Reklama

Spotkanie ludzi pokoju

Z katedry Notre Dame, symbolu Kościoła, który spłonął, ale odradza się na nowo, wierzący czerpią siłę, by dążyć do pokoju.

Niedziela Ogólnopolska 39/2024, str. 29

materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niemal codziennie docierają do nas wieści o atakach terrorystycznych, masakrach i zamachach bombowych. Ukraina, Gaza, Sudan, Syria, Jemen... – to nazwy zaledwie niektórych stacji tej współczesnej Via Dolorosa, którą papież Franciszek nazwał mocno „trzecią wojną światową w kawałkach”. Ale skoro świat naznaczony jest „wojną w kawałkach”, oznacza to, że te kawałki mogą się połączyć i istnieje ryzyko większej wojny.

Wobec takiego scenariusza stajemy się rozproszonymi widzami i powoli popadamy w rezygnację lub obojętność. Na co liczymy w obliczu wojennych wyborów możnych tego świata? I czy nie jest utopią mówienie o pokoju, gdy mnożą się oznaki wojny? Aby przełamać to poczucie niemocy, należy sięgnąć do energii duchowych obecnych w tradycjach religijnych, podążać drogą obraną przez św. Jana Pawła II w Asyżu w 1986 r. W niepewnej epoce, równie pełnej zagrożeń wynikających z napięć zimnej wojny, papież Wojtyła potrafił podczas spotkania przywódców religijnych wskazać drogę do nowej wizji pokoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W tym duchu Wspólnota Sant’Egidio promuje wraz z archidiecezją paryską Międzynarodowe Spotkanie Imaginer la Paix – Wyobraźnia pokoju. Przez 3 dni (22-24 września) w stolicy Francji „ludzie pokoju” różnych pokoleń z Europy i innych kontynentów spotykali się, aby mówić o pokoju i sprawić, by ich głos został usłyszany – głos tych, którzy się nie poddają i nie rezygnują w obliczu zbyt wielu niewinnych ofiar, tysięcy uchodźców i zniszczeń spowodowanych wojną.

Podczas zgromadzenia inauguracyjnego w Palais des Congres oraz przy dwudziestu jeden okrągłych stołach zostały poruszone aktualne problemy naszych czasów, ze szczególnym uwzględnieniem tematów pokoju i rozbrojenia, kryzysu ekologicznego i migracji, demokracji i solidarności, ubóstwa oraz konieczności wprowadzenia etyki do sztucznej inteligencji i do postępu technologicznego. Nie zabrakło refleksji poświęconych regionom Morza Śródziemnego, Afryki i Azji, po niedawnej podróży papieża Franciszka. Sporo mówiono też, zgodnie z tradycją spotkań „w duchu Asyżu”, o sprawach duchowych, takich jak wartość modlitwy w przezwyciężaniu nienawiści i o świadectwach bezbronnych męczenników.

Wśród osobistości, które przemawiały, znaleźli się liczni przedstawiciele Kościołów chrześcijańskich: arcybiskup Paryża Laurent Ulrich, kard. Matteo Maria Zuppi, przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch, i arcybiskup Kinszasy kard. Fridolin Ambongo Besungu; z patriarchów chaldejskich obecni byli: Louis Raphaël I Sako i Asyryjczyk Mar Awa III Royel. Przybyli też: arcybiskup Canterbury Justin Welby, przedstawiciele judaizmu, z naczelnym rabinem Francji Haimem Korsią, oraz islamu, buddyzmu, hinduizmu i religii azjatyckich. Przywódcy religijni spotkali się również z przedstawicielami instytucji, poczynając od prezydenta Francji Emmanuela Macrona, a także z wieloma przedstawicielami świata ekonomii i kultury, m.in. francuskim naukowcem Aminem Maaloufem, a także założycielem Wspólnoty Sant’Egidio Andreą Riccardim.

Ceremonia zakończenia odbyła się na dziedzińcu katedry Notre Dame, kilka miesięcy przed jej ponownym otwarciem. Po oczekiwanym przesłaniu papieża Franciszka zostały wysłuchane świadectwa osób z krajów będących w stanie wojny i ogłoszony został apel o pokój skierowany do odpowiedzialnych za politykę międzynarodową. Z katedry Notre Dame, symbolu Kościoła, który spłonął, ale odradza się na nowo, wierzący czerpią siłę, by wyobrazić sobie pokój.

2024-09-24 14:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

9 listopada będzie ważnym dniem dla Kościołów lokalnych

2024-11-16 13:11

[ TEMATY ]

9 listopada

Kościół lokalny

Adobe Stock

Począwszy od przyszłego roku 9 listopada będzie dniem, w którym we wszystkich Kościołach lokalnych będą wspominani miejscowi świadkowie wiary: święci i błogosławieni, a także ci, których proces beatyfikacyjny jest w toku i względem których zatwierdzono dekret o heroiczności cnót. Papież pisze o tym w ogłoszonym dziś liście. Podkreśla, że nie chodzi o ustanowienie nowego wspomnienia liturgicznego, lecz o zwrócenie uwagi na postacie, które naznaczyły lokalną drogę chrześcijańską.

Franciszek przypomina, że powszechne powołanie do świętości jest istotą nauczania Soboru Watykańskiego II. Każdy z nas spotyka na swej drodze świadków cnót chrześcijańskich. Są to małżonkowie, którzy wiernie przeżywają swoją miłość, otwierając się na życie; mężczyźni i kobiety, którzy wspierają swoje rodziny w różnych zawodach i współpracują w szerzeniu Królestwa Bożego; ludzie młodzi, którzy z entuzjazmem idą za Jezusem; duszpasterze, którzy poprzez swoją posługę wylewają dary łaski na święty lud Boży; osoby zakonne, które żyjąc radami ewangelicznymi są żywym obrazem Chrystusa Oblubieńca; a także ubodzy, chorzy i cierpiący, którzy w swojej słabości znajdują oparcie w Boskim Mistrzu. Papież nazywa to świętością na co dzień, z sąsiedztwa. Podkreśla, że ważne jest, aby inspirować się miejscowymi wzorami świętości.
CZYTAJ DALEJ

Matka Miłosierdzia

Niedziela Ogólnopolska 46/2003

[ TEMATY ]

Matka Boża

Karolina Pęlaka

Obraz Matki Bożej Ostrobramskiej

Obraz Matki Bożej Ostrobramskiej
Podobnie jak od siedmiu wieków Matka Boża Częstochowska na Jasnej Górze, tak Pani Ostrobramska, Matka Wschodu i Zachodu, od ponad trzystu lat króluje z wysokości swojego nadbramnego wzniesienia całej ziemi litewskiej, białoruskiej i polskiej. „Świeci” blaskiem wspaniałych szat przez okna kaplicy nad Ostrą Bramą, widoczna z daleka.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Jak oszukać zegar biologiczny?

2024-11-16 19:15

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Człowiek podejmuje różne działania, aby oszukać śmierć, od kriokonserwacji w Arizonie po zabiegi kosmetyczne. Kiedyś mówiono że żeby dobrze przeżyć życie mężczyzna powinien zbudować dom, zasadzić drzewo i spłodzić syna - wtedy wie, że coś/kogoś po sobie zostawił.

Te pragnienia i próby zachowania życia są jednak złudne i nietrwałe. Czy ludzkie próby zatrzymania czasu są odpowiedzią na tęsknotę za życiem wiecznym? Wydaje się, że im jesteśmy starsi tym bardziej tęsknimy do czegoś co nie przemija. Chcemy uczestniczyć w czymś co będzie trwać, chcemy zostawić coś po sobie. Czy wiara daje nam odpowiedź na to pragnienie nieśmiertelności i nieskończoności?
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję