Reklama

Czas miłosierdzia

Czas, w którym żyjemy, określa się Czasem Miłosierdzia. Miłosierdzie - jak się ostatnio często mówi - jest na topie. Przypomnieć możemy sobie choćby Rok 2000 - Wielki Jubileusz 2000-lecia Chrześcijaństwa, nazywany także Czasem Miłosierdzia, czy też zeszłoroczną Pielgrzymkę Papieską do Polski wypełnioną przesłaniem o Bożym Miłosierdziu.

Niedziela legnicka 18/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Więcej szczęścia jest w dawaniu aniżeli w braniu"
(Dz 20,35)

Uczyć się miłosierdzia

Miłosierdzie Boże może stać się udziałem konkretnego człowieka jedynie wówczas, gdy spełni podstawowe wymagania nawrócenia i zerwania ze złem. Podkreślmy, że człowiek o tyle może dotrzeć do miłosiernej miłości Boga, o ile sam przemienia się w stosunku do innych, okazując im swe zainteresowanie i gotowość służenia.
Dojrzała postawa pełna miłosierdzia dla drugiego człowieka jest uwarunkowana dojrzałym przeżyciem własnej słabości i gotowością do bycia podmiotem miłosierdzia. Można również sformułować takie prawo: że jeżeli ktoś umie dojrzale przyjmować miłosierdzie świadczone przez kogoś innego, potrafi także dojrzale udzielać miłosierdzia innym ludziom. Pochylenie się Boga i człowieka nad słabym jest równocześnie zaznaczeniem godności tego człowieka, jest pewnym dowartościowaniem go. Nie ma tu zatem miejsca na poczucie niższości, kompleksu czy doznania klęski. Przeżycie własnej słabości jest jednak zadaniem trudnym. I tego trzeba się uczyć. Uczyć się trzeba godnego przyjęcia miłosierdzia zarówno ze strony Boga, jak i człowieka.

Niech pełnią wytrwale uczynki miłosierdzia

Pewną podpowiedzią dla każdego z nas może być kazanie św. Papieża Leona Wielkiego. Nauczał on tak: "W Liście Jana Apostoła czytamy: Najmilsi, miłujmy się wzajemnie, ponieważ miłość jest z Boga, a każdy, kto miłuje, narodził się z Boga i zna Boga. Kto nie miłuje, nie zna Boga, bo Bóg jest miłością. Niech zatem wierzący badają swoje sumienie i poddają rzetelnemu osądowi nawet najskrytsze poruszenie swego serca, a jeśliby we wnętrzu swojej duszy odnaleźli coś z owoców miłości, niech nie wątpią, że mają w sobie Boga. Żeby zaś z dnia na dzień otwierali się szerzej na przyjście tak wielkiego Gościa, niech pełnią wytrwale i w coraz większym zakresie uczynki miłosierdzia (...). Niech też i szczodrość nasza wobec ubogich oraz dotkniętych różnymi ułomnościami obficiej się w nas ujawni, aby z wielu ust płynęły do Boga słowa podzięki, i by nasze posty skutecznie wsparły głodujących". I dalej z całą stanowczością zaznacza: "Żadne pobożne dzieło nie sprawia Panu takiej przyjemności, jak to, gdy przychodzimy z pomocą Jego ubogim". Nauczanie Papieża, który żył ponad 1500 lat temu, jest wciąż aktualne i bogate w praktyczne wskazówki, odnoszące się także do niełatwej sytuacji materialnej, w jakiej dziś żyjemy. Swoimi słowami dodaje nam otuchy i mówi: "Nie obawiajmy się, że wydatki z tym związane uszczuplą nasze mienie, ponieważ już sama dobroczynność jest wielkim bogactwem, a szczodrość nie może być pozbawiona środków tam, gdzie Chrystus i karmi, i sam jest karmiony. W każdym bowiem uczynku miłosierdzia działa ta sama ręka, która łamiąc chleb, zwiększa go, a rozdając, pomnaża jego ilość".
Miarą wszystkich dobroczynnych wysiłków Kościoła, jakie spełnia przez wieki, nie jest jakaś filantropia, ale czyn Chrystusa - On, który karmi i sam jest karmiony. Z Jego miłości wywodzi się moc świadczenia pomocy, a zarazem nadprzyrodzone uzdolnienie do niesienia pomocy - do dobroczynności. Zgodnie z nauką Soboru Watykańskiego II, zawartej m.in. w Dekrecie o apostolstwie świeckich, należy wskazać, że niezależnie od tego, co dla człowieka w potrzebie czyni państwo i instytucje społeczne - działalność charytatywna chrześcijan jest niezbywalnym obowiązkiem i prawem Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Opcja preferencyjna kościoła

Patrząc na rzeczywistość życia Kościoła, nie można nie dostrzec działań, jakie poprzez wieki podejmował i podejmuje na rzecz ludzi potrzebujących. Dziś popatrzmy choćby tylko na parafialne, diecezjalne czy krajową Caritas. Najbardziej nam znane: Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, ale także liczne stołówki, świetlice, hospicja, zakłady opiekuńczo-lecznicze, organizacja letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Prowadzona od początku obecnego roku akcja: "Kromka chleba" czy też akcja związana ze świętami wielkanocnymi: "Chleb miłości".
"Powinno się być dobrym jak chleb - zachęcał św. Brat Albert - powinno się być jak chleb, który dla wszystkich leży na stole, z którego każdy może kęs dla siebie ukroić i nakarmić się, jeśli jest głodny". Święty Franciszek XIX wieku - jak o nim mówiono - całym swym życiem urzeczywistniał ukazaną nam przez Papieża ową opcję. On sam stał się jak chleb, z którego każdy mógł zaczerpnąć cząstkę dla siebie. Wykazał się wielką wyobraźnią i konkretnymi czynami miłosierdzia.
Po upływie wieku od czasów, w jakich posługiwał Brat Albert (zm. w 1916 r.), także z Krakowa płyną słowa, wobec których nie możemy przejść obojętnie: "W obliczu współczesnych form ubóstwa, których nie brakuje w naszym kraju - mówił Jan Paweł II w homilii na Błoniach 18 sierpnia ub.r. - potrzebna jest dziś nowa wyobraźnia miłosierdzia. Trzeba nam wszystkim spojrzenia miłości, aby dostrzec obok siebie brata, który wraz z utratą pracy, dachu nad głową, możliwości godnego utrzymania rodziny i wykształcenia dzieci doznaje poczucia opuszczenia, zagubienia i beznadziei".

Reklama

Wyobraźnia miłosierdzia

Kampania reklamowa, jaką można zaobserwować w telewizji, zatytułowana: "www. bezdomni. pl - to jedyny adres, jaki mamy", uświadamia nam, jak wielu ludzi z powodu utraty dachu nad głową doświadcza opuszczenia, zagubienia i beznadziei. Mówiąc o bezdomności, trzeba mieć tę świadomość, że bezdomność jest jednym z najgroźniejszych zjawisk patologii społecznej, stale nasilającym się w naszym kraju. Zmusza to do wypracowania środków zmniejszania jej zasięgu i łagodzenia skutków.
Wspomniana kampania zorganizowana została przy współpracy Caritas. Obok niej w polskiej przestrzeni humanitarnej działa wiele organizacji, towarzystw, stowarzyszeń i fundacji. Jedną z takich organizacji jest Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta. Jest ono niezależną katolicką organizacją dobroczynną, działającą oficjalnie od 1981 r. i jest pierwszą w Polsce organizacją pozarządową, która zajęła się pomocą bezdomnym. Na terenie całego kraju Towarzystwo zrzesza ponad 2500 członków zorganizowanych w 56 kołach (na Dolnym Śląsku: Wrocław, Zgorzelec, Jelenia Góra, Świdnica, Kłodzko i Bolesławiec Śl.). Prowadzi 62 placówki: schroniska, noclegownie dla mężczyzn, kobiet i matek z dziećmi. A także kuchnie, stołówki i łaźnie. W swoich ośrodkach Towarzystwo stara się stosować zasadę, jaką wprowadzał w życie św. Brat Albert: "Każdemu głodnemu dać jeść, bezdomnemu miejsce, a nagiemu odzież".
Pomimo upływu wieku wciąż aktualne są spostrzeżenia Brata Alberta odnośnie do panoszącej się biedy. Mówił już wtedy, że skrajne warunki bytowania przygotowują gniew wielki i słuszny. Powagę chwili wyczuwał wyraźnie. Nie był jednak ani panikarzem, ani katastrofistą. Dostrzegał też i opatrzność Bożą. Pragnął poprzez swoje działanie wejść w bezpośrednie relacje z każdym człowiekiem, który znajdował się w ostatecznej potrzebie, aby ją wyraźnie dostrzec, zapanować nad nią i neutralizować zło, choćby tylko w małym stopniu. Dostrzegał przy tym pełnego człowieka ze wszystkimi jego potrzebami i powiązaniami społecznymi. Zdawał sobie sprawę z tego, że takie działanie przez miłosierdzie nie jest wystarczające i pewnego dnia może stać się bezcelowe. Ale też wyczuwał dobrze, że wprawdzie on sam kwestię wspomożenia ubogich rozwiązuje tylko częściowo, ale rozwiązuje ją za to w sposób jedynie możliwy. Miłosierdzie, które czynił, do którego nawoływał, było miłosierdziem integralnym, było połączone z dążeniem do sprawiedliwości i z wiarą w opatrzność Bożą, choć z konieczności przybierało ono ograniczone rozmiary, zawężone do przytulisk, które wraz ze współbraćmi prowadził.
Przypatrując się dziełu, jakiego podjął się Brat Albert, myśląc także o czynieniu miłosierdzia integralnego, trzeba wskazać także na to, że nie wystarczy bezdomnemu dać coś do jedzenia, nawet nie wystarczy dać mu dach nad głową, lecz trzeba stworzyć cały program wychodzenia z bezdomności. Tak więc, przychodząc z pomocą ludziom bezdomnym poprzez organizowanie noclegowni czy schronisk, należy zmierzać w kierunku umożliwienia im zamieszkania we własnych domach, w domach, w których będą mogli poczuć się jak u siebie.

Reklama

Konkretne dzieło miłosierdzia

Czas Miłosierdzia roku 2000 zaowocował w Jeleniej Górze uruchomieniem schroniska dla bezdomnych mężczyzn. Oficjalnego otwarcia - poświęcenia dokonał Biskup Legnicki 13 listopada 2001 r.
Wpierw jednak trzeba było podjąć pewne starania. Najpierw rozeznać, kto na terenie naszej parafii, gminy, powiatu czy regionu prowadzi już działania na rzecz potrzebujących. Chodzi zarówno o jednostki działające z ramienia samorządu, jak też o organizacje - ogólnie ujmując - pozarządowe. Istotne jest również zainteresowanie się możliwościami pozyskiwania środków finansowych i innych środków na zamierzoną działalność. We wspomnianym powyżej przykładzie z Jeleniej Góry wybrano Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta.
Niezmiernie ważne jest połączenie działania z modlitwą! Zarówno na etapie przygotowań, wprowadzania w życie, jak i w trakcie codziennej realizacji naszego działa. Dla przedstawianego dzieła takim zapleczem modlitewnym stała się grupa Miłosierdzia Bożego w centralnej parafii miasta - pw. Świętych Erazma i Pankracego, w której narodziła się powyższa inicjatywa.
Nie ulega wątpliwości, że bardzo ważnym zadaniem jest pozyskanie grupy ludzi, którzy zechcą poświęcić swój czas i zdolności dla planowanego przez nas dzieła.
W Tygodniu Miłosierdzia - jesienią 2000 r. we wszystkich parafiach Jeleniej Góry ogłoszono zamysł powstania Koła Jeleniogórskiego Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta. Spotkanie informacyjne zgromadziło ponad 50 osób. W trakcie spotkania przedstawiciel Zarządu Głównego z Wrocławia przedstawił sposób działania i zakres możliwości, jakie posiada każde koło. Warto podkreślić również, iż od samego początku sprawą żywo zainteresowali się przedstawiciele Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Spojrzenie miłości

Myślę, że można to powiedzieć bardzo wyraźnie: pomimo ciężkich czasów, zubożenia dużej części społeczeństwa, możliwe jest owo spojrzenie miłości, jakim możemy otoczyć ludzi potrzebujących. Prawdziwa miłość, która działa z wiary, weryfikuje się w czynie i opiera się na zasadzie: biedni - biednym.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś w Ewangelii przedziwny wybór Boga i tajemnica

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Strukov/fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 12, 24-26.

Wtorek, 23 kwietnia. Uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, Głównego Patrona Polski

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję