Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Przesłanie proroka Sofoniasza

Niedziela Ogólnopolska 50/2024, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

commons.wikimedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sofoniasz jest jednym z dwunastu proroków mniejszych w Biblii Hebrajskiej. Przypisywana mu księga należy do krótszych tekstów biblijnych, składa się z trzech rozdziałów. Prorok działał za panowania króla Judy – Jozjasza, ok. 640-609 r. przed Chrystusem. Sofoniasz urodził się w czasach wielkich społecznych, politycznych i religijnych zawirowań w Judzie. Wywodził się z dynastii królewskiej, był potomkiem króla Ezechiasza (por. So 1, 1). Pisząc o tym, podkreśla swój autorytet prorocki i uwiarygadnia swoje posłannictwo. Przepowiadanie prorockie Sofoniasza przypada na burzliwy okres dominacji Asyrii i ostatecznego upadku północnego królestwa Izraela. Zasadniczy wpływ na jego misję miały religijne reformy króla Jozjasza, który dążył do przywrócenia prawowiernego kultu w Judzie.

Reklama

Przesłanie proroka Sofoniasza ogniskuje się wokół tematu dnia Pańskiego. Ten centralny element wskazuje na czas Boskiego sądu i manifestacji Bożej sprawiedliwości. Królestwo Judy musi się skonfrontować ze swoją teraźniejszością, w przeciwnym razie religijne i społeczne zaniedbania doprowadzą Jerozolimę do upadku. Bałwochwalstwo oraz niesprawiedliwość społeczna nie pozostaną bezkarne. W związku z tym Sofoniasz wzywa swoich rodaków do nawrócenia, wyrażającego się w „szukaniu Pana”. Drogą powrotu i pojednania jest ponowne odkrycie Przymierza i dochowanie mu wierności. Prorok przekazuje także przesłanie nadziei i odnowy. Reszta Izraela, która pozostanie wierna, otrzyma od Boga błogosławieństwo. Grzeszność ludu nie przekreśla Bożego miłosierdzia. Izrael zostanie odbudowany dzięki Bożej łaskawości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sofoniasz łączy poetycki język z żywymi obrazami, przez które wyraża swoje przesłanie, a mianowicie zapowiada sąd i jednocześnie wzywa do zachowania ufności w Bożą łaskawość. Prorok ostrzega przed zbliżającym się sądem Bożym, który będzie miał uniwersalny charakter. Bóg pociągnie do odpowiedzialności nie tylko sąsiednie narody, ale przede wszystkim Judę. Wezwanie do pokuty obejmuje wszystkich bez wyjątku. Muszą oni odwrócić się od fałszywych bożków i powrócić na drogę wierności prawdziwemu i jedynemu Bogu. Ostatnie słowo zawsze należy do Boga, który jest gwarantem nadziei. Rozproszony lud zostanie zebrany, oczyszczony i „przeprowadzony” na bezpieczne miejsce. Zbawienie pochodzi jedynie od Boga, który jest obecny pośród swojego ludu i napełnia go radością. Nie jest On Bogiem odległym, ale jest Kimś, z kim można nawiązać osobistą i bliską relację.

Sofoniasz podkreśla suwerenność Boga. Kieruje On historią i ludzkim losem. Jego sąd jest sprawiedliwy, co nie wyklucza miłosierdzia i współczucia względem zachowujących wierność Przymierzu. Przesłanie Sofoniasza uświadamia nam powagę grzechu i podkreśla znaczenie pokuty. Jednocześnie zawiera wezwanie do ufności i nadziei, ponieważ do sprawiedliwego i miłosiernego Boga należy ostatnie słowo zarówno w dziejach świata, jak i w naszej osobistej historii.

2024-12-10 12:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zadania Sanhedrynu

2025-04-08 15:22

Niedziela Ogólnopolska 15/2025, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

pl.wikipedia.org

Początkowo Sanhedryn był radą starszych wspierającą Ezdrasza i Nehemiasza w odbudowie Judei. Flawiusz określał ją grecką nazwą gerusia – senat, lecz była ona jedyne ciałem doradczym. Z czasem rada ta zbierała się pod wodzą arcykapłana i pełniła funkcje sądownicze. Flawiusz nazywał ją synhedrion. W literaturze rabinicznej używano zaś nazwy bet din haggadol – sąd najwyższy. Nowy Testament, obok słowa „Sanhedryn”, używa też takich określeń jak: presbyterion (rada starszych) czy gerusia.

W okresie machabejskim wzrosło znaczenie Sanhedrynu. Jego orzeczenia odgrywały znaczącą rolę w kwestiach życia religijnego Hebrajczyków. Ze zdaniem Sanhedrynu liczyli się Machabeusze oraz pierwsi władcy hasmonejscy. Był on również postrzegany jako wsparcie w działaniach prowadzących do odzyskania pełnej niepodległości. Rola Sanhedrynu została umniejszona za panowania Aleksandra Janneusza z racji jego autorytaryzmu, co doprowadziło do konfliktu. Swe wpływy Sanhedryn odzyskał za panowania jego żony Aleksandry – tuż przed śmiercią Janneusz zasugerował jej pojednanie z Sanhedrynem. Wtedy też dokonano jego reorganizacji. W efekcie w jego skład weszli uczeni w Piśmie.
CZYTAJ DALEJ

Zakrwawiony mężczyzna wtargnął na ambonę w Gliwicach. Skandal po Mszy św. za ofiary katastrofy smoleńskiej

2025-04-12 10:30

[ TEMATY ]

Gliwice

pixabay.com

Do skandalicznego incydentu doszło w czwartek wieczorem w kościele św. Barbary w Gliwicach. Po zakończeniu Mszy św. w intencji ofiar katastrofy smoleńskiej na ambonę wtargnął młody mężczyzna z zakrwawionymi dłońmi. Zaczął krzyczeć niezrozumiałe i obraźliwe słowa, pobrudził ołtarz oraz szaty liturgiczne. Został wyprowadzony z kościoła przez księdza i wiernych, w tym członków Klubu Gazety Polskiej.

— Trwał śpiew kończący Mszę św. Zszedłem do zakrystii, gdy nagle usłyszałem, że ktoś mówi do mikrofonu. Wróciłem i zobaczyłem obcego mężczyznę na ambonie. Miał zakrwawione ręce i ubrudził nimi obrus oraz szaty. Natychmiast podjąłem próbę wyprowadzenia go – relacjonuje ks. ppłk Mariusz Antczak, proboszcz parafii św. Barbary, w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: potrzebujemy ponownie odkryć wartość celebracji!

2025-04-12 13:05

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

BP KEP

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś
- Liturgia formuje nas do prawdziwego rozumienia kościoła – mówił kard. Grzegorz Ryś podczas Szkoły Liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję