Reklama

Niedziela w Warszawie

Wierzyć to pomagać

O tym, jak dzisiaj bronić wiary i pomagać cierpiącym, wolontariacie i wspólnocie, która motywuje do działania, z Maxymilianem Bylickim rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela warszawska 32/2023, str. I

[ TEMATY ]

kawalerowie maltańscy

Zakon Maltański

Archiwum MB

Maxymilian Bylicki

Maxymilian Bylicki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: Czym jest Zakon św. Jana z Jerozolimy i jaka jest jego misja?

Maxymilian Bylicki: Nasz zakon, zwany także Zakonem Maltańskim, to jedna z najstarszych instytucji zachodniej i chrześcijańskiej cywilizacji. Powstał w Jerozolimie ok. 1050 r. Na ziemiach polskich jest od XII w. Jest on zakonem świeckim, tradycyjnie o charakterze wojskowym, rycerskim i szlacheckim. Ma ponad 13 tys. członków. Niektórzy z nich to Bracia Profesi, którzy składali śluby posłuszeństwa. Inni kawalerowie i damy są członkami świeckimi, oddając się sprawowaniu chrześcijańskich cnót i dobroczynności. Rycerze Maltańscy wyróżniają się swoim zaangażowaniem w doskonaleniu duchowości w Kościele i pracy w służbie ubogim i chorym.

W jaki sposób członkowie Zakonu realizują hasło, które brzmi: „Obrona Wiary i służba ubogim i cierpiącym”?

Zasady te spełniają się poprzez ochotniczą pracę dam i kawalerów w niesieniu pomocy humanitarnej i działalność medyczną i społeczną. Obecnie Zakon prowadzi działalność w przeszło 108 krajach. W ciągu swojej długiej historii zawsze lokował się w miejscach szlaków pielgrzymów, podróżnych, tam, gdzie byli ludzie potrzebujący, którym można pomóc. Zakon ma w tej chwili wiele ośrodków w Polsce, także w Warszawie. Mamy tu działające dwie fundacje: Fundację Świętego Jana Jerozolimskiego i Fundację Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie – Pomoc Maltańska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Czym się zajmują?

W Warszawie wydawana jest trzy razy w tygodniu zupa dla osób głodnych i potrzebujących. Nie zawsze są to bezdomni. Na Saskiej Kępie wydawanych jest kilkadziesiąt porcji. Przychodzą często także osoby starsze, chore, mieszkające w pobliskich blokach, które mówią, że całą emeryturę zużywają na leki i już nie mają środków na przeżycie. Prowadzony jest także Klub Seniora, w którym z kolei starsze osoby mogą się spotkać. Są to często osoby samotne, którymi dorosłe dzieci się nie zajmują. Mogą spędzać razem czas, jakoś rozwijać się. W Warszawie prowadzona jest także poradnia psychologiczno-pomocowa, organizowane są również obozy dla niepełnosprawnych. Przez wiele lat prowadziliśmy również w Warszawie pośrednictwo w pracy adaptacji osób niepełnosprawnych do pracy zawodowej we współpracy z PFRON-em i pomoc w dostosowywaniu ich do rynku pracy.

Reklama

Ważną częścią działania Zakonu jest również Maltańska Służba Medyczna. Co ją charakteryzuje?

To działania pierwszej pomocy medycznej, także szkolenia młodych wolontariuszy – kadetów. Zakon szkolił także na zlecenie MSZ od kilkunastu lat wolontariuszy w zakresie pierwszej pomocy medycznej, ratowników na Ukrainie, także w Mołdawii i Gruzji. Teraz, kiedy wybuchła wojna na Ukrainie, okazało się to niezwykle cenne, bo mamy ponad 2,5 tys. przeszkolonych przez polską Maltańską Służbę Medyczną wolontariuszy – ratowników medycznych na Ukrainie, którzy wobec działań wojennych są zaangażowani w pełną pomoc na terenie całej Ukrainy.

Na jakich jeszcze płaszczyznach Zakon pomaga Ukrainie?

W pierwszym okresie była to zarówno ewakuacja uchodźców, transporty medyczne, pomoc na granicach. Namioty Zakonu stały z posiłkami dla uchodźców, były dowożone transporty do Lwowa albo często dalej przez nasze sieci wolontariuszy do kilkunastu ośrodków na Ukrainie. Były zorganizowane 2 huby transportowe do tej pory działające, w Komborni na Podkarpaciu i w Chorzowie. Wartość pomocy jaka została przekazana poprzez Zakon, ponieważ do zakonu w Polsce przychodzą także darowizny z innych ośrodków maltańskich z całego świata, wyniosła około 100 mln zł. Organizujemy lekcje języka polskiego dla uchodźców ukraińskich, świadczona jest pomoc psychologiczna, finansowane są obiady w szkołach. W Raszynie finansowane są obiady dla dzieci uchodźców ukraińskich. Okazało się, że mają mniej więcej w około czterech szkołach 300-400 dzieci, czyli to praktycznie jedna dodatkowa szkoła. To dla gminy jest dużym obciążeniem i pomoc ze strony Zakonu jest dla tamtej społeczności bardzo istotna.

Reklama

Ilu członków liczy Zakon Maltański w Polsce?

W Polsce działa około stu członków Zakonu. Razem w Polskim Związku Polskich Kawalerów Maltańskich jest około 150 członków, ale 50 jest rozproszonych na całym świecie. Natomiast wolontariuszy jest około 500. A kilka placówek instytucjonalnych ma również swoich pracowników tak, że razem to jest około tysiąca osób zaangażowanych w pomoc w różnych miejscach kraju. Organizujemy również akcje charytatywne, koncerty, aukcje, licytacje, żeby pozyskać fundusze na prowadzenie tych działań. Zakon nie jest bogatą strukturą, nie ma swoich własnych zasobów, musi te środki pozyskiwać od darczyńców, ale to się udaje.

Co Panu osobiście daje przynależność do Zakonu?

Z jednej strony mam poczucie pewnej wspólnoty. Od młodości byłem zaangażowany w różne działania pomocowe, charytatywne, ale Zakon nie jest dla mnie jakąś jeszcze jedną organizacją charytatywną. Nie zależało mi na samej organizacji, czy tylko na jakiejś działalności charytatywnej. Natomiast aspekt religijny, wspólnoty duchowej, z której dopiero wynika pomoc potrzebującym jest ważnym elementem integrującym Zakon. Dla mnie było ważne to, że mogłem pomagać ludziom wcześniej także w różnych działaniach – osobom niepełnosprawnym, w akcjach charytatywnych dla osób potrzebujących. To w połączeniu z zaangażowaniem w działalność Kościoła znalazło zwieńczenie w otrzymaniu zaproszenia do włączenia się działalność Zakonu.

Kawalerowie i damy Zakonu dają świadectwo wiary, co w dzisiejszych czasach jest szczególnie ważne.

Zgadza się. Żyjemy w czasach, w których liczy się też przyznanie się do wiary poprzez swoje życie, czy postępowanie. Z jednej strony członkami Zakonu są osoby świeckie, bo Zakon bliższy jest braciom niż księżom. Członkowie Zakonu w większości żyją życiem świeckim, ale równocześnie angażują się w działalność Zakonu. Więc świadomość działania w pewnej wspólnocie i dawania żywego świadectwa wiary jest cennym połączeniem tych dwóch aspektów życia, które można realizować w Zakonie Maltańskim.

Maxymilian Bylicki I wiceprezydent Związku Polskich Kawalerów Maltańskich, w latach 2016-19 prezes zarządu Fundacji św. Jana Jerozolimskiego, a od 2016 r. członek Rady tej fundacji. Koordynator Konfraterni Mazowieckiej, pianista i manager.

2023-08-01 08:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zakon Maltański ma nowego Namiestnika Wielkiego Mistrza

W niedzielę, 8 listopada, zakończył się trudny etap w historii Suwerennego Rycerskiego Zakonu Szpitalników Świętego Jana Jerozolimskiego, który zwany jest w skrócie Zakonem Maltański. Ze względu na wewnętrzne konflikty, po spotkaniu z Papieżem Franciszkiem, 24 stycznia 2017 r. Fra’ Matthew Festing, Wielki Mistrz Zakonu, podjął decyzję o rezygnacji z urzędu, który jest powierzany dożywotnio.

Stolica Apostolska poinformowała o tym w krótkim komunikacie, „że 25 stycznia, Ojciec Święty przyjął rezygnację, wyrażając Fra’ Festing uznanie i wdzięczność za lojalność i oddanie Następcy Piotra oraz gotowość pokornego służenia dobru Zakonu i Kościoła". Rządy Zakonem przejął Wielki Komandor Ludwig Fra’ Hoffmann von Rumerstein, a 4 lutego 2017 r. delegatem specjalnym Stolicy Apostolskiej dla Zakonu Papież mianował abpa Angelo Becciu.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Elżbieta Rafalska: Umiejętnie potrafiliśmy skorzystać ze środków unijnych przez 20 lat obecności w UE

2024-04-29 07:49

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Elżbieta Rafalska

YouTube

Rozmowa z europoseł Elżbietą Rafalską

Rozmowa z europoseł Elżbietą Rafalską

Umiejętnie potrafiliśmy skorzystać ze środków unijnych przez 20 lat obecności w Unii Europejskiej, a swoboda przepływu osób i usług była najcenniejszą wartością tego okresu - podkreśla Elżbieta Rafalska w rozmowie z portalem niedziela.pl.

Europoseł Prawa i Sprawiedliwości dodaje jednak, że wstępując do Unii Europejskiej byliśmy przekonani o gwarancji zachowania swojej odrębności, co dziś nie jest już takie oczywiste.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję