Reklama

Misterium, które ciągle wzrusza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesnemu człowiekowi potrzebne są wzruszenia. Potrzebna jest chwila pogłębionej refleksji, aby odnowić próbę zrozumienia Bożego posłannictwa, w którym jawi się cudowne przyjście na świat Chrystusa, jego okrutna męka i Zmartwychwstanie, które światu oznajmiło nieprzemijające Boże miłosierdzie. Do świadomości ludzkiej przemawiają nie tylko teksty pisane, ale także żywe słowo.
Wielki Post jest okresem ustawicznego rozpamiętywania cierpienia Jezusa. Widowiska pasyjne, zakorzenione głęboko w polskiej tradycji, w sposób bardzo czytelny i sugestywny przekazują to, co tak naprawdę czuł Jezus wtedy, gdy ustanawiał Najświętszy Sakrament i gdy modlił się w Ogrójcu, gdy umywał stopy swoim uczniom i gdy zapierał się Go Szymon Piotr. Syn Boga żywego cierpiał fizycznie bity, popychany, okaleczony cierniem, upadający pod krzyżem i przybity do niego. Rozpamiętywał także dwoistość natury ludzkiej z jej inklinacjami do zła i nienawiści.
Ze sceny męka Jezusa wygląda bardziej dramatycznie. Jawią się przed nami kapłani żydowscy, setnik i jego ludzie, także Annasz i Kajfasz, Piłat, Apostołowie, a pośród nich ci, którzy go zawiedli. I słychać głośne nawoływanie tłumu o uwolnienie Barabasza kosztem śmierci krzyżowej Chrystusa. Ciszę przeszywa ironiczny śmiech przeciwników Nazarejczyka, płacz tych, którzy Go ukochali oraz odgłos uderzeń młotków, które poranione ciało Zbawiciela przytwierdzają brutalnie do krzyża.
5 marca w Katolickim Centrum Kultury przy parafii Chrystusa Króla w Jarosławiu aktorzy Teatru Oratoryjnego z Przemyśla przedstawili Misterium Męki Pańskiej w 6 odsłonach. Całość oparta jest na pierwowzorze napisanym przed wojną przez ks. Franciszka Harazima (tekst) i ks. Antoniego Chlondowskiego (muzyka). Inscenizacje widowisk pasyjnych przemyski Teatr, działający przy parafii św. Józefa, prezentuje od kilkudziesięciu lat. W obecnym składzie zespołu aktorskiego występują nawet trzy pokolenia wykonawców.
Najważniejsze fakty historyczne opisane w Nowym Testamencie przedstawiono z prawdziwą maestrią artystyczną. Twórcy przedstawienia wykazują zrozumienie dla powierzonych ról. Zadbano o typową dla epoki inscenizację i takież kostiumy. Kilkuset widzów nie kryło zachwytu nad trwającym ponad dwie godziny Misterium. Znakomita gra aktorów została wzbogacona muzyką, w której pobrzmiewały także akcenty polskich pieśni wielkopostnych oraz wielkanocnych.
Całość wyreżyserował Bogusław Gazdowicz. Orkiestrę złożoną z uczniów i uczennic PSM I i II st. w Przemyślu poprowadziła dyrygent Zofia Jabłecka. Scenografia i dekoracje są dziełem Adama Łaby i Franciszka Kwasiżura. Kostiumy przygotowała Łucja Wawrzynów. Przedstawienia organizuje oddany sercem i duszą zespołowi aktorów ks. Marek Głuch.
W roli Jezusa wystąpił Dariusz Koperski, w pozostałych wcieleniach aktorskich zaś: Jacek Major (św. Jan), Tadeusz Szczerbaty (św. Piotr), Janusz Bator (Piłat), Adam Łaba (Judasz), Wojciech Urban (setnik), Wojciech Koperski (Kajfasz), Piotr Kochanowicz (Malchus).
Przemyski Teatr Oratoryjny gościł w wielu miastach, m.in. w Sanoku, Nienadowej, Dubiecku, Bachórcu i Mościskach. W rodzinnym Przemyślu zaprezentował się na Zamku Kazimierzowskim.
Z jarosławskiego występu pozostanie w nas atencja dla aktorów, twórców i organizatorów widowiska oraz wciąż żywy obraz męki Syna Bożego i wymowa teologiczna Jego Zmartwychwstania. Należy mieć nadzieję, że Teatr Oratoryjny z parafii św. Józefa w Przemyślu odwiedzi Jarosław za rok.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Wojciech

Niedziela Ogólnopolska 17/2019, str. 30

[ TEMATY ]

św. Wojciech

T.D.

Św. Wojciech, patron w ołtarzu bocznym

Św. Wojciech, patron w ołtarzu bocznym

29 kwietnia 2019 r. – uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski

W tym tygodniu oddajemy cześć św. Wojciechowi (956-997), biskupowi i męczennikowi. Pochodził z książęcego rodu Sławnikowiców, panującego w Czechach. Od 16. roku życia przebywał na dworze metropolity magdeburskiego Adalberta. Przez 10 lat (972-981) kształcił się w tamtejszej szkole katedralnej. Po śmierci arcybiskupa powrócił do Pragi, by przyjąć święcenia kapłańskie. W 983 r. objął biskupstwo w Pradze. Pod koniec X wieku był misjonarzem na Węgrzech i w Polsce. Swoim przepowiadaniem Ewangelii przyczynił się do wzrostu wiary w narodzie polskim. Na początku 997 r. w towarzystwie swego brata Radzima Gaudentego udał się Wisłą do Gdańska, skąd drogą morską skierował się do Prus, w okolice Elbląga. Tu właśnie, na prośbę Bolesława Chrobrego, prowadził misję chrystianizacyjną. 23 kwietnia 997 r. poniósł śmierć męczeńską. Jego kult szybko ogarnął Polskę, a także Węgry, Czechy oraz inne kraje Europy.

CZYTAJ DALEJ

Święty, który nie szczędził siebie

2024-04-22 16:00

Marzena Cyfert

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

O. Robert Krawiec, kapucyn, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio z relikwią - rękawicą o. Pio.

W parafii św. o. Pio we Wrocławiu-Partynicach nauki głosił o. Robert Krawiec, krajowy asystent Grup Modlitwy Ojca Pio. Kapłan udzielał indywidualnego błogosławieństwa niezwykłą relikwią – rękawicą św. o. Pio. Nosząc ją w San Giovanni Rotondo, o. Pio błogosławił i rozgrzeszał proszących go o pomoc.

W homilii o. Krawiec nawiązał do opowiadania o sprowadzaniu owiec do zagrody przez kilkunastu pasterzy. Każdy z nich stanął w innym miejscu i nawoływał swoje owce, a one znając głos swojego pasterza, bezbłędnie do niego trafiały. Postawił pytanie, czy znamy głos naszego Opiekuna – Pana Boga.

CZYTAJ DALEJ

Brazylia: Sąd zakazał cytowania Biblii w urzędzie miejskim

2024-04-23 07:32

[ TEMATY ]

Biblia

Brazylia

Karol Porwich/Niedziela

Sąd stanu Sao Paulo, na wschodzie Brazylii, zakazał cytowania fragmentów Biblii podczas sesji rady miejskiej w 400 tys. mieście Bauru. Dominującą religią jest tam chrześcijaństwo, które wyznaje ponad 87 proc. miejscowej ludności.

W poniedziałkowym orzeczeniu, cytowanym przez lokalne media, sąd orzekł, że cytowanie Biblii, które dotychczas było powszechne w radzie miejskiej, jest sprzeczne ze świeckim charakterem państwa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję