Reklama

Kościół

Istnieje tylko jeden Bóg

Chrześcijaństwo od samego początku wyznawało wiarę w jednego Boga, Ojca Jezusa Chrystusa. Tym samym wiara biblijna pierwotnego Kościoła musiała się zderzyć z greckim rozumieniem Boga jako Absolutu.

Niedziela Ogólnopolska 39/2021, str. 20

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zrodził się dylemat, który młody Joseph Ratzinger w swoim wykładzie na Uniwersytecie w Bonn w 1959 r. określił jako: Bóg wiary i Bóg filozofów. Chodzi tu o pytanie, czy powiązanie przez pierwotny Kościół przekazu biblijnego Objawienia (Boga wiary) z myślą grecką (Boga filozofów) było zasadne, czy też nie.

Wprawdzie – jak zauważył Blaise Pascal – Bóg wiary (Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba) różni się od Boga filozofów i uczonych, gdyż mamy tu do czynienia z doświadczeniem Boga żywego (realnego) w wierze chrześcijańskiej oraz Boga teoretycznego w myśli filozoficznej (np. matematycznej abstrakcji Kartezjusza). Rozróżnienie to spowodowane jest innym ujęciem metafizyki, przez co doszło wręcz do przeciwstawienia Boga wiary Bogu filozofów (Immanuel Kant).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Joseph Ratzinger uważa jednak, że to rozróżnienie jest niewłaściwe, i z całym naciskiem wykazuje, iż istnieje tylko jeden Bóg, co oznacza, że Bóg wiary jest także Bogiem filozofów. Zatem – ustanowione przez Ojców Kościoła powiązanie Boga wiary i Boga filozofów jest nie tylko zasadne, ale wręcz konieczne dla monoteizmu chrześcijańskiego, który w ten sposób przezwyciężył politeizm. Według Ratzingera, św. Augustyn wyraził to w obrazowy sposób: „Milczący i niedostępny Bóg filozofów w Jezusie Chrystusie stał się Bogiem mówiącym i słyszącym” (Opera omnia, t. 3/1, s. 163). Utożsamienie Absolutu jako Boga filozofów z Bogiem zwróconym w Chrystusie ku człowiekowi stało się więc istotą wiary objawionej.

Reklama

Temat pamiętnego wykładu Bóg wiary i Bóg filozofów został jednocześnie przyjęty jako tytuł trzeciego tomu Opera omnia Josepha Ratzingera. Podtytuł: Rozum filozoficzny – Kultura – Europa – Społeczeństwo oddaje natomiast stan ówczesnego ducha w Europie, aktualnego także dzisiaj, który opiera się na relacji wiary i rozumu.

Strukturę pierwszej części tomu otwiera wyjątkowość wiary chrześcijańskiej: jeden Bóg w trzech Osobach (A). Pogłębia ją uniwersalny wymóg wiary chrześcijańskiej wraz z uniwersalnością rozumu (B). Skupiona wobec Boga jednego, ale w trzech Osobach jedna wiara styka się z wielością kultur. Właśnie to stanowi trzeci krąg strukturalny tomu (C). Jego druga część dotyczy już samej Europy. Schodzą się tutaj dwa kręgi strukturalne. Najpierw są to refleksje na temat kultury i tożsamości Europy (D), a następnie jest mowa o znaczeniu kwestii Boga w polityce, prawie i moralności (E).

W tekstach trzeciego tomu Opera omnia Joseph Ratzinger okazuje się wielkim prorokiem, który nie tylko rozsądnie diagnozuje rzeczywistość, ale równie trafnie nakreśla przyszłość relacji między wiarą i polityką, Kościołem i państwem, Kościołem i prawem – zawsze z uwzględnieniem priorytetu wiary w jednego Boga: Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba oraz Boga filozofów i uczonych. Dlatego motto tomu: „Odpowiedzialność przed Bogiem jest nieodzowną siłą do kształtowania Europy”, nadal jest niezwykle aktualne i wymagające.

Ks. prof. dr hab. Krzysztof Góźdź
kierownik Katedry Historii Dogmatów i Teologii Historycznej KUL; członek Komitetu Nauk Teologicznych PAN, Międzynarodowej Komisji Teologicznej w Watykanie, redaktor naczelny edycji polskiej Opera omnia Josepha Ratzingera

2021-09-22 07:48

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak chrześcijanin ma bronić prawdy w dzisiejszych czasach?

Niedziela Ogólnopolska 14/2022, str. VII

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

wiara

świadectwo

Teolog odpowiada

Karol Porwich/Niedziela

Dla chrześcijanina słowo „prawda” nie tylko ma znaczenie filozoficzne, ale staje się czymś więcej, a nawet kimś. Sam Jezus mówi o sobie, że jest prawdą (por. J 14, 6). Kiedy Piłat zapytał Go: „Cóż to jest prawda?” (J 18, 38), nie czekał na odpowiedź, nie chciał jej usłyszeć. Ale czy nie usłyszałby wtedy z ust Jezusa, że to właśnie On jest prawdą? Umycie rąk przez Piłata ma swoją symboliczną wymowę. Stroni on od uznania winnym Jezusa, ale zarazem ucieka przed obroną prawdy. Chwilę wcześniej Jezus wyjaśniał Piłatowi, że przyszedł na świat, aby dać świadectwo prawdzie (por. J 18, 37). Jezus Chrystus pokazuje całym sobą i w całym swoim życiu twarz Boga, w którym nie ma sprzeczności ani fałszu. Bóg jest źródłem wszelkiej prawdy, Jego słowo jest prawdą, Jego prawo jest prawdą. Bóg jest wierny. W końcu dla człowieka, który żyje w Bogu, naturalne jest życie w prawdzie.

CZYTAJ DALEJ

Zaproszenie dla mnie: Bierz i jedz, pij, abyś żył

2024-03-28 06:16

[ TEMATY ]

Wielki Post

rozważania

rozważanie

Adobe.Stock.pl

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Jezus spożywa ze swoimi uczniami ostatnią wieczerzę. Wie, że to, co teraz im mówi, za chwilę stanie się rzeczywistością – Jego Ciało zostanie wydane i Krew przelana w piątek, w czasie zabijania w świątyni baranków paschalnych. Wypowiada słowa, które odtąd będą powtarzane w czasie każdej Mszy św.: „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało Moje… bierzcie i pijcie, to jest Moja Krew”. „Ile razy bowiem będziecie jeść ten chleb i pić z tego kielicha, będziecie ogłaszać śmierć Pana, aż przyjdzie” (1 Kor 11, 26), dodaje św. Paweł Apostoł. Mogę te słowa przyjąć jako zaproszenie dla mnie: Bierz i jedz, pij, abyś żył. „Jeśli nie będziecie spożywali ciała Syna Człowieczego i pili Jego krwi, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje ciało i pije moją krew, ma życie wieczne, a Ja wskrzeszę go w dniu ostatecznym” (J 6, 53n). Takie to proste i takie trudne jednocześnie… Tajemnica Bożej miłości.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: szatan połknął haczyk

2024-03-28 23:26

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Jak wygląda walka dobra ze złem na zupełnie innym, nieuchwytnym poziomie? Jak to możliwe, że szatan, będący ucieleśnieniem zła, może zostać oszukany i pokonany przez dobro?

Zagłębimy się w niezwykłą historię i symbolikę Hortus deliciarum (grodu rozkoszy) Herrady z Landsbergu (ok. 1180). Ten odcinek to nie tylko opowieść o starciu duchowych sił, ale także głębokie przemyślenia na temat tego, jak każdy z nas może stawić czoła pokusom i trudnościom, wykorzystując mądrość przekazywaną przez wieki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję