Reklama

Wielki Post na nowo odkrywany (2)

Niedziela płocka 10/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Choć kształtowanie się dawnej liturgii wielkopostnej pozostaje do dziś owiane tajemnicą, szczególnie gdy chodzi o określenie czasu powstania poszczególnych modlitw czy formularzy, ustalenie źródeł ich pochodzenia i okoliczności ostatecznej redakcji tekstów liturgicznych, w historycznym rozwoju liturgii wielkopostnej można wyróżnić pewne etapy. W pierwszej fazie w Wielkim Poście liturgię eucharystyczną sprawowano jedynie w niedziele, natomiast w środy i w piątki sprawowano liturgię słowa Bożego (prawdopodobnie jednak połączoną z udzielaniem Komunii św.). Sprawowanie Mszy św. posiadało bowiem zawsze radosny, paschalny charakter. Z czasem zaczęto sprawować Eucharystię także w środy i piątki, od V w. w poniedziałki, nieco później - we wtorki i soboty. Ok. 600 r. w liturgię Wielkiego Postu włączono dni wiosennego postu kwartalnego i przeniesiono - ze względu na malejącą liczbę osób dorosłych przystępujących do chrztu św. - skrutinia (celebracje, podczas których następowało stopniowe "wtajemniczanie", wprowadzanie katechumenów w tajemnice wiary) z trzeciej, czwartej i piątej niedzieli na dni powszednie Wielkiego Postu. Wreszcie w VIII w. wprowadzono sprawowanie Eucharystii w czwartki Wielkiego Postu. Wtedy zostały także wprowadzone formularze mszalne na wszystkie dni powszednie Wielkiego Postu. Zachowane w Mszale Rzymskim do naszych czasów, ubogacają liturgię wielkopostną od strony teologicznej i ascetycznej, stając się - obok innych tekstów mszalnych - źródłem swoistej katechezy.
Charakter rzymskiej liturgii wielkopostnej kształtowało wiele czynników, które w zasadniczy sposób zaważyły na jej późniejszym rozumieniu i sprawowaniu. Wśród nich powszechnie wymienia się takie zjawiska jak: instytucja katechumenatu, publiczna pokuta, liturgia stacyjna oraz wspominanie Męki Pańskiej.
Katechumenatem nazywamy trwający w starożytności chrześcijańskiej zwykle dwa lub trzy lata okres przygotowywania się dorosłych kandydatów do przyjęcia chrztu. Owo przygotowanie intensyfikowało się w Wielkim Poście poprzedzającym Wigilię Paschalną, podczas której katechumen miał przyjąć sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego. W kolejne niedziele Wielkiego Postu (trzecią, czwartą i piątą) w czasie Mszy św. odczytywano najprawdopodobniej - jak to ma miejsce i dzisiaj, po Soborze Watykańskim II - perykopy ewangeliczne: o Samarytance, o uzdrowieniu niewidomego od urodzenia i o wskrzeszeniu Łazarza. Instytucja katechumenatu zaczęła zanikać od VI w., gdy coraz częściej chrztu udzielano niemowlętom. Wraz z jej zanikaniem coraz bardziej zapominano także o pierwotnym chrzcielnym aspekcie Wielkiego Postu.
Podobnie możemy powiedzieć o istniejącej w starożytnym chrześcijaństwie instytucji publicznych pokutników. Oficjalne przyjęcie do stanu publicznie pokutujących grzeszników początkowo odbywało się w poniedziałek po I Niedzieli Wielkiego Postu, a kiedy początek Wielkiego Postu przesunięto na środę przed tą niedzielą, wtedy również i publiczną pokutę rozpoczynano w środę inicjującą Wielki Post. Nazwano ją Środą Popielcową z powodu praktyki posypywania głów grzeszników popiołem na znak podjęcia pokuty, co znajduje swoje głębokie uzasadnienie już w Starym Testamencie. Z czasem, gdy zanikał odrębny stan publicznych pokutników, sens posypywania głów popiołem stawał się coraz bardziej duchowy. W X w. na terenach Niemiec w Środę Popielcową zaczęto posypywać popiołem głowy wszystkich wiernych rozpoczynających okres przygotowania do Wielkanocy. Wkrótce zwyczaj przeniknął na tereny dzisiejszych Włoch, by na przełomie XI i XII w. znaleźć swoje miejsce w liturgii rzymskiej, a od XIII w. także zostać zaaprobowany w liturgii papieskiej. Sens posypywania głów popiołem pozostaje wciąż ten sam. Obrzęd symbolizuje przemijalność i kruchość ludzkiego życia na ziemi.
Franko-germańsko-rzymska praktyka posypywania głów popiołem nieprzerwanie zachowała się do naszych czasów. Inaczej było natomiast ze starożytną i średniowieczną rzymską liturgią stacyjną. W łacińskiej literaturze chrześcijańskiej termin statio oznacza najpierw "post" nie tyle w sensie jednostkowego powstrzymania się od pewnych pokarmów czy w sensie odmawiania modlitwy, lecz raczej w sensie stałej, ciągłej praktyki religijnej czy nawet sprawowania samej liturgii. W takim kontekście używa go np. Tertulian (+ po 220). Termin statio (termin techniczny w Izraelu: "stać przed Panem") stał się synonimem zgromadzenia liturgicznego. Tak więc w Rzymie statio oznaczała uroczyste zgromadzenie eucharystyczne pod przewodnictwem biskupa Rzymu w asyście duchowieństwa miasta. Liturgia stacyjna rozpoczynała się w jednym z wyznaczonych kościołów, gdzie schodzili się wierni (stąd nazwa collecta na oznaczenie kościoła zgromadzenia) i skąd w procesji ruszali do innego kościoła (titulus, czyli kościoła tytularnego w mieście) lub na cmentarz poza miastem. Tam sprawowana była Msza św.: statio danego dnia Wielkiego Postu. Miejsce następnego spotkania ogłaszane było przed Komunią św. Rzymska liturgia stacyjna zanikła wraz z przeniesieniem się papieży do Awinionu w XIV w., ale praktyka liturgii stacyjnej znana była również w innych miastach: Tours, Metz, Jerozolimie, Antiochii czy Oxyrhynchus w Egipcie, gdzie - według zachowanych świadectw - w roku 535/536 odbyto 66 zgromadzeń stacyjnych w 26 kościołach.
Po ustaniu zgromadzeń stacyjnych w XVI w. zaczęto do nich powracać dopiero w wieku XX (np. w 1932 r. w Mediolanie, w 1948 r. w Linzu). Trzeba jednak dodać, iż potrydencki Mszał Rzymski Piusa V, aż do swojej ostatniej edycji z 1962 r., zamieszczał tradycyjne tytuły kościołów, w których niegdyś odbywała się liturgia stacyjna. Nowy impuls owej starożytnej praktyce daje błogosławiony Jan XXIII (+1963), który już w pierwszym roku swojego pontyfikatu wziął udział w liturgii stacyjnej w Środę Popielcową 1959 r. w kościele św. Sabiny na Awentynie w Rzymie. Praktykę tę kontynuował Paweł VI (+1978). Również Jan Paweł II bierze udział w procesji od kościoła św. Anzelma do kościoła św. Sabiny, gdzie na rozpoczęcie Wielkiego Postu, w Środę Popielcową, sprawowana jest uroczysta liturgia papieska. Mszał Rzymski Pawła VI zaleca, aby w Wielkim Poście "w większych miastach odbywały się zgromadzenia Kościoła miejscowego na wzór rzymskich nabożeństw stacyjnych, pod przewodnictwem biskupa diecezjalnego. Takie zgromadzenia mogą się odbywać w niedziele, albo w dogodne dni tygodnia, w sposób dostosowany do miejscowych zwyczajów. Można je urządzać przy grobach Świętych albo w głównych kościołach, albo w sanktuariach lub w uczęszczanych miejscach pielgrzymkowych" (Mszał Rzymski dla Diecezji Polskich, s. 61).
Wydaje się, że najmocniej na kształt liturgii wielkopostnej wpłynął motyw Męki Pańskiej, tak bardzo charakterystyczny dla liturgii rzymskiej, w której V Niedzielę Wielkiego Postu nazywano I Niedzielą Męki Pańskiej, zaś Niedzielę Palmową, jeszcze w czasach Leona Wielkiego (+461) - II Niedzielą Męki Pańskiej i w której mszalny śpiew "Alleluja" na przełomie V i VI w. zastąpiono bardziej odpowiednim w tym okresie śpiewem wersetów psalmicznych (zwanym tractus) według dawnych, bardzo prostych melodii. Chociaż temat Męki Pańskiej w liturgii wielkopostnej w sensie ścisłym dotyczy dwóch ostatnich tygodni lub wręcz tylko Wielkiego Tygodnia, w pobożności ludowej wysunął się na pierwsze miejsce i zdominował cały okres czterdziestu dni. Temat Jezusowej męki bardzo silnie zakorzenił się również w religijności polskiej, w pewnym sensie wypierając inne idee przewodnie. W ten sposób w Wielki Post w Polsce na stałe - obok kazań pasyjnych (rozpowszechnionych od XIII w.), pieśni nabożnych o Męce Pańskiej (śpiewanych od XVII w.) i Drogi Krzyżowej (odprawianej od początku XVIII w.) - wpisało się nasze rodzime nabożeństwo Gorzkich Żali, wydanych drukiem po raz pierwszy w 1707 r. w Warszawie pt. Snopek mirry z Ogrodu Getsemańskiego i rozpowszechnionych przez Księży Misjonarzy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niech miłość do Maryi będzie sprawdzianem polskiego ducha

2024-05-03 23:18

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich / Niedziela

– Maryja, Królowa Polski, to tytuł, którym określił Bogarodzicę 1 kwietnia 1656 r. król Jan Kazimierz podczas ślubów lwowskich, by dramatyczne wówczas losy Ojczyzny i Kościoła powierzyć Jej macierzyńskiej opiece – przypomniał na rozpoczęcie wieczornej Mszy św. w intencji archidiecezji częstochowskiej o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry. Eucharystia pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego. oraz Apel Jasnogórski z udziałem Wojska Polskiego zwieńczyły uroczystości trzeciomajowe na Jasnej Górze. Towarzyszyła im szczególna modlitwa o pokój oraz w intencji Ojczyzny.

Witając wszystkich zebranych, o. Pacholski przypomniał, że „Matka Syna Bożego może być i bardzo chce być także Matką i Królową tych, którzy świadomym aktem wiary wybierają Ją na przewodniczkę swojego życia”. Przywołując postać bł. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, który tak dobrze rozumiał, że to właśnie Maryja jest Tą, „która zawsze przynosi człowiekowi wolność, wolność do miłowania, do przebaczania, uwolnienie od grzechu i każdego nieuporządkowania moralnego”, zachęcał wszystkich, by te słowa stały się również naszym programem, który będzie pomagał „nam wierzyć, że zawsze można i warto iść ścieżką, która wiedzie przez serce Królowej”.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: dziękuję strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej

2024-05-04 15:06

[ TEMATY ]

prezydent

Karol Porwich/Niedziela

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda podziękował w sobotę strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej. Podczas centralnych obchodów Dnia Strażaka przypomniał, że tylko w 2023 r. strażacy podjęli pół miliona interwencji, podczas których udzielali wszechstronnej pomocy.

Prezydent wraz z małżonką Agatą Kornhauser-Dudą wzięli w sobotę udział w Centralnych Obchodach Dnia Strażaka, które odbyły się na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie. W uroczystości uczestniczyli również m.in. marszałek Sejmu Szymon Hołownia oraz szef MSWiA Marcin Kierwiński.

CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymi z diecezji bielsko-żywieckiej dotarli do Łagiewnik

2024-05-04 16:28

Małgorzata Pabis

    Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach w piątek 3 maja dotarła 12. Piesza Pielgrzymka diecezji bielsko-żywieckiej.

    Na szlaku, liczącym około stu kilometrów, 1200 pątnikom towarzyszyło hasło „Tulmy się do Matki Miłosierdzia”. Po przyjściu do Łagiewnik pielgrzymi modlili się w bazylice Bożego Miłosierdzia w czasie Godziny Miłosierdzia i uczestniczyli we Mszy świętej, której przewodniczył i homilię wygłosił bp Piotr Greger.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję