Reklama

Benedykt XVI

Alfabet

Alfabet myśli Benedykta XVI

Benedykt XVI zostawił po sobie wielką spuściznę, która stanowi fundament dla współczesnego Kościoła i świata. Myśli, które poniżej zestawiliśmy, pochodzą z jego encyklik, homilii, audiencji, katechez, orędzi, przemówień, które były wygłaszane z okazji rozmaitych spotkań, i wywiadów. Mamy nadzieję, że pozwolą one lepiej poznać wielkiego myśliciela naszych czasów, będą istotną pomocą w zrozumieniu sensu wiary chrześcijańskiej oraz zachęcą do odczytywania naszej trudnej rzeczywistości, w tym własnego życia, z pomocą papieskich sentencji.

Niedziela Ogólnopolska 2/2023, str. XIV-XVI

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

A

Adwent to oczekiwanie Pana w najwyższej czujności. Żyć adwentowo znaczy żyć jako przebudzony, a to zakłada także odpowiedzialność czuwającego, by budzić innych, wskazywać na to, co nadaje naszemu życiu ważność.
Wszyscy musimy wciąż na nowo uczyć się akceptować Boga i Jezusa Chrystusa takim, jakim jest, a nie jakim chcielibyśmy, żeby był.

B

Bóg nie jest dalekim, nieokreślonym Bogiem, do którego nie dosięga żaden most, ale jest Bogiem bliskim: Ciało Syna jest pomostem naszych dusz.
Tam, gdzie nie ma Boga, również człowiek nie jest szanowany.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

C

Chrześcijaństwo nie jest filozofią, sumą zdań i doktryn – to jest życie! To wspólnota życia z Bogiem, a przez to ze sobą nawzajem.
Człowiek potrzebuje wieczności, każda inna nadzieja jest dla niego niewystarczająca.

Ć

Ćwiczenie się w wierze jest ćwiczeniem się w prawdziwym człowieczeństwie oraz nauczeniem się rozumu wiary.

D

Duch Święty może działać w ludziach będących poza Kościołem.
Dusza nie jest czymś tajemniczym, czymś, co się ma; jest ona dynamiką nieskończonej otwartości, która zarazem oznacza uczestnictwo w wieczności. Dusza sprawia, że człowiek staje się osobą, ona otwiera człowieka na nieśmiertelność.

E

Reklama

Eucharystia jest czymś więcej niż prywatką, niż spotkaniem znajomych kapłana. Jest to świąteczny dar Boga, w którym On sam do nas się zbliża.
Eucharystia stanowi w istocie „skarb” Kościoła, bezcenne dziedzictwo, które pozostawił mu jego Pan. Kościół zaś strzeże go z najwyższą troską, sprawując ją codziennie we Mszy świętej, wielbiąc ją w kościołach i kaplicach, rozdając ją chorym, a jako Wiatyk tym, którzy wyruszają w ostatnią podróż.

F

Papież Franciszek to człowiek praktycznych działań. (...) nie brakuje mu odwagi do podejmowania spraw organizacyjnych. Jest także papieżem re?eksji. (...) jest człowiekiem namysłu, duchowo podchodzącym do wyzwań obecnego czasu. Jednocześnie bezpośrednio zwraca się do ludzi, bo przywykł do ciągłej obecności pośród nich.
Jeśli wraz z postępem technicznym nie dokonuje się postęp w formacji etycznej człowieka, we wzrastaniu człowieka wewnętrznego, wówczas nie jest to postęp, ale zagrożenie dla człowieka i dla świata.

G

Grzech pierworodny jest rozpadnięciem się tego, czym człowiek jest z Boga, i tego, czym jest z siebie; jest sprzecznością między wolą Stwórcy i empirycznym bytem człowieka.
Poczucie grzechu – które jest czymś innym niż „poczucie winy” – wyrabia się, gdy na nowo odkrywa się Boga.

H

Prawdziwy humanizm uznaje w człowieku obraz Boży i pragnie wspierać go w realizacji życia odpowiadającego tej godności.
Jeśli homilia rosła na modlitwie, na słuchaniu słowa Bożego, to jest dzieleniem się treścią słowa Bożego.

I

Reklama

Iść za Chrystusem oznacza zważać na Jego przykazania, odczuwać współczucie dla cierpiących, mieć serce dla ubogich; oznacza także zdobyć się na odwagę, aby bronić wiary przeciwko ideologii, ufać Kościołowi oraz jego wykładni.
Istota nieba polega na tym, że nieprzerwanie spełnia się tam wola Boga, albo mówiąc nieco inaczej: gdzie spełnia się wola Boża, tam jest niebo.

J

Jezus nie jest mitem, lecz jest Człowiekiem z ciała i krwi, jest osadzony całkowicie w realnej historii. On umarł i zmartwychwstał.
Jedynie wiara w jednego Boga naprawdę wyzwala i rzeczywiście „racjonalizuje” świat. Tam, gdzie ona zanika, świat staje się tylko z pozoru bardziej racjonalny.

K

Kościół nie jest demokracją. Kościół jest oparty nie na moralności ludzi, lecz na łasce udzielonej pomimo niemoralności ludzi, na Wcieleniu Boga.
Kapłan musi być człowiekiem, który dogłębnie zna Jezusa. Nie ma kapłaństwa na pół czasu i na pół serca. Ono potrzebuje człowieka, który daje siebie, a nie część swojego czasu.

L

Liturgia jest otwieraniem bram tego świata, by Bóg mógł wejść do niego, a ludzie wyjść Mu naprzeciw.
Nie ma sensu lamentować nad cierpieniami tego świata, jeśli nasze życie toczy się jak zwykle.

Ł

Łaska Boża zawsze nas uprzedza, obejmuje nas i podtrzymuje.

M

Maryja ukazuje się jako żywy namiot Boga, w którym chce On w nowy sposób zamieszkać pośród ludzi.
Modlitwa jest wiarą wyrażaną aktywnie. Kto się modli, nie traci czasu.

N

Reklama

Tylko wielka nadzieja – pewność, że na przekór wszelkim niepowodzeniom moje życie osobiste oraz cała historia są pod opieką niezniszczalnej mocy Miłości i dzięki niej i dla niej mają sens i wartość – tylko taka nadzieja może dodać odwagi, by działać i iść naprzód.
Z nawróceniem związana jest konieczność, aby Bóg znowu znalazł się na pierwszym miejscu, a także, aby na nowo pragnąć wsłuchiwać się w słowa Boga, uznać je za coś realnego i pozwolić im oświecać nasze życie. Musimy odważyć się na nowo na eksperyment z Bogiem – pozwolić Mu wejść z Jego działaniem w nasze społeczeństwo.

O

Obojętność jest grzechem właściwym poganom i jest znakiem pogan.
Osłabienie doświadczenia Boga widać dziś w zaniku doświadczenia grzechu i na odwrót: zanik tej wiedzy oddala człowieka od Boga.

P

Bez prawdy człowiek żyje obok siebie i ostatecznie pozostawia pole silniejszym.
Tylko człowiek pojednany z Bogiem może się pojednać i żyć w harmonii ze sobą samym; tylko człowiek pojednany z Bogiem i ze sobą może wprowadzać pokój w swym otoczeniu i na całym świecie.

R

Rozum potrzebuje wiary, aby był w pełni sobą: rozum i wiara potrzebują siebie nawzajem, aby urzeczywistniła się ich prawdziwa natura i misja.
Rodzina to żywe miejsce wspólnego życia, gdzie można rozmawiać, modlić się i być dla siebie nawzajem... Tylko jeśli się wspólnie modlimy, rodzina przetrwa.

S

Szatan wyszydza człowieka, by w ten sposób wyszydzić Boga.
Sąd Boży jest nadzieją, zarówno dlatego, że jest sprawiedliwością, jak i dlatego, że jest łaską.

Ś

Śmierć jest drogą nadziei; jest wybawieniem, ułaskawieniem, ponieważ w niej całe nieoczyszczone, upadłe w grzech istnienie zostaje odnowione i przetworzone na nowe.
Świat istnieje, ponieważ Bóg chciał stworzyć miejsce odpowiedzi na swoją miłość.

T

Reklama

Trzymaj się w życiu tego, co nie przemija i nie rozpada się. Trzymaj się prawdy, dobra, trzymaj się miłości, trzymaj się Boga.
Tolerancja, która dopuszcza Boga jako prywatny pogląd, ale odmawia Mu miejsca w sferze publicznej, jest hipokryzją.

U

Ubodzy Boga to ludzie, którzy nie przechwalają się swymi osiągnięciami przed Bogiem. To ludzie, którzy są świadomi swego wewnętrznego ubóstwa, którzy kochają i żyją w wewnętrznej harmonii z istotą i ze słowem Boga.
Uczyć miłości i uczyć się miłości. To jest właściwa misja tego, który mówi o Bogu. I to jest to, czego najbardziej potrzebujemy.

W

Wiara to relacja, czyli spotkanie z Jezusem. Wiara to coś więcej niż słowo, niż idea. Polega ona na wejściu we wspólnotę z Jezusem.
Wiara stała się trudniejsza, ponieważ świat, w którym żyjemy, jest w całości budowany przez nas samych.

Z

Zmartwychwstanie Jezusa było erupcją całkowicie nowego rodzaju życia.
Zło czerpie swą siłę z niezdecydowania oraz dbałości o to, co pomyślą inni ludzie.

Ż

Żyjemy, ponieważ jesteśmy wpisani w pamięć Boga. W pamięci Boga nie jesteśmy cieniem, wspomnieniem. Bycie w pamięci Boga znaczy żyć w pełni, być w pełni sobą.
Życie wieczne jest samym życiem, prawdziwym życiem, które jest możliwe także w czasie i którego nie podważa śmierć fizyczna. Dlatego chodzi o to, by już teraz rozpocząć prawdziwe życie, którego nic i nikt nie zdoła zniweczyć.

2023-01-03 13:52

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Benedykt XVI był sumieniem świata

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

bp Andrzej Przybylski

Marian Florek

Wieczorem 31 grudnia 2022 r., w dniu śmierci papieża seniora Benedykta XVI, bp Andrzej Przybylski, biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej, podzielił się krótką refleksją.

Wskazał, że zmarły papież pozostanie w historii Kościoła i świata jako wybitny, wielki myśliciel, który uczył teologii wznoszącej człowieka ku Bogu, a nie tylko dopasowującej Boga do naszej wrażliwości. Biskup Przybylski zauważył, że dla każdego księdza żyjącego w mijającej epoce św. Jana Pawła II i Benedykta XVI jest to zrozumiałe. – Umarł człowiek, który od początku swojego pontyfikatu mówił o sobie, że jest pokornym pracownikiem Winnicy Pana. I takim był – pokornym i mądrym pośród wichrów tego świata i różnych trudnych okoliczności. W ciągu długich lat życia zderzał się z różnymi zawirowaniami historii: faszyzmem, czasami powojennymi, komunizmem i rewolucją kulturową. Ciągle w tych warunkach myślał o Bogu i głosił Ewangelię. Przede wszystkim jednak wierzył i była to wiara, której wszyscy teologowie powinni się uczyć. Wiara, która jest ściśle związana z Kościołem, wynikająca nie ze ślepego posłuszeństwa, ale z przekonania, że najpełniejszy depozyt wiary Jezus zostawił w Kościele – zaznaczył bp Przybylski i podsumował: – Uprawianie teologii poza Kościołem zawsze grozi jej rozmyciem, rozpłynięciem się tej Bożej myśli w wirach tego świata.
CZYTAJ DALEJ

Bezimienne mogiły

Niedziela warszawska 44/2012, str. 2-3

[ TEMATY ]

Wszystkich Świętych

Artur Stelmasiak

Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym

Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym

Ciała bezdomnych często chowane są w anonimowych grobach. Zmienić to postanowiła Warszawska Fundacja Kapucyńska. To pierwszy taki pomysł w kraju

Choć każdy z nas po śmierci może liczyć na takie same mieszkanie w Domu Ojca, to na ziemi panują inne zasady. Widać to doskonale na cmentarzu południowym w Antoninie, gdzie są całe kwatery, w których nie ma kamiennych pomników. Dominują skromne ziemne groby z próchniejącymi drewnianymi krzyżami. Wiele z nich zamiast imienia i nazwiska ma na tabliczce napisaną jedynie datę śmierci, numer identyfikacyjny oraz dwie litery N.N. - O tym, że przybywa takich bezimiennych mogił dowiedziałem się od przyjaciół. Wówczas postanowiliśmy rozpocząć akcję rozdawania bezdomnym nieśmiertelników, czyli blaszek podobnych do tych, które noszą wojskowi. Na każdej z nich wygrawerowane jest imię i nazwisko właściciela - mówi kapucyn br. Piotr Wardawy, inicjator akcji nieśmiertelników wśród bezdomnych. O skuteczność tej akcji przekonamy się w przyszłości. Jednak pierwsze skutki już poznaliśmy, gdy jeden z kapucyńskich „nieśmiertelnych” zmarł na Dworcu Centralnym. - Dzięki metalowym blachom na szyi policja wiedziała, jak on się nazywa oraz skontaktowali się klasztorem kapucynów przy Miodowej. Tu bowiem był jego jedyny dom - mówi Anna Niepiekło z Fundacji Kapucyńskiej. Kapucyni zorganizowali zmarłemu pogrzeb z udziałem braci, wolontariuszy oraz innych bezdomnych. Msza św. z trumną została odprawiona na Miodowej, a później pochowano go z imieniem i nazwiskiem na cmentarzu południowym w Antoninie. - Dla całej naszej społeczności była to bardzo wzruszająca uroczystość - podkreśla Niepiekło.
CZYTAJ DALEJ

Siekiera w dłoni księdza - mordercy. Zgorszenie przebaczeniem?

2025-07-26 22:29

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

dr Milena Kindziuk

Red.

Milena Kindziuk

Milena Kindziuk

To nie jest zbrodnia, jakich wiele. Kolejna odnotowana w kronikach kryminalnych, popełniona nocą w ustronnym miejscu. To jest rana, która rozrywa serce Kościoła. Bo sprawcą jest kapłan.

Pęka mi serce, gdy o tym piszę. Pęka też obraz Kościoła w oczach wielu. Pęka zaufanie. Pęka nadzieja. Bo fakt pozostaje faktem: ksiądz zamordował człowieka. Ze szczególnym okrucieństwem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję