Reklama

Niedziela plus

Gdańsk

Czy wiecie, że...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

...pierwsza wzmianka o polskich rekolekcjach dla dzieci i młodzieży pochodzi z 1878 r.?

Odbyły się one we Lwowie i skierowane były do młodzieży szkół średnich. W uchwałach synodu archidiecezji warszawskiej z 1922 r. znajduje się natomiast pierwsza oficjalna wzmianka o dwóch rodzajach rekolekcji dla dzieci. Jednymi z nich są te 3-dniowe, które odbywają się w okresie Wielkiego Postu. Ten czas poświęcony jest wyciszeniu, duchowej odnowie przez: modlitwę, konferencje i spowiedź.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W klasztorze Sióstr Benedyktynek Misjonarek w Gdańsku spotkania rekolekcyjne rozpoczęły się już w lutym. Siostry we współpracy z Fundacją Radość Ewangelii oraz młodymi animatorami pomagały uczestnikom w odkrywaniu odpowiedzi na pytanie: „Jak Bóg mówi przez swoje Słowo?”. Kolejne spotkanie odbędzie się w dniach 17-19 marca.

W rekolekcjach u sióstr benedyktynek zawsze biorą udział członkowie Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Pharos. Wspólnotę tworzą dwie grupy młodzieży oraz grupa uczniów młodszych klas szkoły podstawowej pod nazwą Oaza Dzieci Bożych. Przez spotkania formacyjne, zabawę, poznawanie słowa Bożego, animacje, warsztaty, a także rekolekcje starają się odkrywać obecność Boga w swoim życiu. Podczas rekolekcji wielkopostnych omawiane są tematy wprowadzające w czas Wielkiego Tygodnia i Triduum Paschalnego. Wspólnota działa w parafii św. Antoniego Padewskiego w Gdańsku, której proboszczem od kwietnia 2015 r. jest ks. kan. Jan Świstowicz.

Historia parafii św. Antoniego, w której działa wspólnota, wiąże się z powstaniem Wolnego Miasta Gdańska po I wojnie światowej. Wraz z rozbudową rybackiej osady w Brzeźnie miejscowi katolicy rozpoczęli starania o własny kościół. Prace budowlane zaczęto w 1922 r., a rok później w nowo powstałej świątyni odprawiona została pierwsza Msza św. Konsekracji kościoła dokonał w 1926 r. bp Edward O’Rourke. W czasie II wojny światowej proboszczem parafii był niemiecki duchowny – ks. Bruno Binnebesel, którego aresztowano i skazano na karę śmierci pod zarzutem słuchania stacji radiowych głoszących treści niezgodne z duchem narodowego socjalizmu. Po wkroczeniu do miasta bolszewików świątynia podzieliła los innych miejsc sakralnych: kościół zamieniono na magazyn broni i stajnię, a plebanię – na kwaterę sowieckich oficerów. Pierwszym powojennym proboszczem został ks. Adam Szczepański, a kościół odbudowano w 1946 r. W latach 1997-86 kościół został rozbudowany i służy wiernym zamieszkałym w dzielnicy Gdańsk-Brzeźno. /IC

2023-03-07 14:37

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wszystko działo się później

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 35/2021, str. IV

[ TEMATY ]

Solidarność

Gdańsk

stocznia

Europejskie Centrum Solidarności/Wikipedia.pl

Strajk sierpniowy w Stoczni Gdańskiej im. Lenina

Strajk sierpniowy w Stoczni Gdańskiej im. Lenina

Gdy 27 sierpnia 1980 r. gdański Międzyzakładowy Komitet Strajkowy zgromadził już 630 przedsiębiorstw, w regionie zielonogórskim dopiero rozpoczęły się pierwsze strajki – mówi dr Tadeusz Dzwonkowski.

Kamil Krasowski: Sierpień 1980 r. to czas strajków na Wybrzeżu, zakończonych zawarciem tzw. porozumień sierpniowych. Czy echa protestów na Wybrzeżu odbijały się również w naszym regionie? Tadeusz Dzwonkowski: Wiedza o strajkach, które trwały już od 14 sierpnia, docierała przede wszystkim do Lubuszan z Radia Wolna Europa. Dopiero później, od ok. 26 sierpnia mówiły o nich telewizja i radio państwowe, z tym że nie wspominano o strajkach, ale o „czasowych”, „nieplanowanych przestojach”. Zresztą określenie „nieuzasadnione przerwy w pracy” pojawiło się już w lipcu. Pamiętajmy, że władza uniemożliwiała komunikację społeczną, wyłączono telefony, zagłuszano stacje zachodnie radiowe. W tej sytuacji wiadomości o wydarzeniach na Wybrzeżu aktywizowały niewielką część Lubuszan. Były pojedyncze przypadki kolportowania ulotek i malowania wrogich dla władzy napisów, m.in. w Świebodzinie –„Elterma”, w Zielonej Górze, Żarach, napis na murach „Precz z Ruskimi” w Żaganiu. W naszym regionie, silniej niż gdzie indziej, oddziaływała propaganda partyjna. Na postawy co najmniej 30% mieszkańców miał wpływ aparat polityczny Ludowego Wojska Polskiego. Stosunkowo duża grupa, może nawet większość zielonogórzan uważała, że swą pozycję zawodową i społeczną zawdzięcza ówczesnej władzy, a nie własnej pracy, stąd wezwania do jakichkolwiek zmian przyjmowali z niechęcią.
CZYTAJ DALEJ

To on wybrał mnie

2025-09-02 08:23

Niedziela Ogólnopolska 36/2025, str. 12-13

[ TEMATY ]

bł. Carlo Acutis

Carl Acutis

św. Carlo Acutis

Zdjęcia: archiwum prywatne Beaty Sperczyńskiej

Beata Anna Sperczyńska z małym Carlem

Beata Anna Sperczyńska z małym Carlem

W wielu wywiadach mama ogłaszanego dziś świętego – Antonia Salzano Acutis podkreślała, że bardzo ważny wpływ na katolickie wychowanie jej dziecka miała polska niania. Jako pierwsi w Polsce publikujemy wywiad z Beatą Anną Sperczyńską – nianią Carla Acutisa.

Krzysztof Tadej: Kiedy poznała Pani Carla Acutisa? Jak wyglądało Wasze pierwsze spotkanie?
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Na początek nowego sezonu artystycznego

2025-09-08 17:51

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.

W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję