Reklama

Franciszek

Franciszkańskie Davos

Z kryzysu nigdy nie wychodzi się takim samym. Może być albo gorzej, albo lepiej. Jak będzie po pierwszym od wieku tak poważnym kryzysie sanitarnym, który zafundował nam koronawirus? Niezwykłe spotkanie w Asyżu może być zaczynem tego lepszego.

Niedziela Ogólnopolska 49/2020, str. 22023

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tytuł spotkania: „Ekonomia Franciszka”, które w dniach 19-21 listopada odbywało się w Asyżu (chociaż miejsce w czasie pandemii to rzecz umowna, bo dyskutowano on-line), może nieco wprowadzać w błąd. Oczywiście, nie chodzi o to, że na Stolicy Piotrowej mamy ekonomistę albo że papież Franciszek chciałby się wcielić w tę rolę i zaproponować nowe rozwiązania czy modele, by stać się patronem nowej ekonomicznej szkoły. Bazę do tej dyskusji o charakterze ekonomicznym stanowiło społeczne nauczanie Ojca Świętego i zawarta w nim wrażliwość, którą w obowiązujących zasadach ekonomicznych zazwyczaj się pomija. Stanowi ona swoisty fundament, z którego powinny wynikać ekonomiczne priorytety. To one mają wielki wpływ na to – a nawet decydują o tym – jak wygląda nasz świat. Ponieważ nie wygląda on jednak różowo, a przyszłość milionów czy miliardów ludzi jawi się raczej w szarości, to znak, że w tej istotnej dziedzinie życia pora zmienić nie „coś”, ale naprawdę wiele, bo nie może być dłużej tak jak teraz. Nie da się w ten sposób funkcjonować, szczególnie po kryzysie epidemicznym, z którego, jak z każdego kryzysu o globalnej skali, wychodzi się albo lepszym, albo gorszym, jak powiedział Ojciec Święty 21 listopada w wideoprzesłaniu na zakończenie sympozjum. Z kryzysu nigdy nie wychodzi się takim samym.

Zrównoważony rozwój

Franciszek nawołuje do zmiany ekonomicznych paradygmatów od początku swojego pontyfikatu. Mówi, że potrzebna jest nowa narracja ekonomiczna, która podejmie drogę zrównoważonego rozwoju i przywróci w społeczeństwie miejsce ubogim oraz wykluczonym, a także zatroszczy się o sponiewieraną ziemię. Papież chce, aby ekonomia nie wykluczała, ale integrowała, żeby służyła nie tylko najbogatszym, aby byli jeszcze bogatsi, ale wszystkim, ze szczególnym uwzględnieniem tych pominiętych, najbiedniejszych. Pragnie, by ekonomia miała na względzie także nasz wspólny dom, czyli świat stworzony. Coraz bardziej dociera do ludzi to, że nasze dzisiejsze bogactwo „zawdzięczamy” rabunkowemu używaniu jego zasobów. Po prostu złupiliśmy świat stworzony, a ponieważ „nie ma nic za darmo”, przyszłe pokolenia (cele klimatyczne) będą musiały słono za to zapłacić (przerażać mogą biliony, które muszą być wydane tylko na to, by zatrzymać degradację świata stworzonego, a co dopiero mówić o jego odbudowie).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Franciszek, jak wiemy, podróżuje na peryferie, niejako w przeciwnym kierunku do tego, w którym, według „obowiązujących zasad”, przepływa dziś główny strumień pieniądza służącego obecnie tylko jednostkom lub poszczególnym grupom, a chodzi o to (tu znowu przywołanie kończącej spotkanie wideokonferencji), żeby służył wszystkim.

Papież rzadko mówi o finansach, a jeżeli już porusza te kwestie, to zazwyczaj w kontekście dziejącego się zła: korupcji i niesprawiedliwości. Często powtarza – szczególnie w kontekście kościelnym, ale nie tylko – że diabeł wchodzi przez kieszeń, bo chce w ten sposób podkreślić, jak silną pokusą może być bezkrytyczne zapatrzenie się w wartość pieniądza, która często staje się synonimem biblijnego złotego cielca – bożka, któremu podporządkowane jest wszystko. Traci się z widoku służebność pieniądza, który bez niej staje się mamoną. Tak być nie powinno, i o tym mniej więcej dyskutowano w Asyżu.

Młoda nadzieja świata

Bardzo oczekiwane przez Franciszka, mające się odbyć już w marcu, ale z wiadomych powodów przełożone na teraz spotkanie, nazwano „Franciszkańskim Davos”, w nawiązaniu (i chyba w przeciwieństwie) do rokrocznego spotkania najważniejszych światowych polityków, przedsiębiorców i ekonomistów w szwajcarskim kurorcie dla bogaczy – Davos. W spotkaniu w Asyżu wzięli udział przede wszystkim ludzie młodzi: ekonomiści, przedsiębiorcy, naukowcy, społecznicy – wszyscy, którzy chcą inaczej widzieć ekonomię niż ci wielcy, którzy dzisiaj wyznaczają jej ton. Reprezentowali oni cały świat, 120 rajów, czyli olbrzymią większość. Papież, zachęcając 2 tys. uczestników do dalszej pracy nad zmianą dominującej ekonomicznej narracji, przekonywał, że „młodzi ludzie nie mogą opuścić miejsc, gdzie rodzi się teraźniejszość i przyszłość; albo się włączą, albo historia przejdzie ponad nimi”.

Reklama

Plan Franciszka

We wspomnianym wideoprzesłaniu papież przedstawił cele nowej narracji ekonomicznej. Powiedział, co musi się zmienić w stosunku do tego, co jest. Zdaniem Ojca Świętego, należy przede wszystkim zmienić styl życia, modele produkcji i konsumpcji, a także umocnić właściwe struktury władzy, które pokierują społeczeństwem. Potrzeba naprawdę głębokich zmian, „nowej mentalności kulturowej, a zatem również ekonomicznej, politycznej i społecznej”. Żeby dokonać tych zmian, wymagana jest praca od podstaw w kształceniu akademickim i badaniach naukowych, bez gubienia się w intelektualnych modach czy ideologicznych pozach, które są wyspami oddzielającymi od życia i cierpienia ludzi. Franciszek przyrównał nawet to wezwanie do „dobrej nowiny”, która potrzebuje prorokowania i wprowadzania w życie – i nie są to tylko marzenia. Niezbędne jest także stymulowanie i budowanie międzynarodowej solidarności, która uznaje i szanuje wzajemną zależność między narodami oraz opowiada się za mechanizmami kontrolnymi, zdolnymi do unikania wszelkiego rodzaju podporządkowania. Konieczna jest także promocja krajów znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji i krajów rozwijających się.

Nie każdy wzrost jest dobry

„Franciszkańskie Davos” nie jest celem, ale początkiem drogi. Chodzi o zmianę ekonomicznej narracji, o to, żeby inaczej rozumieć rozwój. To, co się wydarzyło w Asyżu, jest początkiem tworzenia – jak powiedział kard. Peter Turkson – globalnej sieci, która da „duszę” nowej ekonomii przyszłości i będzie pomagać papieżowi Franciszkowi, Kościołowi i wszystkim innym w uczynieniu świata lepszym. Temu ma służyć ekonomia zrównoważonego rozwoju, która oznacza odejście od ekonomii generującej nierówności. Te, jak wyjaśnił na łamach L’Avvenire znany amerykański ekonomista Jeffrey Sachs, są groźne dla ludzkiej godności i zdrowia, zarówno fizycznego, jak i duchowego, bo „kiedy bogaci stają się zbyt bogaci, traktują z wyższością resztę społeczeństwa i dążą do kontroli całego systemu politycznego, modyfikując reguły gry tak, żeby były dla nich korzystne”. To realne zagrożenie zniewolenia. Nie możemy być nieustannie zapatrzeni tylko we wzrost PKB, choćby dlatego – że, jak tłumaczył przed rozpoczęciem asyskiego spotkania odpowiedzialny za nie od strony naukowej prof. Luigino Bruni – nie każdy wzrost jest dobry, nowotwory też rosną. Bogaty Zachód od kilku dekad zachwycał się nieustannym wzrostem PKB, tyle że dużą, niewliczaną wtedy do bilansu ceną była degradacja środowiska naturalnego, a za to też trzeba będzie zapłacić.

2020-12-02 10:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek zaapelował o otoczenie troską chorych

[ TEMATY ]

Franciszek

Adobe Stock

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty przypomniał o dzisiejszej kanonizacji swej rodaczki, św. Maria Antonia od św. Józefa de Paz y Figueroa. Nawiązując do przypadającego dziś Światowego Dnia Chorego zaapelował o otoczenie troską chorych, a także wezwał do modlitwy za narody udręczone przez wojnę.

- Dzisiaj została kanonizowana św. Maria Antonia de Paz y Figueroa, święta z Argentyny, brawa dla nowej świętej. Obchodzimy dziś, we wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Lourdes, Światowy Dzień Chorego, który w tym roku zwraca uwagę na znaczenie relacji w chorobie. Pierwszą rzeczą, jakiej potrzebujemy, gdy jesteśmy chorzy jest bliskość osób bliskich, pracowników służby zdrowia, a w sercu bliskości Boga. Wszyscy jesteśmy wezwani, abyśmy byli bliźnimi osób cierpiących, do odwiedzania chorych, jak uczy nas Jezus w Ewangelii. Z tego powodu chcę dzisiaj wyrazić moją bliskość wszystkim, którzy są chorzy lub słabi, a także bliskość całego Kościoła. Nie zapominamy o Bożym stylu: bliskości, współczuciu i czułości. Ale w tym dniu, bracia i siostry, nie możemy przemilczeć o tym, że jest dziś bardzo wiele osób, którym odmawia się prawa do leczenia, a tym samym prawa do życia. Myślę osobach żyjących w skrajnym ubóstwie. Myślę także o strefach wojny. Tam każdego dnia łamane są podstawowe prawa człowieka. To niedopuszczalne. Módlmy się za udręczoną Ukrainę, za Palestynę, za Izrael. Módlmy się za Mjanmę i za wszystkie narody udręczone przez wojnę - powiedział papież.

CZYTAJ DALEJ

Słowo abp. Adriana Galbasa SAC do diecezjan w związku z nominacją biskupią

2024-04-23 12:39

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Nasze modlitwy o wybór Biskupa przyniosły piękny owoc. Bp Artur nie jest tchórzem i na pewno nie będzie uciekał od spraw trudnych - pisze abp Adrian Galbas.

CZYTAJ DALEJ

Dar przyjaźni

2024-04-24 10:17

Magdalena Lewandowska

O przyjaźni w małżeństwie i między małżeństwami mówili Monika i Marcin Gomułkowie.

O przyjaźni w małżeństwie i między małżeństwami mówili Monika i Marcin Gomułkowie.

– Duchowość chrześcijańska jest duchowością przyjaźni – mówił podczas Inspiratora Małżeńskiego ks. Mirosław Maliński.

Duży kościół w parafii NMP Królowej Pokoju u ojców oblatów na wrocławskich Popowicach wypełnił się małżeństwami wspólnie się modlącymi i słuchającymi o przyjaźni z Bogiem i drugim człowiekiem. Wszystko za sprawą projektu "Inspirator Małżeński". O przyjaźni mówił ks. Mirosław Maliński – znany wrocławski duszpasterz akademicki związany m.in. z ruchem wspólnoty Spotkań Małżeńskich – oraz Monika i Marcin Gomułkowie – autorzy projektu „Początek Wieczności” prowadzący liczne warsztaty i rekolekcje. Z koncertem wystąpił duet „Jedno ciało”, a zwieńczeniem spotkania była Eucharystia, której oprawę muzyczną zapewni zespół BŁOGOsfera.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję