Różaniec jest bronią w walce z siłami zła – powiedział bp Mirosław Milewski do uczestników VII Diecezjalnej Pielgrzymki Kół Żywego Różańca do sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Smardzewie.
W tegorocznej pielgrzymce 8 października wzięło udział ok. 1,8 tys. osób. Po raz kolejny gościł ich ks. kan. Henryk Tadeusz Dymek, kustosz sanktuarium i proboszcz parafii św. Stanisława Kostki. Uczestnicy wysłuchali m.in. konferencji o. Mirosława Kopczewskiego, franciszkanina konwentualnego z Niepokalanowa, który przez wiele lat pracował w Rosji i na Białorusi. Na podstawie świadectw opowiedział on o skuteczności modlitwy różańcowej.
Mszy św. koncelebrowanej przed sanktuarium przewodniczył bp Mirosław Milewski, biskup pomocniczy diecezji płockiej. Hierarcha przypomniał wiernym objawienia w Gietrzwałdzie na Warmii, które miały miejsce 145 lat temu. Zwrócił także uwagę na kontekst historyczny tych objawień. Stwierdził, że diecezjanie przybyli do Smardzewa niczym „modlitewna armia”. Jej bronią jednak są nie czołgi czy drony, ale „połączone sznurkiem paciorki z krzyżykiem”. – Wasza obecność dziś w Smardzewie jest dowodem na to, jak ważne jest dla was dziedzictwo wiary. Trwajcie w modlitewnym szturmie do nieba, nazywanym Różańcem – poprosił zgromadzonych. Przypomniał, że modlitwa różańcowa jest „potężną bronią w walce z siłami zła”, które wszelkimi sposobami starają się doprowadzić ludzi do wiecznej zguby.
Po Mszy św. wspólnie odmówiono modlitwę różańcową. Poprowadził ją ks. prał. Janusz Mackiewicz z parafii Żukowo wraz z wiernymi. Pielgrzymkę zakończyło błogosławieństwo, którego udzielił bp Milewski.
Serwis informacyjny na stronach XI-XII przygotowały EDC i IC
W Płocku rozpoczęła się uroczysta Msza św. połączona z ingresem bp. Szymona Stułkowskiego do bazyliki katedralnej. Dotychczasowy biskup pomocniczy archidiecezji poznańskiej, mianowany 22 października przez Ojca Świętego Franciszka biskupem płockim, kanonicznie objął obowiązki biskupa diecezjalnego 31 października.
Dzisiejsza uroczystość jest dniem liturgicznej inauguracji posługi nowego biskupa płockiego. Mszę św. transmituje TVP 3 Warszawa, Telewizja Trwam, Katolickie Radio Diecezji Płockiej na kanale YouTube (KRDP TV), na facebooku KRDP i na antenie radiowej.
Liturgia Niedzieli Męki Pańskiej rozpoczęła w najważniejszy czas w roku liturgicznego – Wielki Tydzień. W katedrze świdnickiej uroczystościom 13 kwietnia przewodniczył bp Marek Mendyk, który nie tylko celebrował Eucharystię, ale także wygłosił homilię, zachęcając wiernych do osobistej odpowiedzi na pytanie o tożsamość Chrystusa.
Uroczysta liturgia rozpoczęła się w głównej nawie świątyni, gdzie pasterz diecezji poświęcił przyniesione przez wiernych palmy. Po odczytaniu Ewangelii o wjeździe Jezusa do Jerozolimy, procesja liturgiczna ruszyła w stronę ołtarza. W czasie Mszy Świętej opis Męki Pańskiej odczytali alumni roku propedeutycznego wraz z diakonem Akselem Mizerą. A liturgię ubogacił katedralny chór Tactus Sonus.
Chrzest Polski, a właściwie chrzest przyjęty przez Mieszka I, był bez wątpienia aktem wiekopomnym. Wprawdzie z wydarzeniem tym wiąże się wiele niewiadomych: data, miejsce, szafarz, jak i imię chrzestne księcia, to jednak decyzja władcy Polan o przyjęciu chrześcijaństwa zaważyła na całych dziejach państwa, które przyszło mu współtworzyć.
Analizując poszczególne elementy wydarzenia na pierwszy plan wysuwa się ustalenie daty przyjęcia przez Mieszka chrztu. Niestety, nie dysponujemy żadnymi zapiskami z okresu panowania pierwszego historycznego władcy Polski. Faktu przyjęcia przez niego chrztu nie odnotował nawet w swoim dziele skrupulatny saski kronikarz Widukind. Jako pierwszy uczynił to dopiero pół wieku później biskup merseburski Thietmar. Dziejopis ten jednak notorycznie mylił termin owego wydarzenia, raz mówiąc o nim pod rokiem 966, w innym zaś miejscu wspominając rok 968 i utworzenie biskupstwa w Poznaniu. Nie były zgodne w tej dziedzinie i późniejsze roczniki pochodzące z połowy XI w., które podając lakoniczną informację: Mesco dux Poloniae baptizatur, umieszczały ją zarówno pod datą 966, jak i alternatywnymi jej odpowiednikami: 965 i 967. Żmudna praca historyków, jak i mocno zakorzeniona w narodzie polskim tradycja pozwoliły na określenie terminu chrztu na rok 966. Odniesienie się natomiast do praktyki chrzcielnej Kościoła umożliwiło wskazanie hipotetycznej daty dziennej. Tą najprawdopodobniej była Wielka Sobota, która wtenczas przypadła w dniu 14 IV. Powyższe ustalenia sprawiły, że dziś powszechnie, i na ogół zgodnie, uznaje się datę 14 IV 966 r. jako moment przyjęcia przez Mieszka I i jego najbliższych współpracowników chrztu świętego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.