Reklama

Wiara

Ludzkie historie

Jonathan Roumie: modlitwa ugruntowała we mnie wiarę

To największy zaszczyt, jaki spotkał mnie w życiu i w całej karierze – przyznaje Jonathan Roumie, który wcielił się w postać Jezusa w serialu "The Chosen". Ta rola zaprowadziła go do wiary i do spotkania z realnym Bogiem.

Niedziela Ogólnopolska 14/2024, str. 68-69

[ TEMATY ]

Bliżej Życia z wiarą

„The Chosen”

Movieguide®, CC BY-SA . /licenses/by-sa/.>, via Wikimedia Commons

Jonathan Roumie

Jonathan Roumie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rola Roumiego jest nie tylko niezwykła dla samego aktora, ale i dla milionów widzów, którzy właśnie dzięki niej zmienili swoje życie, spojrzeli inaczej na Chrystusa – stał się im bliższy, bardziej ludzki. Zobaczyli Jezusa śmiejącego się z uczniami, cieszącego się ze spotkań z ludźmi, pracującego jako cieśla, wzruszającego się do łez. To właśnie dzięki doskonałej grze Jonathana Roumiego wielu chrześcijan, ale i agnostyków na całym świecie sięgnęło po zakurzoną, być może, Ewangelię, aby znaleźć w niej słowa otuchy i nadziei w codzienności.

Aktor wielokrotnie podkreślał, że decydujące w budowaniu jego wiary okazało się zaufanie Bożemu Miłosierdziu. Perspektywa zrzucenia swoich trosk, trudności na Jezusa, który nie jest sędzią skrupulatnie rozliczającym nas z naszych pomyłek i potknięć, ale najlepszym Przyjacielem, skruszyła jego lęki i wydobyła zaufanie do Boga. – Modliłem się, trwałem przy Bogu i doszedłem do granicy – fizycznej, psychicznej i duchowej. Nie miałem już siły i pierwszy raz oddałem Bogu wszystkie moje oczekiwania odnośnie do mojego życia. Pamiętam, że poczułem wtedy fizycznie ulgę, i że troska o moje sprawy nie była już na moich barkach – wyznaje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jonathan Roumie podkreśla jednak, że jego nawrócenie odbywało się etapami. Bóg wchodził do jego życia pomału, szanując jego wolność, jednocześnie znając wrażliwość jego serca, charakter, sytuację, w której się znajdował.

Modlitwa

Jedna z fundamentalnych zmian w życiu Jonathana Roumiego związana była z modlitwą. Początkowo nie tyle jego samego, ile jego najbliższych, rodziny, przyjaciół. Jak mówi, to właśnie modlitwa ugruntowała w nim wiarę. – Wszystko, co działo się w moim życiu, zaczęło się od modlitwy. Moi rodzice modlili się za mnie, ze mną i moim rodzeństwem, modlili się również za siebie wzajemnie. Pamiętam, że mój tata powtarzał takie zdanie: „Jesteśmy razem i modlimy się wspólnie”. I ono towarzyszyło mi przez całe moje późniejsze życie – podkreśla.

Reklama

Świadomość tego, że jest pod płaszczem modlitwy, liczne zapisane w jego pamięci obrazy, w których cała rodzina modliła się w ważnej, trudnej sprawie, zostały z nim na całe życie.

– Pamiętam również moją babcię, która przyjeżdżała do nas z Irlandii w każde wakacje i modliła się ze mną i moją siostrą. Tak więc modlitwa była ze mną cały czas – wspomina.

Spotkanie z Jezusem

Kiedy w jego życiu przyszedł moment podsumowań, refleksji nad tym, co ważne, nie tylko tym, co chce robić, ale kim chce być, pytania, co jest właściwym fundamentem życia, pojawiły się mimowolnie. Wówczas tata niespodziewanie pokazał mu jeden z najbardziej znanych wizerunków Chrystusa z napisem: „Jezu, ufam Tobie”. Dla niego wówczas zupełnie nieznany. – I to był moment, kiedy do mojego życia wkroczył Jezus Miłosierny – dzieli się Jonathan Roumie.

Ten promień Bożej łaski był tak silny, że nie tylko nie ustawał, ale zdawał się silniej promieniować na całe życie. Aktor zaczął wszystko rozpatrywać w perspektywie Bożego Miłosierdzia jako największego daru dla każdego grzesznika.

– Kiedy modliłem się w moim mieszkaniu w Queens i patrzyłem na wydrukowany obrazek Jezusa Miłosiernego, nie było to już dla mnie tym samym. Wyjaśnia: – Nie miałem niczego, co mogłoby mnie wprowadzić w zrozumienie głębi Miłosierdzia Bożego, a w tamtym czasie tego potrzebowałem – opowiada.

Cud Bożego Miłosierdzia

I wtedy, zupełnie niespodziewanie (jak na filmie?), w skrzynce na listy znalazł... obraz Jezusa Miłosiernego. Namalowany w formie ikony. Czy to mógł być przypadek? Zwłaszcza że, jak zaznacza, w okolicy, gdzie mieszkał, nigdy takiej ikony nie widział. Bóg realnie wszedł w jego życie. Aktor wie, że to, iż w jego skrzynce pojawiła się ikonka Jezusa Miłosiernego z zaproszeniem na modlitwę, było prawdziwym cudem Bożego Miłosierdzia. Brakowało mu modlitwy właśnie przed taką ikoną, a Bóg ofiarował mu tę możliwość.

Reklama

Wiara w jego życiu zmieniała się z dnia na dzień. Modlitwa nie była tą pełną emocji chwilą, jakąś pogawędką, ale czasem pogłębiania zażyłości z Bogiem – zaznacza.

Niepodziewanie Bóg pozwolił aktorowi zagrać w dwóch filmach związanych z Bożym Miłosierdziem. Ostatnie dni: Pasja i śmierć Jezusa Marii Vargo, a następnie w filmie Dwóch złodziei Dallasa Jenkinsa, gdzie miał początkowo zagrać rolę Dobrego Łotra.

Aktor czuł, że wszystko w jego życiu dzieje się nieprzypadkowo. Wiedział, że jest prowadzony. Właśnie przez Boże Miłosierdzie, które cały czas odkrywał, którym się stale zachwycał. Wspomina, że właśnie w tamtym czasie jego i centrum życia stała się codzienna Eucharystia, modlitwa, zwłaszcza Koronka do Bożego Miłosierdzia.

Na skrzydłach wiary

Jonathan Roumie wspomina, że prawdziwa wiara zaczęła kiełkować wtedy, kiedy sam po ludzku nie miał już pomysłu na swoje życie. Było mu trudno. Nie wiedział, że dalej ma swoje życie wiązać z aktorstwem, które jest bardzo niepewnym źródłem utrzymania. Dodatkowo w życiu przechodził trudny czas. Brakowało mu pieniędzy. – Doszedłem do ściany. Pewnego dnia obudziłem się i zdałem sobie sprawę, że mam tylko 20 dolarów w kieszeni, no i zrobiłem to, co robię zawsze – zacząłem się modlić o pieniądze. Modliłem się: „Boże, jestem załamany. Podobno pomagasz tym, którzy sami sobie pomagają, więc zobacz, mam siedem prac, co jest nie tak?

Ty widzisz, że robię wszystko, co mogę, i trwam przy Tobie, ale nie mam już siły. Oddaję Ci kontrolę nad moim życiem – wspomina.

I to były słowa, które Bóg usłyszał natychmiast. Aktor mówi, że od tej chwili czuł się niesiony na skrzydłach. Koło południa tego samego dnia sprawdził maila i dostał trzy czeki, które pokryły jego długi i spowodowały, że skończyły się jego problemy finansowe. – Bóg jest miłosierny, pełen współczucia, wierny i bardzo konkretny – zapewnia.

Dziś aktor, podróżując po świecie, przy okazji spotkań z fanami odważnie mówi, że mamy szansę na głęboką przemianę swojego życia tylko wówczas, jeżeli swoje życie oddamy w całości Panu Bogu, nie zostawiając sobie w zapasie swoich rozwiązań. Tylko jeśli całkowicie Mu zaufamy, jesteśmy w stanie zrozumieć, czym jest Boże Miłosierdzie.

2024-03-28 13:51

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maria Elżbieta Hesselblad i cuda za jej wstawiennictwem

[ TEMATY ]

świadectwo

Bliżej Życia z wiarą

Maria Elżbieta Hesselblad

Wikimedia Commons

Maria Elżbieta Hesselblad

Maria Elżbieta Hesselblad

Bóg potwierdził jej świętość spektakularnymi cudami. Dzięki temu papież Franciszek kanonizował ją w 2016 r. razem z bł. Stanisławem Papczyńskim.

O Marii Elżbiecie Hesselblad mówi się, że była drugą św. Brygidą Szwedzką. Dokonała tego, co dla wielu wydawało się niemożliwe. Po okresie rozkwitu Zakon Brygidek zaczął podupadać w zdominowanej przez luteranizm Szwecji. Wydawało się, że nic nie jest w stanie uchronić go przed powolnym odejściem w zapomnienie, aż pojawiła się Hesselblad. Zreformowała zakon, nadając mu nowy charyzmat, który otwierał go na nowoczesny świat. Odznaczała się silną osobowością, zaradnością i mądrością. Uratowała przed śmiercią wielu Żydów. Nie przestała ratować ludzi także po swojej śmierci, o czym przekonał się na własnej skórze pewien Kubańczyk.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję