Reklama

Kościół

Jak nie wpaść w sieci sekty

To grupa religijna czy parareligijna, która działa w sposób nieetyczny… – wyjaśnia o. Emil Smolana, dominikanin, przestrzegając przed sektami.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dyrektor Dominikańskiego Centrum Informacji o Nowych Ruchach Religijnych i Sektach w jednym z wykładów (dostępnych w internecie) informuje: „To nie jest tak, jak było w latach 90. XX wieku. Wtedy te zgłoszenia dotyczyły dużych grup, które działały w Polsce. Często były to grupy o charakterze wschodnim, a także różnego rodzaju grupy terapeutyczne czy synkretyczne, łączące różne wyznania. Oczywiście, z takimi grupami cały czas się spotykamy, ale w naszej pracy coraz częściej mamy do czynienia z grupami, wspólnotami wewnątrz Kościoła katolickiego...”. Przyznaje, że trudno powiedzieć, czy tych nadużyć jest więcej, bo nie ma takich statystyk.

Poznać cechy i czynniki

Doktor Paweł Szuppe, wykładowca UKSW w Warszawie, teolog i religioznawca, autor licznych publikacji na temat sekt, wolontariusz Dominikańskiego Centrum Informacji o Nowych Ruchach Religijnych i Sektach, zwraca uwagę na liberalną ustawę o rejestracji nowych związków wyznaniowych (17 maja 1989 r.), która wpłynęła m.in. na powstawanie nowych ruchów religijnych. Zauważa też, że polskie prawo milczy na ten temat, nie ma komórki, która monitorowałaby działalność tego rodzaju wspólnot i grup.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

We wspomnianym wykładzie o. Smolana podaje definicję sekty: „To grupa religijna czy parareligijna, która działa w sposób nieetyczny”. Wymienia charakteryzujące ją cechy: 1. Ma charakter totalny, a liderzy grupy przypisują sobie prawo ingerowania we wszystkie dziedziny życia swych członków. 2. Pozyskują ludzi, uciekając się do najróżniejszych podstępów, kłamstw, zatajają informacje o działaniu grupy, jej celach i doktrynie. 3. Uzależniają psychicznie i ekonomicznie od grupy za pomocą technik manipulacji. 4. Posiadają charakter kultowy – kultem może być obdarzona np. osoba, energia, zdrowie... 5. Przedstawiają rzeczywistość jako biało-czarną – to, co dobre, jest związane z sektą, a to, co złe – należy do świata zewnętrznego. 6. Wpajają członkom przekonanie o elitarności ruchu, zniechęcają do dialogu światopoglądowego.

Doktor Szuppe zaznacza, że wśród czynników, które mają wpływ na wchodzenie ludzi do grup destrukcyjnych, są m.in. brak znajomości podstaw własnej wiary, fascynacja okultyzmem i ezoteryką, szukanie nowinek religijnych oraz bezkrytyczne przyjmowanie podawanych informacji. Sekty wykorzystują również rozczarowanie publicznymi autorytetami, oferują człowiekowi np. zaspokojenie potrzeb materialnych, finansowych czy terapeutycznych. Zwraca też uwagę na trwający kryzys w Kościele i dokonywane apostazje: – Prowadziłem badania konwertytów z nowych ruchów religijnych, którzy wcześniej byli katolikami. Swoje odejście z Kościoła tłumaczyli tym, że nie doświadczali w nim obecności Boga – zauważa teolog. Stwierdza, że wejście człowieka do grupy destrukcyjnej jest także konsekwencją kryzysu rodziny: – Jeśli rodzina nie zaspokaja podstawowych potrzeb: miłości, akceptacji, zrozumienia, ukazania celu, sensu życia, wartości, również tych wyższych, to rolę rodziców przejmują różnego rodzaju grupy.

Zrozumieć zasady

Reklama

Deficyty, pragnienia sprawiają, że człowiek – nie tylko młody – szuka swego miejsca w grupie, która – jak ma nadzieję – spełni jego oczekiwania. Co ciekawe, dr Szuppe nie potwierdza faktu, że to w wakacje młodzi ludzie najczęściej trafiają do sekt. Tłumaczy: – To może się stać w każdej chwili, bo takie grupy działają cały rok, organizując np. rozmaite szkolenia, warsztaty, sympozja, kursy językowe, obozy... Przyznaje, że oferta sekty może być atrakcyjna. – To np. możliwość doświadczenia rzeczywistości wyższej, dostępnej tylko dla wybranych, wtajemniczonych, czego pragnie szczególnie młody człowiek, ale także wskazywanie prostych rozwiązań codziennych problemów – wyjaśnia. I dodaje: – Jeśli człowiek czuje się samotny, ma konflikt z rodziną, przeżywa np. zawód miłosny, to taka grupa staje się dla niego atrakcyjna, bo zapewnia go, że może być szczęśliwy tu i teraz.

Gdy dopytuję, jak przygotować młodych na konfrontację z takimi ofertami, dr Szuppe sugeruje: – Na pewno warto na etapie fascynacji grupą, kiedy jestem nią zainteresowany, zdobyć o niej podstawowe informacje, czyli sprawdzić, co to za grupa, czy jest zanotowana w rejestrze Kościołów i związków wyznaniowych, jakie są jej zasadnicze cele. Koniecznie należy się też dowiedzieć jak najwięcej o liderze grupy: kim jest, jakie ma wykształcenie, czy nie był karany... Pytający powinien uzyskać konkretne odpowiedzi. Jeżeli natomiast ktoś mówi: „Przyjdź, zobaczysz, doświadczysz, zrozumiesz...”, to istnieje niebezpieczeństwo, że lawiruje, że ma coś do ukrycia.

Teolog zachęca także do postawienia pytania osobie, która interesuje się sektą: „Co chcę tak naprawdę otrzymać od tej grupy?”. Przewiduje: – Może się okazać, że decyzja wstąpienia do grupy jest oznaką buntu w stosunku do bliskich, którzy mają np. negatywne podejście do wspólnot poza Kościołem katolickim. Przestrzega też przed zerwaniem relacji rodziny z taką osobą. – Należy utrzymywać kontakt. Uważam, że warto napisać SMS-a, list, zadzwonić. Trzeba te działania podejmować – przekonuje.

Stawiać pytania

Reklama

Ostrzega też przed próbami atakowania ze strony bliskich osoby, która chce wstąpić do grupy: – To tak jak mówić do córki, że chłopak, którego ma, jest nie dla niej – stwierdza dr Szuppe. – Jeśli członek rodziny trafił już do takiej wspólnoty, to nie należy go krytykować ani mówić, że jest w sekcie. To jest dla niego potwierdzenie uzyskanych tam informacji, że „świat nas nie zrozumie, bo jesteśmy właśnie wybrani, gdyż należymy do takiej wspólnoty”. Krytyka utwierdza go w przekonaniu, że tak jest. Więcej można osiągnąć przez okazanie zainteresowania. Pytajmy zatem: „Co to jest za grupa? Co ci daje? Czy dobrze się w niej czujesz?”. Taka rozmowa pomoże uzyskać, między wierszami, ciekawe informacje o kondycji psychofizycznej bliskiej osoby i o funkcjonowaniu tej grupy.

Specjalista zwraca również uwagę na swego rodzaju testament, który zostawiła zamordowana członkini sekty Świątynia Ludu (18 listopada 1978 r.) Jima Jonesa – Jeannie Mills: „Jeśli spotkacie na swej drodze ludzi serdecznych, przyjacielskich, prawie bajecznych, jakich nigdy nie widzieliście... Jeśli spotkacie lidera grupy, pełnego charyzmy, miłości, czułości i dobroci, jakich nigdy nie doświadczyliście... Kiedy cel grupy wydaje się czymś, czego sobie nigdy nie wyobrażaliście... Kiedy to wszystko wydaje się zbyt piękne, by mogło być prawdziwe... Nie porzucajcie tego, kim jesteście, co robicie, w co wierzycie...”.

Mój rozmówca apeluje: – Nie zrywajcie więc kontaktów z najbliższymi. Miejcie zdolność krytycznego myślenia i stosujcie zasadę ograniczonego zaufania, bo są to elementy, które pozwalają nam utrzymywać relacje z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi, a także zachować własną tożsamość!

Na stronie: info.dominikanie.pl/kontakt/centrum-informacji-o-nowych-ruchach-religijnych-i-sektach można znaleźć informacje na temat sekt, w tym numery telefonów do specjalistów zajmujących się tymi zagadnieniami.

2024-06-25 14:15

Ocena: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uwaga na sekty!

[ TEMATY ]

episkopat

sekty

Bożena Sztajner/Niedziela

Sekty są problemem nie tylko dla ludzi wierzących, ale także dla struktur władzy państwowej i organów ścigania w Polsce, które w dużym stopniu pozostają bezradne wobec tego zjawiska lub też go nie dostrzegają – stwierdza w swoim liście Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi KEP. Komitet KEP przestrzega też przed korzystaniem z praktyk okultystycznych, wróżbiarstwa i jasnowidztwa, za którymi stoi potężny biznes i które mogą prowadzić do odciągnięcia człowieka od Chrystusa i Kościoła. List, przygotowany przez środowisko naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, został przesłany do wszystkich kurii diecezjalnych w Polsce. Ma służyć jako pomoc duszpasterska w nauczaniu na temat zagrożeń wiary i może być wykorzystywany m.in. podczas rekolekcji, na spotkaniach z grupami formacyjnymi, czy podczas prelekcji w czasie trwania Nowenny przed stuleciem Objawień Fatimskich. Może też być udostępniany wiernym na łamach gazetek parafialnych, w rozgłośniach diecezjalnych lub podczas konferencji i katechez. W liście czytamy, że wyznawca Chrystusa staje dziś w obliczu zagrożeń wiary, który podstawą jest narastający relatywizm moralny, odrzucający istnienie wartości absolutnych i niezmiennych w każdej dziedzinie ludzkiego życia, zwłaszcza na płaszczyźnie moralnej i religijnej.
CZYTAJ DALEJ

Baranki św. Agnieszki – papieska tradycja z polskim akcentem

2025-01-21 14:12

[ TEMATY ]

nazaretanki

Baranki św. Agnieszki

polski akcent

Vatican News

Baranki w domu macierzystym sióstr nazaretanek

Baranki w domu macierzystym sióstr nazaretanek

Zgodnie z wielowiekową tradycją, w dniu liturgicznego wspomnienia św. Agnieszki, męczennicy rzymskiej, w bazylice pod jej wezwaniem przy rzymskiej via Nomentana poświęcono dwa baranki, których wełna zostanie użyta do przygotowania paliuszy dla nowych arcybiskupów. Nieprzerwanie od II połowy XIX w. w tym wydarzeniu ważną rolę odgrywają siostry nazaretanki, które przygotowują baranki na tę uroczystość.

Baranki jako „czynsz” dla papieża
CZYTAJ DALEJ

Matka Słowa w redakcji „Niedzieli”

2025-01-21 17:29

[ TEMATY ]

peregrynacja obrazu Matki Bożej

Karol Porwich/Niedziela

20 stycznia, w 290. dniu peregrynacji po archidiecezji częstochowskiej, kopia Cudownego Obrazu Matki Bożej przybyła do redakcji Tygodnika Katolickiego „Niedziela” w Częstochowie.

Bezpośrednim przygotowaniem do tej historycznej chwili było nabożeństwo oczekiwania, któremu przewodniczył ks. Mariusz Bakalarz, prezes Instytutu NIEDZIELA.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję