Reklama

Porady

Specjalista radzi

Fitness z internetu

W sieci znajdziemy tysiące stron poświęconych różnym formom treningów: aerobik, pilates, ćwiczenia cardio, tabata, hiit i wiele innych. Którą wybrać?

Niedziela Ogólnopolska 13/2021, str. 58

[ TEMATY ]

sport

Fitness

Adobe Stock

W czasie pandemii jest nam trudniej dbać o dobrą formę i zdrowie. Dostępne w internecie oferty różnego rodzaju treningów wydają się atrakcyjne, ponieważ często są bezpłatne i pozwalają na aktywność fizyczną w zaciszu domowym. Prowadzący te zajęcia sugestywnie zachęcają do ćwiczeń na poprawę kondycji i utratę wagi. Wybór formy treningu nie jest jednak sprawą prostą, bo wiele osób ma różne obciążenia zdrowotne w postaci przewlekłych chorób lub wad postawy. Film umieszczony na YouTubie nie daje trenerowi możliwości zobaczenia danej osoby, przeprowadzenia wywiadu na temat jej zdrowia, ocenienia kondycji fizycznej, zorientowania się, czy uczestnik zajęć internetowych nie ma problemów, które są przeciwwskazaniem do intensywnych treningów, np. nadciśnienia tętniczego, stanów zapalnych stawów, dyskopatii i wady kręgosłupa, osteoporozy, choroby układu oddechowego. Dlatego pierwszą zasadą jest duża ostrożność co do oceny własnych możliwości fizycznych oraz świadomość, że efekty nie przyjdą od razu – na odbudowę kondycji potrzeba co najmniej kilku tygodni.

Ważne jest, by postarać się zweryfikować kwalifikacje i doświadczenie instruktora prowadzącego zajęcia, zorientować się, na ile to możliwe, czy dysponuje on profesjonalnym przygotowaniem do prowadzenia treningu.

Kolejny punkt to wybór rodzaju zajęć. Uważam, że godny polecenia jest trening cardio, czyli trening wytrzymałościowy dotleniający organizm i poprawiający pracę układu krążenia. Treningi cardio mają różne poziomy intensywności – trzeba zacząć od najłatwiejszych zestawów ćwiczeń i obserwować reakcję organizmu. Trening cardio, tak jak każdy, powinien być poprzedzony rozgrzewką, podczas której można wykonać proste ćwiczenia: rozciąganie się, krążenie kończyn, skłony w bok i w przód, podskoki. Brak rozgrzewki może spowodować przeciążenie lub naderwanie mięśnia czy grupy mięśniowej.

Reklama

Ćwiczenia cardio przyspieszają tętno, ale powinno ono mieścić się w określonych granicach. Przyjmujemy, że tętno maksymalne to 220 minus wiek, czyli dla osoby 50-letniej wynosi ono 170 na minutę. Dla osób początkujących zalecany jest trening o niskiej intensywności, czyli taki, w czasie którego tętno nie przekroczy 50-60% wartości maksymalnej. Osoby z problemami sercowo-naczyniowymi, astmą, POCHP i innymi schorzeniami powinny taki trening dostosować do swoich możliwości, najlepiej po konsultacji z lekarzem.

Uniwersalny charakter mają ćwiczenia pilates, których celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała, zwłaszcza mięśni głębokich. Pilates przynosi wiele korzyści, m.in. ulgę w dolegliwościach bólowych kręgosłupa wynikających z siedzącego trybu życia. To ćwiczenia niemal dla każdego, z wyjątkiem osób po kontuzjach i z zaawansowanymi chorobami przewlekłymi, które sprawę ćwiczeń powinny skonsultować z lekarzem.

Z dużą ostrożnością należy natomiast korzystać z treningów siłowych o wysokiej intensywności, takich jak tabata czy hiit (High Intensity Interval Training), które są przeznaczone dla osób w bardzo dobrej kondycji i raczej powinny być prowadzone pod kierunkiem wykwalifikowanego instruktora.

Miejscem, gdzie znajdziemy kilka wartościowych programów treningowych, jest strona Krajowej Izby Fizjoterapeutów. W zakładce: fizjoterapiaporusza.pl są dobrze opracowane zestawy porad i ćwiczeń stanowiących wsparcie w samodzielnej rehabilitacji po COVID-19, program „Aktywny senior w domu” oraz krótki trening dla pracowników biurowych.

Wysłuchała: Anna Wyszyńska

Autor jest fizjoterapeutą w Medical Magnus Clinic w Łodzi, doktorantem Uniwersytetu Medycznego w Łodzi www.mmcenter.pl

2021-03-23 19:41

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legenda siatkówki bez licencji

[ TEMATY ]

sport

AZS Częstochowa nie otrzymał licencji na grę w Krispol I Lidze Mężczyzn w sezonie 2019/2020 – taką decyzję 11 września podjęła Komisja Licencyjna Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Klub nie zrealizował art. 27, pkt. 2 Regulaminu Wydawania Licencji Klubowych, ponieważ nie porozumiał się z kilkoma zawodnikami, którzy nie zgodzili się na zawarcie ugód.

Klub ma 7 dni na odwołanie się od decyzji Komisji. Jak czytamy jednak na profilu facebookowym AZS-u, „bez owych porozumień nie ma to większego sensu. Zdajemy sobie sprawę, że podpisywanie ugody na okres kilkuletni nie jest bardzo optymistyczną informacją i jest nam przykro, że właśnie takie ugody proponować musimy, nie ma jednak innej możliwości. Intencją klubu, i o to walczymy, jest, aby każda z osób, która swoją pracą na owe pieniądze zasłużyła, mogła je otrzymać. Brutalna rzeczywistość jest taka, że bez licencji spółka zostanie po prostu zgłoszona do upadłości i jakiekolwiek próby odzyskania pieniędzy będą właściwie niemożliwe”.

CZYTAJ DALEJ

Msza św. krok po kroku

Rozumienie znaków i symboli, gestów i postaw pozwala nam świadomie i owocnie uczestniczyć we Mszy św.

Każdy, kto poważnie traktuje swoje chrześcijaństwo, wie, że we Mszy św. należy uczestniczyć. Ale nie wszyscy zadają sobie pytanie, czym owo uczestnictwo jest i co należy zrobić, aby stało się ono świadome, czynne i owocne, czyli właśnie takie, jakie powinno być. Na pewno odpowiednie uczestnictwo nie ogranicza się jedynie do wypełnienia pierwszego przykazania kościelnego, czyli do fizycznej obecności w kościele w każde niedzielę i święto nakazane. Aby prawdziwie uczestniczyć we Mszy św., nie wystarczy także być tylko skupionym i pobożnym oraz gorliwie się modlić. To zbyt mało, a nawet można powiedzieć, że nie do końca o to by chodziło. Warto więc przyglądnąć się naszemu uczestnictwu we Mszy św. i spróbować odnaleźć, co w niej jest naprawdę ważne.

CZYTAJ DALEJ

Kaczyński o reparacjach: Niemcy nie zajdą daleko z workiem zbrodni na plecach

2022-09-24 17:45

[ TEMATY ]

Niemcy

Adobe.Stock

Niemcy muszą zrozumieć, że nie zajdą daleko z workiem zbrodni na plecach. Zdołamy pokazać światu, jak to wyglądało - mówił w sobotę prezes PiS Jarosław Kaczyński. Zapowiedział, że Polska wyegzekwuje reparacje wojenne od strony niemieckiej.

Prezes PiS podczas spotkania z mieszkańcami Oleśnicy został zapytany o kwestię reparacji wojennych od Niemiec. Zapowiedział, że strona Polska "już bardzo niedługo" wystosuje notę dyplomatyczną w tej sprawie. "Idziemy ta drogą. To jest początek drogi, ona nie będzie łatwa. Ale jeżeli będziemy twardzi i konsekwentni to Niemcy w pewnym momencie zrozumieją, że nie mają wyjścia. Wtedy się zaczną rozmowy. (...) To wyegzekwujemy" - mówił Kaczyński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję