Reklama

Wiara

Prawnik wyjaśnia

Dlaczego formuła: „My ciebie chrzcimy...” powoduje nieważność sakramentu?

Niedziela Ogólnopolska 41/2020, str. 59

[ TEMATY ]

chrzest

Karol Porwich /Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dlaczego formuła: „My ciebie chrzcimy...” powoduje nieważność sakramentu? – wszystkie następne sakramenty udzielone przez kapłana tak ochrzczonego są nieważne. Czy chodzi o to, że prawo nie może działać wstecz po „poprawce” sakramentu chrztu? Jeżeli tak, to jak rozumieć, że dla Pana Boga czas nie istnieje?

Odpowiedź eksperta

Czytelnik podejmuje kilka wątków w swoim zapytaniu, ale generalnie koncentruje się na zagadnieniu nieważności chrztu św., czego konsekwencją są nieważnie przyjęte kolejne sakramenty. Sakramenty w Kościele, które znamy i przyjmujemy, są ważne o tyle, o ile spełnione zostały odpowiednie warunki, a podstawą jest materia i forma. W przypadku chrztu św. materię stanowi woda, a formę – tzw. formuła sakramentalna, czyli słowa wypowiadane przez szafarza: „Ja ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego”. Kongregacja Nauki Wiary w nocie wyjaśniającej wskazała, że formuła: „My ciebie chrzcimy” powoduje nieważność sakramentu i osoby chrzczone według takiej formuły muszą być „ponownie” ochrzczone z zachowaniem właściwej formy. Stolica Apostolska zwróciła uwagę, że odejście od właściwej formuły ma związek z zapędami do podkreślenia społecznego, rodzinnego charakteru celebracji. Należy jednak pamiętać o tym, co podkreślił Sobór Watykański II: gdy szafarz chrzci, sam Chrystus chrzci. Czynności liturgiczne nie są czynnościami prywatnymi, lecz czynnościami samego Kościoła i nie można sobie dowolnie zmieniać tego, co należy do ich istoty, czyli np. formy. Trzeba podkreślić, że sakramenty są ustanowione przez Chrystusa – są te same dla całego Kościoła i do najwyższej władzy kościelnej należy określanie tego, co jest wymagane do ich ważności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Szeroko komentowany przypadek księdza z nieważnym sakramentem chrztu św. jest ciekawym przykładem, ale nie można dać się omamić pewnym twierdzeniom w stylu Ecclesia supplet, co oznacza uzupełnienie władzy przez Kościół. Nie da się uzupełnić nieważności chrztu i w tym przypadku Ecclesia supplet nie ma zastosowania. Nie chodzi też o to, że prawo nie działa wstecz. To nie temat retroaktywności danej normy prawnej. Konsekwencją nieważności chrztu św., jako bramy sakramentów, jest nieważność innych sakramentów.

Chrystus, przekazując władzę Piotrowi, powiedział: „Co zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie...”. W myśl tych słów najwyższa władza kościelna ma prawo do stanowienia odpowiednich norm. Kościół pielgrzymujący, w swoich sakramentach i instytucjach, ma postać świata przemijającego (w czasie), ale jako chrześcijanie czekamy przecież na ostateczne spełnienie się Bożych obietnic. Pana Boga czas nie wiąże, ale nas, ludzi, na tym etapie naszego pielgrzymowania – owszem.

2020-10-07 12:39

Ocena: +4 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Misterium chrztu Chrystusa w refleksji wczesnych Ojców Kościoła

Niedziela świdnicka 2/2019, str. VII

[ TEMATY ]

chrzest

Wikimedia Commons

Kasr al-Jahud nad Jordanem, domniemane miejsce chrztu Chrystusa

Kasr al-Jahud nad Jordanem, domniemane miejsce chrztu Chrystusa

Pytanie o znaczenie chrztu przyjętego przez Jezusa od Jana w Jordanie towarzyszyło chrześcijanom od samego początku istnienia Kościoła

Bezpośredni opis tego wydarzenia znajduje się w trzech Ewangeliach synoptycznych, czyli u św. Mateusza, św. Marka i św. Łukasza. Natomiast św. Jan Apostoł i Ewangelista nie relacjonuje wprost chrztu Chrystusa, lecz mówi o nim, posługując się świadectwem św. Jana Chrzciciela. Te cztery teksty ewangeliczne różnią się między sobą w pewnych kwestiach szczegółowych, przy czym wszystkie zgodnie potwierdzają, że obrzędowi chrzcielnemu Jezusa towarzyszyło zstąpienie z nieba Ducha Świętego „jak gołębica”. Ponadto w Nowym Testamencie są jeszcze inne miejsca odnoszące się tego wydarzenia. Należy wszakże pamiętać, że w pierwszym wieku, kiedy Kościół się narodził i rozrastał dzięki apostolskiemu przepowiadaniu, chrzest Chrystusa był przedmiotem ustnego nauczania jako wydarzenie z życia Zbawiciela. Ta żywa katecheza została następnie utrwalona na piśmie, począwszy od drugiej połowy pierwszego stulecia, kiedy rozpoczął się proces redakcji poszczególnych Ewangelii. W ten sposób wydarzenie inaugurujące publiczną działalność Jezusa zostało ujęte w formę ewangelicznego opowiadania. Jednocześnie to wydarzenie stanowiło przedmiot refleksji teologicznej, której celem było wydobycie jego najgłębszego znaczenia dla wiary Kościoła. Konieczne również okazało się przeciwstawienie heretyckim interpretacjom tej niezwykłej sceny znad Jordanu.

CZYTAJ DALEJ

Słowo Jezusa i Jego przykazania są miłością

2024-04-15 13:22

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-11.

Czwartek, 2 maja. Wspomnienie św. Atanazego, biskupa i doktora Kościoła

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: moja Matka Jasnogórska tak mnie uzdrowiła

2024-05-02 20:40

[ TEMATY ]

świadectwo

uzdrowienie

Karol Porwich/Niedziela

To Ona, moja Matka Jasnogórska, tak mnie uzdrowiła. Jestem Jej niewolnikiem, zdaję się zupełnie na Jej wolę i decyzję.

Przeszłość pana Edwarda z Olkusza pełna jest ran, blizn i zrostów, podobnie też wygląda jego ciało. Podczas wojny walczył w partyzantce, był w Armii Krajowej. Złapany przez gestapo doświadczył ciężkich tortur. Uraz głowy, uszkodzenie tętnicy podstawy czaszki to pamiątki po spotkaniu z Niemcami. Bili, ale nie zabili. Ubowcy to dopiero potrafili bić! To po ubeckich katorgach zostały mu kolejne pamiątki, jak torbiel na nerce, zrosty i guzy na całym ciele po biciu i kopaniu. Nie, tego wspominać nie będzie. Już nie boli, już im to wszystko wybaczył.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję