Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Dzień, który zmieni twoje życie

Z Magdaleną Kielską, dyrektor Katolickich Szkół Fundacji „Kana”, rozmawia Piotr Lorenc

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

PIOTR LORENC: – Katolickie Szkoły „Kany” organizują kolejny dzień otwarty. Jakie atrakcje czekają na przybywających?

Reklama

MAGDALENA KIELSKA: – Zapraszamy wszystkich, którzy szukają ciekawej formy edukacji, do odwiedzenia naszego gimnazjum i liceum podczas dnia otwartego, który odbędzie się 15 marca, we wtorek, o 17.00 w Sosnowcu przy ul. Legionów 10. Podczas spotkania będzie można zapoznać się z wyjątkową metodą nauczania, jaką stosujemy, porozmawiać z uczniami oraz nauczycielami, którzy opowiedzą, dlaczego warto uczyć się w naszych szkołach. Będzie można także poznać pasje naszych uczniów, spróbować kulinarnych niespodzianek, które będą powstawać „na żywo”, wspólnie poćwiczyć i potańczyć, przypomnieć sobie zasady pierwszej pomocy, poznać styl zdrowego odżywania, a przede wszystkim wziąć udział w specjalnie przygotowanej lekcji pokazowej, poprowadzonej autorską metodą indywidualnego nauczania symultanicznego. Tą właśnie metodą prowadzona jest nauka w naszym gimnazjum i liceum. Pozwala ona uczniom o różnych możliwościach, zdolnościach rozwijać się we własnym kierunku i tempie. Warunek jest tylko jeden – trzeba chcieć się uczyć. W naszym liceum każdy dowolnie kreuje swój profil nauczania, np. językowo-matematyczny. Takich możliwości nie daje uczniom tradycyjna szkoła. Czasami nasza metoda porównywana jest do stosowanego w szkołach tradycyjnych nauczania indywidualnego, albo do korepetycji. Jednakże ze względu na użycie szeregu oryginalnych narzędzi i technik edukacyjnych, naszej metody nie można porównać do korepetycji, bowiem nie chodzi w niej tylko o indywidualną pracę nauczyciela z uczniem. Więcej dowiedzieć się będzie można przychodząc do nas na spotkanie.

– Jakie ma Pani doświadczenia po prawie 3 latach istnienia szkoły?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Dziś wiem już na pewno, że taka szkoła jest fantastyczną propozycją dla osób, które rzeczywiście chcą się uczyć, a nie jedynie szkołę ukończyć. Nie do przecenienia jest kameralny charakter szkoły – przebywanie w grupie jedynie kilkudziesięciu osób z jednej strony daje wystarczające środowisko do rozwoju społecznego, a jednocześnie grupa taka jest na tyle niewielka, że nie rozprasza podczas nauki, tworzy atmosferę skupienia, tak potrzebną do pracy intelektualnej. Uczniowie ambitni, z perspektywami na przyszłość, cenią sobie możliwość codziennej indywidualnej pracy z nauczycielem, pogłębiania wiedzy z dziedzin, którymi się szczególnie interesują. Tego nie może dać im szkoła z tradycyjnym systemem lekcyjnym.

– Jak z tym nowatorskim systemem nauczania radzi sobie młodzież?

Reklama

– Pierwsze tygodnie w naszym gimnazjum i liceum wymagają od uczniów zapoznania się z nową metodą. Chodzi o poznanie wszystkich możliwości, jakie daje ten system nauki oraz zasad, jakie panują w szkole. Niektórym przychodzi to bez problemu, inni potrzebują więcej czasu, ale wszyscy w rezultacie doceniają zalety metody. Bliskość nauczyciela, możliwość konsultowania z nim swoich wątpliwości, brak niepotrzebnego stresu, który zwykle w szkole wywołują niezapowiedziane kartkówki i odpytywanie – wszystko to szybko znajduje uznanie młodzieży. Najcenniejszy jest ten moment, gdy młody człowiek zaczyna rozumieć, że uczy się dla siebie. Ten moment osiągnięcia swoistej dojrzałości i samodzielności w nauce jest punktem zwrotnym w procesie nauczania. Nasza metoda jest także świetnym przygotowaniem do samodzielnej nauki podczas studiów. Obserwacja współczesnego świata pokazuje, że obecnie człowiek musi uczyć się przez całe życie, że w wielu przypadkach jest zmuszony do zmiany zawodu, przekwalifikowania się, wielokrotnej zmiany pracy. To wymaga często umiejętności samodzielnego uczenia się. Jeżeli już dzisiaj nie wyposażymy młodzieży w to narzędzie, to w przyszłości, w dorosłym życiu będzie ona bezradna. Szkoła, w której uczeń jedynie biernie słucha wykładu, nie daje takich możliwości. Dzisiaj uczniowie często nie potrafią swobodnie korzystać ze zdobytej już wiedzy, analizować jej, dokonywać porównań, syntez. Tego wszystkiego, krok po kroku, mogą nauczyć się dzięki naszej metodzie.

– A co na to rodzice i nauczyciele?

– Rodzice są zadowoleni widząc dzieci, które do szkoły przychodzą bez stresu i czynią w niej postępy. Ponadto doceniają nasz bardzo bogaty program wyjazdów edukacyjno-kulturalnych, które uzupełniają podstawowy program nauczania. Każdego miesiąca organizujemy młodzieży dodatkowe zajęcia – wykłady na uczelniach wyższych, spektakle teatralne i muzyczne, lekcje muzealne, warsztaty itp., traktując je jako niezbędny i obowiązkowy element wychowania i kształcenia. Natomiast nauczyciele, którzy pracują w naszej szkole, odnajdują często zagubioną gdzieś przyjemność i satysfakcję płynącą z pracy pedagogicznej.

– Dlaczego warto być uczniem waszej szkoły?

– Nasze szkoły są miejscem przede wszystkim dla osób, które oczekują czegoś więcej, chcą rzeczywiście zdobywać wiedzę i się rozwijać. Niemniej nie czekamy jedynie na uczniów zdolnych, laureatów olimpiad i konkursów. Przyjść może każdy, także słabszy. Warunek jest jeden – trzeba chcieć się uczyć.

2016-03-10 11:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawska radna nie zna prawa? Religijne odniesienia w szkole są zgodne z Konstytucją RP

[ TEMATY ]

szkoła

Ordo Iuris

Kzenon/Fotolia.com

Zdaniem ks. prof. Krzysztofa Pawliny, współczesna młodzież bardziej „koncentruje się na własnym życiu, a mniej zajmuje się przyszłością swojego kraju”

Zdaniem ks. prof. Krzysztofa Pawliny, współczesna młodzież bardziej „koncentruje się na własnym
życiu, a mniej zajmuje się przyszłością swojego kraju”

Szkolna gazetka na temat Wielkanocy była prawdopodobnie przyczyną zapytania przez warszawską radną Agatę Diduszko-Zyglewską dyrektora jednej ze szkół podstawowych o przestrzeganie „zasady neutralności religijnej publicznej jednostki edukacyjnej”. Tymczasem konstytucyjna zasada bezstronności nie wyklucza religijnych odniesień w szkołach. Dyrektor placówki zwrócił się o pomoc w tej sprawie do Instytutu Ordo Iuris, który przygotował analizę wykazującą bezzasadność postulatów radnej Diduszko-Zyglewskiej.

Do dyrektora Szkoły Podstawowej nr 11 w Warszawie wpłynęło zapytanie od radnej Agaty Diduszko-Zyglewskiej, przewodniczącej Komisji Kultury i Promocji Miasta Rady Warszawy, o to, czy szkoła przestrzega „zasady neutralności religijnej publicznej jednostki edukacyjnej”. Prawdopodobnie powodem interpelacji radnej była znajdująca się na szkolnym korytarzu gazetka poświęcona Wielkanocy. Dyrektor zwrócił się do Instytutu Ordo Iuris o pomoc, czego owocem jest przygotowana przez ekspertów analiza.
CZYTAJ DALEJ

Najświętsza Maryja Panna Krzeszowska, Matka Łaski Bożej

Niedziela legnicka 4/2013, str. 7

[ TEMATY ]

sanktuarium

Krzeszów

Autorstwa Januszk57 - Praca własna, commons.wikimedia.org

Ikona Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie

Ikona Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie

Krzeszów to mała miejscowość w Kotlinie Kamiennogórskiej na Dolnym Śląsku, położona tuż przy czeskiej granicy. Jest znana nie tylko w swoim regionie, ale także w całej Polsce, a nawet w Europie i na świecie. Stało się to za przyczyną znajdującego się tu sanktuarium Matki Bożej Łaskawej oraz barokowego zespołu obiektów sakralnych tworzących kompleks zabytków klasy zerowej.

Cudowny obraz Bogarodzicy jest od wieków czczony w Krzeszowie. Ikona datowana jest na XIII wiek, co czyni ją najstarszym obrazem maryjnym w Polsce. Jest ona o ok. 200 lat starsza od ikony Matki Bożej Częstochowskiej. Została napisana na desce o wymiarach 60 na 37 cm i przedstawia Maryję z Dzieciątkiem na prawym ramieniu, które zwrócone jest twarzą do Matki. W dłoni trzyma Ono pergamin Bożej tajemnicy. Głowę i ramiona Bogarodzicy okrywa pofałdowana chusta w kolorze czerwonym. Ta najcieplejsza z barw, najsilniej wpływa na zmysły modlących się. Symbolizuje żarzące się światło i ogień, który zawsze był symbolem obecności Boga (krzew gorejący); posiada działanie oczyszczające i jest atrybutem świętości. Tak samo krzeszowska Bogarodzica, dzięki swemu wstawiennictwu u Boga, pomaga oczyścić grzeszników i prowadzić ich ku świętości. Maryja została przeniknięta Boskim ogniem, nie spala się od niego i nadal zachowuje swoją ludzką naturę, łącząc w sobie dwie sprzeczne cechy: dziewictwo i macierzyństwo. Tunika Matki Bożej jest zielona. Barwa ta oznacza świat roślinny i ludzki. Symbolizuje odrodzenie i nadzieję duchowej odnowy oraz życie wieczne. Ikona nie posiada światłocienia, gdyż wszystko na niej jest światłością zespoloną z barwą. Światłość symbolizowana jest przez złote tło, wyrażające niezniszczalność, wieczność i Boskość. Ikona przedstawia tzw. typ Hodigitria (gr. Przewodniczka, Wskazująca Drogę). Maryja swoją dłonią wskazuje na Dzieciątko i jednocześnie na swoje serce, jako źródło łaski. Taki typ ikonograficzny obrazuje dogmat wcielenia Syna Bożego w aspekcie jego Boskości. Łaciński tytuł ikony to Gratia Sanctae Mariae (Łaska Świętej Maryi). Jest on jednocześnie najstarszą (wymienioną w 1291 r.) nazwą opactwa krzeszowskiego.
CZYTAJ DALEJ

Wzrośnie zasiłek pogrzebowy, który obniżył poprzedni rząd Tuska. Prezydent podpisał nowelizację ustawy

Wzrost zasiłku pogrzebowego z 4 tys. do 7 tys. zł zakłada nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, którą podpisał prezydent Andrzej Duda. Podwyżka wejdzie w życie od 1 stycznia 2026 r.

Kwota jednorazowego świadczenia przysługującego w razie śmierci i związanej z tym konieczności pochówku była niezmieniana od 2011 r. Wtedy to rząd Donalda Tuska obniżył wysokość zasiłku pogrzebowego o ok. 40 proc., do kwoty 4 tys. zł.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję