Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Fatima – znak i nadzieja (2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Portugalia ma bardzo ciekawy zwyczaj związany z narodzinami dziecka. Jeszcze na początku XX wieku była znana tradycja, w czasie której za jednego z rodziców chrzestnych obierano Maryję, Matkę Bożą. Myślano, że przez to Maryja pomoże rodzicom tego dziecka w wychowaniu i przekazaniu chrześcijańskiej wiary. Dlatego zawsze warto przybliżać wiernym Maryję jako ich Patronkę i Wspomożycielkę.

Rok temu odbył się w Fatimie bardzo ważny Kongres naukowy dotyczący teologicznego przygotowania do 100. rocznicy obchodów objawień fatimskich. W pierwszej części mojego artykułu, który ukazał się 27 listopada 2016 r. w wydaniu „Niedzieli”, przedstawiłem całą tematykę tego Kongresu i główne tematy wspólnych obrad. Nawiązałem także do tego, że w czasie tego naukowego spotkania odbywały się prace w grupach językowych. Obecnie chciałbym ukazać pracę, która odbyła się w dwóch grupach językowych. Mianowicie w grupie polsko-słowackiej, z którą byłem złączony z racji mojego członkostwa w Polskim Towarzystwie Mariologicznym, i w grupie niemieckiej, w której brałem udział jako prelegent.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jeśli chodzi o grupę polsko-słowacką to pracowało w niej 49 osób z Polski i Słowacji, reprezentujących środowiska akademickie z Warszawy, Lublina, Krakowa, Rużomberku i Bańskiej Bystrzycy, duchowni i świeccy, członkowie Polskiego Towarzystwa Mariologicznego, Instytutu Kolbianum i czciciele Matki Bożej. W tej grupie wygłoszono 13 referatów podejmujących problematykę Kongresu w dwóch wymiarach. Były to tematy dotyczące refleksji teologicznej nad orędziem fatimskim i implikacji tego orędzia dla Kościoła w Polsce i Słowacji. Te tematy były ukazane w nurcie trzech zasad interpretacji orędzia fatimskiego: dogmatyczno-eschatologicznego, moralno-konwersyjnego i euchologiczno-ekspiacyjnego.

Zwrócono szczególnie uwagę w tej grupie na wskazania orędzia fatimskiego w odniesieniu do działania Bożego Miłosierdzia, efektywność modlitwy różańcowej, odkrycie rangi Fatimy jako znaku Bożej Opatrzności, która chce doprowadzić człowieka do pełni pokoju, czyli Chrystusa. Wskazano na związki dogmatu Niepokalanego Poczęcia i Nabożeństwa do Niepokalanego Serca Maryi z wyraźnym ukierunkowaniem chrystologicznym. Ukazano także ważność elementów antropologicznych rozumianych jako podkreślenie podmiotowości człowieka w procesie zbawienia. Według tej refleksji, wskazano, że orędzie z Fatimy pokazuje transcendentny charakter osoby ludzkiej zagrożonej dzisiaj pokusą horyzontalizmu, łączy też wymiar modlitewny z pokutą i ekspiacją. Zauważono także, że w orędziu są treści, które pojawiają się w pismach polskich błogosławionych i świętych w XIX i XX wieku, zwłaszcza św. Jana Pawła II i kard. Stefana Wyszyńskiego, prymasa Polski. Stwarzało to zatem dobry fundament dla recepcji tegoż orędzia. Wyrazem tego były konkretne inicjatywy w Polsce: np. Wielka Modlitwa Narodu o ocalenie Polski i Europy przed zagrożeniem bolszewizmem i zwycięstwo 1920 r. zwane Cudem nad Wisłą; Akt Zawierzenia Polski Niepokalanemu Sercu Maryi w 1946 r.; Jasnogórskie Śluby Narodu dokonane w 1956 r. na Jasnej Górze; Wielka Nowenna przed Tysiącleciem Chrztu Polski; peregrynacja kopii Obrazu Jasnogórskiego po wszystkich parafiach i diecezjach Polski.

Reklama

Natomiast teologowie słowaccy ukazali rolę orędzia fatimskiego, która była inspiracją dla Kościoła w „Podziemiu” w czasach prześladowania komunistycznego. To Maryja i Jej kult były znakiem nadziei na przyszłość i prowadziły do zachowania chrześcijańskiej wiary. Ciekawa refleksja wypływała także z różnych form wizualizacji orędzia i fenomenu samego sanktuarium w Fatimie za pomocą filmu, Internetu i portali społecznościowych.

Obecna pobożność maryjna w Polsce, jak i na Słowacji inspirowana jest orędziem fatimskim, o czym świadczy popularność Nabożeństwa pierwszych sobót miesiąca i modlitwy różańcowej, to jedna z refleksji końcowych.

Reklama

Grupa niemiecka podjęła natomiast refleksję bardziej teoretyczną i historyczną. Pracowało w niej około 30 osób i zostały wygłoszone 24 referaty. Ciekawostką tej grupy było to, że oprócz prelegentów niemieckich byli także prelegenci niemieckojęzyczni z innych krajów. Wymienić tu można Imre von Gaala – kapłana i wykładowcę ze Stanów Zjednoczonych, pochodzenia węgierskiego, siostrę zakonną Kasprę Sannikową pracującą w Niemczech, a pochodzącą z Rosji, i mnie – ks. proboszcza i wykładowcę pracującego w Polsce, a interesującego się szczególnie teologią niemiecką.

W tej grupie z jednej strony podjęto refleksję dogmatyczną dotyczącą rozumienia orędzia fatimskiego, szczególnie w przedstawieniu jej przez siostrę Łucję. Tutaj ks. prof. Anton Ziegenaus postawił pewne pytania co do nieścisłości w zapisach zeznań z objawień wcześniejszych i późniejszych. Natomiast przewodniczący Niemieckiego Towarzystwa Mariologicznego ks. prof. Manfred Hauke odniósł się do relacji Fatimy i św. Jana Pawła II i później podjął refleksję teologiczną na temat macierzyństwa Maryi w stosunku do objawień w Fatimie. Z drugiej strony, podjęto refleksję pastoralno-historyczną. Proboszcz z Niemiec, pracujący w Federacji Rosyjskiej, przedstawił recepcję objawień fatimskich w tym kraju i ja, proboszcz z Polski, ukazałem Wielką Nowennę Fatimską przeżywaną w Polsce jako przykład otwarcia na objawienia Matki Bożej w Fatimie i pobudzenia religijności Polaków.

Interesująca była także prelekcja wykładowcy ze Stanów Zjednoczonych, który podjął temat Maryi i islamu. Było to szczególne poszukiwanie śladów imienia i nazwy „Fatima” w obu wielkich religiach, mogące posłużyć do budowania dialogu między tymi religiami.

W ostatnim dniu wieloletni duszpasterz grup niemieckojęzycznych w Fatimie Rudolf Atzert przedstawił pastoralną refleksję swojej pracy. Warto także zauważyć, że całe obrady w tej grupie transmitowała niemiecka, katolicka, satelitarna, telewizja K-TV. Podsumowując obrady w grupie niemieckiej, przyniosły wiele ciekawych spostrzeżeń płynących z głębokiej i wielopunktowej refleksji teologicznej w aspekcie objawień fatimskich.

Reklama

Na koniec tego artykułu chciejmy wysłuchać słów emerytowanego papieża Benedykta XVI, które wypowiedział do biskupów portugalskich 10 listopada 2007 r.: „Z przyjemnością myślę o Fatimie jako szkole wiary, w której Nauczycielką jest Matka Boża; tam wzniosła swoją katedrę, aby nauczać małych Widzących, a potem rzesze innych ludzi prawd wiecznych i sztuki modlitwy, wiary i miłości”.

Ten Kongres, który odbył się w Fatimie, niech będzie małym kroczkiem w naszej szkole wiary przez Maryję, naszą drogę przez życie doczesne do Boga, który jest w niebie.

2017-02-08 14:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W 100. rocznicę objawień w Fatimie

Niedziela szczecińsko-kamieńska 35/2017, str. 6-7

[ TEMATY ]

pielgrzymka

100‑lecie objawień fatimskich

Sylwia Nozderko

Lourdes też znalazło się na naszym pątniczym szlaku

Lourdes też znalazło się na naszym pątniczym szlaku

Tak wiele ludzi pielgrzymuje do Fatimy w roku 100. rocznicy objawień Matki Bożej, pragnąc uczcić to wydarzenie. Czciciele Matki Najświętszej chcą być blisko Niej, chcą być blisko Jej serca, zawierzyć się Jej. Zawierzyć swoje rodziny i świat Jej Niepokalanemu Sercu, a przede wszystkim odpowiedzieć na Jej wezwanie ocalenia świata i nawrócenia grzeszników przez pokutę: „Z wszystkiego, co tylko możecie, zróbcie ofiarę jako zadośćuczynienie za grzechy, którymi On jest obrażany i dla uproszenia nawrócenia grzeszników… Przede wszystkim przyjmijcie i znoście z poddaniem cierpienia, które wam Bóg ześle” (Objawienie Anioła w 1916 r.). „Ofiarujcie się za grzeszników i mówcie często, zwłaszcza gdy będziecie ponosić ofiary; O Jezu, czynię to z miłości do Ciebie, za nawrócenie grzeszników i za zadośćuczynienie za grzechy popełnione przeciwko Niepokalanemu Sercu Maryi” (Matka Boża, Fatima, 1917 r.). Matka Najświętsza prosi o codzienne odmawianie modlitwy różańcowej. O wynagrodzenie Niepokalanemu Sercu Maryi w pięć pierwszych sobót miesiąca (przystąpienie do spowiedzi, przyjęcie Komunii św. wynagradzającej, odmówienie jednej części Różańca i odprawienie 15-minutowej medytacji).

CZYTAJ DALEJ

Msza św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek rozpoczyna obchody Triduum Paschalnego

2024-03-28 07:18

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek rozpoczynają się w Kościele katolickim obchody Triduum Paschalnego - trzydniowe celebracje obejmujące misterium Chrystusa ukrzyżowanego, pogrzebanego i zmartwychwstałego. Liturgia tego dnia odwołuje się do wydarzeń w Wieczerniku, kiedy Jezus ustanowił dwa sakramenty: kapłaństwa i Eucharystii.

Liturgista, ks. prof. Piotr Kulbacki z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego powiedział PAP, że część pierwsza Triduum - misterium Chrystusa ukrzyżowanego - rozpoczyna się Mszą Wieczerzy Pańskiej (Wielki Czwartek) i trwa do Liturgii na cześć Męki Pańskiej (Wielki Piątek). Po tej liturgii rozpoczyna się dzień drugi - obchód misterium Chrystusa pogrzebanego, trwający przez całą Wielką Sobotę. Nocna Wigilia Paschalna rozpoczyna trzeci dzień - misterium Chrystusa zmartwychwstałego – obchód trwający do nieszporów Niedzieli Zmartwychwstania.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent zawetował nowelizację prawa dotyczącą tabletki "dzień po"

2024-03-29 13:23

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

Pigułka „dzień po”

PAP/Łukasz Gągulski

Prezydent RP Andrzej Duda, na podstawie art. 122 ust. 5 Konstytucji RP, zdecydował o skierowaniu nowelizacji Prawa farmaceutycznego do Sejmu RP z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie ustawy (tzw. weto).

Podstawowym uzasadnieniem decyzji Prezydenta RP jest wola poszanowania konstytucyjnych praw i standardu ochrony zdrowia dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję