Niedziela Łódzka

pielgrzymka

Ilona Gomula

Msza św. w Fatimie

Pielgrzymkę rozpoczynamy od położonego u podnóża Pirenejów Lourdes. Miejsce to od razu zdumiewa nas ogromną ilością pielgrzymów i bardzo wielu chorych, którzy przyjechali zanurzyć się w wodzie z Lourdes. Oddajemy się całkowicie atmosferze miejsca: wczesnym rankiem Msza św. w grocie Massabielle, piękna Droga Krzyżowa, nawiedzenie Bazyliki Różańcowej, Niepokalanego Poczęcia i św. Piusa X. Wielu poszło do łaźni zanurzyć się w wodzie cudownego źródełka, wielu zabrało wodę w pojemnikach do domu. Wieczorem udział w międzynarodowej procesji różańcowej z lampionami. Dookoła rozlega się znana na całym świecie pieśń: „Po górach, dolinach” śpiewana w różnych językach. Ma się wrażenie, że jesteśmy pod wieżą Babel. Towarzyszy temu wielkie umocnienie w wierze. Zwiedzamy miejsca związane ze św. Bernadetą Soubirous.

Z Lourdes jedziemy do Santiago de Compostela. Napełniamy nasze dusze cudownym krajobrazem Gór Kantabryjskich. Po Jerozolimie i Rzymie, Santiago de Compostela jest najstarszym i największym miejscem pielgrzymkowym chrześcijan. Na kilka dni opuszczamy Hiszpanię i jedziemy do Portugalii do Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej. Po drodze zatrzymujemy się jeszcze w Sanktuarium Dobrego Jezusa w Bradze. Pielgrzymujemy drogą wśród niezapomnianych górskich krajobrazów, ozdobionych poszarpanymi, stromymi wybrzeżami morskimi i ujściami rzek. Z portugalskiej Fatimy z doliny Cova da Iria rozlega się to właśnie wołanie: „Odmawiajcie codziennie Różaniec, aby uzyskać pokój dla świata”.

Potem zwiedzamy hiszpańskie Toledo: Stare Miasto, gotycką katedrę – najważniejszą świątynię hiszpańskiego Kościoła i miejsca spoczynku większości królów Kastylii. Następnie Montserrat z Sanktuarium Czarnej Madonny. Do klasztoru benedyktynów na wysokości ok. 1000 m jedziemy, podziwiając piękne widoki urwistych gór. Dalej nasze wędrowanie prowadzi na wybrzeże Costa Brava. Zwiedzamy Barcelonę, stolicę Katalonii. W mieście tym widzimy świątynię Segrada Familia projektu Antonio Gaudiego, którą buduje się od ponad stu lat. Nad zabytkową Dzielnicą Gotycką góruje Katedra św. Eulalii.

Jedziemy do La Salette w Alpach francuskich. Znajduje się tam sanktuarium pięknie położone w wysokich górach. To tutaj, tak blisko nieba, Matka Boża ukazała się dwojgu biednym dzieciom: 15-letniej Melanii i 11-letniemu Maksyminowi, przekazując im swoje orędzie. Dzieci nazwały ją Piękną Panią, od blasku światła z wielkiego krzyża zawieszonego na jej piersiach.

W drodze powrotnej do Polski udajemy się do Ars-Sur-Formans we wschodniej Francji. Miejsce to jest związane z posługą kapłańską „biednego proboszcza”, czyli św. Jana Marii Vianneya. Widzimy kościół i konfesjonał, w którym spowiadał ponad 17 godzin dziennie, zwiedzamy kaplicę serca, gdzie znajduje się relikwiarz z sercem świętego proboszcza i plebanię.

Nasze pielgrzymowanie trwało 12 dni, a każdy był piękniejszy i bogatszy w doświadczenia od poprzedniego. Odwiedziliśmy miejsca, które wybrała Maryja, wskazując drogę prowadzącą rodzaj ludzki do zbawienia. Miejsca te są nasycone działaniem Ducha Świętego, są miejscami umocnienia wiary, pocieszenia, w których jest tyle nawróceń, tyle miłości, wspólnych modlitw i ofiar. Przywieźliśmy w sercach piękne przeżycia, wspomnienia i to, co najważniejsze – jeszcze mocniejszą wiarę i miłość do Boga oraz ukochanej Matki.

2018-07-17 13:10

Abp Jędraszewski do pielgrzymów: niech św. Jan Paweł II oręduje za wami

pielgrzymka

abp Marek Jędraszewski

Monika Jaracz/Archidiecezja Krakowska

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski przed nadchodzącą 40. Pieszą Pielgrzymką Krakowską z Wawelu na Jasną Górę skierował do pątników specjalny list. - Niech orędownictwo u Boga św. Jana Pawła II Wielkiego, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku, wybłaga wszelkie potrzebne łaski uczestnikom Pieszej Pielgrzymki, jej organizatorom i ludziom dobrej woli - pisze w nim metropolita krakowski.

Na wstępie hierarcha podkreśla, że historia Polski i świata pokazuje, że w najtrudniejszych chwilach ludzie zwracali się do Boga, prosząc o ratunek i zmiłowanie, a ich modlitwa przybierała niejednokrotnie formę pieszego pielgrzymowania. Wymienia błagalną procesję podczas dżumy w 590 r. w Rzymie, kiedy papież Grzegorz Wielki niósł wizerunek Najświętszej Maryi Panny, a także rok 1711, kiedy w czasie trwającej zarazy dziesiątkującej stolicę narodziła się Piesza Pielgrzymka Warszawska na Jasną Górę.

Otwarcie nowego skrzydła SOSW nr 10 we Wrocławiu

2022-12-07 15:48

Ilona Baran

7 sal lekcyjnych wyposażonych w nowoczesne tablice multimedialne, 2 świetlice i sala do muzykoterapii dla dzieci z niepełnosprawnościami - to wszystko znajduje się w rozbudowanym budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 10 przy ul Parkowej.

Dziś świętujemy dobro, którym chcemy się dzielić. Dobro to płynie od człowieka do człowieka. Kiedy nim się dzielimy, ono staje się jeszcze bardziej naszym udziałem - mówił bp Maciej Małyga, a następnie pobłogosławił nową część SOSW oraz cały personel.

Ekstremalne życie z Jezusem

2022-12-08 13:01

Magdalena Lewandowska

Bp Maciej Małyga z młodymi żołnierzami z DA Nieśmiertelni.

Bp Maciej Małyga odwiedził w Akademii Wojsk Lądowych młodych żołnierzy z Duszpasterstwa Akademickiego „Nieśmiertelni”. Opowiadał m.in. jak szedł pieszo 1350 km z Turcji do Jerozolimy.

Na wyprawę wybrał się ze swoim bratem w 2010 roku. Przeszli 1350 km w 40 dni, z Tarsu do Jerozolimy. Jak zacząć taką podróż? – Nie bać się nieznanego. I wziąć darmowy autobus na Bielany, a stamtąd złapać stopa do Turcji – rozpoczął z uśmiechem opowiadanie bp Maciej. – Pamiętam do dziś: 27 samochodów, 6 krajów, 6 dni. Tak znaleźliśmy się w Stambule. Autostop to czekanie na miłosierdzie ludzi.