Na terenie naszej archidiecezji znajduje się kilka parafii skupiających katolików wschodnich, należących do eparchii wrocławsko-koszalińskiej Kościoła greckokatolickiego.
Szczególnym patronem katolików wschodnich jest św. Jozafat Kuncewicz, biskup, wspominany w kalendarzu gregoriańskim 13 listopada, natomiast w juliańskim 25 listopada. Czczony jest jako apostoł jedności i męczennik za wiarę. Ten wyjątkowy święty jest patronem wspólnoty parafialnej w Stargardzie. Z racji dorocznego odpustu w cerkwi greckokatolickiej nad Iną odbyły się uroczystości odpustowe, którym przewodniczył bp Włodzimierz Juszczak. Radość odpustową powiększyło przekazanie wspólnocie parafialnej relikwii swojego patrona, św. Jozafata, przekazanych z Bazyliki św. Piotra w Rzymie oraz poświęcenie ikonostasu.
Początki
Wspólnota greckokatolicka w Stargardzie mieszka od zakończenia II wojny światowej. Na początku wierni korzystali z posługi księży rzymskokatolickich oraz okazjonalnie przybywających księży greckokatolickich. Pierwszy wschodni duszpasterz do Stargardu przybył na stałe w 1957 r. Katolicy wschodni gościnnie korzystali najpierw z kaplicy Mariackiej Stargardzkiej Kolegiaty, a następnie z kościoła Świętego Ducha. W 2009 r. wspólnota rozpoczęła nad Iną budowę cerkwi, która zakończyła się w 2015 r. Dzięki zaangażowaniu wielu osób, parafian i sponsorów, udało się wyposażyć świątynię. Zwieńczeniem tego była budowa ikonostasu. Wykonał go Jan Matwij, ludowy artysta z Ukrainy. Ikony były pisane przez dwóch autorów: Annę Kiłyk ze Stargardu oraz Dymitra Horditsę z Iwano-Frankiwska.
Uroczystości odpustowe w Stargardzie rozpoczęły się wieczorem 26 listopada modlitwą pod przewodnictwem bp. Włodzimierza Juszczaka. Wspólnota polecała Panu Bogu ofiary wielkiego głodu na Ukrainie w latach 1932-33. 27 listopada uroczystej liturgii przewodniczył bp Włodzimierz Juszczak, koncelebrowali kapłani grecko- i rzymskokatoliccy. Na liturgię przybyli liczni goście: Irena Agata Łucka, członek zarządu Starostwa Powiatowego, Piotr Mync, zastępca prezydenta Stargardu, radni, prezesi i dyrektorzy firm i instytucji, siostry felicjanki oraz licznie zgromadzeni mieszkańcy Stargardu i parafianie. Na początku słowa powitania skierował proboszcz parafii ks. dr Rusłan Marciszak. Homilię wygłosił bp Juszczak. Ukazał wiernym postać św. Jozafata, jako dobrego pasterza, zatroskanego o swoich wiernych. Na zakończenie biskup przekazał słowo podziękowań wszystkim zatroskanym o cerkiew. Wyraził prośbę, aby była ona zawsze pełna ludzi i pełna modlitwy, żeby była żywą wspólnotą. Przed pasterskim błogosławieństwem podziękowania złożył również proboszcz. Po liturgii poświęcenia ikonostasu dokonał bp Włodzimierz Juszczak.
Niech św. Jozafat zachęca nas do dawania świadectwa o Jezusie.
Wspomaganie Ukraińców we wdrażaniu u nich reformy samorządowej zaprowadziło mnie ponownie na północ tego kraju, w okolice Czernihowa. Protojerej Oleh Guga jest prawosławnym duszpasterzem w cerkwi Świętej Trójcy w Łosyniwce. Łosyniwka to spora wieś w okolicach Nieżyna w obwodzie czernihowskim. Wieś chyba pobożna, skoro jedna z centralnych ulic nazywa się Bogosłowska (czyli Teologiczna), inna Troicka (od Trójcy Świętej), jeszcze inna Ławrska (od Kijowskiej Ławry Peczerskiej, czyli zespołu cerkwi, budynków klasztornych i podziemnych pieczar w Kijowie). To ostatnie może najłatwiej zrozumiałe, skoro od XVII wieku wieś i jej okolice należały do kijowskiego monastyru. Powiedziano mi, że Bogosłowska pochodzi stąd, że kilka lat temu zaczęto budowę cerkwi w centrum wioski i miała być pod wezwaniem św. Jana Teologa (my nazywamy go Ewangelistą). Cerkwi nie dokończono, inwestor chyba się wycofał i odtąd w centrum wioski stoi taka trwała ruina. Czy ją ktoś kiedyś skończy – nie wiadomo. Batiuszka Oleh jest skoncentrowany na świątyni, za którą jest odpowiedzialny.
Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.
Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
W sanktuarium św. Józefa w Nisku miała miejsce coroczna pielgrzymka mężczyzn z całej diecezji.
Spotkanie zgromadziło licznych uczestników, którzy przybyli, by wspólnie modlić się i umocnić w wierze pod opieką swojego patrona. Pielgrzymka rozpoczęła się konferencją, którą wygłosił ks. Konrad Fedorowski, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Małżeństw i Rodzin w Sandomierzu. Ks. Fedorowski, nawiązując do Księgi Rodzaju, podkreślił, że mężczyzna od początku został powołany do działania i pracy, aby zapewniać byt i bezpieczeństwo rodzinie oraz uczestniczyć w stwórczym dziele Boga. Jego podstawowym zadaniem jest ojcostwo, które nadaje sens życiu zarówno mężczyzny w małżeństwie, jak i kapłana. Pytanie Boga „Gdzie jesteś?” pozostaje dziś aktualne i dotyczy wierności mężczyzny swojemu powołaniu. Kapłan zwrócił uwagę na kryzys ojcostwa spowodowany kultem sukcesu, osłabieniem religijności i fałszywym obrazem ojca w mediach. Wskazał, że męskość często redukuje się do stereotypów siły, władzy czy brawury, które nie oddają jej prawdziwego sensu. Ojciec powinien być przewodnikiem i świadkiem wiary, prowadzącym dzieci własnym przykładem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.