Reklama

Edukacja

SLAM 2015 – słowo (p)o szkole

Czym jest SLAM? – odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, a może nawet do końca niemożliwa za pomocą tylko słów. Po szkole wychodzi się z czymś więcej niż tylko wiedzą – wychodzi się ubogaconym w niepowtarzalne przeżycia i emocje

Niedziela szczecińsko-kamieńska 35/2015, str. 2

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum prywatne

Wykłady w Szkole Liturgicznego Animatora Muzycznego

Wykłady w Szkole Liturgicznego Animatora Muzycznego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zasadniczo Szkoła Liturgicznego Animatora Muzycznego, jak sama nazwa wskazuje, jest formą kształcenia. Istotnie można tu zdobyć ogromną wiedzę z szeroko pojętego zakresu muzyki liturgicznej i animacji śpiewu w czasie liturgii. Dla przykładu tytuły niektórych wykładów i ćwiczeń, które odbyły się w trakcie rocznej formacji: „Wiara i liturgia”, „KKK o Liturgii”, „Śpiewy mszalne”, „Ogólne wprowadzenie do mszału rzymskiego”, „O psalmie responsoryjnym”, „Chorał gregoriański – pierwszy śpiew Kościoła”, „Za i przeciw łacinie w liturgii”, „Dokumenty Kościoła – o muzyce liturgicznej”, „O Mszach dla grup specjalnych; o Mszach z udziałem dzieci”, „Polifonia sakralna renesansu: źródła, rozkwit, oddziaływanie”.

Program szkoły przewidywał również zajęcia z zakresu kształcenia warsztatu osoby śpiewającej, prowadzone w niezwykle interesujący sposób. Były to wykłady i ćwiczenia dotyczące emisji głosu, podstaw zasad muzyki, podstaw rozśpiewania, podstaw dyrygowania. I co może dla niektórych być cenną informacją – nieznajomość nut nie dyskwalifikowała uczestników formacji – co więcej – można się było pomalutku z nimi zaprzyjaźnić i zacząć je oswajać.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W czasie formacji dowiedzieliśmy się nie tylko dlaczego śpiew jest tak wartościowym elementem liturgii i jak poprawnie go wykonywać, ale również, co i kiedy należy śpiewać, czyli o doborze odpowiednich pieśni na dany okres roku kościelnego. Trzeba dodać, że wykłady i ćwiczenia prowadzone były przez wysokiej klasy specjalistów i często przeradzały się w twórcze i rozszerzające dany temat dyskusje.

Z naszych bardzo ożywionych rozmów wyłonił się smutny obraz codziennej i powszechnej praktyki prowadzenia śpiewów liturgicznych, który często nie jest spójny z zalecaną teorią i dokumentami Kościoła. Dlatego też niezmiernie istotnym jest, aby jak najwięcej osób animujących śpiew w czasie liturgii przeszło formację taką jak SLAM. Pomoże to nam wszystkim zadbać we właściwy sposób o piękno i poprawność sprawowania liturgii.

Reklama

I na koniec ostatni wątek SLAM-owych refleksji, choć bodaj najważniejszy. Te niezwykłe spotkania prowadzone przez Siostry Uczennice Krzyża ukazały nam najistotniejszą prawdę o śpiewie podczas liturgii. Mianowicie dla kogo i po co to wszystko czynimy. Wbrew temu, co może na początku formacji niektórym się wydawało, najważniejsze nie jest perfekcyjne wykonawstwo, lecz osoba, dla której to robimy – nasz Ojciec Bóg. Nie można powiedzieć, że jakość wykonania śpiewów liturgiczny nie jest ważna, gdyż kiepskim śpiewem po prostu obrażamy Pana Boga, ale wzbudzenie tej szczególnej iskry wiary podczas śpiewu sprawia, że ma on właściwy wymiar – staje się prawdziwą modlitwą. I właśnie ta prawda podczas rocznej formacji stała się „prawdą objawioną”.

Jak one to zrobiły? Właśnie to najtrudniej powiedzieć. Siostry mają szczególny dar, charyzmę, otwartość, ciepło, radość życia, a ich dom niezwykłą aurę i energię. Wspólne adoracje, modlitwy, Eucharystie, niekończące się po zajęciach rozmowy, pyszne posiłki, pomocna dłoń i odpowiedzi na nurtujące nas – nie zawsze proste pytania. To wszystko sprawiło, że SLAM stał się dla nas niezwykłym i niezapomnianym edukacyjno-duchowym wydarzeniem, a dom sióstr stał się naszym domem. Wielka szkoda, że nie zostaliśmy na drugi rok w tej samej klasie... Ale teraz pora na kolejnych uczestników. Nie wahajcie się – naprawdę warto.

Szczegóły dotyczące nowego naboru na rok 2015/2016 niebawem na stronie: www.centrumformacji.eu.

2015-08-27 12:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O co chodzi ministrowi Czarnkowi?

Spór o reformę edukacji jest tylko polityczny, a nie merytoryczny. Opozycja chce, by samorządy miały pełną kontrolę nad edukacją, a ministerstwo domaga się wpływu na to, co się dzieje w szkołach.

Do tej pory dyrektorzy szkół podlegali jedynie władzy samorządowej. Wójt, burmistrz czy prezydent mieli bardzo duży wpływ na to, co się dzieje w szkole. Kuratoria oświaty takich narzędzi nie miały, a dyrektorzy placówek oświatowych mogli prawie całkowicie ignorować nadzór pedagogiczny. – Ta ustawa daje tylko uprawnienia podobne do tych, które mają już organ prowadzący czy organy samorządu terytorialnego, aby reagować na ewentualne nieprawidłowości w szkołach. Dyrektora szkoły czy przedszkola mógł odwołać wójt, burmistrz lub prezydent, a kurator nie miał takiego uprawnienia – powiedział prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i szkolnictwa wyższego.

CZYTAJ DALEJ

Tak, proszę, Jezu Chryste, obmyj mnie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Wielki Czwartek, 28 marca

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: szatan połknął haczyk

2024-03-28 23:26

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Jak wygląda walka dobra ze złem na zupełnie innym, nieuchwytnym poziomie? Jak to możliwe, że szatan, będący ucieleśnieniem zła, może zostać oszukany i pokonany przez dobro?

Zagłębimy się w niezwykłą historię i symbolikę Hortus deliciarum (grodu rozkoszy) Herrady z Landsbergu (ok. 1180). Ten odcinek to nie tylko opowieść o starciu duchowych sił, ale także głębokie przemyślenia na temat tego, jak każdy z nas może stawić czoła pokusom i trudnościom, wykorzystując mądrość przekazywaną przez wieki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję