Reklama

Aspekty

Pan Bóg przychodzi z łaską

Czym są sakramenty? To spotkanie z Chrystusem Zmartwychwstałym. To widzialne znaki działania Boga, który z miłością przychodzi do człowieka. I tak też dzieje się w sakramencie namaszczenia chorych.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 7/2023, str. IV

[ TEMATY ]

sakramenty

Bożena Sztajner/Archiwum Niedzieli

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Choroba, nie tylko ta bardzo ciężka, która przykuwa do łóżka, zawsze łączy się z mniejszym lub większym cierpieniem i na różne sposoby ogranicza człowieka. Zwykle też, choć ludzie uczą się żyć z chorobą, cieszą się, gdy następuje powrót do zdrowia. Sam Jezus podczas swojego ziemskiego życia ze współczuciem pochylał się nad chorymi, nic więc dziwnego, że masowo przyprowadzano do niego chorych.

Już pierwsi chrześcijanie wierzyli, że w chorobie i cierpieniu warto oddać się miłosiernemu Bogu. Tak o tym pisał św. Jakub Apostoł: „Choruje ktoś wśród was? Niech sprowadzi kapłanów Kościoła, by się modlili nad nim i namaścili go olejem w imię Pana. A modlitwa pełna wiary będzie dla chorego ratunkiem i Pan go podźwignie, a jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone” (Jk 5, 14-15).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie tylko w ciężkiej chorobie

A jednak, gdy choroba pojawia się w życiu naszym lub bliskich nam osób, nie zawsze prosimy o sakrament namaszczenia. Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być kilka. Na pewno wielu z nas wciąż błędnie utożsamia sakrament namaszczenia chorych z ostatnim namaszczeniem udzielanym umierającym. Zapominamy również, że sakrament namaszczenia chorych jest (obok sakramentów pokuty i Eucharystii) tym, który możemy przyjmować wielokrotnie. Poza tym bardzo często jesteśmy przekonani, że o ten sakrament można prosić tylko wtedy, kiedy choroba jest bardzo ciężka, albo gdy czeka nas poważna operacja. Myślimy, że kiedy nasz stan nie jest jeszcze naprawdę ciężki, to ksiądz odeśle nas z kwitkiem i odmówi udzielenia sakramentu. – Kapłan zdecydowanie nie powinien odmawiać udzielenia sakramentu namaszczenia chorych kierując się jedynie „ciężkością” choroby – podkreśla ks. Robert Patro, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego kurii diecezjalnej. – Co więcej, o sakrament prosić możemy również wtedy, kiedy nie wiemy jeszcze, na co chorujemy, ale czeka nas chociażby diagnostyka w szpitalu. Po prostu już czujemy, że coś się dzieje w organizmie, choć nie ma jeszcze postawionej diagnozy – wyjaśnia.

Reklama

Trzeba zaufać

Do ufności w Bożą moc zachęca również bp Tadeusz Lityński. W ubiegłorocznym liście na Światowy Dzień Chorych napisał, że sakrament namaszczenia chorych może przyjąć nie tylko osoba chora lub w podeszłym wieku, czy czekająca na trudną operację. „Według Kodeksu Prawa Kanonicznego już samo niebezpieczeństwo uszczerbku na zdrowiu pozwala go przyjąć. Kiedy stan zdrowia na to pozwala, chory powinien najpierw skorzystać z sakramentu spowiedzi. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie może się wyspowiadać, wtedy taki chory może przyjąć sakrament namaszczenia i otrzymuje przebaczenie grzechów. Dlatego kapłan zawsze przed namaszczeniem powinien zachęcić chorego do żalu za grzechy, o ile jest przytomny i może to uczynić. Jeśli istnieje zagrożenie śmierci, kapłan udziela także odpustu zupełnego. Jest to ogromna łaska! Jeśli chory może przyjąć Komunię św., zaleca się, aby przyjął ten pokarm na życie wieczne” – podkreślił w liście pasterz diecezji.

Jak to działa?

Z drugiej strony okazuje się, że wciąż wzrasta świadomość ludzi wierzących i że w ostatnim czasie zwiększyła się ilość udzielania sakramentu namaszczenia chorych. – Widzę to po swojej praktyce duszpasterskiej – mówi ks. Patro. – Wydaje mi się, że jest to spowodowane pewną głębszą świadomością, że jeżeli chorujemy, to potrzebujemy wsparcia łaski Bożej. Ludzie przychodzą i proszą o to nie tylko wtedy, gdy chodzimy w pierwsze piątki miesiąca do chorych. To naprawdę widać, że my jako ludzie wiary wierzymy też w moc tego sakramentu. Przez ten sakrament Opatrzność Boża chce nas podnieść na duchu, podnieść nasze ciało, nasze emocje, umocnić całe nasze życie, a także w wielu przypadkach uzdrowić duchowo i fizycznie.

Ważna jest na pewno świadomość, czemu ma służyć ten sakrament. Przede wszystkim otwiera on chorego na działanie Ducha Świętego, który przynosi umocnienie zarówno do walki z chorobą, jak i do przyjęcia woli Bożej. Kolejnym owocem może być ulga w cierpieniu. Może dokonać się również uzdrowienie fizyczne, choć nie zawsze tak się dzieje. Cierpienie jest Bożą tajemnicą i jeśli po przyjęciu sakramentu nie nastąpiło fizyczne uzdrowienie, nie znaczy to, że sakrament nie „zadziałał”, albo został niewłaściwie udzielony.

Reklama

Na różnych płaszczyznach

– Wskazanie księdza biskupa, by korzystać z tego sakramentu nie tylko w ciężkich przypadkach, uważam za bardzo dobre – zauważa ks. Robert Patro. – Dzisiaj człowiek może chorować na wielu płaszczyznach. Chore nie musi być tylko nasze ciało. Mamy chore emocje, uczucia, relacje. Nękają nas choroby związane ze smutkiem duszy, które nazywamy depresją. Inne schorzenia są związane z samotnością, izolacją i takich przypadków jest naprawdę dużo. One realnie istnieją, nie możemy ich bagatelizować. I ludzie się ratują, nie tylko przez terapię, co jest na pewno ważne, ale również przez wsparcie duchowe – wyjaśnia kapłan.

Sakramentu namaszczenia chorych może udzielić wyłącznie ksiądz. Z pewnością łatwiej o to poprosić, gdy osoba chora jest odwiedzana regularnie, przy okazji comiesięcznej duszpasterskiej wizyty. Jak jednak „umówić się”, gdy po prostu czujemy, że coś jest z naszym zdrowiem nie w porządku? – Można po prostu przyjść – mówi ks. Robert. – W mojej praktyce duszpasterskiej wygląda to tak, że ktoś przychodzi np. przed Mszą św. i prosi o sakrament. Sprawdzam wtedy tylko, czy zdążymy przed Eucharystią, czy już po. Idziemy do kościoła, jest modlitwa, udzielam sakramentu. Naprawdę nie potrzeba jakiegoś specjalnego umawiania się. Zresztą, przecież kiedy sytuacja jest dramatyczna, bo ktoś umiera, to ksiądz od razu idzie, nie czeka, nie potrzebuje się szczególnie przygotowywać.

Poproś o modlitwę

Podsumowując, nie trzeba się bać prosić o sakrament namaszczenia chorych. – Zdecydowanie zachęcam każdego, kto zmaga się z jakąkolwiek chorobą, by podszedł do swoich duszpasterzy i poproił o sakrament, o modlitwę – mówi ks. Patro. – W ogóle myślę, że zbyt mało prosimy o modlitwę za nas. A wtedy przecież Bóg do nas przychodzi, żeby nas ukochać. Ja przychodzę ze swoją niedyspozycją, dysfunkcją, która się teraz objawiła, obojętnie czy chodzi o ciało, o duszę, czy o emocje. Prosząc o modlitwę, mówię Panu Bogu: Kochaj mnie, przyszedłem do Ciebie – dodaje duszpasterz.

2023-02-07 13:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kielecki misjonarz aktywizuje życie sakramentalne swych parafian w Brazylii

[ TEMATY ]

misje

Brazylia

sakramenty

Monika Jaracz | Archidiecezja Krakowska

Pomimo pandemii, w Brazylii – w parafii Laranjal, gdzie pracuje kielecki misjonarz ks. Piotr Pochopień - życie sakramentalne nie tylko nie zanikło, ale nabrało tempa w liczbach i propozycjach duszpasterskich, o czym misjonarz informuje w liście do diecezji.

Przez ostatni rok, jak wyjaśnia, pomimo zamknięcia szkół - „wszystko funkcjonuje normalnie, katechezy dla dzieci, kursy całodzienne, szkolenia koordynatorów poszczególnych grup, spotkania modlitewne – a wręcz bym powiedział, że mam więcej zajęć i obowiązków niż przed pandemią”.

CZYTAJ DALEJ

Kult Serca Jezusowego

W uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa uwielbiamy miłość Boga do człowieka, która objawiła się w Chrystusie. Najbardziej miłość ta widoczna jest w Jego męce i śmierci na krzyżu. Źródłem tej miłości jest Serce Jezusa przebite włócznią na krzyżu. Mówią o tym fakcie słowa zapisane w Ewangelii wg św. Jana: „Lecz gdy podeszli do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok, a natychmiast wypłynęła krew i woda” (J 19, 33-34).
Kult Serca Jezusowego ma swoje korzenie w Piśmie Świętym i najstarszej tradycji Kościoła. Święto to znali pierwsi chrześcijanie. Jednak dopiero w późniejszych wiekach w różnych formach pełniej się rozwinęło.
Wśród promotorów szerzących nabożeństwo (cześć, kult) Serca Jezusowego najważniejsze miejsce zajmuje św. Małgorzata Maria Alacoque (+1690). Ta nieznana, ukryta w zakonie zakonnica z Paray-le-Monial we Francji, przyczyniła się do wprowadzenia święta ku czci Serca Jezusowego. Doznała ona między rokiem 1673 a 1675 kilka mistycznych widzeń. W 1675 r. przeżyła czwarte i najważniejsze objawienie. W czasie oktawy Bożego Ciała, klęcząc przed Najświętszym Sakramentem, zobaczyła Chrystusa, który - wskazując na swoje Serce - wypowiedział następujące słowa: „Oto Serce, które tak bardzo umiłowało ludzi, że niczego nie szczędziło, aż do wyczerpania i wyniszczenia się, by im dać dowody swej miłości. W zamian od większości ludzi doznaje tylko niewdzięczności przez ich nieuszanowania i świętokradztwa, przez ich oziębłość i pogardę, z jaką się odnoszą do Mnie w tym Sakramencie Miłości. Ale o wiele większą boleść sprawia Mi to, że nawet serca Mnie poświęcone tak ze Mną postępują. Dlatego żądam od ciebie, żeby pierwszy piątek po oktawie Bożego Ciała był poświęcony na szczególną uroczystość ku uczczeniu Mojego Serca. W tym dniu wierni przystępować będą do Komunii Świętej, będą składać uroczyste wynagrodzenia przez publiczne wyznawanie win, aby naprawić zniewagi, jakich to Serce doznało podczas wystawiania na ołtarzach. Obiecuję ci również, że Moje Serce rozszerzy się, by roztaczać obficie wpływy swej Boskiej miłości na tych, którzy Mu oddawać będą tę cześć i którzy starać się będą, by Mu była oddawana” (Pamiętnik duchowy św. Małgorzaty Marii Alacoque, s. 93).
Początkowo kult Serca Jezusowego napotykał na wiele trudności, które wydawały się nie do przezwyciężenia. Dopiero prośba biskupów polskich, skierowana do papieża Klemensa XIII w 1765 r., odniosła długo oczekiwany skutek. Jeszcze w tym samym roku Stolica Apostolska postanowiła obchodzić święto Serca Jezusowego we wszystkich klasztorach Sióstr Wizytek. Potem rozszerzono je na całą Polskę. W 1856 r. papież Pius IX, na prośbę biskupów francuskich, rozszerzył je na cały Kościół. Papież Leon XIII w 1889 r. podniósł je do rangi uroczystości. W dziesięć lat później, w 1899 r., pod wpływem objawień, które miała s. Maria Droste - przełożona klasztoru Dobrego Pasterza w Oporto, Leon XIII wydał encyklikę O poświęceniu się ludzi Najświętszemu Sercu Jezusowemu (Annum Sacrum). Wspomina w niej też o zatwierdzeniu Litanii do Najświętszego Serca Jezusowego oraz fakt poświęcenia rodzaju ludzkiego Najświętszemu Sercu. Akt ten odmawiany jest do dziś w Kościołach w pierwszy piątek miesiąca. Papież Pius XI w encyklice Miserentissimus Redemptor (Najmiłosierniejszy Odkupiciel), ogłoszonej w 1928 r., wzywał wiernych do ponawiania aktu zadośćuczynienia Sercu Jezusowemu. Przypominał też dwie praktyki związane z kultem Serca Jezusowego: Komunię św. wynagradzającą i nabożeństwo Godziny Świętej. Papież Pius XII z okazji setnej rocznicy zatwierdzenia święta Najświętszego Serca Pana Jezusa wydał w 1956 r. encyklikę Haurietis aquas, uważaną za „wielką kartę” kultu Serca Zbawiciela. W 1965 r. papież Paweł VI ogłosił dwa listy apostolskie: Investigabiles divitias Christi i Diserti interpretes. W listach tych Paweł VI gorąco zachęca do praktykowania i szerzenia kultu Najświętszego Serca Pana Jezusa. Wyraził także życzenie, by cześć Sercu Jezusowemu oddawano przez uczestnictwo w sakramencie Eucharystii, który jest najwspanialszym darem tego Serca.
W uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa odprawia się Mszę św. z procesją z Najświętszym Sakramentem wokół świątyni. Miesiąc czerwiec jest poświęcony w szczególny sposób czci Serca Jezusowego.

CZYTAJ DALEJ

Austria: pielgrzymka wiernych ukraińskich do Marizell

2024-06-06 19:05

[ TEMATY ]

#Pielgrzymka

Ukraińcy

Marizell

wikipedia/C.Stadler/Bwag na licencji Creative Commons

Bazylika Narodzenia NMP w Mariazell

Bazylika Narodzenia NMP w Mariazell

Wierni wszystkich ukraińskich wspólnot katolickich w Austrii spotkają się niedzielę 9 czerwca na organizowanej już po raz drugi pielgrzymce do sanktuarium maryjnego Mariazell. "Oczekuje się, że o godzinie 16:00 w Boskiej Liturgii w bazylice Mariazell wezmą udział setki wiernych" - powiedział austriackiej agencji katolickiej Kathpress wikariusz generalny ordynariatu dla katolików obrządków wschodnich w Austrii, ks. Jurij Kolasa.

Wierni przyjadą ze wszystkich krajów związkowych autobusami i prywatnymi samochodami. Wraz z ukraińskimi katolikami będzie się modlić arcybiskup Wiednia, kardynał Christoph Schönborn i kilku innych biskupów austriackich. Liturgii będzie przewodniczył ks. Kolasa, a kardynał wygłosi kazanie. W koncelebrze będzie wielu księży Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego pracujących w Austrii.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję