Reklama

Polska

Europa nie wie, dokąd zmierza

Stary Kontynent tak organizuje swoje życie, jakby Boga nie było – powiedział kard. Robert Sarah z Watykanu, który był gościem I Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi”

Niedziela Ogólnopolska 44/2017, str. 12-13

[ TEMATY ]

Europa Christi

Bożena Sztajner/Niedziela

Sesja Kongresu Ruchu "Europa Christi" na UKSW w Warszawie

Sesja Kongresu Ruchu Europa Christi na UKSW w Warszawie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Senat RP i Galeria Porczyńskich to miejsca w Warszawie, które w dniach 22-23 października br. gościły słuchaczy i wybitnych prelegentów I Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi”. – Europa potrzebuje nowego przyśpieszenia. Trzeba pomyśleć o zrywie. Ten zryw to powrót do korzeni chrześcijańskich – powiedział honorowy redaktor naczelny „Niedzieli” ks. inf. Ireneusz Skubiś, moderator Ruchu „Europa Christi” oraz pomysłodawca kongresu. Inicjatywa kongresu – zdaniem ks. Skubisia – jest jak karetka pogotowia, która jedzie na sygnale do ciężko chorego człowieka. – Dziś staramy się podążać naszą karetką do Europy, która zmierza do samozatracenia. Europa jest śmiertelnie chora, bo traci swoją tożsamość, zapomina o korzeniach, z których wyrosła jej wielkość. Nie dostrzega Chrystusa, który nadał jej sens i wniósł piękne prawo miłości – wyjaśnił ks. Skubiś.

Ideologie demonicznego kłamstwa

Reklama

Z diagnozą ks. Skubisia zgodził się gość specjalny warszawskiej części kongresu – kard. Robert Sarah, prefekt watykańskiej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Jego zdaniem, Europa przeżywa od dwóch wieków bezprecedensowy kryzys cywilizacyjny. Szczególnie w XX wieku prometejski projekt budowy nowego człowieka przyniósł dwie zbrodnicze ideologie. – Naród polski bardzo mocno doświadczył zarówno nazizmu, jak i komunizmu. Te ideologie były zbudowane na demonicznym kłamstwie – podkreślił kard. Sarah.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Niestety, Europa nie wyciągnęła lekcji z tragedii, które spotkały ją w XX wieku. – Współczesny szalony prometeizm jest oparty na grzechach chciwości, pychy i rozwiązłości. Europa przez 70 lat nie odnowiła swojego humanizmu – wskazał kardynał. – Współcześnie widzimy, jak destrukcja rodziny promowana jest w imię wartości demokratycznych. Przejawem tego jest rozłączenie miłości z przekazywaniem życia – dodał.

Po upadku Związku Sowieckiego, kiedy wiele narodów odzyskało wolność oraz demokrację, wydawało się, że rozpoczyna się dla Europy nowy, pozytywny okres. Unia Europejska jednak dokonała wówczas znamiennego wyboru, by nie odwoływać się do chrześcijańskich korzeni europejskiej cywilizacji. Uwierzyła, że chrześcijańskie źródła europejskiej cywilizacji mogą być zastąpione przez „nowy humanizm”, oderwany od religii, który miał zagwarantować trwały pokój. – W ten sposób zostały zagubione prawda historyczna o źródłach europejskiej cywilizacji, a także podstawy autentycznego humanizmu, którego właśnie ten kontynent był kolebką – podkreślił kard. Sarah. – Doświadczenie Kościoła wskazuje, że źródłem wszelkiego zła jest dobrowolne odejście człowieka od Boga. Europa, która została zbudowana na wierze w Chrystusa, odcinając się od swych chrześcijańskich korzeni, znajduje się obecnie w okresie cichej apostazji.

Dobro wspólne narodu najważniejsze

Reklama

Pochodzący z Afryki hierarcha poruszył też aktualny temat uchodźców, których migracja jest niebezpieczna dla Starego Kontynentu, ale też niesie różne zagrożenia dla europejskich narodów. Każdy człowiek ma przede wszystkim prawo do pozostania w swej ojczyźnie, a państwa europejskie w dużej mierze ponoszą odpowiedzialność za destabilizację na Bliskim Wschodzie. Dlatego przyjmowanie wszystkich do Europy nie jest żadnym rozwiązaniem problemów ogarniętego wojną regionu świata. – Polska wskazuje drogę, gdy odmawia automatycznego podporządkowania się pewnym nakazom ze strony liberalnej globalizacji, takim jak logika relokacji migrantów, którą niektórzy chcieliby dziś jej narzucić. Wasz kraj poznał komunistyczny internacjonalizm, żywiący pogardę dla suwerenności i kultury narodów w imię podstawowej ekonomii – podkreślił kard. Sarah. Jego zdaniem, ideologia liberalnego indywidualizmu promuje mieszanie się, które ma zatrzeć naturalne granice ojczyzn i kultur i prowadzić do świata postnarodowego oraz jednowymiarowego, w którym jedynymi kryteriami będą konsumpcja i produkcja. – Choć każdy migrant jest człowiekiem, którego należy szanować, to jednak sytuacja staje się trudniejsza, jeżeli jest przedstawicielem innej kultury, wyznawcą innej religii – powiedział kard. Sarah.

Quo vadis, Domine?

Podobnie ocenia kondycję współczesnej Europy ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej abp Henryk Hoser, który wygłosił homilię podczas Mszy św. w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie na Bielanach. – Jedność Europy usiłuje się kształtować jedynie w oparciu o czynniki ekonomiczne. Jest to bardzo pracowite i wytrwałe budowanie wieży Babel. Jeśli Europa straci pamięć i kulturę, która z istoty była i jest chrześcijańska, to przestanie być Europą w ścisłym tego słowa znaczeniu – powiedział abp Hoser.

Choć kondycja Europy nie jest najlepsza, to jednak uczestnicy kongresu są optymistami. – Europa ciągle jest chrześcijańska i będzie chrześcijańska. O Europie postchrześcijańskiej mówią ci, którzy zerwali ze swoją tożsamością, odeszli od zobowiązań chrztu św. i szukają sposobów na uspokojenie sumienia – stwierdził ks. prof. Waldemar Chrostowski. – W Europie przeżywamy erozję tożsamości, bo mamy chrześcijan i niechrześcijan, i to takich, którzy z metryki są chrześcijanami i trzeba ich odzyskać – dodał.

Davor Ivo Stier, były wicepremier Chorwacji, zauważył, że bez rodziny nie ma solidarności, a bez tego nie ma społeczeństwa. – Problem polega na tym, że ideologie oparte na internacjonalizmie są sprzeczne z wartościami związanymi z rodziną, podczas gdy chrześcijaństwo wspiera rodzinę i wszystkie związane z nią wartości – powiedział. – Z punktu widzenia politycznego wspólny projekt europejski będzie miał powodzenie tylko wtedy, gdy będzie oparty na chrześcijańskich wartościach, na których odbudowywaliśmy Europę po II wojnie światowej, a bez których nie stworzymy przestrzeni, w której wszyscy będziemy wolni.

Pomysłodawca kongresu ks. Ireneusz Skubiś celowo nazwał ruch „Europa Christi”, a nie „Christiana”, bo to słowo kojarzy się z Chrześcijańskimi Demokratami, czyli europejskimi politykami, którzy już dawno zapomnieli o wartościach. Współczesna chadecja popiera aborcję, eutanazję, ideologię gender i związki jednopłciowe, czyli takie rozwiązania, które są zaprzeczeniem chrześcijańskich wartości. Zapomnieli nawet o założycielach wspólnoty europejskiej, którzy byli gorliwymi katolikami, a dziś są kandydatami na ołtarze. – Ruch nazywa się „Europa Chrystusa”, bo chcemy Syna Bożego na nowo wprowadzić na Stary Kontynent – powiedział ks. Skubiś. – Tak jak uczestnicy wypraw krzyżowych szli bronić grobu Chrystusa, tak my dziś powinniśmy iść i bronić krzyża w Europie. Powinniśmy sięgnąć do symboliki z powieści „Quo vadis” i zapytać naszego Pana, dokąd idzie. On nam zapewne powie, że idzie właśnie do Europy.

[zdjecie id="66817"][/zdjecie]
2017-10-25 10:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Aktualność zagrożeń dla narodu wskazywanych przez stefana kardynała wyszyńskiego w kontekście zrównoważonego rozwoju

Niedziela Ogólnopolska 40/2023, str. III

[ TEMATY ]

Europa Christi

Instytut Prymasa Wyszyńskiego

Różnorodność europejskiej kultury prawnej a proces kreowania zrównoważonego rozwoju regionalnego

Stefan Kardynał Wyszyński przypominał w swoim nauczaniu o pochodzeniu, znaczeniu i wpływie wartości chrześcijańskich na tożsamość zarówno Narodu polskiego, jak też „narodów świata”. Podczas głównych uroczystości milenijnych w Płocku (13 XI 1966 r.) mówił, że nieodłącznym elementem dziejów Narodu jest doświadczenie religijne, które „[…] jest dla nas tak doniosłe i cenne, iż pragniemy, oparci o przeszłość, iść po kamieniach milowych religijnej kultury Narodu w przyszłość […]”. Jednak – jak zauważał Prymas Tysiąclecia – nie jest to droga łatwa. Na trasie tej bowiem pojawiają się przeszkody, które zwłaszcza dla Narodu ochrzczonego mogą okazać się niszczycielskie, a w konsekwencji doprowadzić do jego zatracenia. Zagrożenia te określał wprost jako: 1) wszelki indyferentyzm, 2) wszelka laicyzacja, a także 3) wszelka przymusowa ateizacja, jakkolwiek zaznaczał, iż pojęcia te mają odmienne znaczenie na Zachodzie i na Wschodzie. Definiując indyferentyzm Stefan Kardynał Wyszyński podkreślał, że stanowi on wszelkie zobojętnienie na człowieka (w tym na jego myśli i wysiłki), jak również na sprawy rodziny, Narodu, a przede wszystkim zobojętnienie na „moce wiary, Ewangelii i Krzyża”. Istotne jest, że Prymas rozróżniał indyferentyzm krajów zachodnich od indyferentyzmu w krajach, gdzie stał się „programem politycznej walki z religijnością”. Prymas Polski ukazywał konsekwencje indyferentyzmu, określanego także „zaprogramowanym zobojętnieniem religijnym”, jako „deflację moralną i społeczną”. Taka postawa zobojętnienia na sprawy Boże skutkować będzie zobojętnieniem również na wszystkie sprawy społeczne, gospodarcze czy publiczne. Dnia 14 VI 1964 r. z okazji 400-lecia przy jęcia uchwał Soboru Trydenckiego przez Sejm w Parczewie Prymas Tysiąclecia przypominał: „Mówi się, że Polska musi być świecka, zeświecczona, czyli bez krzyży, bez Ewangelii, bez kościoła i kapłanów, bez uroczystych nabożeństw i procesji, bez Matki Najświętszej […]”. Należy postawić pytania: Czy po upływie niemalże 60 lat nie słyszymy wciąż takich postulatów? Czy nie jest nadal zachwalana laicyzacja jako zeświecczenie nie tylko życia osobistego i rodzinnego, ale także społecznego i publicznego? Tak pojmowana laicyzacja jest zawsze próbą rozdziału, natomiast – jak stwierdził Stefan Kardynał Wyszyński – „[…] rozdział jest na początku niespołeczny, a później staje się antyspołeczny. Człowiek staje się do tego stopnia martwy i wewnętrznie obojętny, że już nie ma żadnych argumentów i motywów, w imię których można by jeszcze do niego przemówić”. Trzecim zagrożeniem dla Narodu ochrzczonego jest wszelka przymusowa ateizacja rozumiana przez Prymasa jako narzucanie oficjalnego, politycznego światopoglądu, ponieważ odczuwana jest jako „gwałt sumień, wolności myślenia i pragnień” na wszystkich płaszczyznach życia, tj. w rodzinie, w szkole, w pracy, itp. W referacie wygłoszonym na Akademii w Rzymie (5 XI 1964r.) powiedział stanowczo: „Zagadnienie ateizmu ma dziś w wielu krajach oblicze bardziej polityczne niż racjonalistyczne. Istnieje polityczny program laicyzacji, ateizacji, istnieją uniwersytety od ateizowania, istnieją etatowi urzędnicy od ateizacji, półurzędowe stowarzyszenia do ateizowania obywateli”. Wszelka laicyzacja i ateizacja to nie tylko zubożenie człowieka, ale także klęska całego społeczeństwa. W wypowiedziach bł. Stefana Wyszyńskiego można doszukiwać się pewnych elementów współcześnie pojmowanego zrównoważonego rozwoju (choć jeszcze wówczas w taki sposób nie definiowanego), przez który rozumie się „[…] taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie” (Raport Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju z 1987 r. pt. „Nasza wspólna przyszłość”). Prymas wskazując zagrożenia mówił o „wszelkim” indyferentyzmie, „wszelkiej” laicyzacji i „wszelkiej” przymusowej ateizacji. W tłumaczeniu tych pojęć bł. S. Wyszyński nie miał na myśli wyłącznie czynnika religijnego, ale także społeczny, gospodarczy czy polityczny – rozumiane zawsze w kontekście poszanowania zarówno praw człowieka, jak i Narodu.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

USA: w Wielkanoc wzrost liczby konwertytów na wiarę katolicką

2025-04-26 15:52

[ TEMATY ]

USA

Wielkanoc

konwertyci

wiara katolicka

Adobe Stock

Diecezja Cleveland, w stanie Ohio, w której zanotowano ok. 50 proc. wzrost liczby konwertytów na wiarę katolicką w okresie wielkanocnym, nie jest czymś wyjątkowym. Zdaniem katolickich mediów jest ona częścią tego, co dzieje się obecnie w wielu diecezjach w Stanach Zjednoczonych. Według katolickiej platformy „National Catholic Register" jest zbyt wcześnie, aby powiedzieć, jaka będzie całkowita liczba nawróconych na Kościół katolicki w całym kraju w 2025 roku, ponieważ wiele diecezji nie podaje oficjalnych danych aż do końca roku. Wiosną tego roku skontaktowano się ze wszystkimi 175 diecezjami terytorialnymi obrządku łacińskiego w kraju i otrzymano porównywalne dane od około 50 z nich. Według platformy liczby pokazują, że znaczny wzrost liczby konwertytów jest powszechnym zjawiskiem.

„Jak to się dzieje? Krótką odpowiedzią dla wielu jest Duch Święty. Ale inny czynnik, na który też powołują się diecezje, to narodowe odrodzenie eucharystyczne. Wzbudziło ono większe zainteresowanie wiarą. Częścią naszych lokalnych inicjatyw odnowy eucharystycznej było umieszczanie dużych billboardów w widocznych miejscach w naszych głównych skupiskach ludności, zapraszających ludzi do przyjścia do naszych parafii” - powiedział biskup Michael Sis, ordynariusz diecezji San Angelo w Teksasie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję