Reklama

Niedziela Sandomierska

Aby byli jedno

Niedziela sandomierska 4/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

konferencja

Archiwum autora

Wspólne zapalenie świec przez przedstawicieli trzech różnych wspólnot kościelnych

Wspólne zapalenie świec przez przedstawicieli trzech różnych wspólnot kościelnych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W siedzibie Konferencji Episkopatu Polski 15 stycznia odbyła się konferencja prasowa poświęcona Tygodniowi Modlitw o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia 2018 r.). Uczestniczyli w niej bp Krzysztof Nitkiewicz i ks. Sławomir Pawłowski SAC – reprezentujący Kościół katolicki, bp Jerzy Samiec – przewodniczący Polskiej Rady Ekumenicznej, wraz z ks. Grzegorzem Giemzą oraz ks. Doroteusz Sawicki z Kościoła Prawosławnego.

Bp Krzysztof Nitkiewicz podziękował bp. Jerzemu Samcowi za możliwość uczestniczenia przedstawicieli Kościoła katolickiego w jubileuszu pięćsetlecia Reformacji. – W minionym roku doświadczyliśmy ekumenicznego przyśpieszenia. Musimy uczynić wszystko, żeby nie spowolnić rytmu wzajemnych kontaktów. Konstytucja apostolska „Gaudium et Spes” mówi, że należy zachować „jedność w tym, co konieczne, dowolność w kwestiach wątpliwych i miłość we wszystkim”. To sformułowanie wydaje mi się opatrznościowym w przypadku dialogu ekumenicznego – powiedział bp Nitkiewicz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zapowiedział również, że w związku ze stuleciem odzyskania przez Polskę niepodległości planowane jest wspólne przesłanie Kościołów chrześcijańskich oraz centralne nabożeństwo ekumeniczne, które odbędzie się 10 listopada w Warszawie.

Prezes Polskiej Rady Ekumenicznej podziękował Kościołowi katolickiemu za włączenie się w obchody jubileuszu Reformacji. Zwrócił także uwagę na to, że wydane przy tej okazji dokumenty ekumeniczne charakteryzuje rzetelne studium i zmiana podejścia. Nie ma w nich miejsca na pomówienia, ale szuka się tego, co łączy.

– Znajdujemy się dzisiaj w bardzo ciekawym momencie w dziejach ekumenizmu, bo z jednej strony, jeżeli patrzymy na dokumenty i relacje pomiędzy zwierzchnościami, to widzimy, że stoją one na najwyższym poziomie. Mówią o bardzo wielu rzeczach, które są wspólne oraz o wspólnym działaniu – podkreślił bp Jerzy Samiec. Zauważył jednocześnie, że istnieją ruchy antyekumeniczne, które odwołują się do historycznych fake newsów. Tymczasem potrzeba przede wszystkim miłości. Mówiąc o 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, podkreślił, że było to możliwe dzięki zaangażowaniu wszystkich Polaków, niezależnie od wyznawanej wiary.

Reklama

Ks. Doroteusz Sawicki przypomniał, że ekumenizm jest jednością w różnorodności. Także Polska jest jednością w różnorodności: narodowości, przekonań i aspiracji społecznych.

Przypominając prawosławne przysłowie, że „Nie każda godzina ma 60 minut”, powiedział, że Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan musi trwać cały czas. – Ten tydzień ma minimum 365 dni – zauważył kapłan. Zaprosił jednocześnie w imieniu abp. Abla na centralne nabożeństwo ekumeniczne, które odbędzie się 21 stycznia o godz. 18 w cerkwi prawosławnej pw. Świętej Trójcy w Siedlcach.

Ks. Grzegorz Giemza przypomniał w swoim wystąpieniu o ekumenicznym zaangażowaniu Kościołów w niesienie pomocy uchodźcom i migrantom. Z kolej ks. Sławomir Pawłowski wprowadził w tematykę tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan. – Materiały na ten tydzień przygotowali chrześcijanie z Karaibów. Jego hasłem jest zdanie – „Prawica Twoja wsławiła się mocą” z kantyku Mojżesza, pieśni, którą śpiewali Izraelici po wyjściu z niewoli egipskiej. Karaiby bardzo doświadczyły niewolnictwa i wyzysku ekonomicznego. Stąd idea wyzwolenia z różnego rodzaju ucisków leży w ich sercu – powiedział.

Na zakończenie bp Nitkiewicz, bp Samiec oraz ks. Sawicki zapalili wspólnie świece, jakie rozprowadzane są przed Bożym Narodzeniem w ramach akcji charytatywnej przez katolików, protestantów i prawosławnych.

2018-01-24 12:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dobro zwycięży

Prelegenci z całego świata przez dwa dni (11 i 12 marca 2016 r.) dyskutowali na temat problemów współczesnej polityki i zagrożenia terrorystycznego. Miejscem kongresu była Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Wśród prelegentów byli m.in. Antoni Macierewicz – minister obrony narodowej oraz Witold Waszczykowski – minister spraw zagranicznych

Większość z nas pamięta doskonale, jak św. Jan Paweł II wprowadzał nas w nowe, trzecie tysiąclecie. Myśleliśmy, że czeka nas wreszcie takie tysiąclecie, w którym ludzie będą żyć w pokoju, będą szczęśliwsi (...). Ale nie trzeba było długo czekać, 11 września 2001 r. pokazał coś strasznego. Św. Jan Paweł II powiedział, że od tamtej chwili ludzie na całym świecie z nową intensywnością uświadomili sobie swoją słabość i zaczęli patrzeć w przyszłość z głębokim lękiem – tymi słowami rozpoczął Międzynarodowy Kongres „Problemy współczesnej polityki: konflikty zbrojne i terroryzm” o. dr Zdzisław Klafka CSsR – rektor WSKSiM w Toruniu. Dwa dni konferencji przygotowanych przez zaproszonych gości z całego świata pokazały, jak wiele jest dziś wokół nas niebezpieczeństw i punktów zapalnych.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję