Reklama

Radość miłości w rodzinie (1)

Opublikowana 8 kwietnia br. adhortacja apostolska papieża Franciszka „Amoris laetitia” (Radość miłości), owoc refleksji dwóch niedawnych zgromadzeń synodu biskupów, oparta również na innych źródłach, wpisuje się w nurt nauczania ostatnich papieży na temat małżeństwa i rodziny. Ten obszerny dokument, składający się z 9 rozdziałów, stanowi wykład nauki katolickiej w tak doniosłej dziedzinie i jest odpowiedzią na wiele problemów nurtujących współczesną rodzinę. Obejmując swoją pasterską troską instytucję rodziny oraz tych, którzy rodzinę założyli lub mają zamiar to uczynić, Ojciec święty z właściwą sobie wrażliwością kieruje uwagę również ku tym, którzy pod względem rodzinnym znaleźli się w sytuacji „nieregularnej”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Radość miłości przeżywana w rodzinach jest także radością Kościoła” – to pierwsze zdanie adhortacji zdaje się dotykać sedna sprawy w niej poruszonej: Kościół „stoi” siłą należących doń rodzin, jeśli panuje w nich miłość. Papież wyraża przekonanie, że dokument wydany w Roku Świętym Miłosierdzia „pobudzi rodziny chrześcijańskie do poszanowania darów małżeństwa i rodziny oraz utrzymania silnych więzów miłości, a także doda wszystkim odwagi, by byli znakami miłosierdzia i bliskości tam, gdzie życie rodzinne nie jest urzeczywistniane w sposób doskonały lub nie rozwija się w pokoju i radości” (p. 5).

Analiza dokumentu pozwala wyodrębnić dwa podstawowe wątki. Rozdziały: 1. „W świetle Słowa”; 2. „Rzeczywistość rodzin i wyzwania”; 3. „Spojrzenie skierowane na Jezusa: powołanie rodziny”; 4. „Miłość w małżeństwie”; 5. „Miłość, która staje się owocna”; 6. „Niektóre perspektywy duszpasterskie” (z wyj. podrozdziału 5.: „Towarzyszyć po rozpadzie i rozwodzie”); 7. „Umocnić wychowanie dzieci”; 9. „Duchowość małżeńska i rodzinna” – stanowią segment poświęcony różnorodnym kwestiom małżeństwa i rodziny. Natomiast współbrzmiące ze sobą: podrozdział 5. rozdziału 6. i rozdział 8. („Towarzyszyć, rozpoznać i włączyć to, co kruche”) odnoszą się do sytuacji związków tzw. nieregularnych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pierwszy wątek rozpoczyna refleksja biblijna ukazująca małżeństwo i rodzinę w Starym Testamencie i nauczaniu Jezusa. Opierając się głównie na relacjach końcowych obu ostatnich synodów biskupów, Papież pochyla się następnie nad sytuacją współczesnej rodziny, sygnalizuje stojące przed nią wyzwania, które stanowią: migracja, ideologia gender, kultura antynatalna, nowe techniki prokreacji, brak mieszkań i pracy, pornografia, wykorzystywanie nieletnich, przekształcanie się relacji miłości w panowanie, przemoc wobec kobiet czy dekonstrukcja prawna rodziny. Jednocześ nie z uznaniem wyznaje, że wiele rodzin, które wcale nie uważają się za doskonałe, żyje w miłości. Ukazując zaś powołanie rodziny, przypomina niektóre elementy nauczania Kościoła o małżeństwie i rodzinie, dotyczące nierozerwalności, sakramentalności czy celów małżeństwa (odwołuje się m.in. do nauczania Jana Pawła II). Ze szczególną mocą zdaje się wybrzmiewać stwierdzenie: „Nierozerwalności małżeństwa («Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela», Mt 19, 6) nie należy rozumieć jako «jarzmo» nałożone na ludzi, ale jako «dar» udzielony osobom złączonym w małżeństwie” (p. 62). Papież dodaje, że małżeństwo jest powołaniem, gdyż stanowi odpowiedź na specyficzne wezwanie do przeżywania miłości małżeńskiej jako znaku miłości między Chrystusem a Kościołem.

Głównym tematem tej części dokumentu jest miłość małżeńska. Papież rozpoczyna od „Hymnu o miłości” św. Pawła i prezentuje bogatą egzegezę tego urzekającego tekstu. A wyraziwszy zachwyt nad pięknem miłości małżeńskiej otwartej na płodność, zauważa, że oprócz miłości, która jednoczy nas z Bogiem, jest ona „największą przyjaźnią”. W przedmiocie wychowania dzieci zwraca natomiast uwagę na formację etyczną, znaczenie sankcji, edukację seksualną, przekazywanie wiary, a bardziej ogólnie – na życie rodzinne jako kontekst wychowawczy.

Gdy chodzi o niektóre perspektywy duszpasterskie, to wskazano w adhortacji na: potrzebę głoszenia ewangelii rodziny, właściwe przygotowanie do małżeństwa, towarzyszenie małżonkom w pierwszych latach wspólnoty, przezwyciężanie kryzysów, niepokojów i trudności małżeńskich, sytuacje prawnie skomplikowane (m.in. w zakresie małżeństw mieszanych) oraz umiejętne przeżywanie w rodzinie śmierci.

Co się tyczy wreszcie duchowości małżeńskiej i rodzinnej, Papież stwierdza m.in.: „dobrze przeżywana komunia rodzinna jest prawdziwą drogą do świętości w życiu codziennym i (…) środkiem wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem” (p. 316).

2016-04-13 08:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świętych Aniołów Stróżów

Niedziela łowicka 39/2001

Na drodze do nieba grożą nam różne niebezpieczeństwa. Podobnie jak podróżny potrzebuje na niepewnych drogach przewodnika, tak nam na trudnych drogach do wieczności dał Pan Bóg przewodnika - Anioła, którego zwiemy Aniołem Stróżem. Kojarzy się nam ten Niebiański Duch z obrazkiem przedstawiającym dziecko, idące po wąskiej kładce nad przepaścią - a za nim skrzydlaty Anioł Opiekun. Z ufnością modlimy się co dzień do Niego, by nam spieszył z pomocą w dzień i w nocy: " Strzeż duszy, ciała mego i zaprowadź mnie do żywota wiecznego". Kościół wspomina ich liturgicznie 2 października. Tego dnia Kościół modli się za ich wstawiennictwem i ich wstawiennictwu poleca. Jest to więc szczególny dzień, by uświadomić sobie ich rolę w naszym życiu chrześcijańskim. Lex orandi est lex credendi - mówi teologiczne adagium. Prawo modlitwy jest prawem wiary. Współczesne prądy teologii postawiły jako dyskusyjny problem Aniołów, ich istnienia i ich roli. Niezależnie od dyskusji teologów Lud Boży modli się i liturgią 2 października potwierdza wiarę w istnienie Aniołów, a także ich specjalne funkcje odnośnie poszczególnych wiernych i społeczności. Wiara ta mówi, iż Bóg dał każdemu człowiekowi opiekuna - Anioła, aby był jego szczególnym stróżem na drodze przez ziemię do Królestwa niebieskiego. Największy teolog średniowiecza, św. Tomasz z Akwinu, utrzymuje, że w chwili, gdy przychodzi na świat dziecko, Bóg przywołuje jednego ze swych cudownych Aniołów i oddaje noworodka jego specjalnej opiece. Każdy człowiek, heretyk czy katolik, ma swego Anioła Stróża. Anioł jednak nie potrafi ingerować w naszą wolną wolę, lecz działa w sferze naszych wspomnień, przypominając nam wyraźnie o czymś, co powinniśmy zrobić lub też ostrzegając przed czymś. Życzliwie wpływa na naszą wyobraźnię i motywy postępowania, przekonując nas, namawiając do zwalczania naszej słabości oraz złych skłonności. To on natchnie nas czasami wspaniałymi ideałami i zachęca do nowego, większego wysiłku. Nauka ta niesie nam pociechę i ukazuje dobroć Boga, mając głębokie podstawy biblijne. Pismo Święte 300 razy mówi o Aniołach, przytaczając rozmaite ich zadania, które spełniają z rozkazu Bożego, choćby np. z Dziejów Apostolskich: "Ale Anioł Pański w ciągu nocy otworzył bramy więzienia i wyprowadził ich" (Dz 5, 19); "I natychmiast poraził go (Heroda) Anioł Pański dlatego, że nie oddał czci Bogu, a stoczony przez robactwo wyzionął ducha" (Dz 12, 23). Sam Pan Jezus przestrzegając przed zgorszeniem powiedział: "Powiadam wam, że aniołowie ich (tzn. dzieci) w niebie wpatrują się zawsze w oblicze Ojca mego, który jest w niebie" (Mt 18, 10). Wśród aniołów jest hierarchia. Archaniołowie: Rafał - Bóg uzdrawia, Gabriel - Moc Boża, Michał - Któż jak Bóg! Rafał - dany jako towarzysz Tobiaszowi w drodze do Rages (Tob 8, 3), uwolnił córkę Raguela Sarę od demona Asmodeusza i szczęśliwie przyprowadził Tobiasza do domu i ojcu Tobiasza przywrócił wzrok. Gabriel - jest zwiastunem narodzin Jana Chrzciciela i nawet samego Syna Bożego. Michał - książę niebieski, wódz broniący nas w walce przeciw złości i zasadzkom szatana, który mocą Bożą strącił do piekła Lucyfera i jego adherentów. Prawda o Aniołach Stróżach, którą liturgia przypomina nam 2 października, rozszerza nasze horyzonty, pozwala nam patrzeć na świat nie tylko poprzez zmysłowe poznanie, szkiełko i oko uczonego przyrodnika, fizyka, ale w duchu wiary dostrzegać to, co dla zmysłów wszakże niedostępne, ale rzeczywiste, bardzo rzeczywiste. Z tego poznania trzeba nam także wyciągać prawdziwe wnioski, aby żyć w atmosferze spraw Bożych we wspólnocie z Bogiem i wszystkimi bytami, które Mu służą.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Quo vadis, European education? Debata w Parlamencie Europejskim o przyszłości szkoły

2025-10-02 19:41

[ TEMATY ]

szkoła

parlament europejski

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

1 października 2025 r. w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja „Quo vadis, European Education?”, poświęcona konsekwencjom i ryzykom związanym z projektem Europejskiego Obszaru Edukacji. Wydarzenie zorganizowała europoseł Małgorzata Gosiewska (ECR), która w swoim wystąpieniu otwierającym wskazała na zagrożenia, jakie niesie ze sobą unifikacja systemów edukacyjnych w Europie.

Konferencję otworzyła poseł do Parlamentu Europejskiego Małgorzata Gosiewska, zwracając uwagę, że projekt Europejskiego Obszaru Edukacji może prowadzić do osłabienia tożsamości narodowych. Podkreśliła, że edukacja to nie tylko wiedza, ale również fundament kulturowy i aksjologiczny, bez którego Europa może utracić swoje korzenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję