Reklama

Porady

Specjalista radzi

Fitness z internetu

W sieci znajdziemy tysiące stron poświęconych różnym formom treningów: aerobik, pilates, ćwiczenia cardio, tabata, hiit i wiele innych. Którą wybrać?

Niedziela Ogólnopolska 13/2021, str. 58

[ TEMATY ]

sport

Fitness

Adobe Stock

W czasie pandemii jest nam trudniej dbać o dobrą formę i zdrowie. Dostępne w internecie oferty różnego rodzaju treningów wydają się atrakcyjne, ponieważ często są bezpłatne i pozwalają na aktywność fizyczną w zaciszu domowym. Prowadzący te zajęcia sugestywnie zachęcają do ćwiczeń na poprawę kondycji i utratę wagi. Wybór formy treningu nie jest jednak sprawą prostą, bo wiele osób ma różne obciążenia zdrowotne w postaci przewlekłych chorób lub wad postawy. Film umieszczony na YouTubie nie daje trenerowi możliwości zobaczenia danej osoby, przeprowadzenia wywiadu na temat jej zdrowia, ocenienia kondycji fizycznej, zorientowania się, czy uczestnik zajęć internetowych nie ma problemów, które są przeciwwskazaniem do intensywnych treningów, np. nadciśnienia tętniczego, stanów zapalnych stawów, dyskopatii i wady kręgosłupa, osteoporozy, choroby układu oddechowego. Dlatego pierwszą zasadą jest duża ostrożność co do oceny własnych możliwości fizycznych oraz świadomość, że efekty nie przyjdą od razu – na odbudowę kondycji potrzeba co najmniej kilku tygodni.

Ważne jest, by postarać się zweryfikować kwalifikacje i doświadczenie instruktora prowadzącego zajęcia, zorientować się, na ile to możliwe, czy dysponuje on profesjonalnym przygotowaniem do prowadzenia treningu.

Reklama

Kolejny punkt to wybór rodzaju zajęć. Uważam, że godny polecenia jest trening cardio, czyli trening wytrzymałościowy dotleniający organizm i poprawiający pracę układu krążenia. Treningi cardio mają różne poziomy intensywności – trzeba zacząć od najłatwiejszych zestawów ćwiczeń i obserwować reakcję organizmu. Trening cardio, tak jak każdy, powinien być poprzedzony rozgrzewką, podczas której można wykonać proste ćwiczenia: rozciąganie się, krążenie kończyn, skłony w bok i w przód, podskoki. Brak rozgrzewki może spowodować przeciążenie lub naderwanie mięśnia czy grupy mięśniowej.

Ćwiczenia cardio przyspieszają tętno, ale powinno ono mieścić się w określonych granicach. Przyjmujemy, że tętno maksymalne to 220 minus wiek, czyli dla osoby 50-letniej wynosi ono 170 na minutę. Dla osób początkujących zalecany jest trening o niskiej intensywności, czyli taki, w czasie którego tętno nie przekroczy 50-60% wartości maksymalnej. Osoby z problemami sercowo-naczyniowymi, astmą, POCHP i innymi schorzeniami powinny taki trening dostosować do swoich możliwości, najlepiej po konsultacji z lekarzem.

Uniwersalny charakter mają ćwiczenia pilates, których celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała, zwłaszcza mięśni głębokich. Pilates przynosi wiele korzyści, m.in. ulgę w dolegliwościach bólowych kręgosłupa wynikających z siedzącego trybu życia. To ćwiczenia niemal dla każdego, z wyjątkiem osób po kontuzjach i z zaawansowanymi chorobami przewlekłymi, które sprawę ćwiczeń powinny skonsultować z lekarzem.

Reklama

Z dużą ostrożnością należy natomiast korzystać z treningów siłowych o wysokiej intensywności, takich jak tabata czy hiit (High Intensity Interval Training), które są przeznaczone dla osób w bardzo dobrej kondycji i raczej powinny być prowadzone pod kierunkiem wykwalifikowanego instruktora.

Miejscem, gdzie znajdziemy kilka wartościowych programów treningowych, jest strona Krajowej Izby Fizjoterapeutów. W zakładce: fizjoterapiaporusza.pl są dobrze opracowane zestawy porad i ćwiczeń stanowiących wsparcie w samodzielnej rehabilitacji po COVID-19, program „Aktywny senior w domu” oraz krótki trening dla pracowników biurowych.

Wysłuchała: Anna Wyszyńska

Autor jest fizjoterapeutą w Medical Magnus Clinic w Łodzi, doktorantem Uniwersytetu Medycznego w Łodzi www.mmcenter.pl

2021-03-23 19:41

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielka szkoda

[ TEMATY ]

sport

tenis

chascow / Foter.com / CC BY

Agnieszka Radwańska nie wygra swojego pierwszego turnieju wielkoszlemowego. W półfinale Wimbledonu nasza najlepsza polska tenisistka przegrała po dramatycznej walce 4:6, 6:2, 7:9 z Niemką polskiego pochodzenia Sabine Lisicki.

CZYTAJ DALEJ

Serce Jezusa, aż do śmierci posłuszne...

2021-06-24 21:30

[ TEMATY ]

rozważania

nabożeństwa czerwcowe

Najświętsze Serce Pana Jezusa

Episkopat.pl

I skoro w naszych rozważaniach doszliśmy do śmierci Jezusa, pozostańmy jeszcze chwilę na Golgocie, by pomyśleć o bólu, jaki towarzyszył Jezusowi, gdy Jego Serce przebijała włócznia żołnierza...

Gdy otworzymy księgę Ewangelii, zobaczymy jak wielki podziw towarzyszył mieszkańcom Palestyny, gdy widzieli jak Jezusowi posłuszne były wiatr, woda, a nawet duchy nieczyste. Sam Jezus, Syn Boży był posłuszny: przede wszystkim swojemu Ojcu, ale posłuszny był też ludziom. Autor Listu do Hebrajczyków wkłada w usta Chrystusa słowa psalmisty: „Oto idę – w zwoju księgi jest o mnie napisane – abym spełniał wolę Twoją, mój Boże” (Hbr 10,7). Sam Chrystus mówił o sobie: „Ponieważ z nieba zstąpiłem nie po to, aby pełnić swoją wolę, ale wolę Tego, który Mnie posłał” (J 6,38).

CZYTAJ DALEJ

Stolica Apostolska stwierdziła niezamierzone zaniedbanie bp. Napierały

2021-06-25 12:11

[ TEMATY ]

Bp Stanisław Napierała

youtube.com SCREEN

Zakończyło się postępowanie kanoniczne dotyczące sygnalizowanych zaniedbań bp. Stanisława Napierały w sprawach nadużyć seksualnych popełnionych wobec osób małoletnich przez dwóch kapłanów diecezji kaliskiej. „Po dokładnej analizie zebranej dokumentacji Stolica Apostolska uznała, że tylko w jednym z w/w przypadków doszło do niezamierzonego zaniedbania” – czytamy w komunikacie.

Komunikat na prośbę Nuncjatury Apostolskiej w Polsce został opublikowany przez archidiecezję poznańską, metropolitalną w stosunku do diecezji kaliskiej. Biskupowi seniorowi diecezji kaliskiej Watykan zasugerował wpłacenie odpowiedniej sumy na rzecz Fundacji Świętego Józefa oraz nieobecność na publicznych celebracjach lub wydarzeniach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję