Reklama

Edukacja

Jak się uczyć

Podpowiadamy, co zrobić, aby uczyć się szybciej i skuteczniej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W efektywnej nauce bardzo ważne są przezwyciężanie barier i blokad utrudniających przyswajanie wiedzy oraz organizacja pracy. Najpierw warto się zastanowić, na co tracimy przeznaczone na naukę godziny.

Wśród najbardziej popularnych złodziei czasu wymienia się najczęściej: szukanie zagubionej rzeczy, przekładanie papierów, odkładanie spraw na później. Ponadto: mało efektywne rozmowy telefoniczne, przesiadywanie na zbyt długich spotkaniach, czekanie w kolejce czy surfowanie po internecie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Róbmy to, co ważne

Jeśli już odnajdziemy naszego głównego złodzieja czasu, kolejnym krokiem będzie opanowanie sztuki gospodarowania czasem. Nauczmy się odróżniać sprawy pilne od tych mniej ważnych. Podzielmy zadanie na określone partie i rozkładajmy ich wykonanie w pewnych jednostkach czasu. Postawmy na rozwijanie w sobie elastyczności – nasze plany mogą ulec zmianie, więc nauczmy się tworzyć szybko nowe, tak aby nie tracić czasu.

W trakcie wykonywania danej czynności skoncentrujmy się – to umożliwi nam wykonanie zadania w znacznie krótszym czasie.

Uczmy się również asertywności. Podzielmy czas wolny między rodzinę, dodatkową pracę, wypoczynek i samodoskonalenie.

Reklama

Pomocą w szybkim uczeniu się może być skorzystanie z zasady Pareto, która ma znaczenie dla naszej produktywności. W myśl tej zasady 80% wyników każdego działania wynika z zaledwie 20% wysiłku. Najmniejszy odsetek przyczyn ma duży wpływ. Jest to szczególnie prawdziwe w biznesie i nauce.

Znajomość zasady Pareto ułatwi nam ustalanie priorytetów i pozwoli pracować mądrzej. Możemy np. uczyć się szybciej, jeśli poświęcimy mniej czasu na mniej ważne rzeczy, a skupimy się na tym, co naprawdę ważne. Pomoże to również w optymalnym wykorzystaniu pozostałego czasu. Zasadę Pareto można również wykorzystać do zarządzania czasem. Identyfikując najważniejsze działania i relacje, możemy zmaksymalizować czas poświęcany na te działania.

Motywacja

Nie sposób mówić o skutecznej nauce bez praktykowania wewnętrznej dyscypliny, która pomoże nam rozprawić się z lenistwem. Może w tym pomóc odkrycie i rozwijanie swoich zainteresowań, wyznaczanie sobie konkretnych celów i pamiętanie o rzeczach wielkich, których mamy zamiar dokonać.

Nie bez znaczenia jest organizacja nauki tak, by była jak najbardziej przyjemna. Często lenistwo staje się nawykiem – warto więc uświadomić sobie, że stare nawyki można zmieniać przez tworzenie nowych.

Reklama

W zdobyciu skutecznej motywacji do nauki mogą nam pomóc także konkretne przykłady. Helena Modrzejewska, by spełnić swoje marzenie o grze na deskach teatru w Stanach Zjednoczonych, nauczyła się angielskiego w 8 miesięcy. Miała wtedy 37 lat. Heinrich Schliemann tak bardzo marzył o odnalezieniu starożytnej Troi, że w wieku 7 lat zaczął się uczyć łaciny. Wymyślił swoją własną metodę nauki języków obcych. Dzięki metodzie idealnie dostosowanej do swoich predyspozycji podstawy angielskiego zdobył w 4 tygodnie, a francuskiego, włoskiego i hiszpańskiego – w 6 tygodni. Po trzydziestce Schliemann nauczył się jeszcze rosyjskiego i – oczywiście – odnalazł starożytne miasto.

Mój typ inteligencji

Pomocą w skutecznej nauce będzie też określenie i doskonalenie swojego typu (typów) inteligencji. Naukowcy wyróżniają dziesięć typów inteligencji: matematyczno-logiczną, werbalną, muzyczno-rytmiczną, przestrzenną, duchową, praktyczną, przyrodniczą, społeczną, intrapersonalną i kinestetyczną.

Każdy człowiek dysponuje własnym, wyjątkowym profilem rozwoju poszczególnych typów inteligencji. Prawa strona mózgu odpowiada za inteligencję przestrzenną, kinestetyczną, intrapersonalną, społeczną i muzyczno-rytmiczną, natomiast lewa strona – za inteligencję matematyczno-logiczną i werbalną.

W doskonaleniu tego ostatniego typu inteligencji pomocne może być np. tworzenie skojarzeń i wizualizacji, czytanie książek i artykułów w języku obcym czy uczenie się przez przepisywanie tekstów.

Inteligencję duchową możemy udoskonalać przez czytanie książek i artykułów o tematyce religijnej i filozoficznej, wypisując z nich ulubione cytaty i fragmenty lub prowadząc dziennik.

W doskonaleniu inteligencji matematyczno-logicznej pomoże np. nauka przez zgadywanie, robienie linearnych notatek czy zadbanie o uporządkowanie miejsca do nauki.

Różne tematy

Reklama

Istotną rzeczą jest systematyczność. Naukowcy twierdzą, że nasz mózg zapamiętuje więcej, jeśli uczymy się częściej i krócej, niż gdy robimy to przez wiele godzin. Dobrze jest się uczyć poszczególnych zagadnień w krótkich 15-, 20-minutowych cyklach i robić między nimi przerwy. Badania pokazują, że ludzki mózg nudzi się, gdy przez dłuższy czas zajmuje się tym samym tematem. Warto więc zapewnić mu różnorodność: przerwę wykorzystać na rozwiązanie zadania z matematyki albo przejrzenie słówek z angielskiego. Taka zmiana wpłynie pozytywnie na efektywność nauki i poprawi pamięć. Dowiedziono, że kiedy zajmujemy się kilkoma tematami jednocześnie, pracujemy wydajniej, niż gdybyśmy zajmowali się tylko jednym.

Nauka jest efektywniejsza, jeśli weźmiemy się za nią o takich porach, kiedy umysł jest najbardziej wydajny – np. po śniadaniu, które zapewni mózgowi energię niezbędną do pracy, albo po spacerze. Lepiej nie robić tego „na głodnego” zaraz po przebudzeniu, po obfitym obiedzie, po którym naturalne jest uczucie senności, czy też wieczorem, gdy jesteśmy zmęczeni.

Graficzny sposób przedstawiania najważniejszych treści, czyli tzw. mapy myśli, pozwoli lepiej zapamiętać materiał. Wymaga to klasyfikacji informacji i odrzucenia wszystkiego, co zbędne. W centrum mapy powinny się znaleźć słowa klucze, które od razu rzucają się w oczy. Strzałkami oznaczmy powiązania między różnymi zjawiskami i pojęciami. Taki układ niejako wymusza dobre zrozumienie tych zależności, a to sprawia, że łatwiej zapamiętać materiał. Ważniejsze elementy zapiszmy większymi literami, mniej ważne – mniejszymi, możemy używać także kolorów. To wszystko sprawi, że nawet najnudniejszy temat przedstawiony w ten sposób zmieni się w przydatną notatkę, na którą wystarczy rzucić okiem, by przypomnieć sobie, czego dotyczy.

Liczę na pamięć

Warto postawić także na doskonalenie swoich umiejętności matematycznych przez ćwiczenie arytmetyki mentalnej, czyli metody liczenia w pamięci. Możemy np. wykonać prosty trening na dodawanie lub odejmowanie ułamków, które wymaga sprowadzenia ich do wspólnego mianownika metodą motyla.

Na przykład: 3/4 + 2/5. Najpierw wykonajmy mnożenie krzyżowe: 3 x 5 = 15 i 4 x 2 = 8. Następnie dodajmy dwa wyniki, aby uzyskać końcowy licznik: 15 + 8 = 23. By znaleźć mianownik, pomnóżmy dwa mianowniki: 4 x 5 = 20. Dlatego: 3/4 + 2/5 = 23/20.

Metody i sposoby skutecznej nauki są bardzo różne i jest ich wiele. Łączy je jednak jedna wspólna cecha – nasza praca, wysiłek i zaangażowanie, bez których nawet te najdoskonalsze będą jedynie bezużytecznymi trikami. Bo jak mówi łacińskie przysłowie: „Matką wiedzy jest powtarzanie”.

2022-08-30 12:42

Oceń: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ksiądz z Podlasia doktorem Oksfordu

Niedziela podlaska 13/2015, str. 5

[ TEMATY ]

nauka

Dariusz Parczewski

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Wkładam garnitur, wiążę krawat, dopijam ostatni łyk kawy i za chwilę będę już w drodze do College’u Świętego Krzyża w centrum miasta. Dzisiejszy dzień jest wyjątkowy. Jadę na ceremonię wręczenia tytułów naukowych studentom Uniwersytetu Oksfordzkiego. Niby nic, bo przecież w mieście uniwersyteckim takie ceremonie odbywają się dość często. Na ulicach widzimy studentów w galowych strojach, którzy z dyplomami w rękach i z uśmiechem na twarzy przechadzają się ulicami miasta. A jednak dzisiejszy dzień jest szczególny

Jest samo południe, wchodzę do College’u Świętego Krzyża. Na dziedzińcu kilkunastu studentów z rodzicami, rodzinami i przyjaciółmi pozuje do pamiątkowych fotografii. Dostrzegam ks. Pawła Rytela-Andrianika. Podchodzę i witam się z nim, jego tatą i bratem, którzy przyjechali na tę uroczystość specjalnie z Polski. Są po raz pierwszy w Anglii i Oksfordzie. Kilka ujęć profesjonalnego fotografa, naszych tabletów i smartfonów zachowa ten dzień w pamięci. Zbliża się pora lunchu, udajemy się do uniwersyteckiej stołówki. Stoły nakryte z prostą elegancją, czekają na studentów, profesorów i zaproszonych gości. Zasiadamy. Kelnerzy w śnieżnobiałych koszulach i czarnych kamizelkach, przygotowani do akcji, czekają... Trzy uderzenia łyżeczką o szkło przerywają przyjacielskie rozmowy. Wstajemy. Oto profesor rozpoczyna modlitwę przed posiłkiem. XXI wiek, Uniwersytet w Oksfordzie, nauka i wiara, i w tym miejscu Jezus Chrystus – nasz Pan i Zbawiciel. Jemy.
CZYTAJ DALEJ

Bp Mering na Jasnej Górze: granice naszego kraju zagrożone tak samo z zachodu jak i wschodu

2025-07-13 07:14

[ TEMATY ]

bp Wiesław Mering

Pielgrzymka Rodziny Radia Maryja

zrzut ekranu yt

Bp Wiesław Mering

Bp Wiesław Mering

Granice naszego kraju tak samo z zachodu jak i wschodu są zagrożone - mówił bp Wiesław Mering z Włocławka podczas sobotniej wieczornej Mszy św. dla uczestników pielgrzymki Rodziny Radia Maryja.

W homilii bp Mering mówił m.in. o wadze Kościoła jako wspólnoty, w której dokonuje się zbawienie, a także cytował papieża Benedykta XVI, że „jaką przyszłość będzie miał Kościół, taką przyszłość będzie miała cała Europa”.
CZYTAJ DALEJ

"Nasi chłopcy" z... Wehrmachtu?! Oburzająca wystawa w Gdańsku

2025-07-14 13:24

[ TEMATY ]

wystawa

Gdańsk

Post FB Muzeum II Wojny Światowej

‘Nasi chłopcy’. Wystawa o przemilczanej historii. To opowieść o pokoleniach dorastających w cieniu przemilczeń, o potomkach, którzy próbują dziś zrozumieć decyzje swoich dziadków i pradziadków” - w taki sposób miasto Gdańsk reklamuje ekspozycję poświęconą służbie mieszkańców Pomorza w armii niemieckiej w czasie II wojny światowej. Informacje o wystawie, która „nie ocenia, lecz tłumaczy” wywołały potężne oburzenie w sieci. „To jawna realizacja niemieckiej narracji, a prowadzą ją przecież instytucje, które powinny strzec polskiej pamięci historycznej” — napisał na X Mariusz Błaszczak, były szef MON.

"Ekspozycja opowiada o losach dziesiątek tysięcy mieszkańców Pomorza, którzy – najczęściej pod przymusem – zostali wcieleni do armii III Rzeszy. To historia bliska, losy naszych sąsiadów, krewnych, przodków. Tytułowi „nasi chłopcy” to nie metafora – to świadome nawiązanie do terminu, jakim określano w trakcie wojny, będących w podobnej sytuacji Luksemburczyków („Ons Jongen”)" — czytamy na stronie Gdansk.pl, w artykule zapowiadającym wystawę „Nasi chłopcy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję