Ks. Marcin Gołębiewski: Zawarte w nazwie słowo „krucjata” może przywoływać na myśl wieki średnie i zbrojną walkę. O jaką krucjatę chodzi w nowo powołanej instytucji w naszej diecezji?
Ks. Michał Sawicki: Podręcznik Krucjaty Wyzwolenia Człowieka wskazuje, że „wyrazu krucjata (…) używamy przenośnie dla oznaczenia akcji religijno-moralnej, której celem jest wyzwolenie tej ziemi świętej, którą jest każdy człowiek – osoba odkupiona przez Chrystusa z każdej niewoli, która nie pozwala jej żyć zgodnie ze swoją godnością i powołaniem”.
Wyzwolenie jest rzeczywistością wiary wpisaną w misję Chrystusa – Zbawiciela. Prawdziwego wyzwolenia człowieka może dokonać tylko Chrystus mocą swego Ducha. Wszelkie naturalne akcje podejmowane na rzecz wyzwolenia człowieka załamują się w obliczu tego właśnie problemu – przemiany człowieka. Dlatego akcja wyzwolenia wszczepiona w zbawcze dzieło Chrystusa, który może prawdziwie i w pełni uzdrowić człowieka, ma realne szanse powodzenia. Dotyczy to także wyzwolenia z nałogu alkoholizmu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W Krzyżu objawiła się ostateczna głębia tajemnicy wolności. Dlatego Krucjatę podejmujemy pod znakiem krzyża. Jako symbol dobrowolnej ofiary z miłości, krzyż jest jedyną drogą do skutecznego wyzwalania innych. Droga do wolności wewnętrznej musi się łączyć z coraz głębszym wnikaniem w tajemnicę krzyża.
Reklama
Trzeba również wskazać na relację braterstwa, jako na istotny element procesu wyzwolenia. Na braterstwie, wyrażającym się w duchu wzajemnej służby, polega prawdziwa wolność społeczna. „Wy zatem, bracia, powołani zostaliście do wolności, tylko nie bierzcie tej wolności jako zachęty do hołdowania ciału, wręcz przeciwnie, miłością ożywieni służcie sobie nawzajem” (Ga 5, 13).
Proszę również wyjaśnić znaczenie słowa diakonia.
Termin diakonia pochodzi z języka greckiego i najogólniej oznacza wszelką służbę, posługę podejmowaną w Kościele. W Nowym Testamencie słowa diakonia używa się na oznaczenie usługiwania przy stole, a w sensie szerszym – troski o żywność i utrzymanie. Także każda przysługa wypływająca z miłości bywa tak określana. Spełnianie określonych zadań we wspólnocie, które dziś nazywamy urzędami, określano również diakonią.
W Ruchu Światło-Życie słowem diakonia określa się: postawę służby, będącą najpełniejszym sposobem realizacji swojego człowieczeństwa; wszelką posługę podejmowaną przez jego członków (od diakonii moderacji, po diakonię gospodarczą czy porządkową); osoby, które taką służbę podejmują – bądź to na sposób stały, bądź też chwilowo, w celu zrealizowania konkretnych zadań.
W jaki sposób wolność współczesnego człowieka jest zagrożona?
Wolność współczesnego człowieka jest zagrożona przez nałogi społeczne – zwłaszcza nałóg alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii oraz zakłamania i lęku, który nie pozwala człowiekowi urzeczywistniać siebie oraz przez inne zagrożenia.
Powszechne staje się dziś uzależnienie od środków masowego przekazu, np. telewizji, co jest spowodowane brakiem umiejętności wybierania w propozycjach mass mediów. Podobny charakter nosi uzależnienie od internetu oraz gier komputerowych. Toruje to, np. drogę do pornografii i przemocy, a także zastępuje serdeczne kontakty międzyludzkie. Zresztą w imię „europejskości” są lansowane swoboda oraz wynaturzenia seksualne. Mówi się dziś o uzależnieniu od seksu.
To zagubienie współczesnego człowieka, szczególnie młodego, jest wykorzystywane przez różnego rodzaju sekty uwodzące propozycjami łatwego rozwiązania wszelkich problemów życiowych za cenę całkowitego podporządkowania życia ich przywódcom. Tam, gdzie nie dociera głoszenie Ewangelii i jej wyzwalającej mocy, pustka jest wypełniana przez głosicieli różnych poglądów określanych na ogół New Age.