Reklama

Kościół

Jaka będzie „Niedziela”?

O „Niedzieli” jutra rozmawiali dziennikarze i goście podczas XXIII Pielgrzymki Tygodnika Katolickiego „Niedziela” na Jasną Górę

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku pielgrzymka miała wyjątkowy charakter. Była spotkaniem modlitewno-warsztatowym. Jej uczestnicy analizowali wyzwania, które stoją przed naszym tygodnikiem. Zastanawiali się, co zrobić, aby jak najskuteczniej dotrzeć do czytelnika. Spotkanie rozpoczęła Msza św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej.

Cele i zamierzenia

– „Niedziela” od 93 lat jest bardzo dobrze rozpoznawalnym tygodnikiem, który jest medialnym i skutecznym narzędziem ewangelizacji. To tygodnik katolicki z pieczęcią Maryi – Regina Poloniae. Dlatego jesteśmy odbierani jako wiarygodny środek przekazu – zauważył na początku Mszy św. ks. dr Jarosław Grabowski, redaktor naczelny „Niedzieli”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Mimo iż nasza epoka jest bez wątpienia epoką humanizmu i antropocentryzmu, to paradoksalnie jest również epoką największych degradacji człowieka. Jesteśmy świadkami deptania wartości związanych z Osobą Jezusa Chrystusa Zbawiciela jak nigdy przedtem – przestrzegał w homilii abp Wacław Depo, przewodniczący Rady KEP ds. Środków Społecznego Przekazu. – Jeśli nie ma Stworzyciela, znika całe stworzenie. To błędy antropologiczne, które niosą nam kolejną falę zagrożeń. Te błędy stawały się i są nadal podstawą wszelkiego koloru rewolucji, nie wyliczając już ich imion, twarzy – kontynuował. – Przychodzimy do Maryi jako Matki, pedagogii naszych dróg. W tym duchu i kluczu wiary odczytujemy dzisiaj opatrznościowy charyzmat Tygodnika Katolickiego „Niedziela”. Od 93 lat jej redaktorem naczelnym jest bowiem Najświętsza Maryja Panna – podkreślił abp Depo. Na zakończenie Mszy św. abp Depo zawierzył wszystkich pracowników „Niedzieli” Maryi.

O „Niedzieli” jutra

– Jak widzę „Niedzielę”? – zastanawiał się Eryk Mistewicz, prezes Instytutu Nowych Mediów. – Widzę ją jako pierwsze źródło opisu świata dla katolików, dla konserwatywnego odbiorcy. Jeden tytuł prasowy, w którym jest wszystko – przekonywał. Wskazał na potrzebę skutecznego przekazu, siły opowieści i marketingu narracyjnego. – Dziennikarz opowiada świat – mówił. – Dziennikarz musi czynić to odpowiedzialnie, mieć świadomość swoich słów, gestów, zachowań. Bez prawdy ta praca nie ma żadnego sensu. Prawda rodzi zaufanie, ona stanowi o sile lojalności odbiorców, czytelników – zauważył Eryk Mistewicz. – Dziennikarstwo musi być jak najbliżej odbiorcy. Dziś wszystko musi się odbywać szybciej, sprawniej. Jeżeli obok nas dzieje się coś istotnego, spróbujmy przekazać to innym. Dziennikarzem nie przestaje się być po godz. 16.00 – podkreślił i przypomniał, jak ważne w dziennikarstwie jest bycie tam, gdzie czytelnik. – Musimy być blisko ludzi, połączyć papier z internetem i nie wykluczać żadnego z medialnych światów. „Niedziela” powinna być liderem w oparciu o wartości, budować świat medialny, który będzie światem cytowanym – podkreślił prezes Instytutu Nowych Mediów.

Reklama

– Ważna w mediach katolickich jest pewność: wiemy, dla Kogo działamy. – Ważna jest nasza tożsamość. Dlatego edycje lokalne „Niedzieli” powinny być na facebooku. Ważne jest pozytywne myślenie i przekazywanie tego dalej. Do tego potrzebna jest prawda i odwaga – wskazał ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik KEP.

Z kolei o. Andrzej Majewski SJ, kierownik Redakcji Programów Katolickich Polskiego Radia, odpowiadając na pytanie, co jest siłą i wyróżnikiem mediów katolickich dzisiaj, powiedział: – Siłą tych mediów jest ich katolickość.

2019-09-17 14:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedziela w Episkopacie

Cieszę się, że „Niedziela” zmieniła szatę graficzną, dostosowując ją bardziej do dzisiejszego życia - tak o naszym tygodniku mówił Prymas Polski kard. Józef Glemp podczas uroczystej prezentacji nowej formuły pisma w Sekretariacie Episkopatu Polski w Warszawie.
Bp Adam Lepa, członek Rady ds. Środków Społecznego Przekazu Episkopatu Polski, powiedział podczas prezentacji „Niedzieli”, że prasa, w odróżnieniu od telewizji, jest szkołą krytycznego myślenia. I takie właśnie zadanie - zdaniem Księdza Biskupa - ma „Niedziela”. Marcin Przeciszewski, szef Katolickiej Agencji Informacyjnej, zauważył natomiast, że ks. inf. Ireneusz Skubiś jest jedynym redaktorem naczelnym w Polsce (dotyczy to nie tylko pism katolickich), który tę funkcję pełni od ponad 25 lat. Także przez ćwierć wieku zastępcą szefa i sekretarzem redakcji jest red. Lidia Dudkiewicz.
Podczas prezentacji dziennikarz i felietonista Jerzy Klechta wskazał, że zachowawczość „Niedzieli” jest jej atutem - redakcja bowiem zachowuje zasady, stoi na straży chrześcijańskich wartości. Jerzy Klechta wspominał też czasy, gdy zespół redakcyjny liczył pięć osób. - Dopiero szczegółowe socjologiczne badania grup czytelniczych uświadomiły mi, jak wielkim dziełem jest dziś wydawanie tygodnika, który ma 22 edycje diecezjalne, w tym dwie amerykańskie, i do którego pisze ok. tysiąca autorów - mówił red. Klechta.
Ks. red. Ireneusz Skubiś stwierdził podczas konferencji, że zmiana formatu i szaty graficznej była starannie przygotowywana. - Zależy mi na wyjściu do młodego czytelnika, chciałbym także dotrzeć do katolików w Europie: w Anglii, w Niemczech i we Włoszech - mówił.
Sprzedaż „Niedzieli” oscyluje w granicach 140 tys. egzemplarzy, średni nakład tygodnika waha się między 175 a 200 tys. Według danych dotyczących sprzedaży tygodników z pierwszego półrocza tego roku, „Niedziela” utrzymuje się pod względem sprzedaży na podobnym poziomie jak „Wprost” czy „Gość Niedzielny”. Jednocześnie ma sprzedaż o kilka tysięcy wyższą niż „Newsweek”. Z przeprowadzonych w tym roku badań Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego wynika, że po „Niedzielę” sięgają przede wszystkim ludzie z wyższym wykształceniem. Pismo należy też do ulubionych tygodników polskich kapłanów, co tydzień czyta je ponad połowa polskich proboszczów.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś na 40-lecie parafii na Wiskitnie: ten kościół jest po to, by tu powstała wspólnota!

2024-05-13 15:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

- Wybudowaliście piękny kościół. Bardzo piękny. Ale ten kościół jest po to, by tu powstała wspólnota. Jak nie powstanie wspólnota, to będzie muzeum? Dlaczego każdy ma się w tej wspólnocie zaangażować? Dlaczego każdy? Odpowiedź daje św. Paweł – bo każdy jest obdarowany łaską, przez Boga - mówił kard. Ryś.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję