Od ośmiu lat w Dobromierzu z inicjatywy tamtejszego proboszcza ks. kan. Andrzeja Walerowskiego odbywają się koncerty kolęd i pastorałek z udziałem znanych polskich artystów. Współorganizatorem tego przedsięwzięcia jest wójt gminy Dobromierz Jerzy Ulbin wraz ze swoimi współpracownikami szczególnie z Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji. Uczestniczy w nich zawsze bp Ignacy Dec.
Tak też było i w tym roku. A kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła pękał w szwach. Kolędy i pastorałki w wykonaniu Alicji Majewskiej, Olgi Bończyk, Włodzimierza Korcza i Łukasza Zagrobelnego nagradzane były każdorazowo gromkimi brawami. Swój występ artyści zakończyli pięknym przesłaniem, że „świat jeszcze nie jest stracony, świat nie jest do końca zły”.
Nawiązując do niego w swoim wystąpieniu Ksiądz Biskup dodał, że dlatego nie jest stracony, nie jest do końca zły, bo na nim zamieszkał Bóg, z niebios przyszedł Syn Boży. – Dzisiaj jest z nami w Kościele, jest w Eucharystii. I to jest właśnie piękno, wielkość Bożego Narodzenia, w którym cieszymy się, że do nas na ziemię przyszedł Bóg, który stał się człowiekiem, przyniósł prawdę, pokazał, czym jest miłość i obiecał nam życie w wieczności.
Pasterz naszej diecezji życzył uczestnikom koncertu, artystom, „żeby ta chwała Boża, która była w nim niesiona, mogła się urzeczywistniać we wspólnotach parafialnych, byśmy tą tajemnicą miłości, radości, prawdy Bożego Narodzenia żyli w całym 2019 r.”.
Dziękując wykonawcom ks. Andrzej Walerowski stwierdził, że „przeżyliśmy piękny wspaniały wieczór”. A wójt Dobromierza wskazał, że z tego koncertu emanowała radość i nadzieja. – Mam nadzieję, że to się przeniesie na cały 2019 rok – podkreślił Jerzy Ulbin.
Koncertem muzyki średniowiecznej w wykonaniu Liarman Trio w sandomierskim kościele św. Jakuba zakończył się XXIX Festiwal „Muzyka w Sandomierzu”
Nazwa zespołu nawiązuje do pieśni Schuberta „Der Leiermann” – o wędrownym grajku, grającym na lirze korbowej. Wystąpili: Susana Raso (mezzosopran), która śpiewała oraz grała na altówce, tamburynie galicyjskim, bandurrii i kastanietach, Lidia Małyszek – flecistka, Łukasz Gaszler – kompozytor, grający na lirze korbowej własnej konstrukcji oraz na gitarze. W tym wyjątkowym miejscu, artyści wykonali głównie muzykę polską i kastylijską z XIII wieku, jak również utwory z XIV i XV wieku. Urzekający głos Susany Raso i świetna, bardzo emocjonalna interpretacja – podobnie jak gra Lidii Małyszek i Łukasza Gaszlera, przeniosły słuchaczy w czas zamków – ważnych ośrodków kultury, wspaniałych katedr, klasztorów, dobrych władców, szlachetnych rycerzy, pięknych dam, pobożnych mnichów, wędrownych trubadurów, tajemniczych legend, a przede wszystkim – żarliwej wiary. Wykonano m.in. utwór „Omnia beneficia” (Wszystkie dobrodziejstwa), pochodzący z XIII wieku, najstarszy zabytek polskiej muzyki polifonicznej z kancjonału starosądeckiego klasztoru Klarysek, w którym wielbiony jest Bóg, który zbawia skruszonego grzesznika, udzieliwszy mu przebaczenia. Hymn pielgrzymów zmierzających do grobu św. Jakuba Apostoła w Composteli w założeniu wykonawców nawiązywał do faktu, że sandomierski kościół znajduje się na święto jakubowskim szlaku pielgrzymkowym. Porywające serca i dusze okazały się „Cantigas de Santa Maria” – XIII-wieczne, jednogłosowe pieśni ku czci Matki Bożej, mówiące o cudach za Jej przyczyną, których autorem jest Alfons X Mądry, król Kastylii i Leonu, zwany ojcem poezji hiszpańskiej, mecenas nauki i sztuki. Mocno oklaskiwano epickie pieśni rycerskie i miłosne. Majestatycznie zabrzmiał starodawny hiszpański marsz triumfalny, zatytułowany „Koronacja królewska”.
Ksiądz z Krosna na Podkarpaciu jest wśród czterech osób zatrzymanych przez dolnośląską policję w związku z ich krytycznymi wypowiedziami i komentarzami wobec dr Gizeli Jagielskiej, która przeprowadziła aborcję w 36. tygodniu ciąży. O sprawie jako pierwsza napisała „Gazeta Wyborcza”. Jej doniesienia potwierdziła Kaja Godek, która szeroko odniosła się do sprawy w swoich mediach społecznościowych - informowaliśmy o tym w środę 23 kwietnia. Historia ma swój ciąg dalszy.
23 KWIETNIA PISALIŚMY: Skandal! Zatrzymano księdza, który skrytykował dr Gizelę Jagielską.
Ceremonia pogrzebu papieża, będąca jednym z najważniejszych rytuałów w Kościele katolickim, przeszła znaczące zmiany na przestrzeni wieków. Od uroczystości podkreślających majestat i władzę papieża, do współczesnych obrzędów skupiających się na jego roli jako pasterza i ucznia Chrystusa. Znaczących zmian dokonał Jan Paweł II.
Choć Karol Wojtyła jako biskup i kardynał nie wypowiadał się publicznie o pogrzebach papieży, jego wykształcenie filozoficzne i teologiczne oraz podejście do liturgii kształtowały przyszłe decyzje. Jako Jan Paweł II, dzięki głębokiej znajomości tradycji i potrzeb współczesnego świata, zreformował liturgię pogrzebową papieża w duchu prostoty, godności i wiary, wyznaczając kierunek na kolejne dekady.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.