Reklama

Jaka przyszłość dla człowieka i świata?

Niedziela legnicka 9/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ktoś powiedział, że miarą wartości społeczeństwa jest jego stosunek do ludzi chorych, cierpiących, niepełnosprawnych, bezbronnych. Jaki jest stosunek naszego społeczeństwa do takich ludzi i tym samym, jaka jest wartość naszej kultury? Przeżywaliśmy Światowy Dzień Chorego. W mediach wiele mówiło się o cierpieniu, chorobach, ludziach, którzy doświadczają bólu i tych, którzy go leczą. Teoretycznie potrafimy pięknie mówić, snuć plany, ukazywać dobre przykłady. Jaka jest jednak rzeczywistość dnia codziennego?
Niestety, ta często wygląda zupełnie inaczej. Oto karetka wozi pacjenta od szpitala do szpitala, nikt nie chce go przyjąć, w końcu pacjent umiera. Dopiero wtedy zaczynamy zastanawiać się nad tym, co tak na prawdę się stało. Do szpitala na izbę przyjęć na własnych nogach przychodzi człowiek z zawałem serca, pada przed wejściem, umiera, bo personel myślał, że był pijany. Młodzi ludzie pozbywają się starych rodziców, zamykają ich w domach starców, bo nie mają czasu zajmować się nimi. Starsze osoby umierają na samotność. Dzieci są katowane, bo rodzicom przeszkadza ich płacz. W przypadku osób niepełnosprawnych zobaczmy, co się robi, żeby ułatwić im życie, żeby nie czuli się izolowani od społeczeństwa, od normalnego życia? Ile jest barier prawnych, architektonicznych, które usuwają tych ludzi na margines. Jak się zachowujemy na widok dziecka niepełnosprawnego fizycznie czy umysłowo? Jakie są nasze reakcje, kiedy widzimy ludzi oszpeconych, po wypadkach? Można by wymieniać takie przykłady w nieskończoność. Jednak nie o to chodzi! Trzeba nam sobie zadać pytanie, co się z nami dzieje? Skąd w społeczeństwie tyle obojętności, braku tolerancji. Dlaczego nasze serca stają się zimne jak lód?
Owszem, czasem potrafimy zdobyć się na wielkie gesty dobroczynności, potrafimy dać coś na biednych. Są to jednak z reguły akcje jednorazowe. One bardziej są potrzebne nam niż tym potrzebującym. Są dla nas sposobem na to, żeby poczuć się lepiej, żeby dowartościować siebie samego, dobrze wypaść we własnych oczach, albo w oczach innych. Spełniają one rolę catarsis - duchowego oczyszczenia z naszej małości. Pocieszamy się w ten sposób, że nie jest z nami tak źle, że mamy jeszcze humanitarne odruchy. Swoją drogą, na kpinę zakrawa to, o czym informuje nas telewizja w ostatnich dniach. Chodzi mianowicie o konkurs na dobroczyńcę roku. Politycy, ludzie z pierwszych stron gazet, firmy będą prześcigać się w tym, kto bardziej potrafi pomagać innym, czyli kto da więcej. Po raz kolejny ci, którzy naprawdę potrzebują pomocy, zostaną potraktowani jako narzędzia marketingowe. Bo dziś na medialnej dobroczynności można zrobić niezły biznes, a przy okazji podreperować swój wizerunek. Nic za darmo!
Ten, nie tak dawno rozpoczęty rok, przyniósł nam jeszcze kilka innych niespodzianek. Kiedy prowadzone były rozmowy między rządem a Episkopatem na temat godności człowieka, szacunku do życia od poczęcia do naturalnej śmierci, związane z naszym przystąpieniem do Unii Europejskiej, w szeregach SLD zawrzało. Podniosły się głosy, że teraz trzeba zrobić wszystko, aby się znaleźć w zjednoczonej Europie, a potem dopiero zająć się walką z Kościołem. Póki co, może się przydać. Jednak już teraz lewicowi parlamentarzyści nie pozostawiają złudzeń, domagają się prawa do aborcji, prawa do eutanazji, zalegalizowania małżeństw homoseksualnych i, co za tym idzie, możliwości adoptowania przez nie dzieci, może i klonacji. Zamiast wychowania do życia w rodzinie oświeceni działacze lewicy proponują wychowanie seksualne, gdyż seksualność, jak twierdzą, jest najważniejszym elementem ludzkiej natury i od niej zależy kształt naszego człowieczeństwa. Zapewne jako pomoc naukową dla nauczycieli zaproponują filmy Gwałt i Nieodwracalne, które wchodzą na ekrany naszych kin - przecież trzeba być nowoczesnym, a porno może podniecać i rozwijać fantazję. O prawie do życia lub do śmierci ma decydować społeczne referendum. Demokratycznie będziemy decydowali o tym, kto ma prawo pożyć, a kogo można będzie zlikwidować - i to wszystko w świetle prawa.
Doszliśmy do takiego absurdu, że życie zwierząt ma większą wartość od życia ludzkiego. Za zabijanie zwierząt czy znęcanie się nad nimi grożą surowe kary (i słusznie zresztą, bo zwierzę to też stworzenie Boże i jako takiemu należy się szacunek), a zabicie nie narodzonego dziecka czy wstrzyknięcie trucizny choremu człowiekowi ma być gestem miłosierdzia, wybawieniem z nieszczęścia.
Dokąd zmierzamy, czy nie do samozagłady? Jeżeli podważymy największą świętość, największą wartość, jaką jest człowiek i jego życie, co nam pozostanie? Zrywając wszelkie tabu, przekraczając wszelkie granice zdrowego rozsądku, człowiek chce postawić się na miejscu Boga, chce być bogiem. Historia zna przypadki, kiedy to starożytni Persowie, Grecy czy Rzymianie zdobyli wszystko, co było do zdobycia, podbili kraje, a dzisiaj zostały jedynie ruiny i wspomnienie po ich potędze. Od kiedy zaczęli lekceważyć prawo i człowieka, zaczęli kpić z największych wartości i tradycji, od kiedy moralność zaczynała zależeć od kaprysów wielkich tego świata, a perwersja stała się rodzajem rozrywki, rozpoczął się pęd ku anarchii, demoralizacji, a w konsekwencji upadek i samozagłada.
Czy podobny los czeka naszą cywilizację? Ktoś powiedział, że świat, który zapomina o swojej historii, skazuje się na jej powtórzenie. Czy popełnimy ten błąd?
Jest jednak wyjście - trzeba tylko wrócić do źródeł. Trzeba sobie na nowo przypomnieć to, kim jest człowiek, na czyj obraz i podobieństwo został stworzony i jakie jest jego przeznaczenie. W świetle Bożego Objawienia trzeba na nowo odkryć wielką wartość życia ludzkiego i postawić ją na czele najważniejszych zasad. Jan Paweł II wzywa nas: "...Nie lękajcie się, otwórzcie drzwi Jezusowi Chrystusowi. Nie bójmy się Ewangelii Jezusa, ona jest twórcza, nigdy zaś destruktywna. Ona rodzi ludzi, którzy kierują się odpowiedzialnością, odpowiedzialną miłością. Ona rodzi ludzi świętych, do których należy przyszłość świata". Dlatego "wiek XXI albo będzie wiekiem religii, albo go w ogóle nie będzie" - Jan Paweł II Przekroczyć próg nadziei, s. 166.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież do zakonnic klauzurowych: nostalgia nie działa

2024-04-18 13:47

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ETTORE FERRARI

Papież Franciszek złożył hołd katolickim zakonnicom, które żyją w klasztorach klauzurowych, odizolowane od świata. Przyjmując dziś na audiencji w Watykanie grupę karmelitanek bosych w czwartek powiedział, że ich wybór życia nie jest "ucieczką w modlitwę oderwaną od rzeczywistości", ale odważną ścieżką miłości. Jednocześnie ostrzegł zakonnice przed reformami o nostalgicznym wydźwięku.

Franciszek przyjął w czwartek na audiencji w Watykanie delegację około 60 karmelitanek bosych. Zakon powstał w 1562 r. w wyniku reformy zakonu karmelitańskiego przez św. Teresę z Ávili i św. Jana od Krzyża. Zakonnice pracują obecnie nad rewizją konstytucji zakonu. Papież odniósł się do tego w swoim przemówieniu. "Rewizja konstytucji oznacza właśnie to: zebranie pamięci o przeszłości zamiast negowania jej, aby móc patrzeć w przyszłość. W rzeczywistości, drogie siostry, uczycie mnie, że powołanie kontemplacyjne nie prowadzi nas do zachowania starych popiołów, ale do podsycania ognia, który płonie w coraz to nowy sposób i może dać ciepło Kościołowi i światu" - powiedział Franciszek. Przypomniał, że pamięć o historii zakonu i o wszystkim, co konstytucje zgromadziły przez lata, jest "bogactwem, które musi pozostać otwarte na natchnienia Ducha Świętego, na nieustanną nowość Ewangelii, na znaki, które Pan daje nam poprzez życie i ludzkie wyzwania. Jest to ważne dla wszystkich instytutów życia konsekrowanego".

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Radio TOK FM odpowie finansowo za język nienawiści

2024-04-19 13:50

[ TEMATY ]

KRRiT

Tomasz Zajda/fotolia.com

Urząd skarbowy ściągnie z kont należącego do Agory radia Tok FM 88 tys. złotych. To kara, jaką na stację nałożył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za używanie języka nienawiści.

Krajowa Rada ukarała Tok FM za sformułowania znieważające, poniżające i naruszające godność najważniejszych osób w państwie, w tym Prezydenta Rzeczypospolitej. KRRiT ukarała kwotą 80 tys. złotych tę samą rozgłośnię za pełne nienawiści wypowiedzi na temat podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego „Historia i Teraźniejszość”. Pracownik stacji stwierdził na antenie, że książkę „czyta się jak podręcznik dla Hitlerjugend”. Autor tych słów pracuje obecnie w TVP info.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję