Zakupiłem towar przez internet, ale go nie otrzymałem. Co mam robić, gdzie zgłosić oszustwo i czy jest jeszcze szansa, by odzyskać pieniądze, które wpłaciłem?
Odpowiedź eksperta
Sprzedaż internetowa na polskim rynku nabiera coraz większego rozmachu i systematycznie się rozwija. Zaletami tejże są niewątpliwie: oszczędność czasu, możliwość porównania większej liczby ofert i cen, niższe koszty zakupu oraz dostępność artykułów nieobecnych na polskim rynku.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Jeśli zatem skorzystałeś ze sprzedaży internetowej, wybrałeś towar, wpłaciłeś pieniądze, a po kilku dniach stwierdzasz, że zostałeś oszukany, to moment, kiedy należy zacząć działać. Jeśli za zakupy zapłaciłeś kartą, należy niezwłocznie złożyć reklamację do swojego banku. Usługa chargeback daje ci możliwość odzyskania pieniędzy (ponieważ oszuści o tym wiedzą, zależy im, aby płacić przelewem).
Należy więc o dokonanej przez sklep internetowy próbie oszustwa powiadomić bank, podstawową sprawą jest bowiem ustalenie, do kogo trafiły pieniądze. Dodatkowo należy zastrzec kartę, bo przy zapłacie nią zawsze podaje się jej numer, a także kod CVV. Są to cenne dane, z których mogą chcieć skorzystać oszuści.
Reklama
Jeśli zapłaciłeś za towar, a on nie został wysłany, należy złożyć skargę do rzecznika finansowego lub do Federacji Konsumentów, a w przypadku gdy oszustwo zostało dokonane przez sklep posiadający siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej, należy to zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Niektóre portale sprzedażowe ubezpieczają swoich użytkowników w ten sposób, że gwarantują im zwrot poniesionych kosztów nieudanej transakcji, jeżeli:
• sprzedający nie rozwiązał problemu z zakupem pomimo reklamacji;
• kupujący nie otrzymał opłaconego przedmiotu;
• otrzymany towar jest niezgodny z umową lub uszkodzony;
• otrzymał niekompletne zamówienie;
• zwrócił przedmiot i nie otrzymał zwrotu pieniędzy od sprzedającego.
Ważna uwaga: zwrot poniesionych kosztów jest możliwy nawet do kwoty 20 tys. zł.
Wreszcie – w opisanej sytuacji należy bezwzględnie złożyć na policji zawiadomienie o popełnionym przestępstwie, nawet gdy dotyczy to stosunkowo niewielkiej kwoty. Fikcyjne sklepy internetowe dokonują zazwyczaj wielu oszustw w krótkim przedziale czasowym. Im większa liczba oszukanych osób, tym większa szansa na wykrycie sprawcy. Bez zawiadomienia o przestępstwie organów ścigania odzyskanie pieniędzy nie będzie możliwe.
Wbrew powszechnej opinii, skuteczność wykrywania internetowych przestępstw, a co za tym idzie – ukarania sprawców i odzyskania naszych pieniędzy, jest coraz większa.