Reklama

Kościół

HOMILIA

Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?

Uczony w Piśmie, który przystąpił do Jezusa z pytaniem: „Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?”, znał właściwą odpowiedź, ponieważ od wieków była ona powtarzana i rozważana w wierze biblijnego Izraela. Chciał zobaczyć, czy Jezus też ją zna, a gdy się upewnił, że tak, zdobył się na pochwałę: „Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego”.

Niedziela Ogólnopolska 44/2024, str. 22

[ TEMATY ]

przykazania Boże

Karol Porwich/Niedziela

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mojżesz otrzymał i przekazał Dziesięć przykazań Bożych. Zawsze jednak pojawia się pragnienie rozpoznania, które z nich jest najważniejsze albo które można uznać za spoiwo wszystkich przykazań. Wskazując na najważniejsze przykazanie, Mojżesz podkreśla, że jego znajomość i przestrzeganie stanowi fundament całości zobowiązań wobec Boga. Centralne miejsce zajmuje dwukrotnie powtórzone polecenie: „Słuchaj”, po hebrajsku szema. To słowo hebrajskie ma dwa znaczenia: „słuchać”, czyli okazać podatność na to, co pochodzi od Boga, oraz „być posłusznym”, czyli potwierdzać całym swoim życiem to, co zostało usłyszane i przyjęte. Kluczowe miejsce zajmuje wezwanie do miłości Boga „z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił”. Oczekując pełnej i ofiarnej miłości, Bóg wychodzi naprzeciw i uzdalnia do tego, by temu sprostać. Wymaga to z jednej strony czujności, a z drugiej – wytrwałości, gdyż ten, kto raz wybrał, codziennie musi wybierać. W rozgadanym świecie nie jest to łatwe ani modne i właśnie dlatego codzienne ponawianie wyboru Bożej drogi życia jest tak bardzo ważne.

Niedzielna Liturgia Słowa kontynuuje czytanie Listu do Hebrajczyków. Jezus Chrystus jest Kapłanem prawdziwym i wiecznym, a więc Jego kapłaństwo – inaczej niż starotestamentowe kapłaństwo, które wywodziło się od Aarona – jest nieprzemijające. W losie Jezusa, naznaczonym ofiarą złożoną na krzyżu, znalazła wyraz nieskończona miłość Boga do każdego człowieka i całej ludzkości. Autor Listu do Hebrajczyków wskazuje na najważniejszą różnicę między dawnym a nowym etapem historii zbawienia: „Prawo bowiem ustanawiało arcykapłanami ludzi obciążonych słabością, słowo zaś przysięgi, złożonej po nadaniu Prawa, ustanawia arcykapłanem Syna doskonałego na wieki”. Te słowa stanowią wezwanie do głębokiej refleksji nad ciągłością, lecz zarazem brakiem ciągłości między Starym i Nowym Testamentem oraz zasadniczą nowością Nowego Testamentu względem Starego. Udział w niedzielnej Mszy św. oraz wsłuchiwanie się w słowo Pisma Świętego i homilię, która je objaśnia, powinny czynić naszą wiarę rozumną i gotową do obrony jej prawdziwości zwłaszcza wobec tych, którzy odrzucając Jezusa jako Mesjasza i Pana, zaprzepaścili prawdziwy sens i przeznaczenie Starego Testamentu. Żaden dialog nie może przesłaniać ani tym bardziej zagubić pewności wiary chrześcijańskiej.

Uczony w Piśmie, który przystąpił do Jezusa z pytaniem: „Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?”, znał właściwą odpowiedź, ponieważ od wieków była ona powtarzana i rozważana w wierze biblijnego Izraela. Chciał zobaczyć, czy Jezus też ją zna, a gdy się upewnił, że tak, zdobył się na pochwałę: „Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego”. Nie miał świadomości, z kim rozmawia, dlatego był gotowy uznać swoistą przewagę nad Nauczycielem, który wcześniej wzbudził jego zainteresowanie. Nierzadko dzieje się tak, że w naszych relacjach z Bogiem dominuje nasz własny punkt widzenia, co skutkuje tym, że to nie człowiek uwiarygodnia się wobec Boga, lecz Bóg ma się uwiarygodnić wobec człowieka. Ewangelia według św. Marka świadczy o tym, że właśnie w tym miejscu role się odwróciły. Jezus, pochwalony przez rozmówcę, odwzajemnił się większą pochwałą skierowaną do niego: „Niedaleko jesteś od królestwa Bożego”. To, co miało być rozmową na temat treści wiary, doprowadziło do jej najbardziej wzniosłego horyzontu, którym jest panowanie Boga w sumieniu i sercu. Potwierdzając najważniejsze przykazanie, Jezus wskazał, że niesie ono ze sobą przedsmak obietnicy, której owoce wychodzą poza doczesność.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-10-29 13:49

Oceń: +56 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Jędraszewski: Teraz w Polsce realizuje się królestwo dobroci, miłości, prawdy

[ TEMATY ]

Polska

Polska

abp Marek Jędraszewski

przykazania Boże

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski

Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski

– W tym, co w tych dniach dokonuje się w nas, w naszej ojczyźnie, realizuje się to, o co prosimy codziennie w modlitwie Ojcze nasz: przyjdź królestwo Twoje – królestwo dobroci, miłości, prawdy – mówił abp Marek Jędraszewski podczas liturgii stacyjnej w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie.

Metropolita krakowski zaznaczył, że dzisiejsza Ewangelia mówi o świętości życia, powtarza starotestamentalne przykazanie „Nie zabijaj!” i rozszerza je o zakaz gniewu i używania złych słów wobec drugiego człowieka. – Nie wolno w żaden sposób naruszać godności drugiego człowieka – nie wolno go ranić nawet jednym słowem. Bo każdy człowiek jest Bożym dzieckiem – komentował hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

W Paryżu zwołano synod prowincjalny, tematem liczne nawrócenia

Biskupi ośmiu diecezji należących do regionu paryskiego Ile-de France zwołali synod partykularny. Jest on odpowiedzią na bezprecedensowy wzrost liczby chrztów dorosłych. „To dla nas źródło radości, ale też zobowiązanie” – pisze abp Laurent Ulrich w liście do wiernych. Chodzi o to, by zrozumieć, jakimi drogami neofici dotarli do Kościoła oraz jak lepiej zaangażować ich w życie diecezji. „Co powinniśmy zrobić, aby znaleźli wśród nas środki do wzrastania w wierze?” – pyta metropolita Paryża.

Synody prowincjalne mają w Kościele długą tradycję. Powrót do tej praktyki postulował niedawny Synod o synodalności. Synod regionu paryskiego rozpocznie się za rok w uroczystość Zesłania Ducha Świętego, a zakończy się latem 2027 r. Jego temat to: „Katechumeni i neofici, nowe perspektywy dla życia naszego Kościoła w naszych diecezjach”.
CZYTAJ DALEJ

Droga Krzyżowa Chorych i Niepełnosprawnych

2025-04-11 13:54

Magdalena Lewandowska

Rozważania drogi krzyżowej czytali uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Rozważania drogi krzyżowej czytali uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej.

– Cierpienie w życiu człowieka staje się ogromną wartością, jeżeli przeżywamy je w duchu Ewangelii – mówi ks. Dariusz Amrogowicz, dyrektor Caritas Archidiecezji Wrocławskiej.

Po raz kolejny we wrocławskiej katedrze odbyła się Droga Krzyżowa Chorych i Niepełnosprawnych Archidiecezji Wrocławskiej. Nabożeństwo przygotowała archidiecezjalna Caritas, a rozważania czytały i krzyż niosły osoby z różnymi niepełnosprawnościami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję