Reklama

Elematarz biblijny

Radujcie się wraz z Jerozolimą

Niedziela Ogólnopolska 27/2022, str. 17

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już dawno temu uczeni, którzy zajmowali się Księgą Izajasza, zauważyli, że nie jest to dzieło jednolite, i wyróżnili w nim trzy zasadnicze części, które przypisali trzem różnym osobom (a nawet grupom osób), mieszczącym się jednak w nurcie jednej tradycji. Autorów owych części umownie określono jako Proto-Izajasza (Iz 1-39), Deutero-Izajasza (Iz 40-55) i Trito-Izajasza (Iz 56-66). Nie działali oni równocześnie, stąd ramy czasowe, które mają odbicie w Księdze Izajasza, można określić na wieki od VIII do nawet III przed Chr.

Reklama

Właśnie z ostatniej części Księgi Izajasza pochodzi wezwanie: „Radujcie się wraz z Jerozolimą”, zaadresowane do wszystkich narodów. Jest to wręcz rewolucyjna nowość, jeśli chodzi o cały Stary Testament. Ten bowiem koncentrował się przede wszystkim na losach ludu wybranego – Izraela. To on był adresatem wszystkich Bożych obietnic. W tym wymiarze nie przewidywano żadnej świetlanej przyszłości dla innych narodów. Wręcz przeciwnie, w starszych księgach prorockich (także w I i II części Izajasza) inne narody były często przedstawiane jako obiekt karzącego sądu Boga, a w najlepszym przypadku – jako bezwolne narzędzia w Jego ręku. To, co pisze „Trzeci Izajasz”, oznacza skierowanie oferty zbawienia nie tylko do Izraela, ale także do narodów pogańskich. Nie oznacza to jednak usunięcia Izraela z historii zbawienia. Dla niego Bóg przygotował szczególną rolę, która została ukazana za pomocą metafory macierzyństwa. Jerozolima – Syjon, która uosabia tutaj cały wierny lud wybrany, staje się matką dla tych spośród innych narodów, którzy to Boże zaproszenie przyjmą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Warto zresztą zauważyć, że obraz kobiety odniesiony do Jerozolimy jako reprezentantki Izraela jest jednym z najpiękniejszych, które można spotkać na kartach Biblii. Możemy tam dostrzec motyw zrodzenia (por. Iz 66, 7-8) i karmienia (por. Iz 66, 11) nowego potomstwa, czyli nowych wierzących w Boga. Nieco wcześniej (por. Iz 62, 3) Jerozolima porównana została do wspaniałej królewskiej ozdoby w ręku Boga, a jej ścisłą więź z Nim wyrażają słowa: „Pan ma w tobie upodobanie, a twoja kraina otrzyma męża” (62, 4) oraz: „twój Budowniczy ciebie poślubi” (62, 5). Do tego motywu nawiązuje autor Apokalipsy, ukazując zmierzającą ku zbawieniu wspólnotę Kościoła jako Oblubienicę Baranka (por. Ap 21-22).

Z jednej strony takie postrzeganie relacji człowieka do Boga na podobieństwo relacji małżeńskiej jest bardzo ważne, bo podkreśla, że istotą tej relacji jest miłość. Z drugiej – każdy grzech jawi się jako niewierność czy wręcz zdrada Boga. Jest to o tyle istotne, że bardzo często postrzegamy grzech jedynie w kategoriach złamanego przepisu. W ten sposób grzech traci swój dramatyzm, bo ulatuje gdzieś prawda, że jest to przede wszystkim zranienie Bożej miłości.

2022-06-29 06:11

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

Zalesie. Dom marzeń

2025-09-28 19:00

Ruch Światło-Życie Archidiecezji Lubelskiej

W kaplicy zamontowano już witraż z oazową symboliką

W kaplicy zamontowano już witraż z oazową symboliką

Ośrodek Szkoleniowo-Formacyjny Myśli Katolicko-Społecznej im. ks. Franciszka Blachnickiego w Zalesiu jest coraz bliższy ukończenia.

Oazowy dom rekolekcyjny k. Bełżyc powstaje na bazie dawnej szkoły. Jest odpowiedzią na tęsknotę członków Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Lubelskiej za własną przestrzenią do modlitwy i odpoczynku, ale też wynikiem owocnej współpracy licznych środowisk i wielu darczyńców. – W starej części budynku zakończył się już remont. W miejscu dawnych klas są m.in. pokoje gościnne z pełnym węzłem sanitarnym, które mogą pomieścić ok. 60 osób, tymczasowe sale konferencyjne, a nawet kaplica, w której znajduje się Najświętszy Sakrament – mówi z radością ks. Jerzy Krawczyk. Archidiecezjalny moderator podkreśla, że dzięki środkom, pozyskanym m.in. z archidiecezji lubelskiej, ale też zaangażowaniu wielu osób, prace w starej części szkoły są na ukończeniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję