Na wydarzenie licznie przybyli przedstawiciele wszystkich parafii w diecezji oraz zaproszeni goście. Biskup ełcki Jerzy Mazur, wprowadzając zgromadzonych w uroczystości, zaznaczył, że przeżywany jubileusz diecezji przypada na trudny czas, który jest naznaczony cierpieniami i wyzwaniami spowodowanymi przez pandemię COVID-19 oraz trwającą wojnę na Ukrainie.
W swoim wystąpieniu hierarcha przedstawił również kilka najważniejszych wyzwań, które stoją przed diecezją ełcką: – Kościół ełcki winien wsłuchiwać się w głos Ducha Świętego i szukać odpowiedzi na pytanie: jak pomóc duchownym i wiernym świeckim w odnowieniu relacji z Chrystusem? Apelował: – Zachęcam wiernych do zrzeszania się w różnych wspólnotach, ruchach i stowarzyszeniach kościelnych. One winny być dla nas przede wszystkim szkołami świętości.
Z okazji jubileuszu diecezji została wydana publikacja pt. Ex Vita vivit! („Z życia Boga żyję”). Jest to obraz Kościoła ełckiego z jego 30-letnią historią. – W tłumaczeniu tytuł publikacji odnosi się do naszej diecezji, bo podkreśla, że Kościół ełcki żyje nie sam z siebie, ale z życia samego Boga – wyjaśnił ks. kan. dr Marcin Sieńkowski, rektor WSD. Kolejną publikacją wydaną z okazji jubileuszu diecezji jest książka o słudze Bożym ks. Kazimierzu Hamerszmicie autorstwa Grzegorza Polaka.
Świętowanie jubileuszu było także okazją do wyrażenia wdzięczności osobom szczególnie zaangażowanym w życie Kościoła i diecezji. Medal Biskupa Ełckiego został przyznany ok. 130 diecezjanom. Wśród nich zostali odznaczeni również włodarze miasta.
Przyprowadzajcie innych do Jezusa! – zaapelował bp Jerzy Mazur do zgromadzonych na I Noworocznym Zjeździe Rycerzy św. Jana Pawła II Diecezji Ełckiej.
Spotkanie odbyło się 14 stycznia w parafii św. Jana Pawła II w Ełku. Rozpoczęło się wspólnym kolędowaniem oraz przedstawieniem historii Zakonu Rycerzy św. Jana Pawła II w diecezji ełckiej, w Polsce i poza jej granicami. Tuż przed Mszą św. poszczególnym rycerzom zostały wręczone awanse na kolejne stopnie.
W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!
W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!
W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.