Reklama

By Kościół był piękny

Łódzki Synod Artystów proponuje konkretne rozwiązania, by sztuka w Kościele odzyskała należne jej miejsce.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W vademecum zwołanego przez Franciszka synodu o synodalności możemy przeczytać, że „nikt (...) nie powinien byc´ wykluczony z dzielenia sie? swoja? perspektywa? i dos´wiadczeniem, o ile chce pomo´c Kos´ciołowi na jego synodalnej drodze poszukiwania tego, co dobre i prawdziwe”. Z zaproszenia do zabrania głosu skorzystali polscy artyści, którzy przez blisko 2 miesiące na przełomie 2022/23 r. obradowali w Łodzi w ramach Synodu Artystów.

Wiara i sztuka

– Mamy dziś do czynienia z głębokim kryzysem i regresem teologii sztuki. Kościół funkcjonuje tak, jakby zapomniał swoją dawną teologię obrazu, a tym bardziej nie potrafi teologicznie spojrzeć na sztukę najnowszą – powiedział w rozmowie z KAI dr hab. Łukasz Murzyn, prof. UP, dziekan Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, który w imieniu uczestników i organizatorów Synodu Artystów podpisał list skierowany do przewodniczącego KEP abp. Stanisława Gądeckiego. Dokument ten jest niejako podsumowaniem obrad m.in. artystów, teologów i historyków sztuki, którzy uczestniczyli w synodzie, a zebrano w nim propozycje konkretnych rozwiązań dla hierarchów, prezbiterów i wszystkich, „którym na sercu leży kondycja wspólnoty Kościoła”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Już w pierwszych zdaniach możemy przeczytać, że główną konstatacją Synodu Artystów jest „wezwanie do tego, aby Kościół zwrócił baczniejszą uwagę na sztukę współczesną i szerzej, na kulturę wizualną”. Wiąże się to z faktem, że Kościół „pod koniec XIX wieku podjął błędną i brzemienną w skutkach decyzję o wyborze konwencji artystycznej zbliżonej do przeestetyzowanego, graniczącego z kiczem realizmu”, a to „okazało się komunikacyjną klęską i początkiem izolacji sztuki chrześcijańskiej od głównego nurtu sztuki na świecie”. Uczestnicy łódzkiego synodu „w toku otwartej dyskusji i symultanicznej akcji artystycznej” starali się – w dużym skrócie – przemyśleć współczesne relacje wiary i sztuki, zastanowić się nad tym, jaka twórczość mogłaby służyć nowej ewangelizacji, i wskazać, co profesjonalni artyści mogą dać od siebie wspólnocie Kościoła.

Reklama

Konkrety

Propozycje Synodu Artystów zostały podzielone na kategorie: „edukacja”, „artyści w Kościele”, „organizacja”. Uczestnicy obrad wnioskują m.in., by odnowić teologię sztuki i zadbać o nauczanie seminaryjne, z uwzględnieniem najnowszych trendów artystycznych. W zakresie edukacji bardzo ambitnym postulatem wydaje się powołanie chrześcijańskiej uczelni artystycznej, ale zanim to nastąpi, należałoby wcielić w życie czterosemestralne studium w zakresie teologii sztuki.

Rolą w Kościele artystów, którzy mogą być „cennymi partnerami kapłanów, wspierając ich w praktyce duszpasterskiej”, jest m.in. to, aby jako członkowie rad parafialnych zabierali głos i włączali się w budowę świątyń oraz ich wystrój; ponieważ sztuka jest dla nich „naturalnym katalizatorem refleksji i dialogu (...) oraz pytaniem o dobro i prawdę”, warto, by nie tylko byli „uchem” tych wszystkich, których głos we wspólnocie jest niesłyszalny – w tym kobiet, uchodźców, osób wykluczonych – ale też by angażowali się w codzienną dbałość „o stronę wizualną sprawowanego kultu”.

W zakresie organizacji uczestnicy synodu postulują m.in. budowę chrześcijańskiego obiegu sztuki, począwszy od reformy muzeów (archi)diecezjalnych i przydzielenia im nowych zadań; powinny one „być aktywne na polu sztuki współczesnej i współpracować ze świeckimi instytucjami kultury”. Sygnatariusze listu zwracają uwagę na potrzebę stymulowania aktywności chrześcijańskiej krytyki artystycznej w mediach związanych z Kościołem i wzywają do powołania opiniotwórczego katolickiego portalu o sztuce”.

Na zakończenie listu uczestnicy synodu zaoferowali swoją pracę i zaangażowanie, by proponowane przez nich rozwiązania mogły wejść w życie.

Synod Artystów obradował od 8 grudnia 2022 r. do 31 stycznia br. w Łodzi z inicjatywy łódzkich dominikanów, ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wspólnota Twórców Chrześcijańskich Vera Icon oraz zespołu badawczego Sztuka i metafizyka, kierowanego przez dr. hab. Łukasza Murzyna.

2023-05-10 08:06

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polanica-Zdrój. XIII Ekstremalna Noc Fatimska już 10-11 maja

2024-05-08 20:45

[ TEMATY ]

Fatima

Noc Fatimska

Polanica‑Zdrój

o. Zdzisław Świniarski

Polanica Sokołówka

sercanie biali

ks. Mirosław Benedyk

Ekstremalna Noc Fatimska

Ekstremalna Noc Fatimska

Ojcowie sercanie biali zapraszają na XIII Ekstremalną Noc Fatimską, z piątku na sobotę, 10-11 maja br. Jest to jednocześnie zakończenie Jerycha Różańcowego, które będzie trwa od 4 do 10 maja do godz. 20.

PRZEBIEG:

CZYTAJ DALEJ

8 maja - wielkie pompejańskie święto

2024-04-15 14:24

[ TEMATY ]

Matka Boża Pompejańska

Adobe Stock

8 maja to wyjątkowe święto dla czcicieli Matki Bożej Pompejańskiej i odmawiających nowennę pompejańską. To dzień poświęcenia Sanktuarium Królowej Różańca Świętego.

Przywędrowaliśmy na ziemię włoską, do Pompei, gdzie w 1872 r. nowo nawrócony Bartolomeo Longo, przyjechawszy do Pompei „wędrował po okolicy, przechodząc w pobliżu znajdującej się tam kapliczki, usłyszał wyraźnie jakiś głos, który powiedział do niego: "Kto szerzy różaniec, ten jest ocalony! To jest obietnica samej Maryi".

CZYTAJ DALEJ

Kard. Kasper: uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego przypomina o misji ewangelizacyjnej Kościoła

2024-05-09 16:08

[ TEMATY ]

ewangelizacja

wniebowstąpienie

Kard. Kasper

Włodzimierz Rędzioch

Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego przypomina o misji ewangelizacyjnej Kościoła - powiedział kard. Walter Kasper w wywiadzie dla www.communio.de emerytowany kardynał Kurii Rzymskiej wskazał na znaczenie Wniebowstąpienia Pańskiego dzisiaj i aktualne wyzwania stojące przed Kościołem m. in. potrzebę skupienia się biskupów i księży na ich głównym zadaniu i przekazania niektórych obowiązków osobom świeckim.

Wniebowstąpienie Pańskie nie jest zrozumiałe we współczesnych czasach. Zamiast interpretować je jako jakąś lokalną zmianę w kosmosie, kard. Kasper opowiada się za interpretacją, która podkreśla "przejście do pełni życia z Bogiem". Kardynał wyjaśnił: "Niebo jest również metaforą uosobienia ludzkiego spełnienia i szczęścia według współczesnego stylu życia. Mówimy na przykład, że `czujemy się jak w siódmym niebie` lub że `mamy niebo na ziemi`. W tym sensie niebo jest wymiarem autotranscendencji osoby i spełnieniem naszej nadziei ponad wszelkie oczekiwania".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję