdobną kratę widać tylko barokowy piękny wystrój wnętrza. W szklanych gablotach pokrywających powierzchnie wszystkich ścian kaplicy znajdują się relikwiarze świętych i błogosławionych różnych wieków po współczesność.
CZYTAJ DALEJ

Sagrada Família w Barcelonie ma już najwyższą na świecie wieżę kościelną

2025-10-31 18:25

[ TEMATY ]

wieża

Barcelona

Sagrada Família

Adobe Stock

bazylika Sagrada Familia w Barcelonie

bazylika Sagrada Familia w Barcelonie

Znajdująca się jeszcze w budowie Sagrada Família w Barcelonie, może już poszczycić się najwyższą wieżą kościelną na świecie. Na Wieży Jezusa Chrystusa słynnej na całym świecie bazyliki zostały zamontowane 30 października dolne elementy krzyża. Według budowniczych, centralna wieża kościoła ma teraz wysokość 162,91 metrów, przewyższając po raz pierwszy katedrę w Ulm w Niemczech. Ukończona w 1890 roku wieża katedry w Ulm ma 161,53 metrów wysokości.

Montaż pierwszego segmentu krzyża oznacza początek ostatniej fazy budowy najwyższej wieży Sagrada Família. Dolne ramię krzyża mierzy 7,25 metra i waży 24 tony. Od lipca znajdowało się na platformie o wysokości 54 metrów nad nawą, gdzie przygotowywano je do montażu. Po ukończeniu krzyż będzie miał 17 metrów wysokości i 13,5 metra szerokości, mniej więcej tyle, co pięciopiętrowy budynek. Wieża ma osiągnąć całkowitą wysokość 172,5 metra.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję