Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Od konfliktu do pojednania

Jaka jest różnica między przebaczeniem a pojednaniem? Jak w konstruktywny sposób rozwiązywać konflikty? O tym wszystkim mówił kapucyn z Krakowa br. Piotr Kwiatek na warsztatach „Uzdrowić serce – od konfliktu do pojednania” w pałacu Czeczów w Kozach.

Niedziela bielsko-żywiecka 47/2024, str. IV

[ TEMATY ]

diecezja bielsko‑żywiecka

Monika Jaworska/Niedziela

Uczestnicy warsztatów

Uczestnicy warsztatów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konflikty i problemy relacyjne, napięcia, kłótnie są uniwersalne. Trzeba się nauczyć spotykać z konfliktami i znaleźć takie narzędzia, żeby iść w stronę pojednania – zauważa w rozmowie z naszą redakcją doktor psychologii br. Piotr Kwiatek. Warsztat opiera się na wiedzy psychologicznej, ale łączy też wymiar wiary, pokazuje, co Jezus proponuje w Ewangelii, dlaczego i jak przebaczać. – Jeden z moich profesorów, Filip Lichtenberg, powtarzał, że każdy człowiek rani i jest raniony. Chodzi to, żebyśmy sobie poradzili z ranami psychologicznymi, podobnie jak radzimy sobie z cierpieniem fizycznym: kogoś boli ząb, idzie do dentysty, kogoś boli kolano, idzie do ortopedy. Mamy rany psychologiczne i duchowe, więc warto znaleźć sposób, by się tą przestrzenią zająć, bo chociażby rany jak doświadczenie samotności, odrzucenia, mogą mocno wpływać na jakość naszego życia. W przebaczeniu chodzi o uwolnienie się z mocy oddziaływania jakiejś negatywności na mnie. Badania też pokazują, że przebaczenie jest mocno związane z jakością życia, z naszym dobrostanem – zauważa kapucyn.

Przebaczenie a pojednanie

Reklama

Na warsztatach tłumaczył uczestnikom, czym jest przebaczenie i jak pozytywnie wpływa na relacje, ludzkie życie czy zdrowie. Wskazał, że jest to proces. Człowiek wierzący korzysta z uzdrowienia duchowego w konfesjonale, ale są też dostępne narzędzia pomocowe, warsztaty, terapie, które umożliwiają mu pracę nad traumą, zmianę sposobu patrzenia. – Ważne też jest, żeby zrozumieć, że przebaczenie jest krokiem w stronę pojednania. Pojednanie jest relacyjne, zakłada otwartość z dwóch stron i służy do naprawy relacji, zaś przebaczenie jest aktem wewnętrznym, który wpływa ze mnie i jest do mnie skierowane: Ja chcę pozwolić, żeby odeszły ode mnie złe lub negatywne myśli, chęć rewanżu, trudne emocje jak złość, zawiść czy żądze odwetu, które mnie niszczą. Przebaczenie jest pracą w moim sercu, umyśle i ona jest przede wszystkim dla mnie, to prezent dla mnie. Natomiast pojednanie wymaga rozpoznania, poszanowania różnych zranień, różnej percepcji patrzenia na te krzywdy, które ktoś ma – precyzuje zakonnik. Zauważa też, że większość ludzi boi się konfliktów, unika ich, bo mają doświadczenie negatywne, gdzie była przemoc, ranienie się. – Chodzi o to, żeby szukać w konflikcie kompromisów, współpracy, gdzie potrzeby obu stron są uwzględnione. Czasem jest tak, że warto wejść w konflikt, żeby zadbać o dobro, np. sąsiad zostawia śmieci na terenie podwórka. Wchodzimy w konflikt, którego celem nie jest zrobienie krzywdy, tylko zadbanie o porządek na podwórku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tańcem o przebaczeniu

Agnieszka z Krakowa przeczytała różne książki br. Piotra. Uważa, że ta wiedza jest wartościowa, chce ją pogłębiać. – Dostrzegam, że konflikty zdarzają się w każdej relacji i ważne jest, żeby je konstruktywnie rozwiązywać, żeby nauczyć się, jak to robić – mówi Agnieszka Krawczyk, która wraz z Arkadiuszem Konińskim specjalnie dla uczestników przygotowała krótki spektakl taneczny do pokutnego Psalmu 51. – Staraliśmy się zinterpretować ten psalm w sposób symboliczny jako proces nawracania się z grzechu, zła, które w jakiś sposób nas wiąże. W tańcu poprzez rekwizyty pokazaliśmy proces uwalniania się od zła, od przeszkód w budowaniu dobrych relacji, i dążenie do pojednania się człowieka z Bogiem i z samym sobą, wchodzenia na drogę uzdrowienia wewnętrznego. Staraliśmy się, by ta symbolika była widoczna i wybrzmiała szczególnie na tych warsztatach – mówi A. Krawczyk.

Prezent i proces

Reklama

Marzena z Kóz dostrzega, że konflikty pojawiają się w rodzinie, w różnych pokoleniach. – Chcę zgłębiać ten temat, żeby i we własnej rodzinie umieć konstruktywnie rozwiązywać konflikty. W swoim życiu miałam 2-letni etap, gdzie przechodziłam proces przebaczenia i uwolnienia. Powierzałam Bogu tę osobę. Stopniowo zostałam uwolniona od żalu, czułam, że wybaczyłam i zyskałam pokój w sercu, z nadzieją, że ta druga osoba również doświadczy pokoju. Jak brat powiedział: Przebaczenie, to prezent dla mnie. Przebaczenie pokazuje, że jesteśmy silni, gdy przebaczamy, gdyż to jest trudny proces. Ktoś, kto przebacza, jest jak bohater – zaznacza Marzena Skoczeń. Robert z Bielska-Białej pochodzi z przemocowego domu, w którym ojciec był alkoholikiem. – Uczestniczyłem już w różnych terapiach i wydawało mi się, że kwestię przebaczenia mam już za sobą. Jednak w moim ciele następuje somatyzacja i często zastanawiam się, z czego mi się to bierze. Na tych warsztatach zacząłem się zastanawiać, czy z mojej strony rzeczywiście przebaczenie nastąpiło, czy jednak nadal niosę ze sobą cały trud mojego dzieciństwa, przeżyć, traumy. Te warsztaty pokazują mi, że trzeba mi nadal nad sobą pracować, że przebaczenie jest procesem – stwierdza Robert Pietruczuk.

Trafny przekaz

Wśród uczestników znalazła się Anna z Anglii. – W internecie miałam okazję posłuchać brata, szczególnie zagadnienia o narzekaniu. Zaciekawiło mnie to. Przekaz brata do mnie trafia. Postanowiłam skorzystać z okazji, że jestem chwilowo w Polsce, przyjechać tutaj i zgłębić temat rozwiązywania konfliktów i przebaczenia, tym bardziej że jest to ważne w życiu rodzinnym – podkreśla Anna Idec. Lucyna z Kóz należy do wspólnoty Domowego Kościoła. Różne warsztaty, w których uczestniczy, pomagają jej w rozwoju duchowości, szczególnie w relacjach małżeńskich i rodzinnych. – Dzielę się tym na spotkaniach kręgów rodzin. Dialog małżeński jest dla mnie najlepszą metodą rozwiązywania konfliktów i poznawania siebie nawzajem – podkreśla Lucyna Greń. Polonistka z Krakowa Dominika wynosi z tych warsztatów przekonanie, że przykazanie miłości jest cały czas aktualne, że od miłowania bliźniego trzeba zacząć dzień i go zakończyć. – Czuję się też umocniona świadectwami innych osób – dopowiada nauczycielka ze szkoły w Bronowicach.

Było warto

Te warsztaty zwieńczyły cykl kilku spotkań w Kozach z zakresu psychologii pozytywnej i wiary. Organizacją warsztatów w Kozach od początku zajmuje się Maria Lalik. – Bardzo mnie to cieszy, że przyjeżdżają ludzie z całej Polski i z zagranicy. Widzę, że jest zapotrzebowanie na takie treści, że ludzie chcą i potrzebują zgłębiać takie zagadnienia. To pokazało mi, że warto to robić i że przynosi to konkretne dobro i owoce w życiu tych osób – podkreśla M. Lalik. Zauważa, że warsztaty pomogły także jej rozwijać się duchowo i wewnętrznie. Jak podsumowuje: – Mój rozwój wewnętrzny prowadzi mnie do Boga. Więc jeśli będę umiała prawidłowo się komunikować, rozwiązywać konflikty, wyrażać emocje we właściwy sposób, wyrażać wdzięczność, umieć przebaczać, rozumieć, czym jest narzekanie, jeśli poznam lepiej swoją duchowość i kierunek jej rozwoju, to wtedy będę zbliżała się do Boga i budowała lepsze relacje z ludźmi.

2024-11-19 11:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Inwestycja w szczęście

Niedziela bielsko-żywiecka 47/2023, str. IV

[ TEMATY ]

diecezja bielsko‑żywiecka

Monika Jaworska/Niedziela

Uczestnicy warsztatów

Uczestnicy warsztatów

Wdzięczność to filozofia, to sposób życia. Kiedy ją praktykuję, przywołuję emocje pozytywne, bardziej je przeżywam, mam większy kapitał, żeby ucieszyć się życiem. Chodzi o to, żeby człowiek miał realny kontakt z realnym błogosławieństwem – mówi br. Piotr Kwiatek, który poprowadził w Kozach warsztaty „Wybrać szczęście” z serii psychologia pozytywna i wiara.

Warsztaty to nowość, którą jeszcze przed pandemią zainicjował doktor psychologii z Krakowa br. Piotr Kwiatek OFMCap. Kapłan na studiach interesował się dostrzeganiem w człowieku tego, co pozytywne. Tym bardziej, że wiedział, iż cała psychologia po II wojnie światowej skupiła się na tym, co negatywne. – Mamy różne teorie szczęścia: jedni akcentują wymiar hedonistyczny, przyjemnościowy, inni – wymiar eudajmonistyczny, czyli szczęście jako wymiar wdzięczności, wartości. Ja odwołuję się do szczęścia, patrząc na teorie naukowe. Twórca psychologii pozytywnej Martin Seligman stworzył teorię łączącą wymiar hedonistyczny z eudajmonistycznym. Jest w tym też przestrzeń na wiarę, Pana Boga – mówi „Niedzieli” br. P. Kwiatek. Podkreśla, że idea warsztatów jest taka, żeby wykorzystać psychologię pozytywną jako naukę, która w Polsce wciąż jest mało znana, a zajmuje się tym, co dobre w człowieku. – Człowiek ma w sobie zasoby piękna, dobra. Przez te różne narzędzia – jak warsztat, aplikacja na telefon „Dobroteka” czy inne – pomagam, żeby człowiek to zauważył – buduję pomost człowieka z pozytywnością, która w nim jest. Łączę z tym wymiar doświadczenia duchowego, czyli wiary. Potrzeba wysiłku, wprowadzenia tej filozofii trwale w codzienność, wtedy to będzie działało – wyjaśnia kapucyn.
CZYTAJ DALEJ

Wrocław: 15 tys. zł grzywny dla Władysława Frasyniuka za naruszenie godności żołnierzy

2025-03-10 20:16

[ TEMATY ]

żołnierze

PAP/Krzysztof Ćwik

Władysław Frasyniuk

Władysław Frasyniuk

Wrocławski sąd uznał, że Władysław Frasyniuk w swojej wypowiedzi naruszył godność i dobre imię żołnierzy chroniących granicę państwa. Chodzi o słowa "wataha psów" i "śmieci", które wypowiedział polityk w telewizji. Wyrok jest nieprawomocny.

W poniedziałek Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia uznał, że Władysław Frasyniuk swoją telewizyjną wypowiedzią naruszył godność i dobre imię żołnierzy służących na granicy polsko-białoruskiej podczas kryzysu migracyjnego.
CZYTAJ DALEJ

Kościół broni tego, co jest w prawie. W trosce o katechetów

2025-03-11 16:30

Marzena Cyfert

Wielkopostny Dzień Formacji Katechetów

Wielkopostny Dzień Formacji Katechetów

Katecheci z archidiecezji wrocławskiej spotkali się we wrocławskim seminarium, by wspólnie się modlić, uczestniczyć w konferencji metodycznej i dzielić swoimi doświadczeniami. Wielkopostny Dzień Formacji rozpoczęli Mszą św., której przewodniczył bp Maciej Małyga.

– Słowo Boże mówi o naszym posłaniu, byciu w świecie; chcemy, żeby rzuciło światło na wszystko, co robimy, dodało nam siły. (...) Gdy patrzymy na Boga, pojawia się taka radość, której nie zmąci ten świat i trudy tego świata – mówił w homilii bp Małyga.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję