Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Pięć chlebów i dwie ryby

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opowiadanie o pierwszym rozmnożeniu chlebów jest zawarte we wszystkich czterech Ewangeliach. Pielgrzymi chrześcijańscy już w IV wieku umiejscawiali ten cud po zachodniej stronie jeziora Genezaret, w pobliżu Kafarnaum, u stóp Góry Błogosławieństw. Tradycja starożytna uważała tę okolicę za miejsce szczególnie ulubione przez Jezusa. Świadczą o tym trzy sanktuaria związane z wydarzeniami ewangelicznymi: kościoły Rozmnożenia Chleba oraz Prymatu św. Piotra i kaplica na Górze Błogosławieństw. Dzisiaj miejsce to nosi arabską nazwę Tabga, co jest uproszczeniem dawnej nazwy greckiej Heptapegon – „Siedem źródeł”.

Pierwszą wzmiankę o tym miejscu zostawiła w końcu IV wieku pątniczka Egeria: „Opodal (Kafarnaum) widać kamienne stopnie, na których stał Pan. Tam też nad jeziorem leży łąka bogata w trawę i liczne palmy. Obok nich siedem źródeł bogatych w wodę. Na tej właśnie łące Pan nakarmił lud pięcioma chlebami i dwoma rybami. Kamień, na którym Pan położył chleby, zamieniono w ołtarz. Pielgrzymi odłamują kawałki tej skały jako relikwie. Obok biegnie droga, przy której Mateusz pobierał cło. Na pobliskiej górze mieści się grota, przy której Pan wygłosił błogosławieństwa”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świadectwo Egerii potwierdziły współczesne wykopaliska, prowadzone przez franciszkańskich archeologów. W ruinach bazyliki bizantyjskiej zachowały się piękne mozaiki podłogowe, które przedstawiają miejscową faunę i florę. Nieco późniejsza mozaika mieści się między ołtarzem i apsydą: wyobraża ona kosz pełen chlebów, a po jego bokach dwie ryby. Jest to najpiękniejsze potwierdzenie autentyczności tego miejsca, którym opiekują się benedyktyni. W 1982 r. zakończono budowę nowego kościoła, który upamiętnia cud rozmnożenia chleba i ryb. Można w nim oglądać pozostałości fundamentów pierwotnej budowli, a w niej – zachowane mozaiki, dobrze znane z licznych reprodukcji.

Symbolika pięciu chlebów i dwóch ryb wiąże się z grecką nazwą „Siedem źródeł”, którą wcześnie nadano temu miejscu. Sakramentalna wymowa tego symbolu jest oczywista. Już w Starym Testamencie chleb zapowiada Eucharystię. Chleby „pokładne” składano w świątyni na osobnym stole przed obliczem Pana. Wyobrażały one prawdziwy „chleb życia” , który pochodzi od Boga i do Niego prowadzi. Chleb jako symbol Eucharystii jest najczęstszym motywem sztuki katakumbowej. Podobne znaczenie ma przedstawienie ryby z koszem pełnym chlebów (rzymskie katakumby św. Kaliksta). Grecka nazwa ryby (ichthys) stanowiła już w II wieku kryptonim wyznania wiary (Jezus Chrystus Syn Boży Zbawiciel). W tym samym czasie inskrypcja nagrobna biskupa Abercjusza z Hierapolis mówi o świętej Uczcie ofiarnej. Czytamy tam: „Wiara wszędzie była mi przewodniczką; zostawiała mi wszędzie jako pokarm Rybę ze źródła, bardzo wielką i czystą, którą ujęła Dziewica Niepokalana”.

2020-07-28 08:21

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łosoś pieczony z surówką z kiszonej kapusty

Składniki: 200 g łososia atlantyckiego szczypta soli szczypta pieprzu 1 łyżeczka posiekanego świeżego koperku 1/2 cebuli 1/2 średniej marchewki 1/2 jabłka 220 g kiszonej kapusty 2 łyżki oliwy z oliwek
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do Polaków: to człowiek jest ukoronowaniem stworzenia

2025-11-19 11:55

[ TEMATY ]

Papież do Polaków

Leon XIV

papieskie pozdrowienie

Vatican Media

To człowiek jest ukoronowaniem stworzenia. Sam Stwórca powierzył mężczyźnie i kobiecie zadanie harmonijnego uprawiania ogrodu Bożego – powiedział Papież w słowie do Polaków. Ojciec Święty rozwinął w nim główne myśli dzisiejszej katechezy, zwracając uwagę na biblijny antropocentryzm.

Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

„Boże Narodzenie” we współczesnej odsłonie malarskiej!

2025-11-20 08:05

[ TEMATY ]

sztuka

Fundacja Świetego Mikołaja

Premierowa wystawa IV edycji projektu „Namalować katolicyzm od nowa”

Ponad dwadzieścia współczesnych przedstawień Bożego Narodzenia można oglądać w podziemiach katedry św. Floriana na warszawskiej Pradze. Na wystawie obrazy Jarosława Modzelewskiego, Ignacego Czwartosa, Jacka Dłużewskiego, Wojciecha Głogowskiego, Jacka Hajnosa OP, Krzysztofa Klimka, Bogny Podbielskiej, Beaty Stankiewicz, Grzegorza Wnęka oraz przedstawicielki młodego pokolenia artystów – Karoliny Żądło. W czasie trwania ekspozycji (do 15 stycznia 2026 r.) liczne wydarzenia towarzyszące, takie jak konferencja o sztuce sakralnej, dyskusje, wykłady i oprowadzania kuratorskie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję